O Μαρκ Τουέιν ανέβηκε στην Ακρόπολη μια νύχτα με πανσέληνο

O Μαρκ Τουέιν ανέβηκε στην Ακρόπολη μια νύχτα με πανσέληνο Facebook Twitter
0

O Μαρκ Τουέιν ανέβηκε στην Ακρόπολη μια νύχτα με πανσέληνο Facebook Twitter
Ο μετέπειτα διάσημος συγγραφέας πήρε μέρος το 1867 σε ένα από τα πρώτα μεγάλα οργανωμένα τουριστικά ταξίδια με τη χρηματοδότηση της εφημερίδας «Alta California», ώστε να καταγράψει ό,τι θα συναντούσε κατά τη διάρκεια της πεντάμηνης κρουαζιέρας.

«Το παρόν βιβλίο αποτελεί την καταγραφή ενός ταξιδιού αναψυχής. Αν ήταν η καταγραφή μιας σοβαρής επιστημονικής αποστολής, θα διέθετε το βαρύγδουπο ύφος, την εμβρίθεια και την εντυπωσιακή ακατανοησία που αρμόζουν σε ανάλογα έργα, και θα ήταν ανάλογα ελκυστικό. Ωστόσο, παρόλο που είναι η καταγραφή ενός πικ-νικ, έχει έναν στόχο: θέλει να δείξει στον αναγνώστη πώς, πιθανώς, θα "έβλεπε" ο ίδιος την Ευρώπη και την Ανατολή, αν την έβλεπε με τα δικά του μάτια και όχι με τα μάτια εκείνων που έχουν ταξιδέψει σε αυτές τις χώρες πριν απ' αυτόν».

Αυτά σημειώνει στην εισαγωγή του βιβλίου του «Οι αφελείς ταξιδεύουν», που κυκλοφόρησε το 1869, ο Μαρκ Τουέιν – για την ακρίβεια ο δημοσιογράφος Σάμιουελ Λάνγκχορν Κλέμενς, όπως ήταν το πραγματικό του όνομα. Ο μετέπειτα διάσημος συγγραφέας πήρε μέρος το 1867 σε ένα από τα πρώτα μεγάλα οργανωμένα τουριστικά ταξίδια με τη χρηματοδότηση της εφημερίδας «Alta California», ώστε να καταγράψει ό,τι θα συναντούσε κατά τη διάρκεια της πεντάμηνης κρουαζιέρας. Το βιβλίο αυτό τον έκανε διάσημο ως συγγραφέα, ενώ υπήρξε το πιο δημοφιλές της συγγραφικής του καριέρας. Ανάμεσα στις χώρες που επισκέφτηκε ήταν η Ελλάδα, όπου η παρουσία του αποδείχτηκε επεισοδιακή.

«Οι σύγχρονοι Έλληνες είναι απατεώνες και καταπατητές ολκής, αν ισχύουν τα κουτσομπολιά που ακούγονται, κι εγώ πιστεύω πως ισχύουν».


Όταν το καράβι έφτασε στον Πειραιά, γεμάτο επιβάτες που ανυπομονούσαν να δουν την Ακρόπολη από κοντά, ο διοικητής του Πειραιά τούς ενημέρωσε ότι θα έπρεπε ή να αποπλεύσουν ή να παραμείνουν σε καραντίνα έξω από το λιμάνι για έντεκα ολόκληρες μέρες. Τελικά, αποφασίστηκε να μείνουν μόνο μερικές ώρες για ανεφοδιασμό και την επομένη το πρωί να ξεκινήσουν για Κωνσταντινούπολη. Ο συγγραφέας, αφού προσπαθεί από μακριά να «μαντέψει» την ταυτότητα τον ναών πάνω στον Ιερό Βράχο, τελικά το βράδυ αποφασίζει να το σκάσει με άλλους τρεις από το πλοίο με μια μικρή βάρκα για να επισκεφτούν το αντικείμενο του πόθου τους. Μετά από εξαντλητικό περπάτημα και κυνηγημένοι από τα σκυλιά, οι τέσσερις άντρες εν τέλει τα καταφέρνουν.


«Σύντομα φτάσαμε σε μια σειρά ανοιχτών τάφων, σκαμμένων στον συμπαγή βράχο –(για ένα διάστημα κάποιος από αυτούς έκανε χρέη φυλακής για τον Σωκράτη)–, κάναμε τον γύρο της πλαγιάς και η Ακρόπολη, και όλο το αρχαίο μεγαλείο της, εμφανίστηκε απρόσμενα μπροστά μας! Διασχίσαμε βιαστικά το φαράγγι, ανεβήκαμε ένα ανεμοδαρμένο μονοπάτι και βρεθήκαμε στην αρχαία Ακρόπολη, με τα τείχη του περίφημου οχυρού της να υψώνονται πάνω από το κεφάλι μας. Δεν σταθήκαμε να επιθεωρήσουμε τους συμπαγείς όγκους μαρμάρου, ή να μετρήσουμε το ύψος τους, ή να κάνουμε υποθέσεις για το ασυνήθιστο πάχος τους, αλλά διασχίσαμε αμέσως έναν θολωτό διάδρομο που θύμιζε σιδηροδρομικό τούνελ και κατευθυνθήκαμε προς την πύλη που οδηγεί στους αρχαίους ναούς. Ήταν κλειδωμένη! Οπότε, μετά απ' όλα αυτά, φαίνεται πως δεν ήταν γραφτό να σταθούμε πρόσωπο με πρόσωπο με τον μεγάλο Παρθενώνα. Καθίσαμε κάτω και συγκαλέσαμε πολεμικό συμβούλιο. Αποτέλεσμα: η πύλη ήταν μια φτηνή ξύλινη κατασκευή – θα την σπάγαμε. Έμοιαζε με ιεροσυλία, αλλά είχαμε έρθει από μακριά και η κατάσταση ήταν επείγουσα. Δεν μπορούσαμε να ψάχνουμε για ξεναγούς και φύλακες – έπρεπε να επιστρέψουμε στο πλοίο πριν από το ξημέρωμα. Οπότε καταστρώσαμε το σχέδιό μας. Η απόφαση ήταν εύκολη, αλλά όταν ήρθε η ώρα να σπάσουμε την πύλη, δεν τα καταφέρναμε. Στρίψαμε σε μια γωνία του τοίχου και ανακαλύψαμε έναν χαμηλό προμαχώνα –γύρω στα οκτώ πόδια ύψος απέξω– γύρω στα δέκα με δώδεκα πόδια ύψος στο εσωτερικό. Ο Ντένι ετοιμάστηκε να σκαρφαλώσει κι εμείς ήμασταν έτοιμοι να ακολουθήσουμε. Με μεγάλες προσπάθειες κατάφερε τελικά να ανέβει στην κορυφή, αλλά μερικές πέτρες ξεκόλλησαν και έπεσαν με θόρυβο στον εσωτερικό αυλόγυρο. Αμέσως ακούστηκαν χτυπήματα στην πόρτα και μία φωνή. Ο Ντένι πήδηξε από τον τοίχο και υποχωρήσαμε ατάκτως προς την πύλη. Ο Ξέρξης κατέλαβε τη φοβερή Ακρόπολη τετρακόσια ογδόντα χρόνια πριν από την έλευση του Χριστού, όταν ένα στράτευμα πέντε εκατομμυρίων στρατιωτών τον ακολούθησε στην Ελλάδα, κι αν εμείς, οι τέσσερις Αμερικανοί είχαμε καταφέρει να μην κάνουμε φασαρία πέντε λεπτά ακόμα, θα την είχαμε καταλάβει επίσης. Η φρουρά έκανε την εμφάνισή της – τέσσερις Έλληνες. Μαζευτήκαμε στην πύλη και μας επέτρεψαν την είσοδο [Δωροδοκία και διαφθορά]».

O Μαρκ Τουέιν ανέβηκε στην Ακρόπολη μια νύχτα με πανσέληνο Facebook Twitter

Οι εντυπωσιασμένοι Αμερικανοί μπαινοβγαίνουν μέσα στους ναούς, θαυμάζουν τον επιβλητικό Παρθενώνα, «συνομιλούν» με τα διάσπαρτα αγάλματα και κάποια στιγμή φτάνουν στις επάλξεις της Ακρόπολης:

«Η πανσέληνος είχε αρχίσει πια να ανεβαίνει ψηλά. Προχωρήσαμε απρόσεκτα και χωρίς δεύτερη σκέψη μέχρι τις αιωρούμενες στο κενό επάλξεις της Ακρόπολης και κοιτάξαμε κάτω – τι θέαμα! Τι υπέροχο θέαμα! Η Αθήνα υπό το σεληνόφως! Ο προφήτης που νόμισε ότι του αποκαλύφθηκε το μεγαλείο της Ιερουσαλήμ είναι σίγουρο πως στην πραγματικότητα είδε την Αθήνα! Απλωνόταν σε μια επίπεδη πεδιάδα κάτω από τα πόδια μας –σαν ένας τεράστιος πίνακας– κι εμείς την κοιτούσαμε σαν να βρισκόμαστε σε αερόστατο. Δεν είδαμε κάτι που να θυμίζει δρόμο, αλλά κάθε σπίτι, κάθε παράθυρο, κάθε στριφογυριστό αμπέλι, κάθε προεξοχή διακρινόταν τόσο καθαρά, λες και ήταν καταμεσήμερο, ενώ ταυτόχρονα δεν υπήρχε καμία αντανάκλαση, καμία λάμψη, τίποτα τραχύ ή απωθητικό – η σιωπηλή πόλη κολυμπούσε στο πιο γλυκό φως που έριξε ποτέ η σελήνη κι έμοιαζε με ζωντανό πλάσμα που έχει βυθιστεί στον πιο γαλήνιο ύπνο. Στην πιο μακρινή άκρη της πόλης υπήρχε ένας μικρός ναός, του οποίου οι ντελικάτοι κίονες και η διακοσμημένη πρόσοψη αιχμαλώτιζε το μάτι σαν να το μάγευε με τη στιλπνότητά της, και εκεί κοντά οι κρεμώδεις τοίχοι του παλατιού του βασιλιά συνόρευαν με τη ζούγκλα ενός μεγαλοπρεπούς κήπου που λαμπύριζε κάτω από μια βροχή από σκόρπια κεχριμπαρένια φώτα – μια βροχή από χρυσές σπίθες που έχαναν τη φωτεινότητά τους μπροστά στη λάμψη της σελήνης και αστραποβολούσαν πάνω σε μια θάλασσα σκουρόχρωμου φυλλώματος, όπως τα χλωμά αστέρια πάνω στο γαλαξία. Από πάνω μας οι επιβλητικοί κίονες, μεγαλοπρεπείς ακόμα μέσα στη φθορά τους –κάτω από τα πόδια μας η ονειρεμένη πόλη, στο βάθος η ασημένια θάλασσα–, σε ολόκληρη τη γη δεν υπάρχει πουθενά πιο όμορφη εικόνα!»


Με σκοπό να προλάβουν να επιστρέψουν πριν από το ξημέρωμα στο πλοίο, οι άντρες παίρνουν βιαστικά τον δρόμο της επιστροφής μέσα από τα αμπέλια, τα οποία αποδεικνύονται μεγάλος πειρασμός:

«Καθώς προχωρούσαμε, αρχίσαμε να ξεπερνάμε τους φόβους μας και έπαψε να μας απασχολεί η αστυνομία και οποιοσδήποτε άλλος. Γίναμε τολμηροί και ριψοκίνδυνοι και μια φορά, σ' ένα απρόσμενο ξέσπασμα θάρρους, έφτασα να πετάξω μια πέτρα σ' έναν σκύλο. Το ευχάριστο, βέβαια, ήταν πως δεν τον χτύπησα, γιατί το αφεντικό του μπορεί να ήταν αστυνομικός. Παίρνοντας κουράγιο από αυτή την ευτυχή αποτυχία μου, το θράσος μου ξεπέρασε τα όρια και κατά διαστήματα άρχισα να σφυρίζω, αν και σε αρκετά χαμηλό τόνο. Αλλά το θράσος τρέφει κι άλλο θράσος και πολύ σύντομα εισέβαλα σ' έναν αμπελώνα –κάτω από το δυνατό φως του φεγγαριού– και έκοψα ένα γαλόνι υπέροχα σταφύλια, χωρίς να δώσω καν σημασία στην παρουσία ενός χωρικού που περνούσε καβάλα στο μουλάρι του. Ο Ντένι και ο Μπιρτς ακολούθησαν το παράδειγμά μου. Τώρα πια είχα στη διάθεσή μου σταφύλια για μια ντουζίνα άτομα, αλλά ο Τζάκσον είχε κι αυτός ξεσηκωθεί κι ένιωσε υποχρεωμένος να μπει κι εκείνος σ' έναν αμπελώνα. Το πρώτο τσαμπί που έκοψε του έφερε μπελάδες. Ένας βρόμικος, γενειοφόρος αγριάνθρωπος εμφανίστηκε φωνάζοντας στον δρόμο, κουνώντας ένα μουσκέτο υπό το φως του φεγγαριού. Το σκάσαμε προς την κατεύθυνση του Πειραιά – όχι τρέχοντας, βέβαια, απλώς περπατώντας πιο γρήγορα».

Η παρουσία τους έχει γίνει αντιληπτή και η επιστροφή τους επιτηρείται πλέον από τους αγροφύλακες, οι οποίοι προβαίνουν σε μια ιδιότυπη «σκυταλοδρομία», ώστε να προστατέψουν τη σοδειά. Ο συγγραφέας δεν θα διστάσει, αν και κλέφτης ο ίδιος στη συγκεκριμένη περίπτωση, να βγάλει τα ανάλογα συμπεράσματα και για τους Έλληνες:

«Κάθε αγρός στη μακριά διαδρομή μας φυλασσόταν από έναν οπλισμένο φρουρό, μερικοί εκ των οποίων είχαν αποκοιμηθεί, αναμφίβολα, αλλά ήταν διαθέσιμοι σε πρώτη ζήτηση. Αυτό δείχνει τι είδους χώρα είναι η σύγχρονη Αττική – μια κοινωνία με πολύ αμφίβολους χαρακτήρες. Αυτοί οι άντρες δεν βρίσκονταν εκεί για να προστατέψουν την ιδιοκτησία τους από τους ξένους αλλά για να προστατευτούν ο ένας από τον άλλο – γιατί οι ξένοι σπάνια επισκέπτονται την Αθήνα και τον Πειραιά, κι όταν το κάνουν, το κάνουν μέρα και μπορούν να αγοράσουν όσα σταφύλια θέλουν σχεδόν τσάμπα. Οι σύγχρονοι Έλληνες είναι απατεώνες και καταπατητές ολκής, αν ισχύουν τα κουτσομπολιά που ακούγονται, κι εγώ πιστεύω πως ισχύουν».


Φτάνοντας στο πλοίο, ενημερώνονται ότι και άλλοι επιβάτες επιδίωξαν να το σκάσουν – κάποιοι με ιδιαίτερη επιτυχία, και μάλιστα χωρίς περπάτημα. Ο συγγραφέας σημειώνει, κλείνοντας, το κεφάλαιο «Ελλάδα»:

«Σήμερα αποπλεύσαμε για Κωνσταντινούπολη, αλλά μερικοί από εμάς δεν ενδιαφέρονταν καθόλου πια. Είχαμε δει όλα όσα ήταν να δούμε στην αρχαία πόλη που χτίστηκε χίλια εξακόσια χρόνια πριν από τη γέννηση του Χριστού και ήταν ήδη παλιά πριν καν χτιστούν τα θεμέλια της Τροίας – και είχαμε δει την πιο γοητευτική εικόνα της. Οπότε, γιατί να ενδιαφερόμαστε;»

 

Tα αποσπάσματα προέρχονται από το βιβλίο του Μαρκ Τουέιν «Καν-καν, γάτες και πόλεις από στάχτη», εκδόσεις Ασβός (2009), μετάφραση: Αγορίτσα Μπακοδήμου

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM