Tα τελευταία θραύσματα της Έμιλι Ντίκινσον

Tα τελευταία θραύσματα της Έμιλι Ντίκινσον Facebook Twitter
0

«Όχι στη σπατάλη» ήταν το αξίωμα στο σπίτι της Έμιλι Ντίκινσον. Το νοικοκυριό ακολουθούσε τις επιταγές ενός εγχειριδίου οικοκυρικής, ιδιαίτερα δημοφιλές εκείνη την εποχή, με τίτλο "H ολιγαρκής αμερικανίδα νοικοκυρά» ("The American Frugal Housewife", της Lydia Maria Child). Το βιβλίο αυτό ξεκινά ως εξής: «Η αληθινή οικιακή οικονομία είναι απλώς η τέχνη της συνάθροισης όλων των θραυσμάτων, έτσι ώστε τίποτα να μην πηγαίνει χαμένο. Εννοώ τόσο θραύσματα χρόνου όσο και υλικών».


Έτσι και η Έμιλι μάζευε όλα τα χαρτιά που μαζευόταν στον πάγκο της κουζίνας του σπιτιού, φακέλους, σκόρπιες σελίδες, αποδείξεις, προσκλήσεις, τσαλακωμένα και ξανά ισιωμένα. Σ' αυτά τα κομμάτια χαρτιού έγραφε στα τελευταία χρόνια της ζωής της σκέψεις, απόπειρες ποιημάτων και πρόζα, δημιουργώντας ένα ενδιαφέρον παζλ που συναρπάζει τους μελετητές της. Περίπου 100 τέτοια κομμάτια έχουν διασωθεί. Μερικά από αυτά δεν είναι ούτε ποιήματα, ούτε πρόζα, ούτε σκέψεις: η Μάρτα Βέρνερ, ειδική στο έργο της Ντίκινσον τα αποκαλεί "extrageneric".

H Millicent Todd Bingham, επιμελήτρια των ποιημάτων της Ντίκινσον, περιέγραψε αυτά τα θραύσματα ως εξής:

«Ένα συνονθύλευμα λέξεων σε κομμάτια χαρτιού, μερικά από αυτά τσαλακωμένα ή σκισμένα... υπάρχουν ροζ κομμάτια, μπλε και κίτρινα.. όλα... γραμμένα με μολύβι και όλα με τον γραφικό χαρακτήρα που είχε προς το τέλος... Οι μολυβιές μερικές φορές είναι θαμπές και οι γραμμές επικαλύπτονται και οι λέξεις είναι η μία πάνω στην άλλη σα να έχουν γραφτεί στο σκοτάδι».

Αυτά τα θραύσματα, που βρίσκονται στο αρχείο του Κολλεγίου Άμχερστ της Μασαχουσέτης, τώρα είναι διαθέσιμα για όλους στο διαδίκτυο, προσφορά του κολλεγίου, εδώ (μπορείτε να μπείτε ως "guest").

"was never/Frigate a/like"


Tα τελευταία θραύσματα της Έμιλι Ντίκινσον Facebook Twitter
Η μοναδική φωτογραφία της ποιήτριας

"There is no frigate like a book"

There is no Frigate like a Book
To take us Lands away,
Nor any Coursers like a Page
Of prancing Poetry –
This Traverse may the poorest take
Without oppress of Toll –
How frugal is the Chariot
That bears a Human soul.

__________________

Pompeii
All it's (the occupations
crystallized – Everybody
gone away
Tα τελευταία θραύσματα της Έμιλι Ντίκινσον Facebook Twitter
Από το ποίημα "There is no frigate like a book"

__________________

Which – has the
wisest men
undone –
Doubt has
the
wisest
Tα τελευταία θραύσματα της Έμιλι Ντίκινσον Facebook Twitter
Δεν δημοσιεύτηκε ποτέ

__________________

Tα τελευταία θραύσματα της Έμιλι Ντίκινσον Facebook Twitter
Σβησμένο με έμφαση
Το Νερό, μαθαίνεται απ' τη δίψα

Το Νερό, μαθαίνεται απ' τη δίψα.
Η Στεριά – απ' το αρμένισμα στα Πέλαγα.
Η Έκσταση – απ' την οδύνη –
Η Ειρήνη, απ' των πολέμων της το χρονικό –
Η Αγάπη, απ' του τάφου το ανάγλυφο –
Τα Πουλιά, απ' το χιόνι.

Μετάφραση: Ερρίκος Σοφράς, εκδ. Το Ροδακιό

 

Tα τελευταία θραύσματα της Έμιλι Ντίκινσον Facebook Twitter

 

Tα τελευταία θραύσματα της Έμιλι Ντίκινσον Facebook Twitter

 


Μια σύντομη ματιά στο δωμάτιο της Έμιλι, όπου έγραψε όλα της τα ποιήματα:

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια, στοιχεία που ποτέ άλλοτε δεν είχαμε τόσο πολύ ανάγκη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ