Ανακαλύφθηκε η ακριβής τοποθεσία για το "Δρομάκι" του Vermeer

Ανακαλύφθηκε η ακριβής τοποθεσία για το "Δρομάκι" του Vermeer Facebook Twitter
0
Ανακαλύφθηκε η ακριβής τοποθεσία για το "Δρομάκι" του Vermeer Facebook Twitter
Το σπίτι που ζωγράφισε ο Vermeer – αρ. 42 σήμερα – επιβίωσε μιας πυρκαγιάς του 1536 η οποία έκαψε σχεδόν όλα τα κτίσματα της πόλης.

Το Rijksmuseum ανακοίνωσε ότι ερευνητές στο Άμστερνταμ ταυτοποίησαν την τοποθεσία που απεικονίζεται στον πίνακα του Vermeer "Το δρομάκι" κάνοντας χρήση αρχείων του 17ου αιώνα και της εφαρμογής Google Maps. Η ακριβής διεύθυνση της ήσυχης αυτής σκηνής βρίσκεται στην γενέτειρα του καλλιτέχνη Delft, οδός Vlamingstraat 40-42. Τελικά πρόκειται για έναν δρόμο παράλληλο με ένα από τα κανάλια της πόλης παρότι μια προγενέστερη εκτενής μελέτη είχε αποφανθεί ότι επρόκειτο για την οδό Nieuwe Langendijk 22-26.

Ο πίνακας, ο οποίος χρονολογείται από το 1658, εκτίθεται στο Rijksmuseum το οποίο αφιέρωσε μια έκθεση σχετικά με την ταυτοποίηση. Ο επιμελητής  των έργων τέχνης του 17ου αιώνα του μουσείου, Pieter Roelofs, σε σχετική δήλωση του είπε πως «η απάντηση σχετικά με την τοποθεσία του δρομίσκου του Vermeer είναι σπουδαίας σημασίας, και για την άποψη μας για τον συγκεκριμένο πίνακα του Vermeer και για την εικόνα που έχουμε για τον Vermeer ως καλλιτέχνη».

Ο πίνακας «Το δρομάκι» απεικονίζει μια ιδιαίτερης πολεοδομίας αστική εικόνα με δύο στενάκια (πύλες) στον ακόλουθο ρυθμό: από αριστερά προς τα δεξιά σπίτι-στενό-στενό-σπίτι. Απαιτήθηκε πολύς χρόνος για να ξετρυπωθεί το σημείο με την συγκεκριμενη τυπολογία στον κατάλογο τελών δεδομένου ότι τα Ολλανδικά χειρόγραφα του τέλους του 17ου αιώνα είναι διαβόητα ως δυσανάγνωστα.

Προκειμένου να τεκμηριώσει αυτή την οριστική θέση ο Frans Grizenhout, καθηγητής της ιστορίας της τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ, ερεύνησε έγγραφα που δημοσιεύθηκαν όσο ζούσε ο καλλιτέχνης. Μια σημαντική πηγή ήταν ένας κατάλογος του 1667 που κατέγραφε τα τέλη που κατέβαλλαν οι κάτοικοι πέριξ των καναλιών για την βυθοκόρηση και την διατήρηση των υδάτινων οδών, ποσά που καθορίζονταν από το πλάτος των κατοικιών. Οι μετρήσεις των κατοικιών και των εφαπτόμενων διόδων με απόκλιση ως 15 εκατοστά είχαν καταγραφεί λεπτομερώσ οπότε ο Grizenhout έπρεπε απλά να αναζητήσει μια πρόσοψη που να αντιστοιχεί στα κτήρια και τα δρομάκια που απαθανάτισε ο Vermeer συγκρίνοντας τα με λεπτομέρειες από τον κατάλογο και κατόψεις από το Google Maps.

Ο πίνακας «Το δρομάκι» απεικονίζει μια ιδιαίτερης πολεοδομίας αστική εικόνα με δύο στενάκια (πύλες) στον ακόλουθο ρυθμό: από αριστερά προς τα δεξιά σπίτι-στενό-στενό-σπίτι. Απαιτήθηκε πολύς χρόνος για να ξετρυπωθεί το σημείο με την συγκεκριμενη τυπολογία στον κατάλογο τελών δεδομένου ότι τα Ολλανδικά χειρόγραφα του τέλους του 17ου αιώνα είναι διαβόητα ως δυσανάγνωστα. Σύμφωνα με το Rijksmuseum κάθε ιδιοκτησία καταλάμβανε περίπου 6,3 μέτρα κατά μήκους του καναλιού και χωρίζονταν από στενάκια πλάτους περίπου 1,2 μέτρων. Οι θέσεις μικρών κήπων πίσω από τα σπίτια επίσης επιβεβαίωσαν την τοποθεσία καθώς σύμφωνα με το μουσείο δεν υπήρχε την περίοδο εκείνη άλλο σημείο στο Delft  που να εμφανίζει τέτοια κτηριακή διαρρύθμιση.

 

Από τις αρχικές κατοικίες, οι οποίες θεωρείται ότι είχαν χτιστεί μετά το 1500 αν λάβουμε υπόψιν την λεπτομερή απόδοση των ρωγμών από τον Vermeer, δεν διασώζονται πολλά στοιχεία. Αφού συμβουλεύτηκε έναν παλαιό χάρτη στο Μουσείο Prinsenhof ο Grizenhout ανακάλυψε ότι το σπίτι που ζωγράφισε ο Vermeer – αρ. 42 σήμερα – επιβίωσε μιας πυρκαγιάς του 1536 η οποία έκαψε σχεδόν όλα τα κτίσματα της πόλης. Τα τρέχοντα κτήρια σύμφωνα με το Rijksmuseum χτίστηκαν την τελευταία εικοσιπενταετία του 19ου αιώνα.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν επίσης ότι η κατοικία προς τα δεξιά του πίνακα ανήκε στην χήρα θεία του Vermeer, Ariaentgen Claes van der Minne η οποία πουλούσε εντόσθια στην γειτονιά και το στενάκι που απεικονίζεται ήταν γνωστό στους ντόπιους ως Penspoort "Η πύλη των εντοσθίων". Η μητέρα και η αδελφή του Vermeer επίσης ζούσαν κοντά στο κανάλι απέναντι από τα εικονιζόμενα σπίτια και οι ερευνητές πιστεύουν πως ο ζωγράφος ήταν εξοικειωμένος με το θέμα που επέλεξε.

Για να εορτασθεί η ανακάλυψη αυτή το μουσείο δημιούργησε ένα διαδραστικό Google Art Project που επιτρέπει στους θεατές να μάθουν περσσότερα για την έρευνα και να εξερευνήσουν την Vlamingstraat. Η έκθεση Vermeer's The Little Street discovered θα διαρκέσει στο Rijksmuseum μέχρι τον Μάρτιο του 2016 πριν μεταφερθεί στο Μουσείο Prinsenhof στο Delft. Ο πίνακας, ο οποίος αποτελεί μέρος της έκθεσης, σπάνια απομακρύνεται από το μουσείο.

Ανακαλύφθηκε η ακριβής τοποθεσία για το "Δρομάκι" του Vermeer Facebook Twitter
Johannes Vermeer, "Το δρομάκι" 1658.
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT