Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα

Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
0

Στην πάγια πολιτική του καλλιτεχνικού οργανισμού ΝΕΟΝ να επιλέγει δημόσιους χώρους ως πεδίο καλλιτεχνικής δράσης και παρέμβασης εντάσσεται και η μεγάλης κλίμακας in situ εγκατάσταση The Theater of Disapperance στον προαύλιο χώρο των 4.500 τετραγωνικών μέτρων του Εθνικού Αστεροσκοπείου της Αθήνας από τον σημαντικό Αργεντινό καλλιτέχνη Adrián Villar Rojas.


Πολιτικοποιημένος και διεθνής, το έργο του, είτε πρόκειται για εγκαταστάσεις είτε για γλυπτά, θίγει σταθερά θέματα πολιτικής ιστορίας, κατάκτησης, απληστίας, εξαναγκασμού, προπαγάνδας και πατριωτισμού μέσα από τον διάλογο με τα σύμβολα και τη γη. Μια γη που μπορεί να είναι κοινή για όλους τους ανθρώπους, αλλά δεν σημαίνει για όλους τα ίδια πράγματα. Λέει ο ίδιος: «Κατάγομαι από την Αργεντινή, όπου στην ουσία το έδαφος αποτελεί μέσο παραγωγής. Αυτό που βρίσκεται κάτω από τα πόδια μας στην Αργεντινή δεν μας αντιπροσωπεύει με τον ίδιο τρόπο που αντιπροσωπεύει τους ανθρώπους που ζουν στην Ελλάδα ή στην Τουρκία. Πιστεύω ότι εμείς, οι Αργεντινοί, ταυτίζουμε το έδαφος με τη γονιμότητα και, βεβαίως, αυτό είναι μια γεωπολιτική κατασκευή που έχει γίνει από την Ευρώπη, τον δυτικό κόσμο και τις παγκόσμιες οικονομικές δυνάμεις γενικότερα. Χωρίς αμφιβολία, τα πιο ισχυρά χαρακτηριστικά της εθνικής μας ταυτότητας είναι οι σοδειές και τα κοπάδια μας, που μας προσφέρουν αφειδώς ένα "ευλογημένο" έδαφος, για του οποίου τις εκτάσεις το μόνο όριο είναι ο ουρανός. Μοιάζει λίγο με υπερβολή, αλλά αν ταξιδέψεις με αυτοκίνητο από το Μπουένος Άιρες μέχρι το Ροσάριο διασχίζοντας την ύπαιθρο στο κέντρο της "Υγρής Πάμπας", πολύ γρήγορα θα καταλάβεις γιατί οι Αργεντινοί είναι τόσο υπερήφανοι για τη χώρα τους. Έτσι, όταν έφτασα στην Ελλάδα, κατάλαβα αμέσως ότι για τους Έλληνες, αυτό που υπάρχει κάτω από τα πόδια τους είναι το πιο ουσιώδες για την εθνική τους ταυτότητα, όπως και για τους Αργεντινούς, αλλά με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο. Αυτό που υπήρχε κάτω από τα πόδια τους ήταν η κουλτούρα: χιλιάδες χρόνια ανθρώπινου πολιτισμού».

Επέλεξε 46.000 διαφορετικά φυτά από 26 διαφορετικά είδη, χρειάστηκε 1.983 τσουβάλια με χώμα, ειδικές ξύλινες κατασκευές, ένα αυτόνομο αρδευτικό σύστημα με δεξαμενές νερού και μήνες δουλειάς για να ζωντανέψει ένα προαύλιο που μέχρι πρότινος παρέμενε ένα ξερό, άνυδρο χωματένιο τοπίο με δέντρα, βράχους και σπηλιές.


Ο Rojas, γνώστης της Ιστορίας και της Μεσογείου, αποδέχτηκε την πρόταση του ΝΕΟΝ για μια εγκατάσταση στο Αστεροσκοπείο, στον Λόφο των Νυμφών, κι έτσι εμπνεύστηκε και δημιούργησε μια άνευ προηγουμένου επέμβαση στο αρχαίο τοπίο, η οποία άνοιξε για το κοινό την 1η Ιουνίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 24 Σεπτεμβρίου.

Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
Ο Villar Rojas αντιστέκεται στο«θέατρο της εξαφάνισης» και στην υποκρισία που μας κυκλώνει. Μας λέει ότι είμαστε μάρτυρες μιας ιστορίας του παραλόγου και μας καλεί να περιπλανηθούμε και να αναστοχαστούμε την Ιστορία σε μια καμπή όπου όλα αναθεωρούνται. © Panos Kokkinias, Courtesy NEON

Το Εθνικό Αστεροσκοπείο ξεκίνησε να χτίζεται το 1842 και ολοκληρώθηκε το 1846 χάρη στα φιλόδοξα σχέδια του διορατικού Γεωργίου Σίνα, τραπεζίτη και πρεσβευτή της Ελλάδας στην Αυστρία, λίγα χρόνια μόλις μετά την ίδρυση του σύγχρονου ελληνικού κράτους, όταν η Αθήνα αριθμούσε μόλις 12.000 κατοίκους και το τελευταίο που είχε ανάγκη ήταν ένα τέτοιο ερευνητικό επιστημονικό παρατηρητήριο του ουρανού και των άστρων. Και αν ο Σίνας οραματίστηκε το Αστεροσκοπείο ως μια συμβολική σύνδεση του κέντρου του αρχαίου κόσμου με το μέλλον και το Διάστημα, εγκαθιστώντας το δίπλα στον ιερό βράχο της Ακρόπολης, η Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου δεν το είδε καθόλου έτσι.

Αντιτάχθηκε σθεναρά σε αυτό με την πεποίθηση ότι η νέα οικοδομή θα διατάρασσε τη γαλήνη και την αρχαιολογική καθαρότητα του αρχαιολογικού τοπίου. Εκατόν εξήντα χρόνια αργότερα, η αυλή του Αστεροσκοπείου, όπως και η ευρύτερη περιοχή, παραμένει από τις πιο γαλήνιες και «καθαρές» περιοχές του κέντρου της Αθήνας. Εκεί μέσα ο σπουδαίος καλλιτέχνης επενέβη με τον πλέον ευφυή τρόπο, αλλάζοντας την όψη του και ανάγοντας το σύνολο της εγκατάστασης σε μια πολιτική χειρονομία για την πορεία του ανθρώπου και το μέλλον του.

Επέλεξε 46.000 διαφορετικά φυτά από 26 διαφορετικά είδη, χρειάστηκε 1.983 τσουβάλια με χώμα, ειδικές ξύλινες κατασκευές, ένα αυτόνομο αρδευτικό σύστημα με δεξαμενές νερού και μήνες δουλειάς για να ζωντανέψει ένα προαύλιο που μέχρι πρότινος παρέμενε ένα ξερό, άνυδρο, χωμάτινο τοπίο με δέντρα, βράχους και σπηλιές. Μέρος του, μάλιστα, δεν το επισκεπτόταν ούτε καν το προσωπικό του Αστεροσκοπείου. Η μετάλλαξη αυτήν τη στιγμή είναι θεαματική.

Μονοπάτια ανοίγονται μέσα από πυκνή βλάστηση όπου κυριαρχούν ψηλά φύλλα καλαμποκιού αλλά και άπειρες αγκινάρες, κολοκύθες, μια μείξη από αγρωστώδη φυτά, όπως μπαμπού, σπόροι, δημητριακά αλλά και φρούτα και λαχανικά. Μάλιστα, η καλλιέργειά τους σε τόσο κοντινή απόσταση θεωρήθηκε από τους γεωπόνους αδιανόητη. Κι όμως, η φύση τούς διάψευσε, αφού ο τόπος γέμισε μυρωδιές και πεταλούδες. Η βλάστηση αυτήν τη στιγμή γύρω από τα παμπάλαια κτίρια, χτισμένα από τους Χάνσεν και Τσίλερ, είναι τόσο πυκνή, που κρύβει τόσο τα χαρακτηριστικά του κήπου (όπως ένα άγαλμα) όσο και τη θέα προς την πόλη. Πρόκειται για μια αναφορά στην έννοια των συνόρων και στην ιδέα του να είσαι καθηλωμένος από μια ισχυρή εθνική ταυτότητα.

Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
Πριν και μετά © Panos Kokkinias, Courtesy NEON


Πλησιάζοντας προς το μουσείο, συναντάς από τη δεξιά πλευρά μια φυτεία καλαμποκιού (σύμβολο πολιτισμού - πολύτιμο αγαθό στον ανταγωνισμό μεταξύ πλούσιων και φτωχών κρατών) και από την αριστερή ένα γιγαντιαίο γλυπτό από νεκρούς κορμούς ξύλου που το ΝΕΟΝ προμηθεύτηκε από υλοτόμους και που προορίζονταν για καύση. Στην επιφάνειά τους (σαν να ξεπετάγεται η ζωή μέσα από τον θάνατο) ξεφυτρώνουν πράσινα φύλλα και χόρτα. Ο καλλιτέχνης έχει κάνει επεμβάσεις και στο μουσείο: αφαίρεσε μέρος των εκθεμάτων, κράτησε μερικά από τα πιο ογκώδη, όπως τα παλιά τηλεσκόπια, τα απάλλαξε από τις επεξηγηματικές ταμπέλες και πρόσθεσε βαριές, γκρίζες κουρτίνες. Επικρατεί απόλυτη ησυχία, ενώ ελάχιστο φυσικό φως μπαίνει από κάποια σημεία δίπλα σε παράθυρα. Στον πρώτο θάλαμο, δε, υπάρχει μια γύψινη μακέτα του Αστεροσκοπείου όπως ήταν το 1844, όταν εγκαινιαζόταν.


Έξω, επιστρέφοντας στον παράδεισο που δημιούργησε ο Rojas, όπου αναρωτιέσαι αν πρόκειται για έναν οικολογικού ενδιαφέροντος αρχιτεκτονικό σχεδιασμό τοπίου (μέχρι και ο τρόπος που στήθηκε όλο αυτό, σε χώμα ύψους 40 εκ. για να προστατευτεί το έδαφος από την υγρασία της φύτευσης) ή τέχνη, ακολουθείς τα μονοπάτια μέχρι που βρίσκεσαι στην ουσιαστική κορύφωση του έργου, μια γυμνή, ουδέτερη ζώνη που θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε και «εμπόλεμη». Σε αυτό το κομμάτι, δίπλα σε σπηλιές, όπου οι μόνοι επισκέπτες στο πρόσφατο παρελθόν ήταν ναρκομανείς, αφού βρέθηκαν εκεί εγκαταλελειμμένα σύνεργα, και όπου έγινε –όπως άλλωστε και στην υπόλοιπη έκταση– ένα νοικοκύρεμα, ο επισκέπτης έρχεται αντιμέτωπος με 11 γυάλινες προθήκες, όπου μέσα από γλυπτικές εγκαταστάσεις εκτίθεται η ανθρώπινη Ιστορία. Εδώ οραματίστηκε μια «ζώνη πολεμικών επιχειρήσεων», στην οποία προβάλλεται η βαρβαρότητα του τρόπου επέκτασης των αυτοκρατοριών μέσω της αναζήτησης και κατάκτησης νέων εδαφών προς εποικισμό, είτε στον πλανήτη Γη είτε έξω από αυτόν. Σαν ο Rojas να αναρωτιέται αν η συμβατική καταγραφή της Ιστορίας αποκαλύπτει στ' αλήθεια τους νικητές και τους ηττημένους του ιμπεριαλισμού.

Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
© Panos Kokkinias, Courtesy NEON


Μέσα σε γυάλινες προθήκες με μαύρα μεταλλικά πλαίσια, μισοθαμμένες μέσα στο επικλινές χώμα της «εμπόλεμης ζώνης», άθικτες και αναλλοίωτες σε μια έρημη χώρα –κάποιες κρυμμένες μέσα σε σπηλιές κι ανάμεσα σε βράχια–, ο Αργεντινός καλλιτέχνης αφηγείται και σχολιάζει την Ιστορία υπό τη δική του, ειρωνική ματιά. Αμφισβητώντας τις εθνικές και σκόπιμα περικομμένες αφηγήσεις, αποδομεί τη σημαντικότητα των αντικειμένων που εκτίθενται. Κατάλοιπα πολιτισμών (όπως μια Νίκη της Σαμοθράκης, ξαπλωμένη και βεβηλωμένη με πολύχρωμα γκράφιτι-μηνύματα από τους δρόμους της Αθήνας), πολεμικά κατάλοιπα (όπλα), ιστορικά σύμβολα (όπως η σημαία της Αργεντινής), ενθύμια από μεταγενέστερες εποχές που φωλιάζουν σε οργανική ύλη όπως η σκόνη από τη Σελήνη, σταλακτίτες και σταλαγμίτες, τα αρχαιότερα βακτήρια του κόσμου. Ένα αντίγραφο της «Λούσυ», της συλλογής απολιθωμένων οστών ηλικίας 3,2 εκατομμυρίων χρόνων, ένα κατειλημμένο από αγνώστους Curiosity Rover, το μη επανδρωμένο διαστημικό μηχάνημα εξερεύνησης του Άρη του 2012, μια ρέπλικα της στολής που φορούσαν οι Neil Armstrong και Buzz Aldrin, οι πρώτοι άνθρωποι που πάτησαν στη Σελήνη το 1969. Η προθήκη της στολής χωρίζεται σε τρία επίπεδα, με το πρώτο να έχει πετρώματα από το Μαρόκο που προσομοιάζουν σε εκείνα της Σελήνης και το τρίτο (ενδιάμεσα η στολή) χώμα με το αποτύπωμα του πρώτου βήματος του Armstrong. Σε άλλες προθήκες βλέπουμε το έμβλημα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, κράνη από τον πόλεμο στα νησιά Φόκλαντ και μια «κιβωτό» με καρπούς που θα μείνουν εκεί όσο χρειαστεί μέχρι να σαπίσουν.


Ο Villar Rojas αντιστέκεται στο «θέατρο της εξαφάνισης» και στην υποκρισία που μας κυκλώνει. Μας λέει ότι είμαστε μάρτυρες μιας ιστορίας του παραλόγου και μας καλεί να περιπλανηθούμε και να αναστοχαστούμε την Ιστορία σε μια καμπή όπου όλα αναθεωρούνται.

Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
Ένα αντίγραφο της «Λούσυ», της συλλογής απολιθωμένων οστών ηλικίας 3,2 εκατομμυρίων χρόνων. © Panos Kokkinias, Courtesy NEON
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
© Panos Kokkinias, Courtesy NEON
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
© Panos Kokkinias, Courtesy NEON
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
© Panos Kokkinias, Courtesy NEON
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
Μια ρέπλικα της στολής που φορούσαν οι Neil Armstrong και Buzz Aldrin, οι πρώτοι άνθρωπου πάτησαν στη Σελήνη το 1969. © Panos Kokkinias, Courtesy NEON
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
© Panos Kokkinias, Courtesy NEON
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
Curiosity Rover, το μη επανδρωμένο διαστημικό μηχάνημα εξερεύνησης του Άρη του 2012. © Panos Kokkinias, Courtesy NEON

Δείτε ένα slideshow με φωτογραφίες από το making of:

Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
© Panos Kokkinias, Courtesy NEON
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
© Panos Kokkinias, Courtesy NEON
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
© Panos Kokkinias, Courtesy NEON
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
© Panos Kokkinias, Courtesy NEON
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
© Panos Kokkinias, Courtesy NEON
Ένας καλλιτέχνης μόλις μεταμόρφωσε το Αστεροσκοπείο Αθηνών σε έναν κήπο γεμάτο μηνύματα για την ανθρωπότητα Facebook Twitter
Η βλάστηση αυτήν τη στιγμή γύρω από τα παμπάλαια κτίρια, κτισμένα από τους Χάνσεν και Τσίλερ, είναι τόσο πυκνή, που κρύβει τόσο τα χαρακτηριστικά του κήπου (όπως ένα άγαλμα) όσο και τη θέα προς την πόλη. © Panos Kokkinias, Courtesy NEON

Info:

Adrián Villar Rojas | The Theater of Disappearance
Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, Λόφος Νυμφών
1 Ιουνίου – 24 Σεπτεμβρίου 2017

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Συνέντευξη με τον καλλιτέχνη που έβαψε μπλε τα πρόβατα

Εικαστικά / Συνέντευξη με τον καλλιτέχνη που έβαψε μπλε τα πρόβατα

Μια αποκλειστική συνομιλία με τον πολυσυζητημένο καλλιτέχνη Αμπουμπακάρ Φοφανά που προκάλεσε αντιδράσεις με την «Ευλογία Αφρικής», το έργο του για την documenta 14, στο οποίο έβαψε λουλακί 54 πρόβατα που φιλοξενούνται στη Γεωπονική Σχολή Αθηνών
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ο Alan Bishop πιστεύει ότι οι καλλιτέχνες που δεν καπνίζουν είναι μέτριοι. Η Μερόπη Κοκκίνη βιντεογραφεί.

Lifo Videos / Ο Alan Bishop πιστεύει ότι οι καλλιτέχνες που δεν καπνίζουν είναι μέτριοι. Η Μερόπη Κοκκίνη βιντεογραφεί.

O θρυλικός μουσικός και εθνομουσικολόγος εξηγεί γιατί υπάρχει μεγαλύτερη ελευθερία, τουλάχιστον σε επίπεδο πεζοδρομίου, σε μια χώρα όπως η Αίγυπτος σε σύγκριση με τη Δύση
Ένα αυτόχθον φεμινιστικό κράτος χωρίς σύνορα σε ένα αίθριο του Ωδείου Αθηνών

Lifo Videos / Ένα αυτόχθον φεμινιστικό κράτος χωρίς σύνορα σε ένα αίθριο του Ωδείου Αθηνών

Το έργο European Everything αποτελείται από παρεμβάσεις αφηγητών, συγγραφέων, τραγουδιστών, DJ και συνθετών στο θέμα της ουτοπικής ιδέας ενός δυνητικά αυτόχθονος φεμινιστικού κράτους χωρίς σύνορα.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ