Η Tate Modern μόλις ανακοίνωσε τη μεγαλύτερη αναδρομική του David Hockney

Η Tate Modern μόλις ανακοίνωσε τη μεγαλύτερη αναδρομική του David Hockney Facebook Twitter
Portrait of an Artist (Pool With Two Figures) - Έργο του 1972... Φωτό: Jenni Carter / Art Gallery of New South Wales
0

Η Tate Modern μόλις ανακοίνωσε τη μεγαλύτερη αναδρομική του David Hockney Facebook Twitter
O νεαρός Hockney στο Λονδίνο του 1966... Φωτό: Jane Bown

 

Μία από τις μεγαλύτερες αναδρομικές εκθέσεις που έχουν οργανωθεί ποτέ για καλλιτέχνη ετοιμάζει το Μουσείο Tate προς τιμήν ενός από τους πιο επιδραστικούς και δημοφιλείς της σύγχρονης τέχνης, του David Hockney.

Λεπτομέρειες για τη συγκεκριμένη έκθεση, που θα καλύπτει 6 δεκαετίες από τη δουλειά του Hockney αναμένονται να ανακοινωθούν εντός της ημέρας, ωστόσο είναι δεδομένο ότι το γεγονός θα λάβει χώρα στο Λονδίνο μέσα στο 2017 και αφού πρώτα ταξιδέψει στο Pompidou στο Παρίσι και στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης.

Του χρόνου, ο Hockney γίνεται 80 ετών και αυτή η αναδρομική θα είναι σαν μία μεγάλη καλλιτεχνική γιορτή για όσα έχει προσφέρει στην τέχνη. Όπως εξήγησε, ο επιμελητής της έκθεσης Chris Stephens, τα έργα τα οποία θα εκτεθούν, οι υπεύθυνοι της Tate τα έχουν συναποφασίσει με τον καλλιτέχνη, ενώ αναμένονται και εκπλήξεις για δημιουργήματα του, για τα οποία ζήτησε χρόνο να αποφασίσει, αν θα περιληφθούν σε αυτή τη γιορτή.

«Πολλά από αυτά τα έργα μου φαίνονται τώρα πια σαν παλιοί φίλοι», είπε ο Hockney, ο οποίος, λόγω της έκθεσης, ήρθε ξανά σε επαφή με έργα που είχε δημιουργήσει χρόνια πίσω. «Με αυτή την έκθεση, νομίζω, ρίχνουμε μια καλή ματιά σε μια ολόκληρη ζωή και ελπίζω το κοινό να την απολαύσει, να δει πως οι ρίζες παλιάς, αλλά και νέας μου δουλειάς αναπτύχθηκαν και διαμορφώθηκαν μέσα στα χρόνια», είπε ο 79χρονος καλλιτέχνης.

Στην έκθεση, που πλέον αναμένεται με αγωνία από τους λάτρεις της δουλειάς του Hockney, θα δοθεί έμφαση και στα περίφημα ομοφυλόφιλα σχέδια, που το «χρυσό αγόρι» της σύγχρονης τέχνης δημιούργησε την περίοδο 1960 – 1961. Επίσης, θα εκτεθούν προσωπογραφίες της οικογένειας, στενών φίλων και του ίδιου του Hockney, αλλά και η καταγραφή της ερωτικής σχέσης του καλλιτέχνη με τη θεματογραφία της πισίνας και νεαρών που κολυμπούν σε αυτή.

Η Tate Modern μόλις ανακοίνωσε τη μεγαλύτερη αναδρομική του David Hockney Facebook Twitter
"Woldgate Woods", τοπιογραφία του Hockney του 2006.... Φωτό: Richard Schmidt

Βέβαια, πέρα από το προφανές, δηλαδή έναν φόρο τιμής στον καλλιτέχνη, υπάρχει λόγος που η Tate διοργανώνει και επωμίζεται την ευθύνη αυτής της τεράστιας αναδρομικής. Πέρα από το ότι υπήρξε ο χώρος για μία δραστική αλλαγή στη ζωή ενός καλλιτέχνη και πέρα από το ότι στην Tate ανήκουν δύο από τα πιο διάσημα έργα του Hockney – το Bigger Splash και το Mr and Mrs Clark and Percy – το Μουσείο με τη συγκεκριμένη έκθεση, ενδεχομένως «λιαίνει» και μια παλιά διαφορά.

Γιατί, οι σχέσεις της Tate με τον Hockney δεν ήταν πάντα ρόδινες. Δοκιμάστηκαν σκληρά στα τέλη της δεκαετίας του 70', όταν το Μουσείο – και ο διευθυντής του Norman Reid – αρνήθηκε να αγοράσει, ακόμη και σε τιμή ευκαιρίας, ένα πορτρέτο του Gregory Evans να βουτά στην πισίνα. Τη δουλειά αυτή, που απέρριψε η Tate, τελικά την απέκτησε η συλλογή Bradford, θεωρώντας την πραγματικό κόσμημα.

Σύμφωνα με τον βιογράφο του ζωγράφου, χαράκτη και σκηνογράφου, η αντίδραση του Μουσείου εκείνη την εποχή είχε αναγκάσει τον Hockney να ερευνήσει πολύ προσεκτικά την πολιτική εξαγορών του Tate και με λύπη του να ανακαλύψει μία σοβαρή προκατάληψη εναντίον της αφηρημένης τέχνης.

«Πήγα να τον συναντήσω», θυμάται ο Hockney, «και του είπα ότι είναι ένα παθητικό σκατό. Του το είπα κατάμουτρα και το ευχαριστήθηκα απίστευτα».

Αυτά, όμως, ανήκουν στο παρελθόν. Η Tate ετοιμάζεται για τη μεγαλύτερη έκθεση του Hockney, η οποία θα περιλαμβάνει περισσότερα από 160 έργα του, από εκείνους τις πελώριες ζωγραφικές απεικονίσεις των 5 μέτρων, μέχρι τα μικρά πειράματα που ο καλλιτέχνης έχει κάνει μέσω του iPad του.

Και αν μη τι άλλο, αυτός είναι και ο καλύτερος τρόπος για να ζητήσει – έστω και αναδρομικά – συγνώμη σε έναν καλλιτέχνη, το έργο του οποίου κάποτε δεν εκτίμησε σωστά.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ