Οι «αιγυπτιακές» φωτογραφίες του Fred Boissonnas έρχονται στην Αθήνα Facebook Twitter

Οι «αιγυπτιακές» φωτογραφίες του Fred Boissonnas έρχονται στην Αθήνα

0

Μια σχετικά άγνωστη πλευρά του περίφημου Ελβετού και φιλέλληνα φωτογράφου Frédéric Boissonnas (1858-1946) αποκαλύπτεται στην έκθεση του Μουσείου Μπενάκη «Ο Fred Boissonnas στην Αίγυπτο» που ξεκινάει στις 19 Μαρτίου στο κτίριο της οδού Πειραιώς.

Εκεί θα εκτεθούν περί τις 100 σπάνιες φωτογραφίες (πολλές από τις οποίες παρουσιάζονται για πρώτη φορά δημοσίως) που τράβηξε μεταξύ του 1929 και του 1933 στην Αίγυπτο αλλά και στο Όρος Σινά.

Ο Boissonnas, καλλιτέχνης, συγγραφέας, αλπινιστής και πρωτοπόρος της φωτογραφίας ήταν ήδη γνωστός στην πατρίδα του αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη από τις αρχές του 20ού αιώνα.

Οι περισσότεροι γνωρίζουν τις εκπληκτικές φωτογραφίες που έβγαλε μεταξύ του 1903 και του 1930, μέσω των οποίων κατέγραψε μια βουκολική, ατμοσφαιρική, σχεδόν πρωτόγονη Ελλάδα –όπως έκανε και στη Σερβία‒, αναδεικνύοντας τα τοπία με εξαιρετικό τρόπο.


Η καθημερινή ζωή στην Αίγυπτο, όπως έχει καταγραφεί το μακρινό 1930, έχει προ πολλού πάψει να υφίσταται, αλλά, σύμφωνα με τον Μαγγίνη, ο οποίος έχει ζήσει κατά διαστήματα στο Σινά, αυτό που απαθανάτισε ο φωτογράφος στο Όρος μοιάζει «σαν να φωτογραφήθηκε σήμερα».

Οι εκδόσεις που επιμελούνταν ο ίδιος σε συνεργασία με σημαντικό οίκο της Γενεύης ήταν συνήθως ογκώδεις και υψηλού επιπέδου, τόσο από αισθητική όσο και από λογοτεχνική άποψη. Η φήμη του προφανώς έφτασε μέχρι την Αίγυπτο και τον βασιλιά Φουάντ Α', ο οποίος τον προσκάλεσε το 1929 προκειμένου να τραβήξει φωτογραφίες για μια πολυτελή έκδοση με τίτλο Αίγυπτος (L' Egypt).

Το βιβλίο εκδόθηκε το 1932 και έκτοτε δεν ανατυπώθηκε. Κατά τη διάρκεια των περιπλανήσεών του στη χώρα έφτασε μέχρι το Όρος Σινά. Το 1933 ο Έλληνας Παύλος Τρίκογλου του ανέθεσε να δημιουργήσει μια αντίστοιχη πολυτελή έκδοση για το Σινά κι έτσι ο Boissonnas επέστρεψε για να ολοκληρώσει τον στόχο αυτό.

Οι «αιγυπτιακές» φωτογραφίες του Fred Boissonnas έρχονται στην Αθήνα Facebook Twitter
Ο Boissonnas υπήρξε καλλιτέχνης, συγγραφέας, αλπινιστής και πρωτοπόρος της φωτογραφίας.
Οι «αιγυπτιακές» φωτογραφίες του Fred Boissonnas έρχονται στην Αθήνα Facebook Twitter
Ο βασιλιάς Φουάντ Α' τον προσκάλεσε το 1929 προκειμένου να τραβήξει φωτογραφίες για μια πολυτελή έκδοση με τίτλο Αίγυπτος (L' Egypt).

Ακολούθησε τη διαδρομή των Ισραηλιτών, έτσι όπως καταγράφεται στη βιβλική Έξοδο, κράτησε σημειώσεις, σχεδίασε την όλη έκδοση, αλλά το βιβλίο, πιθανόν λόγω οικονομικών δυσχερειών, δεν εκδόθηκε ποτέ. Πρόλαβε, ωστόσο, να απαθανατίσει τις βιβλικές τοποθεσίες, ταυτίζοντάς τες με την ιερά παράδοση.

Αυτό το υλικό παρουσιάζεται στην έκθεση του Μουσείου Μπενάκη που ξεκίνησε από το Λονδίνο και τη Royal Geographical Society, σε επιμέλεια της καθηγήτριας του Πανεπιστημίου του Λονδίνου Oriana Baddeley, η οποία ζήτησε από τον Γιώργη Μαγγίνη της διευθυντικής ομάδας του Μουσείου Μπενάκη και συγγραφέα του Mount Sinai: A history of travellers and pilgrims να συνδράμει με ένα κείμενο στον κατάλογο που συνόδευε την έκθεση.

Όταν ο κ. Μαγγίνης παρευρέθηκε στα εγκαίνια έκρινε ότι επρόκειτο για μία έκθεση που αφορούσε το ελληνικό κοινό κι έτσι τώρα αυτή μετακομίζει στην Αθήνα, ενισχυμένη μάλιστα με διπλάσιο αριθμό φωτογραφιών, αφού παραχωρήθηκε σπάνιο υλικό από συλλογές της Γενεύης, του Λουξεμβούργου και της Ζυρίχης.


Πέρα από το ότι στις φωτογραφίες συμπεριλαμβάνονται και κάποιες αυτοχρωματικές, δηλαδή κανονικές έγχρωμες μεγάλης ευκρίνειας, το ενδιαφέρον είναι πως την εποχή που ο φωτογράφος επισκέφθηκε την Αίγυπτο η χώρα βρισκόταν υπό μια ιδιαίτερα ιδιότυπη πολιτική συνθήκη.

Είχε ανακηρύξει μονομερώς την ανεξαρτησία της από τη Μεγάλη Βρετανία το 1922, παρ' ότι παρέμενε δέσμια ουσιαστικά σε οικονομικό επίπεδο.

Οι «αιγυπτιακές» φωτογραφίες του Fred Boissonnas έρχονται στην Αθήνα Facebook Twitter
Ανάμεσα στις φωτογραφίες περιλαμβάνονται μοναχοί, βεδουίνοι, η Μονή της Αγίας Αικατερίνης, κάποιοι θησαυροί, το ανυπέρβλητο τοπίο, ο άνθρωπος σε αντιπαράθεση με το μεγαλείο του, μια «αχρονικότητα» εντυπωσιακή.

Στα δύο βιβλία διερευνώνται από τη μια πλευρά οπτικά οι σύνθετες αφηγήσεις του νεοσυσταθέντος αιγυπτιακού κράτους και από την άλλη η αναζήτηση έμπνευσης του φωτογράφου στην έρημο του Σινά.

Η αρχική και πρώτη έκδοση βρίσκεται σε κάποιες βιβλιοθήκες και στην έκθεση του Μπενάκη οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να το ξεφυλλίσουν ψηφιακά σε μια υπερμεγέθη, touch screen οθόνη.

Η καθημερινή ζωή στην Αίγυπτο, όπως έχει καταγραφεί το μακρινό 1930, έχει προ πολλού πάψει να υφίσταται, αλλά, σύμφωνα με τον Μαγγίνη, ο οποίος έχει ζήσει κατά διαστήματα στο Σινά, αυτό που απαθανάτισε ο φωτογράφος στο Όρος μοιάζει «σαν να φωτογραφήθηκε σήμερα».


Ανάμεσα στις φωτογραφίες περιλαμβάνονται μοναχοί, βεδουίνοι, η Μονή της Αγίας Αικατερίνης, κάποιοι θησαυροί, το ανυπέρβλητο τοπίο, ο άνθρωπος σε αντιπαράθεση με το μεγαλείο του, μια «αχρονικότητα» εντυπωσιακή, όπως λέει ο ίδιος:

«Συγκρίνοντάς τον με προγενέστερους φωτογράφους, οι οποίοι δεν κοιτούσαν ανθρώπους αλλά το μεγαλοπρεπές και βιβλικό τοπίο, ο ίδιος αποτυπώνει και την ανθρώπινη διάσταση, προβάλλοντας την ανθρώπινη κλίμακα μέσα στο τοπίο. Δεν είχε ξαναγίνει κάτι ανάλογο πριν από εκείνον, είναι χαρακτηριστικό της εποχής του, έχει μια πιο συμπαθητική, μεσοπολεμική ματιά».


Κι αυτό έχει ιδιαίτερη αξία καθώς το Όρος Σινά αυτήν τη στιγμή αποτελεί μια περιοχή του κόσμου μας, της ανατολικής Μεσογείου, που, λόγω των πολιτικο-στρατιωτικών συνθηκών, είναι αδύνατο πια να επισκεφτεί κανείς.

Η έκθεση θα συμπληρώνεται και με ένα μίνι ντοκιμαντέρ εμπνευσμένο από μια διάλεξη που έδωσε ο Boissonnas στη Γενεύη. Με αυτό τον τρόπο, μέσα από μια σειρά slides, θα αναπαριστάται η επίσκεψη του και θα ταξιδεύει το κοινό νοερά στο Όρος Σινά.

Οι «αιγυπτιακές» φωτογραφίες του Fred Boissonnas έρχονται στην Αθήνα Facebook Twitter
Στον δρόμο προς το Σινά. Αίγυπτος 1929/1933. © Roussen Collection / Saint Catherine Foundation
Οι «αιγυπτιακές» φωτογραφίες του Fred Boissonnas έρχονται στην Αθήνα Facebook Twitter
Στην έκθεση «Ο Fred Boissonnas στην Αίγυπτο» εκτίθενται περί τις 100 σπάνιες φωτογραφίες (πολλές από τις οποίες παρουσιάζονται για πρώτη φορά δημοσίως) που τράβηξε μεταξύ του 1929 και του 1933 στην Αίγυπτο αλλά και στο Όρος Σινά.

Ιnfo:

Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138, 22/3-20/5

Ωράριο: Πέμ. & Κυρ. 10:00-18:00, Παρ.-Σαβ. 10:00-22:00, εισ.: €7, €3,5, www.benaki.gr

Εικαστικά
0

Χρήστος Παρίδης

Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασα στο Bard College της Νέας Υόρκης θέατρο και κινηματογράφο. Έχω γράψει για τα περιοδικά SL, Πρόσωπα, 01, Εικόνες του Κόσμου, Symbol του Επενδυτή, όπως και για τις σημαντικότερες ελληνικές εφημερίδες.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ