Πέθανε ο παλιός κόσμος; Μερικές σκέψεις για το Manifesto του Γιούλιαν Ρόζεφελντ με την Κέιτ Μπλάνσετ

Πέθανε ο παλιός κόσμος; Μερικές σκέψεις για το Manifesto του Γιούλιαν Ρόζεφελντ με την Κέιτ Μπλάνσετ Facebook Twitter
0
Πέθανε ο παλιός κόσμος; Μερικές σκέψεις για το Manifesto του Γιούλιαν Ρόζεφελντ με την Κέιτ Μπλάνσετ Facebook Twitter
Κανένας δεν θα αρνηθεί πως ο Γερμανός καλλιτέχνης είχε μια πολύ ελκυστική ιδέα και ένα πλούσιο μπάτζετ για να την υλοποιήσει – αν και το πραγματικό χρυσωρυχείο του στάθηκε η υποκριτική φλέβα και η μαγνητική παρουσία της Μπλάνσετ.

Ένας άστεγος προχωράει σπρώχνοντας το καροτσάκι με τα υπάρχοντά του. Η κάμερα τον παρακολουθεί από ψηλά, μια μοναχική φιγούρα με τον σκύλο της μέσα σε έναν εγκαταλελειμμένο βιομηχανικό χώρο, κάπου στην εξοχή. Κτίρια προ πολλού παραδομένα στη φθορά του χρόνου, σωροί από χαλάσματα και λίγο δειλό γρασίδι – η φύση που έχει αρχίσει να ανακτά το χαμένο έδαφος. «Σε τούτη την περίοδο αλλαγής, ο ρόλος του καλλιτέχνη μπορεί να είναι μόνον αυτός του επαναστάτη» ακούγεται το voice-over.


O άστεγος ανεβαίνει στο «σπίτι» του, μια φουτουριστική μπάλα (ποιος ξέρει τι έκρυβε κάποτε) και παίρνει την ντουντούκα του. Αρχίζει να κηρύττει ενάντια στη διαφθορά της καπιταλιστικής κοινωνίας, ένας κουρελιασμένος προφήτης με σάπια δόντια, ενώ πίσω του, στο βάθος της εικόνας, αχνίζουν οι καμινάδες των εργοστασίων μιας σύγχρονης πόλης. «Ο παλιός κόσμος πεθαίνει και ο νέος αγωνίζεται να γεννηθεί: τώρα είναι η εποχή των τεράτων» ακούγεται η περίφημη φράση του Αντόνιο Γκράμσι, Ιταλού μαρξιστή θεωρητικού και πολιτικού. Το πρόσωπο του άστεγου «παγώνει» και αρχίζει να μιλάει με αλλοιωμένη φωνή και ρυθμό μηχανικό, λες και κάποιο πνεύμα τον κατέλαβε αίφνης.

Χαριτωμένα, ευρηματικά, με ωραία πλάνα, χωρίς όμως διάθεση εμβάθυνσης: ένα glossy, σπιρτόζικο περιτύλιγμα που βρίθει από χιούμορ, αλλά όχι από πάθος, θέρμη ή τόλμη, όπως τα κείμενα-σταθμοί στα οποία αναφέρεται.


Αν δεν το γνωρίζαμε εκ των προτέρων, ποτέ δεν θα φανταζόμασταν ότι τόση ώρα παρακολουθούμε την Κέιτ Μπλάνσετ. Κι όμως, αυτή είναι μόνο η πρώτη από τις δεκατρείς συνολικά μεταμορφώσεις στις οποίες επιδίδεται με μοναδικό ζήλο η κορυφαία Αυστραλή ηθοποιός, όλες στο πλαίσιο της εντυπωσιακής βιντεο-εγκατάστασης του Γερμανού εικαστικού και κινηματογραφιστή Γιούλιαν Ρόζεφελντ με τίτλο «Manifesto». Στόχος του τελευταίου να αποτίσει φόρο τιμής σε όλα τα μεγάλα καλλιτεχνικά κινήματα του εικοστού αιώνα: τον ντανταϊσμό, τον σουρεαλισμό, τον φουτουρισμό, τον σιτουασιονισμό, τον σουπρεματισμό, την ποπ αρτ, τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό κ.ο.κ. Σε καθένα από τα δεκατρία φιλμ σύντομης διάρκειας η Μπλάνσετ υποδύεται έναν διαφορετικό ρόλο: το «σενάριο» βασίζεται αποκλειστικά σε αποσπάσματα από τα διάσημα μανιφέστα και κείμενα που συνόδευσαν τα κινήματα αυτά, αποτυπώνοντας τη φιλοσοφία τους.

 


Ένας καλλιτέχνης 52 ετών από το Μόναχο, ο Ρόζεφελντ, στρέφει το βλέμμα του στο παρελθόν και συνομιλεί με τους προγόνους του, όλους τους σπουδαίους στοχαστές και δημιουργούς που καθόρισαν τo πεδίο της σύγχρονης τέχνης. Ποια μορφή παίρνει ο «διάλογος» αυτός; Τι μας λέει η ανάγνωση του Ρόζεφελντ για το αποτύπωμα που άφησαν στον ψυχισμό και στη σκέψη του φυσιογνωμίες όπως ο Αντρέ Μπρετόν, ο Τριστάν Τζαρά, ο Γκι Ντεμπόρ, ο Καντίνσκι ή ο Μάλεβιτς;


Η λατρεία των φουτουριστών για την ταχύτητα, τη βία, τη νιότη και τις μηχανές τοποθετείται σε ένα σύγχρονο χρηματιστηριακό γραφείο, με την Μπλάνσετ ανάμεσα σε δεκάδες οθόνες υπολογιστών κι ένα κινητό στο χέρι, απόλυτα απορροφημένη από τις συναλλαγές που εκτελεί, ενώ μασά τσίχλα. Ένα αστραφτερό δαχτυλίδι κοσμεί τα περιποιημένα δάχτυλα με τα κόκκινα νύχια. «Επιθυμούμε να δοξάσουμε τον πόλεμο...[...] Θέλουμε τη χώρα μας ελεύθερη από τα μουσεία...[...] Σκατά στα λεξικά, σκατά στον Ντάντε, σκατά στον Σαίξπηρ [...] Αφήστε τη βροχή του θεϊκού ηλεκτρικού φωτός να πέσει» ακούγεται η φωνή του αθέατου αφηγητή, καθώς παραθέτει φράσεις των Μαρινέτι, Μποτσιόνι, Σεβερίνι και άλλων θεωρητικών του κινήματος.

Πέθανε ο παλιός κόσμος; Μερικές σκέψεις για το Manifesto του Γιούλιαν Ρόζεφελντ με την Κέιτ Μπλάνσετ Facebook Twitter
Διασκεδάζουμε με τη δασκάλα που συμβουλεύει τα παιδιά στην τάξη πως «δεν υπάρχει τίποτα πρωτότυπο... οπότε μπορείτε να κλέψετε απ' όπου θέλετε» και δίνει οδηγίες βγαλμένες από το Δόγμα 95 του Λαρς φον Τρίερ.


Το μεγαλύτερο ατού του Ρόζενφελντ αποδεικνύεται το χιούμορ. Οι καλύτερες στιγμές αναδύονται όταν το πρωτότυπο κείμενο τοποθετείται σε απρόσμενο περιβάλλον: όσο μεγαλύτερη η αντιπαράθεση, τόσο εντονότερη η ειρωνεία. Η μητέρα με το συντηρητικό ντύσιμο που κάθεται με την οικογένειά της για φαγητό στην τυπική τραπεζαρία του σπιτιού τους αιφνιδιάζει ευχάριστα τον θεατή, όταν αρχίζει να προσεύχεται και από τα χείλη της βγαίνουν τα λόγια του Κλάες Όλντενμπεργκ: «Πιστεύω σε μια τέχνη που είναι πολιτική-ερωτική-μυστικιστική, που κάνει κάτι περισσότερο από το να σταθμεύει τον πισινό της μέσα σε ένα μουσείο [...]». Τα παιδιά της χασκογελάνε, αλλά εκείνη συνεχίζει ακάθεκτη τον ποιητικό ύμνο στην τέχνη που μπορεί να γεννηθεί παντού και πάντα από την πιο ταπεινή αφετηρία, όπως διακήρυττε ο Αμερικανός γλύπτης στο περίφημο κείμενο του 1961: «Πιστεύω στην τέχνη των λούτρινων αρκούδων και των όπλων και των αποκεφαλισμένων κουνελιών, διαλυμένες ομπρέλες, βιασμένα κρεβάτια, καρέκλες με σπασμένα τα καφέ κόκαλά τους, φλεγόμενα δέντρα, στρακαστρούκες, κόκαλα κοτόπουλου, κόκαλα περιστεριού και χάρτινες κούτες που μέσα τους κοιμούνται άνθρωποι».


Εξίσου ευρηματικό, αλλά και περισσότερο αστείο, αποδεικνύεται το φιλμάκι όπου η Μπλάνσετ-παρουσιάστρια ειδήσεων ανακοινώνει υπό μορφή έκτακτης επικαιρότητας ότι «Όλη σύγχρονη τέχνη είναι κάλπικη!». Εδώ το μανιφέστο του Αμερικανού πρωτοπόρου Σολ ΛεΒίτ μεταφέρεται υπό τη μορφή διαλόγου, με την εκφωνήτρια να ρωτά, σε απευθείας σύνδεση, τη ρεπόρτερ που αναμεταδίδει λάιβ τις τελευταίες εξελίξεις πάνω στο θέμα «Τελικά, Κάρεν, τι γίνεται με την εννοιολογική τέχνη;» και την ανταποκρίτρια να απαντά, λες και έβγαλε το εξής καθοριστικό συμπέρασμα από το ρεπορτάζ της: «Η εννοιολογική τέχνη είναι καλή, μόνο όταν η ιδέα είναι καλή!».
Βλέπουμε, ακόμη, τη χορογράφο με το τυρμπάν να καθοδηγεί τις φουτουριστικές χορεύτριές της, χρησιμοποιώντας φράσεις από το «Νο manifestο» (1965) της ρηξικέλευθης Υβόν Ράινερ που προσπάθησε να απαλλάξει τον χορό από κάθε δραματικότητα, να επαναπροσδιορίσει τις αξίες του μακριά από τα κυρίαρχα τότε κλισέ περί δεξιοτεχνίας, στυλ, θεάματος – ακριβώς ό,τι αντιπροσωπεύει το φαντασμαγορικό μπαλέτο που κάνει πρόβα τώρα στην οθόνη δηλαδή. Διασκεδάζουμε, επίσης, με τη δασκάλα που συμβουλεύει τα παιδιά στην τάξη πως «δεν υπάρχει τίποτα πρωτότυπο... οπότε μπορείτε να κλέψετε απ' όπου θέλετε» και δίνει οδηγίες βγαλμένες από το Δόγμα 95 του Λαρς φον Τρίερ. Μια εργάτρια σε εργοστάσιο καύσης σκουπιδιών, μια διευθύνουσα σύμβουλος σε κοσμική συγκέντρωση, μια πανκ με τατουάζ, μια επιστήμονας και μια εκφωνήτρια επικήδειου λόγου συμπληρώνουν την πινακοθήκη του Ρόζενφελντ, που προσπάθησε προφανώς να καλύψει όλες τις κοινωνικές τάξεις με τις επιλογές του.

Πέθανε ο παλιός κόσμος; Μερικές σκέψεις για το Manifesto του Γιούλιαν Ρόζεφελντ με την Κέιτ Μπλάνσετ Facebook Twitter
Η μοναδική συγκινητική σκηνή περιέχεται στο φιλμάκι για τον σουρεαλισμό, εκεί όπου παρακολουθούμε την κουκλοπαίχτρια ηρωίδα να κατασκευάζει το ομοίωμά της, τρυπώντας του το κεφάλι με τρεις καρφίτσες για να στερεωθούν τα μαλλιά.


Κανένας δεν θα αρνηθεί πως ο Γερμανός καλλιτέχνης είχε μια πολύ ελκυστική ιδέα και ένα πλούσιο μπάτζετ για να την υλοποιήσει – αν και το πραγματικό χρυσωρυχείο του στάθηκε η υποκριτική φλέβα και η μαγνητική παρουσία της Μπλάνσετ. Τα δεκατρία φιλμάκια συνιστούν, τρόπον τινά, μια υπερπαραγωγή: τόσες τοποθεσίες, τόσα γυρίσματα, τόσα κοστούμια, τόσοι κομπάρσοι.... Η προσέγγισή του διακρίνεται από την έντονη εγκεφαλικότητά της: ο Ρόζεφελντ ενεργοποίησε όλο το μυαλό του αλλά όχι την καρδιά. Η μοναδική συγκινητική σκηνή περιέχεται στο φιλμάκι για τον σουρεαλισμό, εκεί όπου παρακολουθούμε την κουκλοπαίχτρια ηρωίδα να κατασκευάζει το ομοίωμά της, τρυπώντας του το κεφάλι με τρεις καρφίτσες για να στερεωθούν τα μαλλιά. Το βλέμμα που ανταλλάσσουν γυναίκα και κούκλα είναι αφοπλιστικό: Δημιουργός και δημιούργημα, ο άνθρωπος και το είδωλό του, εκεί όπου η πραγματικότητα συναντά τον κόσμο του ονείρου και μεταμορφώνεται σε υπερ-πραγματικότητα, όπως λαχταρούσε ο Αντρέ Μπρετόν.


Όλα τα υπόλοιπα βίντεο διακρίνονται για τις έξυπνες ιδέες και την άρτια υλοποίησή τους. Χαριτωμένα, ευρηματικά, με ωραία πλάνα, χωρίς όμως διάθεση εμβάθυνσης: ένα glossy, σπιρτόζικο περιτύλιγμα που βρίθει από χιούμορ, αλλά όχι από πάθος, θέρμη ή τόλμη, όπως τα κείμενα-σταθμοί στα οποία αναφέρεται. Τι σημαίνουν τα κινήματα αυτά για μας σήμερα; Είναι νεκρά ή ζωντανά; Μας εμπνέουν, μας φωτίζουν ή έχουν μπει στη γυάλα της Ιστορίας; Προσωπικά, δεν πήρα απάντηση στα ερωτήματα αυτά. Οι «άψογες» εικόνες που υποτάσσονται αδιακρίτως στην ίδια λογική και σε ομοιόμορφη αισθητική θα μπορούσαν να προέρχονται από κάποιο ακριβό editorial μόδας. Καθόλου δεν καταφέρνουν να συνδεθούν με το επαναστατικό πνεύμα των κειμένων και των συγγραφέων τους, πολλοί από τους οποίους άλλαξαν ριζικά την αντίληψή μας για το τι σημαίνει τέχνη. Εκτός αν αυτό επιχειρεί να πει ο Ρόζεφελντ: ότι όλα εκείνα τα μεγάλα και τα σπουδαία υπάρχουν πλέον μόνο ως μακρινές, ανήμπορες αναμνήσεις, αφορμές για καλοστημένα, λαμπερά πρότζεκτ. Λυπάμαι, αλλά δεν θα συμφωνήσω... Πιστεύω ακράδαντα πως τα μανιφέστα αυτά δεν συνιστούν απλώς μεγαλόσχημες δηλώσεις: αν αφομοιωθούν, αν γονιμοποιηθούν με αγάπη και λαχτάρα, τότε μπορούν να γεννήσουν πολύ πιο δυνατούς καρπούς...

Πέθανε ο παλιός κόσμος; Μερικές σκέψεις για το Manifesto του Γιούλιαν Ρόζεφελντ με την Κέιτ Μπλάνσετ Facebook Twitter
Η Κέιτ Μπλάνσετ ως χορογράφος με τυρμπάν καθοδηγεί τις φουτουριστικές χορεύτριές της, χρησιμοποιώντας φράσεις από το «Νο manifestο» (1965) της ρηξικέλευθης Υβόν Ράινερ.

ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ