Λόγια της πόλης

Λόγια της πόλης Facebook Twitter
0

1.ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ: Ο ζόφος που όχι μονάχα ως φάντασμα αλλά και ως στεγνή και στυγνή πραγματικότητα με σάρκα και οστά πλανιέται στην πόλη, στην Αθήνα, προκαλεί ένα σωρό οξύηχες, πάει να πει στριγκιές, και άγριες αντιδράσεις. Η παιδεία, αγκαζέ με την ευαισθησία, είναι πάντα ο καλύτερος τρόπος να δεις κατάματα την καταστροφή και να επισημάνεις μες στο σκότος το κεράκι (για το οποίο έλεγε ο Άλεν Γκίνσμπεργκ ότι είναι η Ποίηση - ένα μικρό κεράκι μες στου δάσους τον γνόφο) και ακόμα -γιατί όχι;- να βγάλεις απ’ τη μύγα ξύγκι, να δεις τις ηλιαχτίδες στο τριμμένο λερό μπλουτζίν, ν’ αφουγκραστείς μια μελωδία αισιοδοξίας μες στην τρέλα, τον ορυμαγδό και τη χλαπαταγή. Ο Χρήστος Χρυσόπουλος (1968), με τον Φακό στο Στόμα (εκδ. Πόλις), γίνεται ο διαβάτης μες στα ερείπια μιας εποχής, γίνεται ένας ρεπόρτερ από τις διακεκαυμένες ζώνες του πανικού και της ξεστρατισμένης, αδιανόητης βίας. «Ένα χρονικό για την Αθήνα», ιδού τι μας κερνάει ο συγγραφέας του Περίκλειστου Κόσμου και του Φανταστικού Μουσείου, διαβαίνοντας ανάμεσα στους ξεπεσμένους και τους απόκληρους, με το σακίδιό του που δεν έχει μονάχα τη φωτογραφική μηχανή και το σημειωματάριο αλλά και χωνεμένες μνήμες από τις περιπλανήσεις στο σύμπαν των περιπλανώμενων προγόνων: του Flâneur (Πέτρους Μπορέλ, Ζεράρ ντε Νερβάλ και Σαρλ Μποντλέρ), του Αντρέ Μπρετόν, του Βάλτερ Μπέντζαμιν, του Γκι Ντεμπόρ, των ποιητών και στοχαστών που, μετά τον θάνατο του Θεού και της Γυναίκας (ως Μούσας), αναγόρευσαν σε Μούσα το αχαρτογράφητο χάος της άναρχης, πλέον, Μεγαλούπολης.

2. ΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ: Ένα βιβλιοφιλικό σασπένς νόβελ έρχεται να μας προσφέρει ο έμπειρος Δημήτρης Φύσσας (1956). Η πλοκή και η αγωνία που τεχνηέντως απλώνει στις σελίδες του Αναγνώστη τού Σαββατοκύριακου (εκδ. Εστία) δεν είναι παρά η αφορμή για να μιλήσει με ελεγχόμενο λυρισμό και τρικ αποστασιοποίησης για την πόλη, την Αθήνα, και για τα βιβλία, για τα λογοτεχνήματα που τη στοιχειώνουν και που είναι οι χάρτες της ψυχογεωγραφίας, οι πυξίδες για να περιπλανηθούμε και στον χώρο αλλά και στον χρόνο της. Η ηρωίδα του μυθιστορήματος, η Βάλια, μπλέκει αίφνης στους λαβυρίνθους της βιβλιομανίας, σε ένα σύμπαν μπορχεσιανό, σε κόσμους αποτελούμενους από βιβλία που φέρνουν άλλα βιβλία, τα οποία με τη σειρά τους οδηγούν σε κινηματογραφικές ταινίες που σε ωθούν σε μουσικές εξαίσιες, για να φτάσεις και πάλι στα βιβλία. Με μαεστρία και χιούμορ, ο Φύσσας θέλει να μας θυμίσει πώς ήταν κάποτε η Σόλωνος με τις «ντουλάπες» (τα υπαίθρια πράσινα παλαιοβιβλιοπωλεία), η Πατησίων, η Κηφισιά, αλλά συνάμα πόσο πολύτιμη και συναρπαστική ήταν η περιπέτεια συγγραφέων, όπως ο Βασίλης Βασιλικός και ο Νόρμαν Μέιλερ, ο Δημήτρης Χατζής και ο Νόρμαν Σπίνραντ, ο Εμμανουήλ Ροΐδης και ο Ρέιμοντ Τσάντλερ.

3. ΤΑ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ: Μια ιδανική πόλη μπορεί να μας εξάψει τη φαντασία, όπως οι αόρατες πόλεις του Καλβίνο, ή να μας μαγέψει με την ομορφιά της, όπως το Παρίσι του Μπέντζαμιν, το Δουβλίνο του Τζόις, η Τεργέστη του Σβέβο. Κι όμως, δεν θα είναι παρά μια κόλαση, αν κατοικείται από ανθρώπους-φαντάσματα (Χρυσόπουλος, σ. 116).

Το επόμενο πρωί, νωρίς νωρίς, η Βάλια πήγε για πρώτη φορά στη ζωή της σε βιβλιοπωλείο. Τα πήρε σβάρνα όλα, κανονικά και παλαιοβιβλιοπωλεία, Σόλωνος, Ιπποκράτους, Σταδίου, Πανεπιστημίου, Γενναδίου, Μαυρομιχάλη, Γραβιάς, Μπόταση, Ασκληπιού, Τρικούπη, Ακαδημίας, Μπενάκη, Θεμιστοκλέους, Καποδοστρίου, Ζ. Πηγής, Μασσαλίας (τότε υπήρχαν ακόμα οι «Ντουλάπες» στο πλάι της Νομικής), Μαντζάρου, Χ. Τρικούπη, Φειδίου (Φύσσας, σ. 66).

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πατρίτσια Χάισμιθ: «Ο κόσμος και τα μαρτίνι του είναι δικά μου!»

Βιβλίο / Πατρίτσια Χάισμιθ: «Ο κόσμος και τα μαρτίνι του είναι δικά μου!»

Τα πολυσυζητημένα ημερολόγια της Χάισμιθ αποκαλύπτουν κρυφές σκέψεις της συγγραφέως του «Ταλαντούχου κύριου Ρίπλεϊ», τους άγνωστους έρωτες και την εξάρτησή της από τη γραφή και το αλκοόλ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής και της επιτυχίας της»

Βιβλίο / Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής της»

Από τη Βαβυλώνα ως την Αθήνα, ο διάσημος ιστορικός και συγγραφέας βλέπει τις πόλεις ως ζωντανούς οργανισμούς, όπου η ιστορία γράφεται από τους ανθρώπους και όχι από τα κτίρια – με δημόσιες διεκδικήσεις και αντιστάσεις στο gentrification.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
10 βιβλία που διαπνέονται από 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Βιβλίο / 10 βιβλία για 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Δεν είναι λίγα τα βιβλία που ξεδίπλωσαν και ενίοτε αποθέωσαν κρυφές ή φανερές μεριές της Ελλάδας και κατέληξαν να γίνουν συνώνυμα συγκεκριμένων τόπων. Από τις ονειρικές, σχεδόν ψυχεδελικές Σπέτσες στον Μάγο του Φόουλς μέχρι τη Μάνη του Φέρμορ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ