Selfies, σύγχρονες νευρώσεις και η Αγία των παρεξηγήσεων, Έμπνευση

Selfies, σύγχρονες νευρώσεις και η Αγία των παρεξηγήσεων, Έμπνευση Facebook Twitter
0

Συνέντευξη στον Γιάννη Πανταζόπουλο

Selfies, σύγχρονες νευρώσεις και η Αγία των παρεξηγήσεων, Έμπνευση Facebook Twitter
Στη λιακάδα των φωτογραφιών άλλοι γυμνώνονται και άλλοι κρύβονται. Οι πρώτοι κερδίζουν. Φωτό: Θανάσης Καρατζάς/ LIFO

O φωτογράφος Βασίλης Γεροντάκος γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε μαθηματικά, αστρονομία και φλάουτο. Όταν όμως ανακάλυψε ότι η φωτογραφία δεν είναι απλά μια καταγραφή, αλλά τέχνη, τον κέρδισε ολοκληρωτικά. Λίγο πριν ξεκινήσουμε την συζήτηση μας με τον Βασίλη Γεροντάκο, μιλάμε για διακοπές και εικόνες. «Σε ένα χωριό στα Κύθηρα, είχα πάει σε ένα εκθεσιακό χώρο, όπου πίσω από αυτόν, βρισκόταν ένα μικρό θεατράκι. Ανεβαίνω στην τελευταία και ψηλότερη θέση. Βλέπω μια κοπέλα να παίζει πιάνο. Κάτω, γκαζόν, ένας κατάλευκος μπουφές, ένα κυριλλάτο γκαρσόνι και κόσμος πουθενά. Συνειδητοποιώ, ότι αυτή η κοπέλα παίζει πιάνο μόνο για τον εαυτό της. Κάθομαι λοιπόν και την απολαμβάνω για μια ώρα. Όταν στην συνέχεια την ρώτησα γιατί το κάνει αυτό, η απάντηση της με κάλυψε: 'για μένα αυτό που κάνω είναι πολύ σημαντικό, αυτό με καλύπτει'». Ήδη με αυτή την αφήγηση είχα μεταπηδήσει στο φωτογραφικό του σύμπαν, ανακαλύπτοντας, πως τίποτα δεν είναι τυχαίο, και όταν αναζητάς κάτι, είναι σίγουρο ότι θα το βρεις.

Τι είναι επαναστατικό σήμερα και τι σύνθημα θα γράφατε σε ένα τοίχο;
Να πατάς το ένα πόδι σου στη Γη και το άλλο έξω από αυτήν. Είναι παράξενο αλλά ο άνθρωπος σήμερα δεν εκμεταλλεύτηκε την παγκοσμιοποίηση για να αποκτήσει μια πλανητική συνείδηση αλλά για να αυξήσει ευκολότερα το εισόδημα του. Ως άνθρωπος που αγάπησε και μελέτησε την Αστρονομία και όχι την Αστρολογία, θεωρώ ό,τι πιο επαναστατικό να αποκτήσεις επίγνωση της θέσης σου στο σύμπαν και αυτό να το κάνεις κανόνα σου. Είναι αβάσταχτο, περνάς ξυστά από την τρέλα.
Στον τοίχο θα επαναλάμβανα ένα σύνθημα που πήρε το μάτι μου κάποια στιγμή στο κέντρο της Αθήνας, "Ladies and gentlemen we are floating in space".

Selfies, σύγχρονες νευρώσεις και η Αγία των παρεξηγήσεων, Έμπνευση Facebook Twitter
Θυμάμαι παλαιότερα τα λευκώματα που είχαμε και γράφαμε τα πιο προσωπικά μας θέματα, που σε περίπτωση που τα έβλεπε κάποιος άλλος, τον σκότωνες. Σήμερα, όλα τα βγάζουμε σε δημόσια θέα... Φωτό: Θανάσης Καρατζάς/ LIFO


Τι είναι η φωτογραφία, μια περιποιημένη όψη της ζωής;
Σε καμία περίπτωση. Είναι μια άλλη ζωή φωτογραφημένη, που είναι παρμένη από την πραγματικότητα αλλά που δεν έχει καμία σχέση με αυτήν, είναι ένας καινούργιος κόσμος. Μιλώ βέβαια για την περίπτωση που η φωτογραφία δεν έχει συγκεκριμένο στόχο δημοσιογραφικό, διαφημιστικό κ.λ.π αλλά μοναδικό της μέλημα είναι το φωτογραφικό γεγονός.


Ποια θεωρείτε την πιο ωραία φωτογραφία που έχετε βγάλει και γιατί;
Να το πω λίγο εξυπνακίστικα... η φωτογραφία που θα βγάλω αύριο. Όταν είσαι φωτογράφος δεν σε ενδιαφερει η μια φωτογραφία αλλά οι πολλές που φτιάχνουν αυτό το στολίδι που λέγεται κόσμος.


Η μαγεία της ανακάλυψης βρίσκεται σε αυτά που κρύβονται πίσω από τις κουρτίνες;
Σε αυτό που είναι μπροστά μας αλλά που για κάποιο λόγο αδυνατούμε να δούμε. Η φωτογραφία εξάλλου είναι η κατεξοχήν τέχνη που κάνει το ασήμαντο σημαντικό, αρκεί να μάθεις να βλέπεις.


Τι υλικά πρέπει να έχει μια φωτογραφία για να αφυπνίσει συνειδήσεις και να συγκινήσει τους ανθρώπους;
Συνταγή δεν υπάρχει, ο καθένας βάζει αυτό που έχει, αρκεί να είναι αληθινό. Στη λιακάδα των φωτογραφιών άλλοι γυμνώνονται και άλλοι κρύβονται. Οι πρώτοι κερδίζουν.

Selfies, σύγχρονες νευρώσεις και η Αγία των παρεξηγήσεων, Έμπνευση Facebook Twitter
Έχω τις επιφυλάξεις μου με αυτό που λέγεται έμπνευση. Το υλικό μου είναι το στολίδι που λέγεται κόσμος... Φωτό: Θανάσης Καρατζάς/ LIFO


Πως εξηγείται όλο αυτό το φαινόμενο με τις selfies;
Είναι ένα είδος νεύρωσης σε μια εποχή που εκφράζεται από έναν ατελείωτο ατομισμό. Δεν με εντυπωσιάζει όλη αυτή η υστερία. Όλα τα βλέπουμε σαν να συμμετέχουμε σε ένα βίντεο, μια εικονική πραγματικότητα. Πριν πας οπουδήποτε έχεις δει τα πάντα. Ακόμα και τώρα στις διακοπές, όλοι ήδη έχουν δει αυτά που θα έπρεπε να θέλουν να ανακαλύψουν, χάνοντας όλη την μαγεία του ανεξερεύνητου. Έτσι καταλήγουμε να μπερδεύουμε αυτό που βλέπουμε με αυτό που ζούμε και όταν δεν ζεις κάτι, πρέπει να το πιστοποιήσεις. Θυμάμαι παλαιότερα τα λευκώματα που είχαμε και γράφαμε τα πιο προσωπικά μας θέματα, που σε περίπτωση που τα έβλεπε κάποιος άλλος, τον σκότωνες. Σήμερα, όλα τα βγάζουμε σε δημόσια θέα.


Θα δεχόσασταν να έμπαινε πρωτοσέλιδο, μια φωτογραφία που θα έδειχνε τον αποκεφαλισμό ενός δημοσιογράφου;
Ασφαλώς όχι, δεν το συζητώ.


Υπάρχουν θέματα που σας φορτίζουν συναισθηματικά;
Όχι θα έλεγα ότι υπάρχει κάτι πιο αφηρημένο, κάτι σαν τις εμμονές και γυρνάω ξανά και ξανά στα ίδια πράγματα που τελικά γίνονται και οι κινητήριες δυνάμεις μου.


Πότε νιώθει κανείς ελεύθερος;
Ο Leonardo da Vinci έλεγε ότι ο καλλιτέχνης μισεί την ελευθερία του. Πολλοί καλλιτέχνες ακόμη και όταν είναι ''χύμα'' θέτουν αυτοπεριορισμούς που τους βοηθάνε γιατί χρειάζεται μια λιτότητα μέσων για να παράξεις κάτι σημαντικό. Αν σου δώσουν τον ουρανό με τα άστρα δεν θα ξέρεις τι να τον κάνεις. Φτιάχνεις πιο εύκολα στο σκοτάδι άστρο. Εξάλλου το μέλημα ενός δημιουργού, είναι το χάος να το κάνει ιερή τάξη. Για μένα η ελευθερία δεν είναι ο αντίποδας των περιορισμών ούτε ένα δικαίωμα που έχει κατακτηθεί και τέρμα. Έχει να κάνει με μια συνεχή εγρήγορση και την δημιουργία ως λυτρωτική πράξη και αρμονίας που απορρέει από αυτήν.

Selfies, σύγχρονες νευρώσεις και η Αγία των παρεξηγήσεων, Έμπνευση Facebook Twitter
Φωτό: Θανάσης Καρατζάς/ LIFO


Από που αντλείτε έμπνευση, από τους ανθρώπους ή τις καταστάσεις;
Έμπνευση; Η Αγία των παρεξηγήσεων, έχω τις επιφυλάξεις μου με αυτό που λέγεται έμπνευση. Θα το ξαναπώ. Το υλικό μου είναι το στολίδι που λέγεται κόσμος.


Περπατώντας καθημερινά στην Αθήνα, πείτε μου μερικά 'κλικ' που ζωντανεύουν την πόλη;
Δεν μπορώ να σας τα πω φωτογράφος είμαι να σας τα δείξω μόνο μπορώ. Η Αθήνα πάντως έχει μια ''αναρχία'' που την κάνει πολύ ενδιαφέρουσα γιατί έχεις την αίσθηση ότι όλα μπορεί να συμβούν.


«Η πόλη και οι άνθρωποι», ποιες σκέψεις σας έρχονται στο μυαλό σας;
Κοτέτσι, βαβέλ, μητρόπολη, φαντασμαγορία, το ουράνιο τόξο του Κυριτσόπουλου, το φεγγάρι αγκιστρωμένο στις κεραίες, μυρωδιές φρεσκοκούλουρο ξημερώματα μετά από ξενύχτι και jazz απαραιτήτως... jazz ειδικά αν πρόκειται από τον Theloniοus Monk.....


Μια εικόνα που δεν θα ξεχάσετε ποτέ και ποιο το ωραιότερο ταξίδι σας;
Με παράσυρε το ρέμα που λέει και ο Τσιτσάνης. Άπειρες εικόνες, ιλιγγιώδεις σειρήνες με τα όλα τους τόσα χρόνια πια, που να βρει την δύναμη μια και μόνη εικόνα να ξεπηδήσει από όλες τις άλλες; Ταξίδι; Μα αυτό που ζω τώρα.


Τι είναι ευτυχία για εσάς;
Κάπου λέει ο Ελύτης, απειροελάχιστες στιγμές που τις ενσωματώνεις μέσα στην ιδιωτική σου αιωνιότητα.

Selfies, σύγχρονες νευρώσεις και η Αγία των παρεξηγήσεων, Έμπνευση Facebook Twitter
Ακόμη και αν υποθέσουμε ότι δεν έχει νόημα η ζωή, θα έπρεπε να της δώσεις ένα νόημα για να την αντέξεις...Φωτό: Θανάσης Καρατζάς/ LIFO


Προτιμάτε το τέλος ή την αρχή;
Ανάλογα την κατάσταση που βρίσκομαι. Αν το καλοσκεφτείς όμως και τα δύο συνυπάρχουν. Χωρίς τέλος δεν υπάρχει αρχή.


Επιλέγετε να θυμάστε ή να ξεχνάτε;
Ο Μίκης είχε πει κάποια στιγμή κάτι που μου άρεσε. Υπάρχουν δύο ειδών μουσικές, μία για να ξεχνάς και μια για να θυμάσαι. Η μουσική που σε διασκεδάζει σε κάνει να ξεχνάς, ενώ οι μεγάλες μουσικές σε κάνουν να θυμάσαι...τον εαυτό σου..όλα χρειάζονται.


Νοσταλγείτε μέρες ή στιγμές;
Δεν νοσταλγώ, δεν μου πάει. Προτιμώ τις μελλοντικές αναμνήσεις μου.


Πότε αποκτά νόημα η ζωή του ανθρώπου;
Ακόμη και αν υποθέσουμε ότι δεν έχει νόημα η ζωή, θα έπρεπε να της δώσεις ένα νόημα για να την αντέξεις.


Τι σημαίνει σήμερα 'να αγαπάς' και τι μορφή έχει ο αληθινός έρωτας;
Εννοείτε για τις σχέσεις. Ο έρωτας είναι άγριος, τυφλός, απελευθερωτικός, ένα ψέμα αληθινό και όταν γνωρίσει την μεγάλη του έκρηξη πριν να σβήσει, πρέπει η αγάπη σαν σταγόνα λάδι πάνω από το νερό να ξεχωρίσει και να επιπλεύσει, αλλιώς δεν γίνεται τίποτα. Ο έρωτας για τη ζωή όμως διαρκεί.


Πως φαντάζεστε το μέλλον και σε ποιους πιστεύετε ότι ανήκει;
Δεν το φαντάζομαι γιατί η πραγματικότητα ξεπερνά κάθε φαντασία.Το μέλλον ανήκει για να τελειώσω από εκεί που λέγαμε στην αρχή, σε αυτούς που πατάνε το ένα πόδι τους στη Γη και το άλλο έξω από αυτήν.


Selfies, σύγχρονες νευρώσεις και η Αγία των παρεξηγήσεων, Έμπνευση Facebook Twitter
Το μέλλον ανήκει σε αυτούς που πατάνε το ένα πόδι τους στη Γη και το άλλο έξω από αυτήν. Φωτό: Θανάσης Καρατζάς/ LIFO

http://www.photocircle.gr/

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ