Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη θα σε ταξιδέψει στην Ελλάδα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη θα σε ταξιδέψει στην Ελλάδα μιας άλλης εποχής

0

Μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκθεση εγκαινιάζεται στις 6 Μαρτίου στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού με τίτλο «Ταξίδια στην Ελλάδα (15ος-19ος αιώνας). Μουσείο Μπενάκη - Συλλογή Ευστάθιου Φινόπουλου».


Στόχος της έκθεσης είναι, μέσα από προσεκτικά επιλεγμένα και αντιπροσωπευτικά έργα, να συστήσει στο ευρύτερο κοινό τη Συλλογή του Ευστάθιου I. Φινόπουλου, την οποία ο συλλέκτης έχει δωρίσει στο μουσείο, εξακολουθώντας να έχει την εποπτεία της.


Ο ελλαδικός χώρος, ήδη από την εποχή της Αναγέννησης, ασκούσε ιδιαίτερη γοητεία στους Ευρωπαίους διανοητές, με αποτέλεσμα όλο και περισσότεροι να αποφασίζουν να γνωρίσουν από κοντά τον τόπο που γέννησε τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.

Οι περιηγητές θέλησαν να μοιραστούν αυτή την ξεχωριστή εμπειρία τους, αφήνοντας πίσω τους πολυάριθμες εκδόσεις και αναρίθμητα ζωγραφικά έργα, τα οποία αναζήτησε με συνέπεια ο Ευστάθιος Ι. Φινόπουλος.


Οι περιηγητές θέλησαν να μοιραστούν αυτή την ξεχωριστή εμπειρία τους, αφήνοντας πίσω τους πολυάριθμες εκδόσεις και αναρίθμητα ζωγραφικά έργα, τα οποία αναζήτησε με συνέπεια ο Ευστάθιος Ι. Φινόπουλος.


Η συλλογή, της οποίας η συγκρότηση ξεκίνησε από τη δεκαετία του 1960 και συνεχίζεται μέχρι σήμερα, θεωρείται μία από τις σημαντικότερες του είδους της διεθνώς και διακρίνεται για τη μεγάλη ποικιλία των επανεκδόσεων και των χαρακτικών της.

 

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη θα σε ταξιδέψει στην Ελλάδα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Άποψη των Δαρδανελλίων (Vue d’optique). Επιχρωματισμένο χαρακτικό, που προοριζόταν για δημόσια προβολή μέσω ειδικού εξοπλισμού. Χαράκτης: Georg Balthasar Probst. 1780. Μουσείο Μπενάκη – Συλλογή Ευστάθιου Φινόπουλου

Η έκθεση διαρθρώνεται σε δύο άξονες που επικεντρώνονται στο φαινόμενο του περιηγητισμού και στη μακρά συλλεκτική και ερευνητική δραστηριότητα του Ευστάθιου I. Φινόπουλου, ο οποίος συγκέντρωσε με επιμέλεια και γνώση το πολύτιμο υλικό της συλλογής του, που περιλαμβάνει κυρίως ιστορικές και περιηγητικές εκδόσεις.

 
Ο επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να δει σπάνιες εκδόσεις, χειρόγραφους χάρτες, λιτά χαρακτικά και ζωγραφικά έργα, καθώς και σημαντικά ιστορικά τεκμήρια, αρχειακό υλικό και φωτογραφίες.


Από το φανταστικό στοιχείο και τον αυτοσχεδιασμό των πρώτων αιώνων μέχρι την ακριβή αποτύπωση τους νεότερους χρόνους, αναδεικνύεται η πολύπλευρη εικόνα του ταξιδιού, καθώς και οι πολλαπλές ταυτότητες των περιηγητών στον ευρύτερο ελλαδικό χώρο από τον 15ο έως τον 19ο αιώνα.

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη θα σε ταξιδέψει στην Ελλάδα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Δημόσιος περίπατος στο Keaghid-Khane (Γλυκά Νερά), στα περίχωρα της Κωνσταντινούπολης.Χαλκογραφία. Ignace Mouradja d’Ohsson, Tableau général de l'Empire Othoman: divisé en deux parties, dont l'une comprend la législation Mahométane, l'autre, l'histoire de l'Empire Othoman… Tome second, Del’Imprimerie de Monsieur, Παρίσι 1790. Αντίτυπο πολυτελείας, χωρίς υπομνηματισμό (“before letters”), το οποίο ανήκε στον βασιλιά της Σουηδίας Charles Bernadotte XV. Μουσείο Μπενάκη – Συλλογή Ευστάθιου Φινόπουλου
Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη θα σε ταξιδέψει στην Ελλάδα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Η Πύλη του Αδριανού (λεπτομέρεια). Σχέδιο με μολύβι του Franz Tarone. Ο Tarone, που καταγόταν από τη Νότιο Γερμανία, ήρθε στην Ελλάδα το 1834 και κατατάχθηκε στον ελληνικό στρατό ως υπαξιωματικός. Εκπόνησε σχέδια για τα αρχαία μνημεία της Αθήνας, τα πρωτότυπα των οποίων αγόρασε ο Όθωνας γύρω στα 1840. Μουσείο Μπενάκη – Συλλογή Ευστάθιου Φινόπουλου
Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη θα σε ταξιδέψει στην Ελλάδα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Ο βομβαρδισμός της Ακρόπολης από τον Francesco Morosini το 1687. Σπάνιο μονόφυλλο τυπωμένο στη Βενετία από τον Girolamo Albrizzi. Μουσείο Μπενάκη – Συλλογή Ευστάθιου Φινόπουλου
Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη θα σε ταξιδέψει στην Ελλάδα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Άποψη του Ηρακλείου (Candia, Χάνδακας). Επιχρωματισμένη ξυλογραφία. Bernard von Breydenbach, Reise ins Hellige Land, E. Rauwich, Mainz. Τυπώθηκε στις 21 Ιουνίου 1486. Μουσείο Μπενάκη – Συλλογή Ευστάθιου Φινόπουλου
Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη θα σε ταξιδέψει στην Ελλάδα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Ελληνίδα αστή στα διαμερίσματά της. Αποσπασμένη χαλκογραφία, σχέδιο του J.B. van Mour. Διακρίνονται ανάγλυφες χρυσίζουσες λεπτομέρειες στα κοσμήματα και στη ζώνη. Charles de Ferriol, Recueil de cent estampes représentant differentes nations du Levant... Chez Le Hay, Chez Duchange, Παρίσι 1714. Μουσείο Μπενάκη - Συλλογή Ευστάθιου Φινόπουλου
Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη θα σε ταξιδέψει στην Ελλάδα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Jules M.V. vicomte de Sinety, Ανάβαση στον Ταΰγετο, Υδατογραφία. 1845. Μουσείο Μπενάκη - Συλλογή Ευστάθιου Φινόπουλου

Ιnfo:

Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Κουμπάρη 1, Κολωνάκι, 210 3671000

Διάρκεια: 7/3-29/4

Ώρες λειτουργίας: Τετάρτη, Παρασκευή: 10:00-18:00

Πέμπτη, Σάββατο: 10:00-00:00

Κυριακή: 10:00-16:00

Εισιτήρια: 7, 5 ευρώ

Εικαστικά
0

Κορίνα Φαρμακόρη

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Σαλαμίνα. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εργάζεται ως εκπαιδευτικός.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Αθήνα μέσα από τα μάτια ενός σπουδαίου μελετητή και αθηναιολάτρη

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η Αθήνα μέσα από τα μάτια ενός σπουδαίου μελετητή και αθηναιολάτρη

Σημειώσεις μιας ζωής του Κώστα Μπίρη για την πολεοδομική ιστορία της πρωτεύουσας με αφορμή την κυκλοφορία της έκδοσης «Νέα Αθήνα - Πρωτεύουσα του Ελληνισμού»
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ήξερες ότι υπάρχει Μουσείο Πληροφορικής στην Αθήνα;

Τech & Science / Ήξερες ότι υπάρχει Μουσείο Πληροφορικής στην Αθήνα;

Με περισσότερους από 280 ηλεκτρονικούς υπολογιστές, 1.500 περιοδικά και πάνω από 4.500 αντικείμενα από τον χώρο της πληροφορικής, η συλλογή του μουσείου προσφέρει ένα νοσταλγικό ταξίδι στο τεχνολογικό παρελθόν
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ