Selfies, σύγχρονες νευρώσεις και η Αγία των παρεξηγήσεων, Έμπνευση

Selfies, σύγχρονες νευρώσεις και η Αγία των παρεξηγήσεων, Έμπνευση Facebook Twitter
0

Συνέντευξη στον Γιάννη Πανταζόπουλο

Selfies, σύγχρονες νευρώσεις και η Αγία των παρεξηγήσεων, Έμπνευση Facebook Twitter
Στη λιακάδα των φωτογραφιών άλλοι γυμνώνονται και άλλοι κρύβονται. Οι πρώτοι κερδίζουν. Φωτό: Θανάσης Καρατζάς/ LIFO

O φωτογράφος Βασίλης Γεροντάκος γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε μαθηματικά, αστρονομία και φλάουτο. Όταν όμως ανακάλυψε ότι η φωτογραφία δεν είναι απλά μια καταγραφή, αλλά τέχνη, τον κέρδισε ολοκληρωτικά. Λίγο πριν ξεκινήσουμε την συζήτηση μας με τον Βασίλη Γεροντάκο, μιλάμε για διακοπές και εικόνες. «Σε ένα χωριό στα Κύθηρα, είχα πάει σε ένα εκθεσιακό χώρο, όπου πίσω από αυτόν, βρισκόταν ένα μικρό θεατράκι. Ανεβαίνω στην τελευταία και ψηλότερη θέση. Βλέπω μια κοπέλα να παίζει πιάνο. Κάτω, γκαζόν, ένας κατάλευκος μπουφές, ένα κυριλλάτο γκαρσόνι και κόσμος πουθενά. Συνειδητοποιώ, ότι αυτή η κοπέλα παίζει πιάνο μόνο για τον εαυτό της. Κάθομαι λοιπόν και την απολαμβάνω για μια ώρα. Όταν στην συνέχεια την ρώτησα γιατί το κάνει αυτό, η απάντηση της με κάλυψε: 'για μένα αυτό που κάνω είναι πολύ σημαντικό, αυτό με καλύπτει'». Ήδη με αυτή την αφήγηση είχα μεταπηδήσει στο φωτογραφικό του σύμπαν, ανακαλύπτοντας, πως τίποτα δεν είναι τυχαίο, και όταν αναζητάς κάτι, είναι σίγουρο ότι θα το βρεις.

Τι είναι επαναστατικό σήμερα και τι σύνθημα θα γράφατε σε ένα τοίχο;
Να πατάς το ένα πόδι σου στη Γη και το άλλο έξω από αυτήν. Είναι παράξενο αλλά ο άνθρωπος σήμερα δεν εκμεταλλεύτηκε την παγκοσμιοποίηση για να αποκτήσει μια πλανητική συνείδηση αλλά για να αυξήσει ευκολότερα το εισόδημα του. Ως άνθρωπος που αγάπησε και μελέτησε την Αστρονομία και όχι την Αστρολογία, θεωρώ ό,τι πιο επαναστατικό να αποκτήσεις επίγνωση της θέσης σου στο σύμπαν και αυτό να το κάνεις κανόνα σου. Είναι αβάσταχτο, περνάς ξυστά από την τρέλα.
Στον τοίχο θα επαναλάμβανα ένα σύνθημα που πήρε το μάτι μου κάποια στιγμή στο κέντρο της Αθήνας, "Ladies and gentlemen we are floating in space".

Selfies, σύγχρονες νευρώσεις και η Αγία των παρεξηγήσεων, Έμπνευση Facebook Twitter
Θυμάμαι παλαιότερα τα λευκώματα που είχαμε και γράφαμε τα πιο προσωπικά μας θέματα, που σε περίπτωση που τα έβλεπε κάποιος άλλος, τον σκότωνες. Σήμερα, όλα τα βγάζουμε σε δημόσια θέα... Φωτό: Θανάσης Καρατζάς/ LIFO


Τι είναι η φωτογραφία, μια περιποιημένη όψη της ζωής;
Σε καμία περίπτωση. Είναι μια άλλη ζωή φωτογραφημένη, που είναι παρμένη από την πραγματικότητα αλλά που δεν έχει καμία σχέση με αυτήν, είναι ένας καινούργιος κόσμος. Μιλώ βέβαια για την περίπτωση που η φωτογραφία δεν έχει συγκεκριμένο στόχο δημοσιογραφικό, διαφημιστικό κ.λ.π αλλά μοναδικό της μέλημα είναι το φωτογραφικό γεγονός.


Ποια θεωρείτε την πιο ωραία φωτογραφία που έχετε βγάλει και γιατί;
Να το πω λίγο εξυπνακίστικα... η φωτογραφία που θα βγάλω αύριο. Όταν είσαι φωτογράφος δεν σε ενδιαφερει η μια φωτογραφία αλλά οι πολλές που φτιάχνουν αυτό το στολίδι που λέγεται κόσμος.


Η μαγεία της ανακάλυψης βρίσκεται σε αυτά που κρύβονται πίσω από τις κουρτίνες;
Σε αυτό που είναι μπροστά μας αλλά που για κάποιο λόγο αδυνατούμε να δούμε. Η φωτογραφία εξάλλου είναι η κατεξοχήν τέχνη που κάνει το ασήμαντο σημαντικό, αρκεί να μάθεις να βλέπεις.


Τι υλικά πρέπει να έχει μια φωτογραφία για να αφυπνίσει συνειδήσεις και να συγκινήσει τους ανθρώπους;
Συνταγή δεν υπάρχει, ο καθένας βάζει αυτό που έχει, αρκεί να είναι αληθινό. Στη λιακάδα των φωτογραφιών άλλοι γυμνώνονται και άλλοι κρύβονται. Οι πρώτοι κερδίζουν.

Selfies, σύγχρονες νευρώσεις και η Αγία των παρεξηγήσεων, Έμπνευση Facebook Twitter
Έχω τις επιφυλάξεις μου με αυτό που λέγεται έμπνευση. Το υλικό μου είναι το στολίδι που λέγεται κόσμος... Φωτό: Θανάσης Καρατζάς/ LIFO


Πως εξηγείται όλο αυτό το φαινόμενο με τις selfies;
Είναι ένα είδος νεύρωσης σε μια εποχή που εκφράζεται από έναν ατελείωτο ατομισμό. Δεν με εντυπωσιάζει όλη αυτή η υστερία. Όλα τα βλέπουμε σαν να συμμετέχουμε σε ένα βίντεο, μια εικονική πραγματικότητα. Πριν πας οπουδήποτε έχεις δει τα πάντα. Ακόμα και τώρα στις διακοπές, όλοι ήδη έχουν δει αυτά που θα έπρεπε να θέλουν να ανακαλύψουν, χάνοντας όλη την μαγεία του ανεξερεύνητου. Έτσι καταλήγουμε να μπερδεύουμε αυτό που βλέπουμε με αυτό που ζούμε και όταν δεν ζεις κάτι, πρέπει να το πιστοποιήσεις. Θυμάμαι παλαιότερα τα λευκώματα που είχαμε και γράφαμε τα πιο προσωπικά μας θέματα, που σε περίπτωση που τα έβλεπε κάποιος άλλος, τον σκότωνες. Σήμερα, όλα τα βγάζουμε σε δημόσια θέα.


Θα δεχόσασταν να έμπαινε πρωτοσέλιδο, μια φωτογραφία που θα έδειχνε τον αποκεφαλισμό ενός δημοσιογράφου;
Ασφαλώς όχι, δεν το συζητώ.


Υπάρχουν θέματα που σας φορτίζουν συναισθηματικά;
Όχι θα έλεγα ότι υπάρχει κάτι πιο αφηρημένο, κάτι σαν τις εμμονές και γυρνάω ξανά και ξανά στα ίδια πράγματα που τελικά γίνονται και οι κινητήριες δυνάμεις μου.


Πότε νιώθει κανείς ελεύθερος;
Ο Leonardo da Vinci έλεγε ότι ο καλλιτέχνης μισεί την ελευθερία του. Πολλοί καλλιτέχνες ακόμη και όταν είναι ''χύμα'' θέτουν αυτοπεριορισμούς που τους βοηθάνε γιατί χρειάζεται μια λιτότητα μέσων για να παράξεις κάτι σημαντικό. Αν σου δώσουν τον ουρανό με τα άστρα δεν θα ξέρεις τι να τον κάνεις. Φτιάχνεις πιο εύκολα στο σκοτάδι άστρο. Εξάλλου το μέλημα ενός δημιουργού, είναι το χάος να το κάνει ιερή τάξη. Για μένα η ελευθερία δεν είναι ο αντίποδας των περιορισμών ούτε ένα δικαίωμα που έχει κατακτηθεί και τέρμα. Έχει να κάνει με μια συνεχή εγρήγορση και την δημιουργία ως λυτρωτική πράξη και αρμονίας που απορρέει από αυτήν.

Selfies, σύγχρονες νευρώσεις και η Αγία των παρεξηγήσεων, Έμπνευση Facebook Twitter
Φωτό: Θανάσης Καρατζάς/ LIFO


Από που αντλείτε έμπνευση, από τους ανθρώπους ή τις καταστάσεις;
Έμπνευση; Η Αγία των παρεξηγήσεων, έχω τις επιφυλάξεις μου με αυτό που λέγεται έμπνευση. Θα το ξαναπώ. Το υλικό μου είναι το στολίδι που λέγεται κόσμος.


Περπατώντας καθημερινά στην Αθήνα, πείτε μου μερικά 'κλικ' που ζωντανεύουν την πόλη;
Δεν μπορώ να σας τα πω φωτογράφος είμαι να σας τα δείξω μόνο μπορώ. Η Αθήνα πάντως έχει μια ''αναρχία'' που την κάνει πολύ ενδιαφέρουσα γιατί έχεις την αίσθηση ότι όλα μπορεί να συμβούν.


«Η πόλη και οι άνθρωποι», ποιες σκέψεις σας έρχονται στο μυαλό σας;
Κοτέτσι, βαβέλ, μητρόπολη, φαντασμαγορία, το ουράνιο τόξο του Κυριτσόπουλου, το φεγγάρι αγκιστρωμένο στις κεραίες, μυρωδιές φρεσκοκούλουρο ξημερώματα μετά από ξενύχτι και jazz απαραιτήτως... jazz ειδικά αν πρόκειται από τον Theloniοus Monk.....


Μια εικόνα που δεν θα ξεχάσετε ποτέ και ποιο το ωραιότερο ταξίδι σας;
Με παράσυρε το ρέμα που λέει και ο Τσιτσάνης. Άπειρες εικόνες, ιλιγγιώδεις σειρήνες με τα όλα τους τόσα χρόνια πια, που να βρει την δύναμη μια και μόνη εικόνα να ξεπηδήσει από όλες τις άλλες; Ταξίδι; Μα αυτό που ζω τώρα.


Τι είναι ευτυχία για εσάς;
Κάπου λέει ο Ελύτης, απειροελάχιστες στιγμές που τις ενσωματώνεις μέσα στην ιδιωτική σου αιωνιότητα.

Selfies, σύγχρονες νευρώσεις και η Αγία των παρεξηγήσεων, Έμπνευση Facebook Twitter
Ακόμη και αν υποθέσουμε ότι δεν έχει νόημα η ζωή, θα έπρεπε να της δώσεις ένα νόημα για να την αντέξεις...Φωτό: Θανάσης Καρατζάς/ LIFO


Προτιμάτε το τέλος ή την αρχή;
Ανάλογα την κατάσταση που βρίσκομαι. Αν το καλοσκεφτείς όμως και τα δύο συνυπάρχουν. Χωρίς τέλος δεν υπάρχει αρχή.


Επιλέγετε να θυμάστε ή να ξεχνάτε;
Ο Μίκης είχε πει κάποια στιγμή κάτι που μου άρεσε. Υπάρχουν δύο ειδών μουσικές, μία για να ξεχνάς και μια για να θυμάσαι. Η μουσική που σε διασκεδάζει σε κάνει να ξεχνάς, ενώ οι μεγάλες μουσικές σε κάνουν να θυμάσαι...τον εαυτό σου..όλα χρειάζονται.


Νοσταλγείτε μέρες ή στιγμές;
Δεν νοσταλγώ, δεν μου πάει. Προτιμώ τις μελλοντικές αναμνήσεις μου.


Πότε αποκτά νόημα η ζωή του ανθρώπου;
Ακόμη και αν υποθέσουμε ότι δεν έχει νόημα η ζωή, θα έπρεπε να της δώσεις ένα νόημα για να την αντέξεις.


Τι σημαίνει σήμερα 'να αγαπάς' και τι μορφή έχει ο αληθινός έρωτας;
Εννοείτε για τις σχέσεις. Ο έρωτας είναι άγριος, τυφλός, απελευθερωτικός, ένα ψέμα αληθινό και όταν γνωρίσει την μεγάλη του έκρηξη πριν να σβήσει, πρέπει η αγάπη σαν σταγόνα λάδι πάνω από το νερό να ξεχωρίσει και να επιπλεύσει, αλλιώς δεν γίνεται τίποτα. Ο έρωτας για τη ζωή όμως διαρκεί.


Πως φαντάζεστε το μέλλον και σε ποιους πιστεύετε ότι ανήκει;
Δεν το φαντάζομαι γιατί η πραγματικότητα ξεπερνά κάθε φαντασία.Το μέλλον ανήκει για να τελειώσω από εκεί που λέγαμε στην αρχή, σε αυτούς που πατάνε το ένα πόδι τους στη Γη και το άλλο έξω από αυτήν.


Selfies, σύγχρονες νευρώσεις και η Αγία των παρεξηγήσεων, Έμπνευση Facebook Twitter
Το μέλλον ανήκει σε αυτούς που πατάνε το ένα πόδι τους στη Γη και το άλλο έξω από αυτήν. Φωτό: Θανάσης Καρατζάς/ LIFO

http://www.photocircle.gr/

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ