ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
0

Με αφορμή τη συμπλήρωση ενενήντα ετών από την ίδρυση της Τράπεζας της Ελλάδος, το Κέντρο Πολιτισμού, Έρευνας και Τεκμηρίωσης της Τράπεζας οργανώνει, μετά από δεκαπέντε χρόνια, μία νέα έκθεση επιλεγμένων έργων από τη Συλλογή έργων τέχνης της Τράπεζας της Ελλάδος. Τα εκατόν εξήντα έργα θα φιλοξενηθούν στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς.


Λίγες μέρες πριν τα εγκαίνια, που θα πραγματοποιηθούν στις 14 Μαρτίου, το LIFO.gr επισκέφθηκε το Μουσείο Μπενάκη εν μέσω των τελικών προετοιμασιών και ξεναγήθηκε στους χώρους της έκθεσης «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» από την επιμελήτριά της, Δρ. Χάρις Κανελλοπούλου.


Η έκθεση βασίζεται στον κορμό της Συλλογής η οποία έχει διαμορφωθεί με επιλογές από την απαρχή της νεοελληνικής τέχνης, έτσι όπως αυτή θεμελιώνεται με την ίδρυση του νέου ελληνικού κράτους, και με τον συστηματικό εμπλουτισμό της με έργα ενός ευρέος φάσματος της νεοελληνικής ζωγραφικής έως τη σύγχρονη εποχή.

Αξίζει να σημειωθεί η χρονική στιγμή που πραγματοποιείται μία έκθεση με τέτοιο εύρος αφιερωμένη στη νεοελληνική τέχνη, καθώς η μόνιμη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης δεν είναι επισκέψιμη ήδη πέντε χρόνια, αν εξαιρέσουμε ένα μικρό τμήμα της που φιλοξενείται στην Εθνική Γλυπτοθήκη.


Η Συλλογή αριθμεί περίπου 3.000 έργα, κυρίως παραστατικής ζωγραφικής και χαρακτικής(καθώς και μικρό αριθμό γλυπτών), που αναδεικνύουν πτυχές της νεοελληνικής τέχνης, από τα μέσα του 19ου αιώνα έως σήμερα και η έκθεση έχει στόχο να την αναδείξει ως έναν «τόπο αναφοράς» έργων τέχνης που επιχειρούν να αποκρυπτογραφήσουν και να διατυπώσουν διαχρονικά όψεις της ελληνικής πολιτισμικής ταυτότητας.


Για την εν λόγω χαρτογράφηση, η έκθεση ακολουθεί κατεύθυνση θεματολογική – στόχος της είναι να μελετήσει και να υπογραμμίσει τους τρόπους με τους οποίους κύριες θεματικές, αλλά και «κύκλοι» αυτών μικρότερης εμβέλειας, αποτέλεσαν και συνεχίζουν να αποτελούν μήτρες έμπνευσης ιδεών διαχρονικής σημασίας για τη νεοελληνική τέχνη.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Πάρις Πρέκας, Πανιά καϊκιών, 1962. Ελαιογραφία σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Η πορεία της έκθεσης χαράσσεται μέσα από τρεις κύριες ενότητες αφήγησης: την αναφορά στην αρχαιότητα, την προσέγγιση του καθημερινού κόσμου, και τη σημασία του τοπίου ως οδηγού για τη νεοελληνική τέχνη.


Ο ισόγειος χώρος περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου Μπενάκη της οδού Πειραιώς έχει κυριολεκτικά μεταμορφωθεί. Μέσα σε πέντε μόλις ημέρες δημιουργήθηκαν δεκαέξι δωμάτια για να φιλοξενηθούν ανά ενότητες τα έργα τέχνης –ενότητες οι οποίες είναι άμεσα διακριτές από τα χρώματα των χώρων: λαδοπράσινο για την αρχαιότητα, μπορντό για την ηθογραφία και γκρι για την τοπιογραφία, με σημαντικό κομμάτι της τη θαλασσογραφία.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Βολανάκης, Αποβίβαση του Καραϊσκάκη στο Φάληρο, 1895. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Σε μία ξεχωριστή αίθουσα βαμμένη με έντονο μπλε χρώμα έχουν τοποθετηθεί οι πίνακες του Κωνσταντίνου Βολανάκη – ανάμεσά τους τα δύο μεγαλύτερα σε μέγεθος έργα της έκθεσης.

«Για να κατεβάσουμε από τον πέμπτο όροφο του κεντρικού κτιρίου της Τράπεζας τα "Εγκαίνια της διώρυγας του Ισθμού της Κορίνθου" και την "Αποβίβαση του Καραϊσκάκη στο Φάληρο" επιστρατεύσαμε γερανοφόρο όχημα, ενώ για να στηρίξουμε τους πίνακες στον τοίχο έχει γίνει ειδική κατασκευή», περιγράφει η κ. Κανελλοπούλου.


Συνεχίζοντας την περιήγησή μας στους χώρους της έκθεσης το βλέμμα σταματά σε έργα γνώριμα, όπως η «Παλλάς Αθηνά» του Νικολάου Γύζη -σχέδιο του ζωγράφου για το λάβαρο του Πανεπιστημίου Αθηνών-, αλλά και σε σχεδόν άγνωστα, σαν το γοητευτικό «Γράμμα» του Ιωάννη Ζαχαρία, του ζωγράφου που πέθανε νεότατος στο Ψυχιατρείο της Κέρκυρας το 1873 και ελάχιστα έργα του μας είναι γνωστά.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Νικόλαος Γύζης, Παλλάς Αθηνά (σχέδιο για το λάβαρο του Πανεπιστημίου Αθηνών), 1887. Μικτή τεχνική (κάρβουνο, παστέλ, γκουάς, υδατογραφία σε χρωματιστό χαρτί, κολάζ, ύφασμα). Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Οι σημαντικοί ζωγράφοι και χαράκτες διαδέχονται ο ένας τον άλλο και ο επισκέπτης μπορεί με ιδιαίτερη ευκολία να ενημερωθεί για τα έργα που τον ενδιαφέρουν, καθώς, αντί για το παραδοσιακό «ταμπελάκι», οι πληροφορίες βρίσκονται κάτω από τα εκθέματα, γραμμένες με αυτοκόλλητα γράμματα που είναι ευανάγνωστα από απόσταση.


Κατά τη διάρκεια της ξενάγησης είχαμε την ευκαιρία να ζήσουμε από κοντά μια ιδιαίτερα εντυπωσιακή στιγμή: το άνοιγμα του κιβωτίου που «έκρυβε» ένα από τα πιο σημαντικά έργα που φιλοξενούνται στην έκθεση.


Η «Κεφαλή Σατύρου» του Γιαννούλη Χαλεπά αποκαλύφθηκε μπροστά στα μάτια μας και τοποθετήθηκε με ευλάβεια στη μαρμάρινη βάση της – πρόκειται για μαρμάρινο γλυπτό που προδίδει το ενδιαφέρον του καλλιτέχνη για τη ρεαλιστική απόδοση και τη δυναμική ψυχογραφική ενδοσκόπηση της μορφής, παρότι ακόμα ήταν πιστός στα διδάγματα του ακαδημαϊσμού.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Η «Κεφαλή Σατύρου» του Γιαννούλη Χαλεπά αποκαλύφθηκε μπροστά στα μάτια μας. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Αξίζει να σημειωθεί η χρονική στιγμή που πραγματοποιείται μία έκθεση με τέτοιο εύρος αφιερωμένη στη νεοελληνική τέχνη, καθώς η μόνιμη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης δεν είναι επισκέψιμη ήδη πέντε χρόνια, αν εξαιρέσουμε ένα μικρό τμήμα της που φιλοξενείται στην Εθνική Γλυπτοθήκη.


Στα πλαίσια της έκθεσης έχει σχεδιαστεί εκπαιδευτικό πρόγραμμα το οποίο θα απευθύνεται σε μαθητές των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού, καθώς και σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου, ενώ στο πωλητήριο του μουσείου θα διατίθενται, μεταξύ άλλων αντικειμένων σχεδιασμένων με αφορμή την έκθεση, δύο μεταξοτυπίες του Κωνσταντίνου Βολανάκη και μία του Κωνσταντίνου Μαλέα.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Μιχάλης Οικονόμου, Δρόμος της παλιάς Μασσαλίας, 1920-25. Ελαιογραφία σε χαρτόνι. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης, Εργάτριες σταφίδας, 1920-25. Ελαιογραφία σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Παναγιώτης Μπελντέκος, Τοπίο, 2014. Ελαιογραφία σε καμβά. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Βολανάκης, Ακτή Φαλήρου, περ. 1885. Ελαιογραφία σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Ιωάννης Αλταμούρας, Έξω από το λιμάνι, 1874. Ελαιογραφία σε χαρτί επικολλημένο σε χαρτόνι. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Iωάννης Ζαχαρίας, Όρθιο κορίτσι, 1866-73. Ελαιογραφία σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Θάλεια Φλωρά-Καραβία, Μοναξιά, 1907-12. Ελαιογραφία σε χαρτόνι. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Ορέστης Κανέλλης, Η Ηρώ, 1937. Ελαιογραφία σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Βολανάκης, Σημαιοστόλιστα πλοία, 1889-93. Ελαιογραφία σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Γεώργιος Ιακωβίδης, Η κόρη με τα ρόδα, 1917. Ελαιογραφία σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Παναγιώτης Τέτσης, Τοπίο της Αθήνας, 1960. Ελαιογραφία σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Μαλέας, Μονεμβασιά (Σπίτια στη Μονεμβασιά), 1920-28. Ελαιογραφία σε χαρτόνι. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Γιάννης Αδαμάκος, Τοπίο σε ώχρα, 2008. Ελαιογραφία σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου, Ώρες του βουνού, 2013. Τρίπτυχο, ελαιογραφία σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος.


Info:

«Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος»

Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138

Διάρκεια: 15 Μαρτίου 2018 - 20 Μαΐου 2018

Ώρες λειτουργίας: Πέμπτη & Κυριακή, 10:00 -18:00, Παρασκευή & Σάββατο 10:00 - 22:00

Εισιτήρια: 8 και 4 ευρώ

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ