Από την «Ελλάδα Μονάχου» δεν επιστρέφεις εύκολα πίσω

Από την «Ελλάδα Μονάχου» δεν επιστρέφεις εύκολα πίσω Facebook Twitter
«Τα παιδιά που φεύγουν σήμερα είναι εντελώς ακυρωμένα. Μεγάλωσαν μέσα σε αυτή την πασοκική υπόσχεση ότι όλα θα πάνε καλά. Έζησαν την ελληνική εκδοχή του αμερικανικού ονείρου, πιστεύοντας πως αν σπουδάσουν κάτι καλό, θα τα καταφέρουν, θα βρουν καλές δουλειές, θα βγάλουν λεφτά. Τους υποσχέθηκαν μια ευδαιμονία που τελικά δεν ήρθε». Φωτο: Judith Buss
0

Ο Πρόδρομος Τσινικόρης και ο Ανέστης Αζάς υπηρετούν με μεγάλη συνέπεια το δύσκολο είδος του θεάτρου-ντοκουμέντου. Το θεατρικό δίδυμο που έχει αναλάβει από το 2015 την καλλιτεχνική διεύθυνση της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου ολοκληρώνει φέτος τη δική του «τριλογία της μετανάστευσης» με τον πιο ταιριαστό, αν και ενδεχομένως γλυκόπικρο τρόπο.


Η «Ελλάς Μονάχου», μια συμπαραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών και του Θεάτρου Κάμερσπιλε (Kammerspiele) του Μονάχου, φέρνει επί σκηνής τρεις Έλληνες της «χαμένης γενιάς», που αναγκάστηκαν, λόγω κρίσης, να μεταναστεύσουν στο εξωτερικό.

Ταυτόχρονα, ο ίδιος ο Τσινικόρης, σε ρόλο ηθοποιού, αντιπαραβάλλει τη δική του προσωπική ιστορία (προσωπική, και όχι ιδιωτική, όπως θέλει να τονίσει, απαντώντας σε όσους ενδεχομένως να σκεφτούν ότι «πουλά» τη ζωή του στο θέατρο), έχοντας «αντίστροφη» πορεία, μια και έχει γεννηθεί στο Βούπερταλ, ενώ τα τελευταία χρόνια ζει και εργάζεται στην Ελλάδα.

Είχε προηγηθεί ο «Τηλέμαχος» που έφερνε αντιμέτωπες την παλιά και τη νέα μεταναστευτική γενιά και η «Καθαρή Πόλη», η πολυσυζητημένη παράσταση με τις πέντε μετανάστριες καθαρίστριες, που, όπως περήφανα με ενημερώνει ο σκηνοθέτης της, είναι πλέον η πιο πολυταξιδευμένη ελληνική παράσταση των τελευταίων 30 τουλάχιστον ετών (μαζί με το «Late Night» των Blitz), έχοντας ταξιδέψει σε 14 χώρες και 29 πόλεις, με 7 ακόμα πόλεις να έπονται για την επόμενη σεζόν σε Γερμανία, Κροατία, Ελβετία και Ισπανία.

Αυτό το «εγώ φεύγω» έχει μέσα του μια πικρία και μια έλλειψη επιθυμίας να γυρίσουν πίσω, έχει διαταραχθεί η σχέση τους με την πατρίδα, τον τόπο όπου δόθηκαν οι υποσχέσεις. Αυτή είναι η βασική διαφορά ανάμεσα στις δύο γενιές, η νοσταλγία για την επιστροφή.

Πού αποφάσισαν λοιπόν να εστιάσουν οι δύο δημιουργοί για το κλείσιμο της τριλογίας τους; «Στον "Τηλέμαχο" που είχαμε παρουσιάσει στη Στέγη και στο Βερολίνο, πριν από πέντε χρόνια, είχαμε ασχοληθεί με την ελληνική μεταναστευτική ιστορία του Βερολίνου, από τη δεκαετία του '60 κι έπειτα» θυμάται Πρόδρομος.

«Εκεί είχαμε μια σκηνική συνάντηση δύο γενεών, των ανθρώπων που έφυγαν είτε ως gastarbeiter είτε ως πολιτικοί εξόριστοι, λόγω χούντας, με τη γενιά των νέων που τότε, το 2012, βρέθηκαν στη Γερμανία, λόγω κρίσης. Θέλαμε λοιπόν τώρα να αποφύγουμε πάλι μια σύγκρουση παλιάς και νέας γενιάς πάνω στη σκηνή.

»Βέβαια, το Μόναχο είναι μία κατ' εξοχήν πόλη της ελληνικής μετανάστευσης. Έχεις τα τραγούδια, τα τοπόσημα, όπως είναι ο σταθμός του Μονάχου, έχεις 60 χρόνια τοπικής μεταναστευτικής ιστορίας. Αφού λοιπόν κάναμε έρευνα σε όλες τις ηλικίες, από ανθρώπους που βρίσκονται εκεί από τα '60s μέχρι αυτούς που πήγαν χθες, καταλήξαμε πως αυτό που μας ενδιαφέρει τώρα, γιατί το συναντάμε και στην Ελλάδα, είναι η ομάδα των working poor, παιδιά που έχουν σπουδάσει, είναι στην αγορά εργασίας εδώ και 10-15 χρόνια και είναι είτε φτωχοί ή ζουν πολύ κοντά στο όριο της φτώχειας, ανασφάλιστοι, overqualified, με μισθούς πείνας, απλήρωτες υπερωρίες. Είπαμε να εστιάσουμε λοιπόν σε τρεις τέτοιες ιστορίες νέων ανθρώπων, κοντά στα τριάντα, που τελικά, μετά από αυτές τις εμπειρίες, αποφάσισαν να πάνε στο Μόναχο».

Από την «Ελλάδα Μονάχου» δεν επιστρέφεις εύκολα πίσω Facebook Twitter
«Είχαμε πάει σε καφενεία με τον Ανέστη στο Μόναχο και όλοι περίμεναν το Πάσχα για να κατέβουν στην Ελλάδα και μετά, του Σταυρού, εκεί κοντά στα μέσα Σεπτέμβρη, σιγά σιγά να πάρουν τα μπογαλάκια τους και να επιστρέψουν». Φωτο: Εύη Φυλακτού

Ένα βασικό ζήτημα που απασχόλησε τους δύο σκηνοθέτες στο έργο αυτό, αναφορικά με τη μεταφορά του από το Μόναχο, όπου έκανε πρεμιέρα τον Μάρτιο, στην Αθήνα, ήταν η γλώσσα. «Στο Μόναχο παίξαμε σε γερμανικά, αγγλικά και ελάχιστα ελληνικά. Μας ενδιέφερε να κρατήσουμε κάποια κείμενα στα γερμανικά και στην Αθήνα, για να υπάρχει μια συνεχής υπενθύμιση ότι αυτοί οι άνθρωποι έπρεπε να φύγουν από τη χώρα».

Σύμφωνα με τον Πρόδρομο, υπάρχει ένα στοιχείο στην ελληνική κοινότητα του Μονάχου που τη διαφοροποιεί σημαντικά σε σχέση με τις αντίστοιχες άλλων περιοχές της Γερμανίας. Τις προηγούμενες δεκαετίες βρέθηκαν εκεί πολλοί εργάτες, καθώς υπήρχαν εργοστάσια, οι οποίοι συντέλεσαν στην οικοδόμηση του γερμανικού οικονομικού θαύματος. Όμως μαζί με αυτούς ήρθαν και πολλοί Έλληνες για σπουδές, επειδή υπήρχαν πολύ καλά πανεπιστήμια, και μαζί τους και πολλοί εξόριστοι της δικτατορίας που στη συνέχεια έγιναν πολιτικοί, όπως ο Παπούλιας και ο Τσοχατζόπουλος.

«Υπήρχε ένας διαφορετικός πυρήνας Ελλήνων που είχαν διαφορετικό τρόπο επικοινωνίας με τη βαυαρική κοινότητα. Η ενσωμάτωσή τους έγινε με πιο πετυχημένο τρόπο. Σε άλλες περιοχές μπορεί να συναντήσεις ανθρώπους που ζουν 40 χρόνια εκεί και δεν μιλάνε γερμανικά, επειδή ήταν όλη μέρα στο εργοστάσιο. Θα σου πω ένα fun fact που ενισχύει αυτή τη διαπίστωση. Αν μπεις στο Trip Advisor, στα 10 καλύτερα εστιατόρια του Μονάχου θα βρεις 4 ελληνικά – και όχι τα τουριστικά που θα βρεις στην Πλάκα, σουβλάκι και μουσακά».

Από την «Ελλάδα Μονάχου» δεν επιστρέφεις εύκολα πίσω Facebook Twitter
«Επειδή δεν είναι ένας που αποφασίζει, υπάρχει συνεχής τριβή ανάμεσα σε δύο ανθρώπους που εξισορροπεί τα πράγματα. Πρέπει πάντα να επιχειρηματολογείς για τις επιλογές και τις αποφάσεις σου. Ο ένας προσέχει τον άλλο. Γι' αυτό δεν έχουμε ξεφύγει. Δεν θα έλεγα ότι κάνουμε κάποιου είδους στρατευμένου θεάτρου». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO

Η συζήτησή μας αναπόφευκτα φτάνει στις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα στα δύο μεγάλα μεταναστευτικά ρεύματα που κατέληξαν στη Γερμανία, αυτό των ημερών των παππούδων του και αυτό της δικής μας γενιάς. Ο Πρόδρομος συνοψίζει τη βασική διαφορά στα ζητήματα της προσωπικής επιλογής για μετανάστευση και της νοσταλγίας για επιστροφή.

«Εμένα οι δικοί μου παππούδες, και οι δύο, προερχόμενοι από αγροτικές περιοχές, από το Κιλκίς και την Κατερίνη, είχαν πάει στη Γερμανία στις αρχές της δεκαετίας του '70 και είχαν πάρει μαζί τους τα παιδιά τους, που τότε ήταν έφηβοι. Όπως και οι περισσότεροι εργάτες, ήθελαν να μαζέψουν λεφτά και να γυρίσουν στην Ελλάδα, αφού καλύτερη ευκαιρία δεν θα έβρισκαν στη χώρα τους, να φτιάξουν σπίτι, να πάρουν κτήμα, ασχέτως αν στη συνέχεια έμειναν κι άλλο, κι ακόμα λίγο, μέχρι που πέρασαν τα χρόνια και κατέληξαν να λένε "πού να πάμε πίσω τώρα". Είτε γυρίζουν μετά τη σύνταξη ή έρχονται μόνο το καλοκαίρι για το κλίμα της Ελλάδας ενώ τον χειμώνα επιστρέφουν στη Γερμανία γιατί, κατά την άποψή τους, εκεί έχει καλύτερους γιατρούς.

»Είχαμε πάει σε καφενεία με τον Ανέστη στο Μόναχο και όλοι περίμεναν το Πάσχα για να κατέβουν στην Ελλάδα και μετά, του Σταυρού, εκεί κοντά στα μέσα Σεπτέμβρη, σιγά σιγά να πάρουν τα μπογαλάκια τους και να επιστρέψουν. Δεν υπήρχε λοιπόν κάποια προσωπική σχέση που να διαταράχθηκε με την πατρίδα τους και τον τόπο που μεγάλωσαν, σε αυτή τη γενιά, δεν υπήρχε κάποια προσδοκία που να ακυρώθηκε.

»Τα παιδιά που φεύγουν σήμερα είναι εντελώς ακυρωμένα. Μεγάλωσαν μέσα σε αυτή την πασοκική υπόσχεση ότι όλα θα πάνε καλά. Έζησαν την ελληνική εκδοχή του αμερικανικού ονείρου, πιστεύοντας πως αν σπουδάσουν κάτι καλό, θα τα καταφέρουν, θα βρουν καλές δουλειές, θα βγάλουν λεφτά. Τους υποσχέθηκαν μια ευδαιμονία που τελικά δεν ήρθε. Τους απέμειναν οι επιλογές είτε να δουλεύουν με τα λίγα που τους δίνουν, σε ένα εντελώς επισφαλές περιβάλλον όπου ο άλλος μπορεί να τους διώξει επειδή έτσι γουστάρει, να μην πληρωθούν και να μην μπορούν να διαμαρτυρηθούν, ή να μαζέψουν τα πράγματά τους και να πουν απηυδησμένοι "εγώ φεύγω".

Από την «Ελλάδα Μονάχου» δεν επιστρέφεις εύκολα πίσω Facebook Twitter
«Το Μόναχο είναι μία κατ' εξοχήν πόλη της ελληνικής μετανάστευσης. Έχεις τα τραγούδια, τα τοπόσημα, όπως είναι ο σταθμός του Μονάχου, έχεις 60 χρόνια τοπικής μεταναστευτικής ιστορίας». Φωτο: Εύη Φυλακτού

»Αυτό το "εγώ φεύγω" έχει μέσα του μια πικρία και μια έλλειψη επιθυμίας να γυρίσουν πίσω, έχει διαταραχθεί η σχέση τους με την πατρίδα, τον τόπο όπου δόθηκαν οι υποσχέσεις. Αυτή είναι η βασική διαφορά ανάμεσα στις δύο γενιές, η νοσταλγία για την επιστροφή. Η νοσταλγία του Οδυσσέα για την πατρίδα που δεν υπάρχει πια».

Λίγο πριν κλείσουμε, μοιράζομαι με τον Πρόδρομο τη διαπίστωση πως, ενώ εκείνος κι ο Ανέστης είναι σαφώς πολιτικοποιημένα άτομα, υπηρετούν ένα είδος θεάτρου που απαιτεί μια κάποια αποστασιοποίηση αλλά ταυτόχρονα, με τον τρόπο τους, παίρνουν θέση. «Ο τρόπος που δουλεύουμε έχει να κάνει πολύ με τις ισορροπίες» σχολιάζει.

«Επειδή δεν είναι ένας που αποφασίζει, υπάρχει συνεχής τριβή ανάμεσα σε δύο ανθρώπους που εξισορροπεί τα πράγματα. Πρέπει πάντα να επιχειρηματολογείς για τις επιλογές και τις αποφάσεις σου. Ο ένας προσέχει τον άλλο. Γι' αυτό δεν έχουμε ξεφύγει. Δεν θα έλεγα ότι κάνουμε κάποιου είδους στρατευμένου θεάτρου».

Info

Ανέστης Αζάς, Πρόδρομος Τσινικόρης - Ελλάς Μονάχου

Πειραιώς 260 (E)

Τελευταία παράσταση: 12/7, 21:00

Κείμενο - Σκηνοθεσία: Ανέστης Αζάς, Πρόδρομος Τσινικόρης

Δραματουργία: Christine Milz

Σκηνικά - Κοστούμια: Ελένη Στρούλια

Μουσική: Πάνος Μανουηλίδης

Συμμετέχουν: Πρόδρομος Τσινικόρης και Έλληνες πολίτες του Μονάχου: Άγγελος Γεωργιάδης, Βαλάντης Μπεΐνογλου, Κατερίνα Σόφτση

Παραγωγή της Münchner Kammerspiele σε συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου

 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

O σκηνοθέτης Σαράντος Ζερβουλάκος είναι η θεατρική έκπληξη του καλοκαιριού

Θέατρο / O σκηνοθέτης Σαράντος Ζερβουλάκος είναι η θεατρική έκπληξη του καλοκαιριού

Ο Έλληνας δημιουργός με βάση τη Βιέννη και αξιοσημείωτη πορεία στο γερμανόφωνο θέατρο, σκηνοθετεί στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου το έργο της Αλεξάνδρας Κ* «Επαναστατικές μέθοδοι για τον καθαρισμό της πισίνας σας»
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ