Τα παιδιά του Ήλιου στο Θέατρο Τέχνης είναι μια παράσταση που πρέπει να δεις

Τα παιδιά του Ήλιου στο Θέατρο Τέχνης είναι μια παράσταση που πρέπει να δεις Facebook Twitter
0
Τα παιδιά του Ήλιου στο Θέατρο Τέχνης είναι μια παράσταση που πρέπει να δεις Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης έκοψε ικανό μέρος του πρωτότυπου έργου και προχώρησε σε δραστικές επεμβάσεις: αφαίρεσε επουσιώδεις ρόλους, ενίσχυσε άλλους, σύμπτυξε κάποιες σκηνές και έκοψε το ιλαροτραγικό τέλος...

«[...] Αδύνατο να περιγράψει κανείς με σαφήνεια τι ξυπνάει το έργο σας στα μύχια της ψυχής. Βλέποντας τους ήρωές σας πάνω στη σκηνή είχα την αίσθηση ότι μ' έκοβε ολάκερο ένα μαλακό πριόνι: τα δόντια του μπήγονταν κατευθείαν στην καρδιά κι εκείνη από τον πόνο σφιγγόταν, βογκούσε, ξεσκιζόταν. Για μένα ο "Θείος Βάνιας" σας είναι εξαίσιος, μια θεατρική μορφή ολότελα καινούργια, ένα σφυρί που το χτυπάτε στο αδειανό κεφάλι του κοινού. Η βλακεία του κοινού, άλλωστε, είναι ανυπέρβλητη και δεν μπορεί να συλλάβει μήτε τον "Γλάρο" σας μήτε τον "Θείο Βάνια" σας». Αυτά έγραφε ο Μαξίμ Γκόρκι (1868-1936) τον Νοέμβριο του 1898 σε μία από τις πολλές επιστολές που αντάλλαξε με τον Άντον Τσέχοφ (1860-1904).


Ο Γκόρκι θαύμαζε ανυπόκριτα τον μόλις οχτώ χρόνια μεγαλύτερό του Τσέχοφ. Στα «Παιδιά του Ήλιου» η επιρροή που άσκησε ο δεύτερος στον πρώτο είναι περισσότερο από σαφής. Ό,τι λένε οι ήρωες του Γκόρκι αποτελούν, θαρρείς, παραλλαγμένες σκέψεις των τσεχοφικών ηρώων. Παράδειγμα; Ο γιατρός Αστρόφ (από τον «Θείο Βάνια») λέει: «Οι χωριάτες ζουν όλοι μεταξύ τους καθυστερημένοι, μες στη βρόμα, και με τους διανοούμενους δύσκολο να τα βγάλεις πέρα. Κουράζουν. Όλοι αυτοί οι καλοί μας φίλοι − η σκέψη τους είναι ρηχή, τα αισθήματά τους ρηχά και δεν βλέπουνε πέρα απ' τη μύτη τους. Είναι απλούστατα βλάκες. Κι όσοι είναι λίγο πιο έξυπνοι και πιο σημαντικοί, αυτοί είναι υστερικοί, τους έχει φάει η ανάλυση, και η ενδοσκόπηση».

Όλοι οι ηθοποιοί καταφέρνουν να αποδώσουν τον ρόλο τους με τρόπο που να αποτυπώνεται ξεκάθαρα ένα βασικό χαρακτηριστικό της ιδιοσυγκρασίας και του ψυχισμού τους.


Ο Προτάσοφ, ο επιστήμων στο έργο του Γκόρκι, που όλο κάνει πειράματα, αλλά είναι ανίκανος για μια ανθρώπινη σχέση της προκοπής, επιβεβαιώνει τον Αστρόφ, με την «υψηλή», αλλά χωρίς αναφορά στην πραγματικότητα σκέψη του: «Να περιφέρεσαι στον κόσμο των θαυμαστών αινιγμάτων της ύπαρξης, να ξοδεύεις την ενέργεια του μυαλού σου γι' αυτά, να ποια είναι η πραγματικά ανθρώπινη ζωή, να ποια είναι η ανεξάντλητη πηγή ευτυχίας και ζωοφόρου χαράς! Μόνον στον τομέα της διάνοιας είναι ελεύθερος ο άνθρωπος, μόνο τότε είναι άνθρωπος, όταν διανοείται, κι όταν διανοείται είναι έντιμος και καλός! Το καλό έχει γεννηθεί από τη νόηση, χωρίς συνείδηση δεν υπάρχει καλό!».

Τα παιδιά του Ήλιου στο Θέατρο Τέχνης είναι μια παράσταση που πρέπει να δεις Facebook Twitter
Παρατηρούσα με αμείωτη προσοχή την Κωνσταντίνα Τάκαλου στον ρόλο της νευρωτικής Ελιζαβέτας να ζωγραφίζει εμμονικά σχέδια πάνω στα χέρια και στα πόδια της, με ανεπαίσθητα πειραγμένο τρόπο ομιλίας και κίνησης, και τη διακριτική μελαγχολία του Μάκη Παπαδημητρίου στον ρόλο του κυνικού κτηνιάτρου που την αγαπά...


Η αδελφή του η Ελιζαβέτα, που έχει κλονισμένα νεύρα, αδίκως φωνάζει με πόνο ψυχής στους «αυτοαναφορικούς» αστούς, συγγενείς και φίλους, της ιστορίας: «Είστε όλοι σας τυφλοί! Ανοίξτε τα μάτια. Αυτό με το οποίο ζείτε, οι σκέψεις σας, τα συναισθήματά σας, μοιάζουν με άνθη ενός δάσους ολοσκότεινου, σε αποσύνθεση... Φρικιαστικού... Είστε λίγοι, λαθραίοι πάνω στη γη...» και «Έχετε μεθύσει από τα ωραία λόγια και τις ωραίες ιδέες, δεν το βλέπετε αυτό, ενώ εγώ είδα πώς ξεχύθηκε στους δρόμους το μίσος, και οι άνθρωποι, άγριοι, κακιωμένοι, με απόλαυση εξόντωναν ο ένας τον άλλο... Κάποια φορά η οργή τους θα πέσει πάνω σας...».


Να το το σημείο όπου ο Γκόρκι απομακρύνεται από την επίδραση του Τσέχοφ. Ο δεύτερος μετέφερε την ηττοπάθεια της ρωσικής ιντελιγκέντσιας (των πιο μορφωμένων στρωμάτων του πληθυσμού, γιατρών, εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων, ανθρώπων των γραμμάτων, καλλιτεχνών, δημοσιογράφων, ανοιχτόμυαλων διοικητικών υπαλλήλων κ.ο.κ.) μετά τα αντίποινα (εκτελέσεις και εξορίες) που προκάλεσε η δολοφονία του τσάρου Αλέξανδρου Β' το 1881. Τα πρόσωπά του παραμένουν παγιδευμένα σε ένα αδιέξοδο παρόν. Η δυνατότητα της πολιτικής αλλαγής δεν υπάρχει στο τσεχοφικό θέατρο και οι εκπρόσωποι των κατώτερων τάξεων (υπηρέτες και μουζίκοι) έχουν ασήμαντους ρόλους.


Στον Γκόρκι, αντίθετα, είναι έντονος ο προβληματισμός για λογοτεχνικά έργα που να μπορούν να λειτουργήσουν ως επαναστατική κινητήρια δύναμη. Και είναι χαρακτηριστικό ότι λίγο μετά τις «Τρεις Αδελφές» (1901) και τον «Βυσσινόκηπο» (1904), στα «Παιδιά του Ήλιου» (1905) ο Γκόρκι δίνει σημαίνοντες ρόλους σε υπηρέτες και μαστόρους. Επιπλέον, το έργο τελειώνει με ένα παρ' ολίγον λιντσάρισμα των αστών πρωταγωνιστών από το «πλήθος».


Πάντα με συγκινούσε ο τρόπος που η Ιστορία εγγράφεται σε λογοτεχνικά ή θεατρικά κείμενα. Είναι ο Γκόρκι που μιλάει όταν, π.χ., η Ελιζαβέτα περιγράφει την οδυνηρή εμπειρία της από τις βιαιοπραγίες που έζησε ως μάρτυρας κάποιας διαδήλωσης. Ήδη το 1902, σε γράμμα του στον Τσέχοφ, μεταφέρει αποτρόπαιες λεπτομέρειες από αιματηρές ταραχές με νεκρούς στην πόλη του. Πόσο μάλλον που έγραψε τα «Παιδιά του Ήλιου» κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού στη φυλακή από το τσαρικό καθεστώς, μετά τα δραματικά επεισόδια της Ματωμένης Κυριακής (στις 9/22 Ιανουαρίου 1905 οι δυνάμεις του τσάρου σκότωσαν άμαχους εργάτες κατά τη διάρκεια ειρηνικής διαμαρτυρίας στην Αγία Πετρούπολη – ήταν η αρχή της επανάστασης του 1905).


Ακόμη κι αν ο θεατής δεν γνωρίζει τον κοινωνικό και πολιτικό αναβρασμό που αποτέλεσε πεδίο σύλληψης και συγγραφής των «Παιδιών του Ήλιου», διόλου δεν μειώνεται η αξία τους: πρόκειται για ένα θαυμάσιο έργο, με πολύ ζωντανούς ανθρώπους που σκέφτονται, αγαπούν, υποφέρουν σε μια μεταιχμιακή στιγμή της Ιστορίας. Ίσως γι' αυτό συνομιλεί τόσο καλά μ' εμάς, που, 110 χρόνια μετά, καλούμαστε να διαχειριστούμε ένα ακόμη ιστορικό μεταίχμιο, μια εποχή με καινοφανή γνωρίσματα που δικαιολογούν αγωνία και φόβο.


Οφείλουμε στο Θέατρο Τέχνης και στον Νίκο Μαστοράκη το ότι μας συστήνουν αυτό το εν πολλοίς άγνωστο έργο του Γκόρκι με μια καθόλα ευχάριστη παράσταση, με έντονη ερμηνευτική άποψη και θαυμάσιες ερμηνείες. Ο σκηνοθέτης έκοψε ικανό μέρος του πρωτότυπου έργου και προχώρησε σε δραστικές επεμβάσεις: αφαίρεσε επουσιώδεις ρόλους, ενίσχυσε άλλους, σύμπτυξε κάποιες σκηνές και έκοψε το ιλαροτραγικό τέλος. Έτσι, κατέστησε το έργο πιο συμπαγές, με μικρότερη διάρκεια και πιο σφιχτή ροή.


Επιπλέον, με τον τρόπο που δίδαξε τους ρόλους στους ηθοποιούς ισορρόπησε τα δραματικά στοιχεία με στιγμές ελαφράδας και χιούμορ, κυρίως μέσω του τρόπου που ερμήνευσε η «κιτσοπουλική» Ιωάννα Μαυρέα τον ρόλο της νταντάς και η Φωτεινή Μπαξεβάνη τον ρόλο της χαζούλας Μελανίας Νικολάγεβνα.

Τα παιδιά του Ήλιου στο Θέατρο Τέχνης είναι μια παράσταση που πρέπει να δεις Facebook Twitter
Καιρό είχα να δω τη μικρή σκηνή του Υπογείου να αναπνέει (το λέω γιατί τα κουρέλια και τα βαμβάκια, ως βασικό σκηνογραφικό στοιχείο που έχουμε δει σε πρόσφατες παραγωγές του, προκαλούν ένα αίσθημα ασφυξίας στον θεατή)...


Όλοι οι ηθοποιοί καταφέρνουν να αποδώσουν τον ρόλο τους με τρόπο που να αποτυπώνεται ξεκάθαρα ένα βασικό χαρακτηριστικό της ιδιοσυγκρασίας και του ψυχισμού τους. Παρατηρούσα με αμείωτη προσοχή την Κωνσταντίνα Τάκαλου στον ρόλο της νευρωτικής Ελιζαβέτας να ζωγραφίζει εμμονικά σχέδια πάνω στα χέρια και στα πόδια της, με ανεπαίσθητα πειραγμένο τρόπο ομιλίας και κίνησης, και τη διακριτική μελαγχολία του Μάκη Παπαδημητρίου στον ρόλο του κυνικού κτηνιάτρου που την αγαπά. Την αισθαντική ερμηνεία της Μαρίας Καλλιμάνη στον ρόλο της Γελένα, που ανακαλεί ευθέως την Ελένα του «Θείου Βάνια», και τον Χάρη Φραγκούλη, σε έναν ρόλο διαφορετικό απ' ό,τι άλλο έχει ερμηνεύσει μέχρι σήμερα, να αποδεικνύει τις μεγάλες του δυνατότητες. Τον καλό Γιάννη Κότσιφα στον ρόλο του ζωγράφου Βάγκιν και τον Άρη Ντελία σε δύο μικρούς ρόλους. Όλοι αποτελούσαν ένα δεμένο σύνολο στο οποίο τα άτομα δεν απορροφώνταν αλλά ξεχώριζαν, έτσι ώστε οι συγκρούσεις τους (εσωτερικές οι περισσότερες) να αποδίδονται ανάγλυφα.


Καιρό είχα να δω τη μικρή σκηνή του Υπογείου να αναπνέει (το λέω γιατί τα κουρέλια και τα βαμβάκια, ως βασικό σκηνογραφικό στοιχείο που έχουμε δει σε πρόσφατες παραγωγές του, προκαλούν ένα αίσθημα ασφυξίας στον θεατή). Ο Βασίλης Παπατσαρούχας αξιοποίησε όλο τον σκηνικό χώρο, αποφεύγοντας τοίχους και χωρίσματα, και με αντικείμενα που δεν μπούκωναν την όψη. Οι γυάλινοι δοκιμαστικοί σωλήνες και τα χρωματιστά υγρά τους δέσποζαν σ' ένα τραπέζι στο βάθος, και σε συνδυασμό με την ταπετσαρία του τοίχου, έδιναν μια ευχάριστη, μοντέρνα νότα στη συνολική εικόνα.


Είναι μια παράσταση που αξίζει να δείτε!


Θέατρο Τέχνης «Κάρολος Κουν»-Υπόγειο

Πεσμαζόγλου 5,Κέντρο
11/11- 7/2
Τετ., Κυρ.: 20:00, Πέμ., Σάβ. 21:15
Τιμη : € 5-18

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

63 λεπτά με τον Γιάννη Τσουμαράκη

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ