Η Κέιτ Μπλάνσετ μεταμορφώνεται ως χαμαιλέων, για να εκφράσει 13 καλλιτεχνικά μανιφέστα του 20ου αιώνα

Η Κέιτ Μπλάνσετ μεταμορφώνεται ως χαμαιλέων, για να εκφράσει 13 καλλιτεχνικά μανιφέστα του 20ου αιώνα Facebook Twitter
0

Το θεαματικό Manifesto του Julian Rosefeldt είναι κάτι περισσότερο από ένα installation 13 οθονών μέσα από τις οποίες ξεπροβάλλει το πολλαπλό είδωλο του χαμαιλέοντα που ακούει στο όνομα Κέιτ Μπλάνσετ. Απ’ όπου πέρασε –Μελβούρνη, Βερολίνο, Βόρεια Αμερική, απ’ όποια μεγάλη εικαστική διοργάνωση- το Manifesto προσέλκυσε το ενδιαφέρον με 13 ταινίες να προβάλλονται ταυτόχρονα σε γιγαντο-οθόνες και σε καθεμία από αυτές, η Μπλάνσετ να δίνει το δικό της ρεσιτάλ, υποδυόμενη κάθε φορά κάτι άλλο.

Ο Rosefeldt, πολυτάλαντος Γερμανός κινηματογραφιστής και καλλιτέχνης της εικόνας, εδώ και χρόνια είναι γνωστός για την αισθητική της δουλειάς του τόσο στις ΗΠΑ, όσο και στην Ευρώπη. Ωστόσο, το Manifesto είναι η πρώτη μεγάλη δουλειά του στη Βόρεια Αμερική και πρακτικά εκείνη που θα ανοίξει το Sundance Film Festival τον προσεχή Ιανουάριο, τοποθετώντας τον πλέον ξεκάθαρα και απολύτως δίκαια στο προσκήνιο.

Το Manifesto αποτελείται από 12 δεκάλεπτες ταινίες και μία εισαγωγή 4 λεπτών, τον «Πρόλογο». Ήδη από τον προηγούμενο μήνα το Manifesto είναι το μεγάλο γεγονός που μονοπωλεί την αίθουσα Drill Hall στην ιστορική εγκατάσταση και κοιτίδα καλλιτεχνικών events και ανατρεπτικών εκθέσεων, στη γνωστή Armory στο Park Avenue.

Η Μπλάνσετ εδώ δεν υποδύεται χαρακτήρες: κατοικεί μέσα σ' αυτούς. Οι μεταμορφώσεις της είναι απλώς εκπληκτικές, καθώς από μία υποσιτισμένη goth rocker στο φιλμάκι "Stridentism/Creationism", γίνεται ένας αναμαλλιασμένος βρώμικος άστεγος άντρας που φτύνει λέξεις του Lucio Fontana, πάνω από τα συντρίμμια του παλιού Βερολίνου.

Σε κάθε φιλμάκι εξετάζεται ένα συγκεκριμένο είδος καλλιτεχνικών διακηρύξεων που απασχόλησαν τον 20ο αιώνα και καλύπτεται όλο το φάσμα των σπουδαίων καλλιτεχνικών κινημάτων που επηρέασαν τους ανθρώπους αυτού του αιώνα. Από το ελαχίστως γνωστό κίνημα του στριντετισμού –γνωστό, κυρίως στους ιστορικούς της λογοτεχνίας- μέχρι το κατώφλι του ντανταϊσμού και του Τριστάν Τζαρά, ο Rosefeldt λαμβάνει υπ’ όψιν τον τρόπο με τον οποίο επέδρασαν στις τέχνες φυσιογνωμίες όπως ο Μαρξ, ο Λάντερμαν, ο Ριντ, ο Κλάες Όλντενμπουργκ και φτιάχνει ένα δυνατό μείγμα των πιο αξιομνημόνευτων αφορισμών τους σε κινηματογραφική πλέον μορφή.

Η Κέιτ Μπλάνσετ μεταμορφώνεται ως χαμαιλέων, για να εκφράσει 13 καλλιτεχνικά μανιφέστα του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Στην γιγαντιαία αίθουσα της Armory στο Park Avenue

Για παράδειγμα, το φιλμάκι που ο ίδιος τιτλοφορεί ως «Επίλογο» δεν είναι παρά μία επιλογή από ρήσεις του Τζιμ Τζάρμους, του Λαρφς Φον Τρίερ, του Γουέρνερ Χέρτζογκ και του Λεμπέους Γουντς. Η πάντα εξαιρετική Μπλάνσετ πρωταγωνιστεί σε κάθε ένα από αυτά τα φιλμάκια, υποδυόμενη διαφορετικούς κάθε φορά χαρακτήρες. Για την ακρίβεια, δεν υποδύεται, αλλά κατοικεί μέσα σε καθέναν από αυτούς: οι μεταμορφώσεις της είναι απλώς εκπληκτικές, καθώς από μία υποσιτισμένη goth rocker στο φιλμάκι “Stridentism/Creationism”, γίνεται ένας αναμαλλιασμένος βρώμικος άστεγος άντρας που φτύνει λέξεις του Lucio Fontana, πάνω από τα συντρίμμια του παλιού Βερολίνου.

Οι λέξεις που εκστομίζει εδώ δεν είναι τίποτα λιγότερο από πολεμικές διακηρύξεις. Κάθε της εμφάνιση υποστηρίζεται από υψηλού επιπέδου υποστήριξη σε κάθε φάση της παραγωγής: από το εξαιρετικό μέικ απ και τα προσεγμένα κοστούμια, μέχρι τις εκπληκτικές τοποθεσίες και την άψογη κινηματογράφηση. Άλλωστε, ο Rosefeldt είχε ισχυρό όραμα για τον χαμαιλέοντα – Μπλάνσετ, τη μόνη ίσως που θα μπορούσε να αποδώσει και να επικοινωνήσει όλους αυτούς τους αφορισμούς, ειδικά εκείνους που προέρχονται από τις δεκαετίες του ’10 και του ’20, στο σήμερα.

Σε όλα τα φιλμ, ο Rosefeldt εξερευνά όλα τα είδη των στερεοτύπων, της διαίρεσης, της παρακμής, ενώ σε ένα μεγάλο μέρος των φιλμ κυριαρχεί η αργή, σχεδόν τεμπέλικη κίνηση της κάμερας, μέσα σε χώρους γεμάτους καπνό, με την Μπλάνσετ να ξεστομίζει τα θυμωμένα μανιφέστα της με τραχιά, βρετανική προφορά, βασικά με το αξάν της εργατικής τάξης και επί της ουσίας να είναι το μοναδικό στοιχείο που κινείται γρήγορα μέσα σε όλες αυτές τις ταινίες.

Η Κέιτ Μπλάνσετ μεταμορφώνεται ως χαμαιλέων, για να εκφράσει 13 καλλιτεχνικά μανιφέστα του 20ου αιώνα Facebook Twitter

Εξίσου εύστοχο είναι και το φιλμάκι με το πριβέ πάρτι της CEO, με τους μεγαλοαστούς προσκεκλημένους, ντυμένους στην πένα, ακριβώς όπως περιμένει κανείς να είναι οι άνθρωποι αυτής της τάξης. Το σκηνικό και τα έπιπλα επίσης εναρμονισμένα με αυτό που αναπαρίσταται, κάτι που φυσικά κάνει ακόμη πιο μεγάλη την έκπληξη, όταν η ευγενική οικοδέσποινα αρχίζει να εξαπολύει μανιφέστα καλλιτεχνών, όπως ο Barnett Newman και ο Wyndham Lewis.

Κάθε φιλμ κάνει παύση ακριβώς την ίδια στιγμή που η Μπλάνσετ γυρνά και κοιτά την κάμερα και με τεχνητή, σχεδόν ρομποτική φωνή λέει κάποια από τα λόγια του κάθε μονολόγου. Η στιγμή περνά και τα φιλμ συνεχίζονται το ένα μετά το άλλο, αλλά όλο αυτό στο σύνολο του συνθέτει μια μοναδική οπτικοακουστική εμπειρία. Μεταξύ των φιλμ υπάρχουν κάποια ιντερλούδια σιωπής, επίσης εξαιρετικά συντονισμένα ανάμεσα στα φιλμ, με τρόπο που δημιουργεί ένα ομοιογενές ρυθμικό αποτέλεσμα μέσα στην αίθουσα Drill Hall.

Με λίγα λόγια είναι μία παραγωγή που χρειάζεται τον κατάλληλο χώρο και τον χρόνο (περίπου 2 ώρες) και την απερίσπαστη προσοχή των θεατών, γι' αυτό και όσοι γνωρίζουν τι απαιτεί αυτό το θέαμα –και τι αποθεωτικές κριτικές έχει ήδη αποσπάσει- ελπίζουν ότι η άφιξη του στη Νέα Υόρκη θα τύχει υποδοχής σε σημείο που του αρμόζει...

Υπάρχουν στιγμές κατά τη διάρκεια κάθε φιλμ, όπου σκοπίμως απειροελάχιστοι ήχοι ακούγονται άκρως ενισχυμένοι, έτσι ώστε ο θεατής να μπορεί να ακούσει ένα ποδοβολητό ή μαχαιροπίρουνα να χτυπούν στο πιάτο, όπως συμβαίνει στο φιλμάκι “Pop Art”, ή το πώς γρατζουνάνε τα μολύβια των μαθητών το χαρτί στο άλλο φιλμ “Film/Epilogue”, όλα να δίνουν μια άλλη αίσθηση ηχητικής, ενώ στην αρχή μέσα στην αίθουσα τυχαίοι ήχοι μπορεί να αποπροσανατόλιζαν την προσοχή.

Η Κέιτ Μπλάνσετ μεταμορφώνεται ως χαμαιλέων, για να εκφράσει 13 καλλιτεχνικά μανιφέστα του 20ου αιώνα Facebook Twitter

Φυσικά στον τρόπο πρόσληψης του συγκεκριμένου installation παίζει ρόλο και ο τόπος, στον οποίο λαμβάνει χώρα: λόγου χάριν, στη Μελβούρνη το Manifesto εκτυλισσόταν σε μία τεράστια αίθουσα «ντυμένη» με μοκέτες, με τέτοια διαρρύθμιση που καθιστούσε αδύνατο το να παρακολουθήσει ο θεατής μονομιάς όλες τις ταινίες.  Αναγκαστικώς, οι θεατές κάθονταν κάτω για να απολαύσουν το θέαμα. Και παρά το ότι ακούγονταν οι ήχοι από τα άλλα φιλμ, ήταν εύκολο να εστιάσει κανείς στην εικόνα που βρισκόταν μπροστά του και τους ήχους του φιλμ που εκείνη τη στιγμή παρακολουθούσε. Οι θεατές έμεναν, η προσοχή τους δύσκολα αποσπάτο από αυτό που μαινόταν μπροστά τους.

Στο Βερολίνο, το ίδιο δρώμενο διαδραματίστηκε σε έναν συμβατικό μουσειακό χώρο. Οι οθόνες ήταν μικρότερες, όπως και τα ηχεία και πάλι βρίσκονταν κρεμασμένοι πάνω από τους θεατές. Ωστόσο, η αίσθηση πουη δημιουργούσε όλο αυτό ήταν οικεία.  Όμως στον χώρο της Armory αυτό που ταυτόχρονα είναι σπουδαίο είναι και το μεγάλο πρόβλημα του δρώμενου.

Όλα εκτυλίσσονται σε έναν γιγαντιαίο χώρο και τα φιλμς, που τώρα προβάλλονται μέσα από πολλαπλές γιγαντο-οθόνες είναι κάτι το θεσπέσιο. Οι στιγμές που η Μπλάνσετ μιλά κοιτώντας απευθείας την κάμερα είναι συγκλονιστικές. Το υπερμεγεθυμένο μέσα από τις οθόνες πρόσωπο της κυκλώνει τους θεατές και τα μανιφέστα που «φτύνει» είναι κοφτά και δυνατά.

Η Κέιτ Μπλάνσετ μεταμορφώνεται ως χαμαιλέων, για να εκφράσει 13 καλλιτεχνικά μανιφέστα του 20ου αιώνα Facebook Twitter

Όμως, το ξύλινο πάτωμα και η αψιδωτή οροφή κάνουν τον κάθε ήχο να αντανακλά με τρόπο που αποσπά την προσοχή και καθιστά ακόμη πιο δύσκολο  το να συγκεντρωθεί ο θεατής στις παύσεις και τις σιωπές, που μεσολαβούν μεταξύ των φιλμ. Οι επισκέπτες έχουν τον χρόνο να τσεκάρουν κινητά και μέιλς, είναι κάτι που αφαιρεί από τη μυσταγωγία που έτσι κι αλλιώς κρύβει το συγκεκριμένο, πολύπλοκο υπερθέαμα.

Με λίγα λόγια είναι μία παραγωγή που χρειάζεται τον κατάλληλο χώρο και τον χρόνο (περίπου 2 ώρες) και την απερίσπαστη προσοχή των θεατών, γι’ αυτό και όσοι γνωρίζουν τι απαιτεί αυτό το θέαμα –και τι αποθεωτικές κριτικές έχει ήδη αποσπάσει- ελπίζουν ότι η άφιξη του στη Νέα Υόρκη θα τύχει υποδοχής σε σημείο που του αρμόζει…  

Η Κέιτ Μπλάνσετ μεταμορφώνεται ως χαμαιλέων, για να εκφράσει 13 καλλιτεχνικά μανιφέστα του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Η Κέιτ Μπλάνσετ μεταμορφώνεται ως χαμαιλέων, για να εκφράσει 13 καλλιτεχνικά μανιφέστα του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Η Κέιτ Μπλάνσετ μεταμορφώνεται ως χαμαιλέων, για να εκφράσει 13 καλλιτεχνικά μανιφέστα του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Μέσα από 13 φιλμ η Μπλάνσετ καταφέρνει να πει τα πάντα για τα καλλιτεχνικά - και όχι μόνο- κινήματα του 20ου αιώνα, μέσα από εκπληκτικές μεταμορφώσεις και ερμηνείες που καθηλώνουν τους θεατές

Με στοιχεία από Ηyperallergic

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ