Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, πτυχιακή εργασία με tattoo στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, πτυχιακή εργασία με tattoo στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας Facebook Twitter
1

Ονομάζεται Αντώνης Ντζεγκουτάνης ή αλλιώς, όπως τον ξέρουν οι φίλοι, Κούκος. Γεννήθηκε το 1988 και μεγάλωσε στη Νέα Σμύρνη ("Raised by the wolfs, trained by the pain…" λέει ο ίδιος). Αυτήν την εβδομάδα παρουσίασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τέχνών της Αθήνας την πτυχιακή του εργασία, με δουλειά δερματοστοιξίας.

Είναι ένα σημαντικό ορόσημο για τη συγκεκριμένη τέχνη στην Ελλάδα, καθώς ένα τόσο μεγάλο πανεπιστημιακό ίδρυμα, για πρώτη φορά στην χώρα μας, αναγνωρίζει το βεληνεκές, τη δεξιοτεχνία αλλά και το καλλιτεχνικό κομμάτι που χρειάζεται να διαθέτει ο εκάστοτε καλλιτέχνης. Όπως μού έγραψε η Σία Καρέτα απ' την οποία πληροφορήθηκα την είδηση, είναι μία αναγνώριση που δείχνει όχι μόνο την εξέλιξη της κατανόησης για τη συγκεκριμένης τέχνης στην χώρα μας, από εγκεκριμένα άτομα του καλλιτεχνικού χώρου αλλά και την απαράμιλλη διεύρυνση του τι θεωρείται μοντέρνα τέχνη. 

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, πτυχιακή εργασία με tattoo στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας Facebook Twitter
«Το ταττού είναι μια μοντέρνα έκφανση της τέχνης, που είναι λογικό να μην είναι ακόμα απολύτως αποδεκτή από όλους»

Κατάφερα να βρω τον Κούκο μέσω του Facebook του, και καθώς πηγαινοερχόταν στη Σχολή κατά τη διάρκεια της διήμερης πτυχιακής του έκθεσης τον ρώτησα μερικά πράγματα. 

Ανέφερα στους καθηγητές ότι το σώμα είναι σαν πάπυρος ή σαν ένα βιβλίο της ζωής. Σταδιακά δημιουργείται μια αλυσίδα που ενώνει το κάθε σου ταττου με γεγονότα της ζωής σου και τον εκάστοτε διαφορετικό τρόπο έκφρασης, δημιουργώντας έτσι ένα μοναδικό αποτέλεσμα για τον καθένα μας

—Ήταν περίεργο για κάποιον που ασχολείται με τατού να βρεθεί σε Σχολή Καλών Τεχνών; 

Ξεκίνησα να βαράω το 2010, την χρονιά που μπήκα στη σχολή.

Στην αρχή βάραγα στον εαυτό μου για να μάθω - έκανα γραμμές & πλακάτα σχέδια, ενώ ταυτόχρονα στη σχολή είχα δώσει βάση στον έντονο ρεαλισμό με abstract συνδυασμούς, κάτι που με έκανε να αισθάνομαι πιο ελεύθερος.

Εκείνη τη περίοδο, το ταττού ήταν κάτι πολύ καινούργιο για την Καλών Τεχνών.

Δεν ήταν εύκολο να δείξεις τέτοια δουλειά. Αισθανόμουν την ανασφάλεια ότι δεν είναι έτοιμοι να δουν/δεχτούν τον διαφορετικό αυτό τρόπο έκφρασης. Υπήρχαν άτομα από τον χώρο του ταττού στη σχολή, γνωστά κιόλας, αλλά λίγα από αυτά είχαν δείξει σε καθηγητές την ταττού δουλειά τους.

—Και πώς αντιμετωπίστηκες απ' τους καθηγητές;

Έκανα διάφορες συζητήσεις μαζί τους, υπήρχαν κάποιοι θετικοί και κάποιοι τελείως αρνητικοί.

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, πτυχιακή εργασία με tattoo στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας Facebook Twitter
«Στο ταττού υπάρχει άμεση και έμμεση επικοινωνία με το περιβάλλον - έχεις έργα που είναι μεταβαλλόμενα και τα οποία ταξιδεύουν, αναγνωρίζονται, θαυμάζονται, συντροφεύουν και γίνονται κομμάτι του εαυτού σου»
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, πτυχιακή εργασία με tattoo στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας Facebook Twitter

—Αλλά τελικά έδειξες την τατού δουλειά σου, και μάλιστα στην πτυχιακή σου έκθεση... 

Η πτυχιακή μου είναι μια παρουσίαση της δουλειάς μου και μια εισαγωγή του ταττού ως μορφή τέχνης στην Καλών Τεχνών. Το θέμα της πτυχιακής ξεκίνησα να το φαντάζομαι πριν από δύο χρόνια. Ήθελα μέσα από αυτήν, με ένα λιτό και προσιτό τρόπο, να αναδείξω/αποδείξω στους καθηγητές της σχολής, ότι το ταττού είναι τέχνη και όχι μόνο μια απλή δεξιοτεχνία.

 Την ημέρα της πτυχιακής, εκτός από μια επιλογή από ταττού έργα, σχέδια και video, είχα ετοιμάσει για τους καθηγητές μια live παρουσίαση ταττού, ώστε να μπορέσουν να μελετήσουν από κοντά τα έργα μου και να επεξεργαστούν την τέχνη πάνω σε ένα ζωντανό οργανισμό.

Σημαντική λεπτομέρεια είναι ότι οι καθηγητές μπορούσαν να δουν μεμονωμένα το μέρος του σώματος που υπήρχε το ταττού, για να μην επηρεαστούν από το σώμα, το πρόσωπο και τις εκφράσεις των μοντέλων.

Με τον πρύτανη και καθηγητή κ. Χαραλάμπους καταφέραμε να συνεργαστούμε ώστε βγει μια πετυχημένη πτυχιακή.
Οι υπόλοιποι καθηγητές που εξέταζαν ήταν πολύ αποδεκτικοί ως προς το θέμα του ταττού, κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά στην Καλών τεχνών.
Υπήρχε αρκετός κόσμος που έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον γι' αυτήν την τέχνη προσπαθώντας να μάθουν περισσότερα για το ταττού και την έκφρασή της.

Ανέφερα στους καθηγητές ότι το σώμα είναι σαν πάπυρος ή σαν ένα βιβλίο της ζωής. Σταδιακά δημιουργείται μια αλυσίδα που ενώνει το κάθε σου ταττου με γεγονότα της ζωής σου και τον εκάστοτε διαφορετικό τρόπο έκφρασης, δημιουργώντας έτσι ένα μοναδικό αποτέλεσμα για τον καθένα μας.  

 

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, πτυχιακή εργασία με tattoo στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας Facebook Twitter


 

—Μίλησέ μας λίγο για την ιστορία σου. Πώς ασχολήθηκες αρχικά με τα τατού;

Από όταν ήμουν πιτσιρικάς, περίπου στα τέλη Γυμνασίου, ξεκίνησα να ζωγραφίζω στα χέρια διαφόρων φίλων μου και λέγαμε μεταξύ μας ότι έχουμε ταττού.

Μέχρι να μπω όμως στην ΑΣΚΤ εστίασα στο ακαδημαϊκό σχέδιο για να μπορώ να έχω γερές βάσεις και να μπορώ να εξελίξω στη συνέχεια το σχέδιο μου. Αδυναμία μου ήταν πάντα τα ρεαλιστικά.

Μόλις μπήκα στη σχολή, με τη βοήθεια και την υποστήριξη του αδερφού μου, αγόρασα τα πρώτα μου μηχανήματα ταττού και ξεκίνησα να βαράω σε φίλους, αλλά πριν από όλους σε εμένα.

—Πώς αποφάσισες τελικά να πας στην ΑΣΚΤ;

Από μικρός μου άρεσε να σχεδιάζω και ήμουν τυχερός γιατί είχα δίπλα μου ως πρότυπο τον παππού μου, ο οποίος μου έδειχνε την δικιά του έντονη γραφή.

Στο Γυμνάσιο ξεκίνησα να κάνω graffiti και να σκιτσάρω όπου έβρισκα και αργότερα στο Λύκειο ανακάλυψα την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών. Μετά απλά ξεκίνησα να κυνηγάω τον στόχο μου.

Πήγαινα στο εργαστήριο του Κωστα Αργυρη, όπου και έμαθα τι σημαίνει να ζωγραφίζεις με υπομονή και επιμονή. Μέχρι να μπω στη σχόλη, συνέχισα να κάνω graffiti (προτομές πιο πολύ, ιδιαίτερα τον Οδυσσέα) και άρχισα να παίζω με το Photoshop και μια επαγγελματική κάμερα του αδερφού μου.

—Τι σου έμαθε η ΑΣΚΤ;

Αυτό που με έμαθε είναι αυτό που προσπαθώ να πετυχαίνω στα έργα μου: να ξεφεύγω από τα όρια και τους κανόνες που υπάρχουν, και που συχνά εγκλωβίζουν αρκετούς ανθρώπους σε καβούκια.

Μου έμαθε να τολμάω συνδυασμούς, πράγμα που με οδήγησε σε μια μίξη ρεαλισμού, abstract, μοτίβων, γραφών και έντονων ελεύθερων γραμμών. Όλα αυτά είναι τα στοιχεία μπορεί να βρει κανείς πάνω στα έργα μου, ενώ είναι πράγματα που μου έλεγαν ότι δεν αποτυπώνονται στα ταττού και δεν επιτρέπονται.

—Τι απαντάς σε κάποιον που θεωρεί ότι τα σχέδια των tattoo δεν είναι τέχνη με τη συμβατική έννοια;

Το ταττού είναι απλά μια μοντέρνα έκφανση της τέχνης, που είναι λογικό να μην είναι ακόμα απολύτως αποδεκτή από όλους. Στο ταττού υπάρχει άμεση και έμμεση επικοινωνία με το περιβάλλον, κάτι που το καθιστά τέχνη, γιατί ξεφεύγει για παράδειγμα από τους κλασικούς πίνακες που βρίσκονται κρεμασμένοι σε σπίτια. Έχεις έργα που είναι μεταβαλλόμενα και τα οποία ταξιδεύουν, αναγνωρίζονται, θαυμάζονται, συντροφεύουν και γίνονται κομμάτι του εαυτού σου.

—Ποια είναι τα σχέδιά σου από εδώ και πέρα;

Τα επόμενα σχέδια είναι: ανοιχτοί ορίζοντες, τρελές εμπνεύσεις και conventions σε όλο τον κόσμο!

  

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ