Μελαγχολία στο θέατρο

Μελαγχολία στο θέατρο Facebook Twitter
0
Μελαγχολία στο θέατρο Facebook Twitter
Κραυγή

Μια κατήφεια, πρόσωπα και βλέμματα θλιμμένα μέσα στο μετρό, στον δρόμο για Κεραμεικό, επηρέασε τη διάθεσή μου. Κι ας βγήκα στο Γκάζι (σε μια περιοχή που έχει χαρακτήρα «πάρκου ψυχαγωγίας» με τόσα μαγαζιά γύρω τριγύρω), με κατεύθυνση το θέατρο Ροές – που πια δεν είναι εκείνη η κρύα, με ελάχιστες παρεμβάσεις αποθήκη (ή βιοτεχνία;) που άλλοτε φιλοξενούσε παραστάσεις, αλλά ένας ανακαινισμένος, κανονικός πια θεατρικός χώρος. Καμία σχέση, δηλαδή, με τις περιοχές πέριξ της πλατείας Ομονοίας και της πλατείας Καραϊσκάκη, που για να πας στα θέατρα περνάς από δρόμους όπου άνθρωποι έχουν απλώσει χαρτόνια και κουβέρτες σε απάνεμες γωνιές και κοιμούνται όπως-όπως. «Κι εσύ πας θέατρο...» σκέφτομαι, βλέποντάς τους, αλλά μήπως αυτό αποτελεί ένδειξη ευ ζην ή πηγή χαράς; Το αντίθετο – το θέατρο αγαπά περισσότερο το δράμα από την κωμωδία και «συστηματικοί» θεατές όπως εγώ δέχονται μεγάλη ψυχολογική πίεση από τα ανθρώπινα δεινά που γίνονται σκηνικές αφηγήσεις κάθε τύπου. Και αν μεν η παράσταση είναι καλή, τότε, όσο σκοτεινό κι αν είναι το θέμα, στο τέλος νιώθεις πιο ελαφρύς και, βγαίνοντας από το θέατρο, πιο δυνατός να αντιμετωπίσεις τη ρημαγμένη χώρα. Τις περισσότερες φορές δεν είναι. Γράφει ο Σεφέρης για τον Τ.Σ. Έλιοτ: «Είπανε εναντίον του πως αφήνει τον αναγνώστη μέσα στη στεγνή, στέρφα και άνυδρη Έρημη Χώρα, μόνο, χωρίς ελπίδα σωτηρίας. Αυτό θα ήταν αλήθεια αν ο Έλιοτ δεν είχε δημιουργήσει ποίηση. Και η ποίηση, όσο απελπισμένη κι αν είναι, μας σώζει πάντα, με κάποιον τρόπο, από την ταραχή των παθών». Aλλά πόσοι, στους τόσο πολλούς που κάνουν θέατρο στην Αθήνα, «δημιουργούν ποίηση»;


Τα τελευταία χρόνια, της εν εξελίξει κρίσης, οι παραστάσεις δεν μειώθηκαν – το αντίθετο. Αφενός γιατί οι τιμές ενοικίασης χώρων έπεσαν, αφετέρου γιατί οι καλλιτέχνες του θεάτρου δέχονται να δουλεύουν και να πληρώνονται σύμφωνα με τις εισπράξεις. Το ανιδιοτελές κίνητρο δικαιολογεί ως έναν βαθμό την ευκολία με την οποία κάνουν θέατρο – επιπλέον, λόγω και πάλι της κρίσης, ποιος έχει απαίτηση να δει παράσταση με κανονικό σκηνικό; Αν υπάρχει σκηνογραφία, τόσο το καλύτερο. Αλλά, αν δεν υπάρχει, η γενναιοδωρία είναι κι αυτή μια μορφή (άσκησης) εξουσίας: μια καλή ερμηνεία, ακόμη και στον άδειο χώρο, μπορεί να είναι μια συγκλονιστική, λυτρωτική εμπειρία. Ο Μολιέρος θα συμφωνούσε, ο Πίτερ Μπρουκ έχει γράψει ολόκληρο βιβλίο για τον «άδειο χώρο». Ας ξεπεράσουμε, λοιπόν, ως μη σημαντικό το γεγονός των πολλών παραστάσεων χωρίς σκηνικό ή με σκηνικά αντικείμενα από τα παλιατζίδικα ή τις αποθήκες των συντελεστών. Υπάρχει, όμως, και μια άλλη άποψη που υποστηρίζει ότι η ψυχική/διανοητική επένδυση είναι άυλη ενέργεια, και ως τέτοια δεν μπορεί να «μετρηθεί» ακριβώς. Το (υλικό) κόστος μιας παράστασης προϋποθέτει μια επένδυση πραγματική, μια εμπλοκή που δεν σηκώνει αστεία, ούτε την ενασχόληση με το θέατρο-ως-χόμπι. Τι αντιτείνει κανείς σ' αυτό, στην πόλη των δεκάδων παραστάσεων που δεν έχουν να προτείνουν τίποτα πέραν της ευγενούς φιλοδοξίας των ανθρώπων που τις παρουσιάζουν;

Πρόκειται για ιδιαιτέρως προβληματικό φαινόμενο: τα δελτία Τύπου, που την εποχή των διαδικτυακών ΜΜΕ αναπαράγονται αυτούσια (και άκριτα), συνοδευόμενα συχνά με θαυμάσιο, καλλιτεχνικών απαιτήσεων, φωτογραφικό υλικό, «υπόσχονται» μοναδικές θεατρικές εμπειρίες, αυξάνοντας τις προσδοκίες των πιστών.


[Παρεμπιπτόντως, είδα την Κραυγή του Τενεσί Ουίλιαμς στο Faust, σε σκηνοθεσία Έλλης Παπακωνσταντίνου, και αναρωτήθηκα ποιο σκεπτικό οδήγησε στο ανέβασμα αυτού του φλύαρου έργου, που δεν έχει ευτυχήσει στα θέατρα του κόσμου γιατί δεν έχει να πει κάτι στο κοινό – το μόνο που δίνει είναι την ευκαιρία σε δύο ηθοποιούς να κάνουν επίδειξη υποκριτικής δεξιοτεχνίας. Η (σπουδαία) Μάνια Παπαδημητρίου και ο Αλέκος Συσσοβίτης, που και καλά δένουν και καλά ερμηνεύουν τους ρόλους τους, ξοδεύουν τις δυνάμεις τους. Το σκηνικό και τα κοστούμια του Τέλη Καρανάνου και της Αλεξάνδρας Σιάφκου αποτελεί παράδειγμα της ζημιάς που κάνει στην ποιότητα των παραστάσεων ο μηδενικός προϋπολογισμός].


Το πλήθος των παραστάσεων αυξάνει τον «ανταγωνισμό», έστω κι αν το διακύβευμα είναι ένα ελάχιστο μέρος της πίτας (δεν αναφέρομαι στα εμπορικά θέατρα, των οποίων η λειτουργία είναι διαφορετική). Χρειάζονται «επιχειρήματα» και «ευρήματα» για να μπορέσουν οι παραστάσεις να ξεχωρίσουν μέσα από συμβατικά και ηλεκτρονικά ΜΜΕ, ώστε να κινητοποιηθεί το ενδιαφέρον του κοινού. Πρόκειται για ιδιαιτέρως προβληματικό φαινόμενο: τα δελτία Τύπου, που την εποχή των διαδικτυακών ΜΜΕ αναπαράγονται αυτούσια (και άκριτα), συνοδευόμενα συχνά με θαυμάσιο, καλλιτεχνικών απαιτήσεων, φωτογραφικό υλικό, «υπόσχονται» μοναδικές θεατρικές εμπειρίες, αυξάνοντας τις προσδοκίες των πιστών. Μετά βλέπεις τις παραστάσεις και απογοητεύεσαι: μα, πού είναι όλες αυτές οι ωραίες ιδέες που, υποτίθεται, τις ενέπνευσαν, τις καθόρισαν ή τις περιγράφουν; Αντιλαμβάνομαι την ανάγκη που εξυπηρετεί η εν λόγω τακτική, αλλά αντιδρώ όταν η ποιότητα της προβολής είναι ανώτερη της πράξης στην οποία αναφέρεται – γιατί τότε οι διατυπώσεις αποδεικνύονται κούφιες, αν όχι και αλαζονικές.

Το παράδοξο είναι ότι όσο απογυμνώνεται η σκηνική πράξη από τον λόγο, επειδή «ο λόγος είναι ατελές μέσο έκφρασης και επικοινωνίας», ενώ «το σώμα δεν μπορεί να πει ψέματα», τόσο περισσότερο οι καλλιτέχνες εξηγούν διά του λόγου τις προθέσεις τους και τόσο η επικοινωνιακή πρακτική ποντάρει σε προσεγμένα, συχνά ενδιαφέροντα κείμενα που –τι κρίμα!– δεν έχουν σχέση μ' αυτό που βλέπεις επί σκηνής.

Μελαγχολία στο θέατρο Facebook Twitter
Τα ωραία χέρια μας


Χαρακτηριστικό παράδειγμα; Το υπ' αριθμόν 2 κείμενο στο πρόγραμμα της παράστασης Τα ωραία χέρια μας στο θέατρο Ροές: «Το έργο επικεντρώνεται στη σύνθεση μιας σειράς εικόνων που ανασύρουν από τη μνήμη τους έξι πρόσωπα κατά τη μυσταγωγική και καθαρτήρια συνάντησή τους. Μέσω της τυπολογίας ενός ταφικού τελετουργικού, των ιδιόμορφων κανόνων συμπεριφοράς που αυτό επιβάλλει, ξεδιπλώνεται η διαλεκτική σχέση ανάμεσα στην ατομική εμπειρία και το ιερό στοιχείο της ύπαρξης»(!)


Επιπλέον «η Έφη Μπίρμπα και οι συνεργάτες της πλάθουν αλληλουχίες σημασιών-εικόνων», δράσεις, πράξεις και σπαράγματα λόγου που είναι λέει «ατόφιες λεκτικές πράξεις». Αυτό που είδα εγώ είναι κάτι άλλο: η σκηνή έχει τη μορφή ενός λευκού Π, στο βάθος του οποίου υπάρχει ένα σκοτεινό ορθογώνιο άνοιγμα, πόρτα στο επέκεινα ή φέρετρο. Έξι μαυροφορέμενοι άνθρωποι κινούνται εντός του. Πέφτουν κάτω, χωρίζονται σε μικρότερα σύνολα, πέφτει ένας και τον πιάνουν δύο, κάποια στιγμή ρίχνουν πάνω στη σκηνή σπόρους σιταριού (αναφορά στην πανσπερμία των αρχαίων Ελλήνων και στη σχέση του θεού του Κάτω Κόσμου, του Πλούτωνα, με τον πλούτο της γης;), που στη συνέχεια ρίχνουν πάνω τους. Ακούγεται κάτι για χέρια που βγαίνουν από τη γη, για το μάρμαρο που είναι μονωτικό υλικό, άλλες νεκρόφιλες λεκτικές εικόνες, που λίγο να μην είσαι καλά, δεν τη γλιτώνεις την κατάθλιψη. Έπρεπε να δω «έξοδο-αποχωρισμό, διάβαση και είσοδο-ένταξη σε μια συμποσιακή κοινωνία», αλλά είδα μια στεγνή και ανέμπνευστη κινησιολογία, με σαφή επιρροή από παραστάσεις του Δημήτρη Παπαϊωάννου μείον τη γοητεία τους. Θα μπορούσα να υποκύψω στον πειρασμό του κριτικού λόγου για κείμενα που είναι πιο ενδιαφέροντα από τις παραστάσεις στις οποίες αναφέρονται (ναι, άλλο αξιοσημείωτο φαινόμενο αυτό), να συσχετίσω τα Ωραία χέρια μας με τους κώδικες της περφόρμανς ή να αναφερθώ στη σημασία του «σώματος» του ηθοποιού ως μέσου νοήματος στη θεατρική τελετή. Ή να διακρίνω στη φιλοδοξία της Έφης Μπίρμπα, των συνεργατών της (ανάμεσά τους ο Ευθύμης Φιλίππου, που υπογράφει το κείμενο) και των ερμηνευτών (Ιπποκράτης Δελβερούδης, Νίκος Καμόντος, Ελένη Μολέσκη, Ευαγγελία Ράντου, Άρης Σερβετάλης και Αχιλλέας Χαρίσκος) την πρόθεση ν' ακολουθήσουν την υπόδειξη του Γκροτόφσκι: «Ο ηθοποιός δεν πρέπει να χρησιμοποιήσει το σώμα του για να εικονογραφήσει μια κίνηση της ψυχής – πρέπει να εκπληρώσει αυτή την κίνηση με το σώμα του». Λυπάμαι, το σώμα έμεινε βουβό. Το σώμα πέθανε.

Μελαγχολία στο θέατρο Facebook Twitter
Κραυγή

«Κραυγή»

του Τενεσί Ουίλιαμς

Σκην.: Έλλη Παπακωνσταντίνου
Ερμηνεύουν: Αλ. Συσσοβίτης, Μ. Παπαδημητρίου

Faust

Αθηναΐδος 12 & Καλαμιώτου 11, κέντρο, 210 3234095

«Τα ωραία χέρια μας»
του Ευθύμη Φιλίππου

Σκην.: Έφη Μπίρμπα
Ερμηνεύουν: Νίκος Καμόντος, Ευαγγελία Ράντου, Άρης Σερβετάλης

Θέατρο Ροές

Ιάκχου 16, Γκάζι,
210 3474312

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ