Γιατί υπάρχουν τόσες λίγες γυναίκες σεφ στα εστιατόρια;

Γιατί υπάρχουν τόσες λίγες γυναίκες σεφ στα εστιατόρια; Facebook Twitter
Το ντοκιμαντέρ ''A Fine Line'' της Ελληνοαμερικανίδας Joanna James που θα προβληθεί στο 20ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλόνικης παρουσιάζει τις ιστορίες έντεκα γυναικών σεφ απ όλο τον κόσμο, που προσπάθησαν και τελικά κατάφεραν να αναδειχθούν. Στη φωτογραφία η σεφ Valerie James,στην κουζίνα του εστιατορίου της Val’s στο Holden.
2

«Είναι ευκολότερο για μια γυναίκα να γίνει CEO σε μια εταιρεία, παρά επικεφαλής σεφ σ' ένα εστιατόριο».

Αυτή είναι η φράση με την οποία ξεκινά το ντοκιμαντέρ "A Fine Line" της Ελληνοαμερικανίδας Joanna James, το οποίο πρόκειται να προβληθεί στο 20ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλόνικης.

Το φιλμ ουσιαστικά επιδιώκει, μέσα απ την ιστορία της μητέρας της Joanna James η οποία από το 1991 και παρά τις δυσκολίες διευθύνει ένα εστιατόριο στις ΗΠΑ, να δείξει το πόσο δύσκολο είναι σήμερα για μια γυναίκα να κάνει καριέρα ως σεφ.

Η Joanna θυμάται τότε που ήταν μικρότερη και βοηθούσε τη μητέρα της στο εστιατόριο. Δεν πίστευε ποτέ ότι θα ερχόταν η στιγμή που θα καταλάβαινε το πόσο σπάνιο είναι μια γυναίκα να έχει εστιατόριο στις ΗΠΑ.

«Έπαθα σοκ όταν κατάλαβα πως μόλις το 7% των σεφ στις ΗΠΑ είναι γένους θηλυκού» παραδέχεται η Joanna James. Και όσον αφορά τα αστέρια Μισελέν; Μόνο 5 γυναίκες παγκοσμίως έχουν το συγκεκριμένο τίτλο, ενώ καμία, στις ΗΠΑ.

Παίρνοντας λοιπόν αφορμή από την περίπτωση της μητέρας της, επιχειρεί να παρουσιάσει τις ιστορίες έντεκα γυναικών σεφ απ όλο τον κόσμο, που προσπάθησαν και τελικά κατάφεραν να αναδειχθούν.

Μεταξύ εκείνων, και η Ελληνίδα, Μαρία Λόη, η οποία τα τελευταία χρόνια βρίσκεται στην Αμερική και διευθύνει εστιατόρια.

«Έπαθα σοκ όταν κατάλαβα πως μόλις το 7% των σεφ στις ΗΠΑ είναι γένους θηλυκού» παραδέχεται η Joanna James.

Και όσον αφορά τα αστέρια Μισελέν; Μόνο 5 γυναίκες παγκοσμίως έχουν το συγκεκριμένο τίτλο, ενώ καμία, στις ΗΠΑ.

Μία μάλιστα εξ αυτών μιλά στο ντοκιμανέρ. «Οι γονείς μου νόμιζαν πως θα άλλαζα γρήγορα σε κάποιο άλλο επάγγελμα» λέει η Elena Arzak, η οποία βρίσκεται ήδη στα 3 αστέρια Μισελέν.

Είναι πολλά εκείνα, σύμφωνα με τη Joanna James, που αποτρέπουν μια γυναίκα να κάνει καριέρα στο χώρο.

Περισσότερες από το 50% των αποφοίτων μαγειρικών σχολών στις ΗΠΑ είναι γυναίκες, ωστόσο το ποσοστό αυτών που τελικά καταφέρνουν να διευθύνουν ένα εστιατόριο είναι πολύ μικρότερο, λέει στο ντοκιμαντέρ, η πρόεδρος της μη κυβερνητικής οργάνωσης James Beard Foundation, η οποία ασχολείται με ζητήματα αμερικάνικης γαστρονομίας, Susan Urgano.

Γιατί υπάρχουν τόσες λίγες γυναίκες σεφ στα εστιατόρια; Facebook Twitter
Η σεφ Jody Adams στην κουζίνα της.

«Οι ΗΠΑ είναι το μοναδικό ανεπτυγμένο κράτος στον κόσμο που δε δίνει άδεια μετ΄απολαβών σε μια γυναίκα για να μεγαλώσει τα παιδιά της» παραδέχεται.

«Καταλαβαίνεις λοιπόν πόσο δύσκολο είναι να υπάρξει μια ισορροπία μεταξύ οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής για μια γυναίκα».

Όλα αυτά όμως έρχοντα σε αντίθεση, όπως συνεχίζει η κ. James, με τη φιγούρα της παραδοσιακής γυναίκας η οποία βρίσκεται στην κουζίνα και μαγειρεύει για την οικογένεια της.

«Αυτό μπορείς να το καταλάβεις όταν ακούς τον τρόπο με τον οποίον έχουν επηρεαστεί για να ακολουθήσουν το συγκεκριμένο επάγγελμα, γνωστοί άνδρες σεφ από τη μητέρα τους ή τη γιαγιά τους».

Μπορεί πράγματι να υπάρχουν μικρά εστιατόρια στην Ευρώπη, όπου και η γυναίκα είναι εκείνη που έχει τον απόλυτο έλεγχο της κουζίνας, σε αντίθεση με τον άνδρα της που τις περισσότερες περιπτώσεις αναλαμβάνει το ρόλο του μετρ.

«Στα μεγάλα, όμως, εστιατόρια των ΗΠΑ, αυτό δε συμβαίνει» λέει η Joanna James.

Γιατί υπάρχουν τόσες λίγες γυναίκες σεφ στα εστιατόρια; Facebook Twitter
Σκηνή από το ντοκιμαντέρ "A Fine Line" της Joanna James.

«Οι δυνατότητες των γυναικών σεφ και των ανδρών είναι οι ίδιες. Πρέπει μόνο να υπάρξουν δικαιότερες ευκαιρίες για να κάνουν κι αυτές την καριέρα που θα μπορούσαν» ήταν η απάντηση της στην ερωτήση για το σκοπό που γύρισε το φιλμ, το οποίο έχει ήδη μάλιστα προβληθεί σε φεστιβάλ ντοκιμαντέρ του εξωτερικού, όπως το GlobeDocs.

Η ίδια πρόκειται να φτάσει στην Ελλάδα, για να παρακολουθήσει του φιλμ της, έξι χρόνια μετά την τελευταία της επίσκεψη στα πάτρια εδάφη.

Αγαπά την Ελλάδα και θα 'θελε να έρχεται πιο συχνά. Θυμάται μερικές απ τις τελευταίες σκηνές του φιλμ, όταν προσπαθούσε να τραβήξει πλάνα απ' τις γιορτές του Πάσχα, στο σπίτι της οικογένειάς της. «Ήταν στιγμές που θα μου μείνουν αξέχαστες».

Οθόνες
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κάθε σεφ στον κόσμο πασχίζει για ένα άστρο Μισελέν - αυτός εδώ το επιστρέφει και το επιχείρημα του είναι σοβαρό

Διεθνή / Κάθε σεφ στον κόσμο πασχίζει για ένα άστρο Μισελέν - αυτός εδώ το επιστρέφει και το επιχείρημα του είναι σοβαρό

Διάσημος σεφ σε επαρχιακή πόλη της Γαλλίας επιστρέφει το άστρο Μισελέν για να στείλει ένα μήνυμα στη γαλλική κυβέρνηση και να σώσει την επιχείρησή του

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

2 σχόλια
Ειναι και αυτό ενα κομματι της παγκοσμιας συνομωσίας των λευκων στρειτ ανδρων.Σεφ κι μηχανολογοι μηχανικοι οι αρχισυνομωτες...Βαρεθηκα.
To τριάστερο εστιατόριο "Αρζάκ" (ένα εμβληματικό εστιατόριο της Βασκικής Κουζίνας,arzak.es) υπήρχε απο πολύ παλιά.Το "απογείωσε" ο Χουάν Μαρί Αρζάκ - πατέρας της Έλενας.Η Έλενα Αρζάκ,ναι μεν σπούδασε το αντικείμενο και ίσως να είχε και το ταλέντο αλλά βρήκε την κατάσταση/εστιατόριο σε υψηλό επίπεδο (τρία αστέρια Μισλέν από το 1989)Γενικότερα,είναι τελείως διαφορετικό για έναν άνθρωπο (άνδρα ή γυναίκα) να μαγειρεύει σε ένα απλό κατάστημα με φαγητό σε σχέση με το άτομο που εποπτεύει (ως σεφ) μία ομάδα οκτώ έως δώδεκα ατόμων σε κουζίνα βραβευμένου εστιατορίου.Η "πίεση" είναι τεράστια καθότι το κάθε πιάτο του καταλόγου/μενού απαιτεί πολλαπλές παρασκευές για να "καταστεί" έτοιμο για σερβίρισμα στον πελάτη...Σπανίως βρίσκεις έμπειρο άνθρωπο που εργάζεται σε κουζίνα εστιατορίου υψηλών προδιαγραφών που δεν έχει κάποιο "κουσούρι" (το συχνότερο απ' όλα,μπόλικο αλκοόλ) λόγω της "πίεσης" που δέχεται για την συνεχή "παρασκευή του τέλειου προϊόντος/πιάτου"...