"Η αξιολόγηση έχει δαιμονοποιηθεί στη χώρα μας, αλλά μόνο οι άχρηστοι και οι «βολεμένοι» θα έπρεπε να τη φοβούνται"

"Η αξιολόγηση έχει δαιμονοποιηθεί στη χώρα μας, αλλά μόνο οι άχρηστοι και οι «βολεμένοι» θα έπρεπε να τη φοβούνται" Facebook Twitter
Ελπίζω στους πρόσφυγες αυτούς να φερθούμε καλύτερα απ' ό,τι στους δικούς μας Μικρασιάτες το '22, τους οποίους δεν σώσαμε εμείς αλλά οι ξένοι εθελοντές... Δίχως εκείνους θα τους θέριζαν η πείνα και οι επιδημίες. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
11

Έχει γράψει μυθιστορήματα για μικρά και μεγάλα παιδιά, θεατρικά, ιστορικές μελέτες και δοκίμια στα οποία καταπιάνεται με τον εθνικισμό, την εθνογένεση και τις μειονότητες. Διδάσκει Ιστορία Ελληνικής και Βαλκανικής Εξωτερικής Πολιτικής στη Νομική Σχολή Αθηνών. Έχει θητεύσει στο Δ.Σ. της ΕΡΤ, στο ΕΚΕΒΙ και στην Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου. Έχει το θάρρος της γνώμης της και δεν το παζαρεύει, όσο «αντιδημοφιλές» κι αν αποδειχθεί. Πιστεύει στους κανόνες, αλλά όχι στις συμβάσεις. Νιώθει αμήχανη μπροστά στο αύριο, αλλά την αισιοδοξία της δεν τη χάνει.

Την Τετάρτη μιλάτε στον Ιανό για το σύνολο του έργου σας. Τι θα ξεχωρίζατε;

Αγαπώ κι εκτιμώ όλα μου τα βιβλία, αλλιώς δεν θα τα έγραφα! Θα διαλέξω, όμως, από τα λογοτεχνικά το «Πεινασμένο Στόμα» και από τις μελέτες την πλέον πρόσφατη, την «Ύπουλο Θωπεία».

— Ερχόμενος στο ραντεβού μας, «έπεσα» πάνω στη συγκέντρωση των ποντιακών συλλόγων στο Σύνταγμα... Εσείς, αλήθεια, ως ιστορικός, πώς κρίνετε τη δήλωση του Νίκου Φίλη ότι «οι Πόντιοι δεν υπέστησαν γενοκτονία με την επιστημονική έννοια του όρου»;

Πρέπει να απαντήσω; Έχει σημασία; Εδώ καίγεται η πατρίδα κι εμείς θα συζητάμε για μια πυρκαγιά που μπήκε έναν αιώνα πριν; Άλλωστε, στην Ελλάδα η Βουλή αποφασίζει τι συνιστά γενοκτονία...

Πρέπει να δείξουμε σοβαρότητα, αυτογνωσία, υπευθυνότητα, να ανασκουμπωθούμε και να δουλέψουμε σκληρά – τι άλλο. Και να αξιολογούμαστε διαρκώς, όλοι μας! Αυτό θα έπρεπε να κάνουμε από μόνοι μας.

— Αλλά γιατί είμαστε τόσο «ευαίσθητοι» στα λεγόμενα «εθνικά θέματα»; Γιατί ξεσηκώνει τέτοια πάθη οποιαδήποτε απόπειρα αμφισβήτησης των κυρίαρχων ιστορικών μας αφηγημάτων;

Γιατί έτσι μας έχουν εκπαιδεύσει μια σειρά πολιτικάντηδες που για να μας κάνουν να ξεχάσουμε τα βάσανά μας και να τη βγάλουν καθαρή, πετούσαν τη λέξη «πατρίδα» κι ο κόσμος, δηλαδή εμείς, «τσιμπάγαμε»... Τα ίδια έκανε κι ο Μιλόσεβιτς στη Γιουγκοσλαβία, τη διέλυσε για να σώσει το τομάρι του. Όλα τα τομάρια πατριδοκάπηλα είναι, δες και τους χρυσαυγίτες – ακόμα γελάω μ' εκείνη τη φωτογραφία του Παππά που χαιρετά φασιστικά μπροστά στον τάφο του Μουσολίνι. Και καταγγέλλει αυτός τον Φίλη για προδότη, με τον οποίο πολιτικά διαφωνώ σε πολλά, εδώ όμως δεν του βρίσκω άδικο.


Τελικά, την πυρκαγιά που μας καίει ποιος, λέτε, την προκάλεσε;

Οι εστίες της είναι πολλές. Φταίει και η σημερινή Ε.Ε., που ασφαλώς δεν είναι εκείνη που οραματιζόμασταν κάποτε, φταίμε, εννοείται, κι εμείς, που κάθε άλλο παρά περιούσιος και μονίμως αδικημένος λαός είμαστε. Όπως λέω και στους φοιτητές μου, κανείς δεν μπαίνει στο σπίτι σου αν δεν τον προσκαλέσεις κι εμείς, στην Ιστορία μας, συχνά δώσαμε το δικαίωμα στους ξένους να ανακατευτούν. Και αυτοί δεν είναι, βέβαια, φιλάνθρωποι, τη δουλειά τους κάνουν, όπως την έκαναν πάντα. Το ζήτημα είναι εμείς τι κάνουμε για όλο αυτό!


Τι θα έπρεπε, πιστεύετε, να κάνουμε;

Να δείξουμε σοβαρότητα, αυτογνωσία, υπευθυνότητα, να ανασκουμπωθούμε και να δουλέψουμε σκληρά – τι άλλο. Και να αξιολογούμαστε διαρκώς, όλοι μας! Αυτό θα έπρεπε να κάνουμε από μόνοι μας. Το εφαρμόσαμε εμείς οι καθηγητές, μεταξύ μας, στη Νομική και λειτούργησε άψογα. Το ίδιο άψογα βλέπω να λειτουργεί και στα ταξί με το Τaxibeat. Η αξιολόγηση έχει δαιμονοποιηθεί στη χώρα μας, αλλά μόνο οι άχρηστοι και οι «βολεμένοι» θα έπρεπε να τη φοβούνται. Δυστυχώς, χώρες όπως η δική μας αρνούνται πεισματικά να εκσυγχρονιστούν. Και δεν θέτω ως μέσο σύγκρισης τη Δυτική Ευρώπη – η Πολωνία, η Σλοβενία, η Τσεχία, ήταν πριν από δύο δεκαετίες σε πολύ χειρότερη κατάσταση από την Ελλάδα, αλλά σήμερα προκόβουν. Ακόμα και στην Κύπρο ο δημόσιος τομέας δεν έχει καμία σχέση με τον ελληνικό. Εμάς, όμως, μας αρέσει να αποδίδουμε όλη μας την κακοδαιμονία (και μαζί όλη μας την ελπίδα) στον «ξένο παράγοντα».


Στις ιδιομορφίες της δημιουργίας του ελληνικού κράτους και τη «σχιζοφρενική» του σχέση με τους ξένους αναφέρεστε συχνά και στην «Ύπουλο Θωπεία».

Μια πρώτη βασική ιδιομορφία είναι ότι στις ιδρυτικές συνθήκες του νέου κράτους το 1828 δεν υπάρχει ούτε μία ελληνική υπογραφή! Ήμασταν ένα κράτος-δημιούργημα των Μεγάλων Δυνάμεων. Από τότε μάθαμε να εξαρτιόμαστε απόλυτα από τους ξένους, διαμορφώνοντας μαζί τους μια σχέση αγάπης και μίσους, δέους και ζήλιας. Όχι μόνο με τις Μεγάλες Δυνάμεις αλλά και με τις μικρότερες. Το ένδοξο αρχαίο παρελθόν μας, που και η Δύση θεωρούσε βάση του πολιτισμού της μας, ενέπνευσε μια θυματοποίηση, έναν μικρομεγαλισμό, μια διαρκή απαίτηση ιδιαίτερης μεταχείρισης που δεν συναντάμε π.χ. στους Βούλγαρους ή στους Σέρβους, που, παρότι γείτονές μας, τους γνωρίζουμε πολύ λιγότερο απ' ό,τι τους Δυτικοευρωπαίους, περιφρονώντας τους ως πολιτιστικά υποδεέστερους. Ένα εξαρτημένο κράτος, δίχως κανόνες, με σχέσεις πελατειακές ήμασταν από γεννησιμιού μας!


Στον Βενιζέλο, πάντως, επιφυλάσσετε ιδιαίτερη μνεία.

Ήταν αναμφίβολα ένας χαρισματικός, θαρραλέος και οραματιστής πολιτικός που ξεχώρισε, που μιλούσε επί ίσοις όροις με τους ισχυρούς ομολόγους του. Ήταν, βέβαια, μέγα σφάλμα του η Μικρασιατική Εκστρατεία –υπάρχει και το ιδιώνυμο που, βέβαια, ήταν ταξική επιλογή–, ποτέ ωστόσο δεν είπε μπούρδες για να καλοπιάσει τον λαό. Έλεγε πάντα τη σκληρή αλήθεια. Δεν δέχτηκε καν Κρήτες στην ελληνική Βουλή προτού υπογραφεί η ενσωμάτωση.


Η διανόηση, οι πνευματικοί άνθρωποι, εγκαλούνται συχνά ότι «δεν μιλούν» για όσα μας συμβαίνουν.

Μα και που μιλούν, τους ακούει κανείς; Τουναντίον, πέφτουν να τους φάνε αν ξεστομίσουν κάτι! Ασπρόμαυρες οπτικές και διχαστικά κηρύγματα παντού, ψυχραιμία πουθενά.

"Η αξιολόγηση έχει δαιμονοποιηθεί στη χώρα μας, αλλά μόνο οι άχρηστοι και οι «βολεμένοι» θα έπρεπε να τη φοβούνται" Facebook Twitter
Το ένδοξο αρχαίο παρελθόν μας, που και η Δύση θεωρούσε βάση του πολιτισμού της μας, ενέπνευσε μια θυματοποίηση, έναν μικρομεγαλισμό, μια διαρκή απαίτηση ιδιαίτερης μεταχείρισης που δεν συναντάμε π.χ. στους Βούλγαρους ή στους Σέρβους, που, παρότι γείτονές μας, τους γνωρίζουμε πολύ λιγότερο απ' ό,τι τους Δυτικοευρωπαίους, περιφρονώντας τους ως πολιτιστικά υποδεέστερους. Ένα εξαρτημένο κράτος, δίχως κανόνες, με σχέσεις πελατειακές ήμασταν από γεννησιμιού μας! Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Είμαστε κι ένας λαός συναισθηματικός.

Αυτό είναι εν μέρει θετικό, όμως το συναίσθημα από μόνο του δεν σε πάει μακριά, ούτε καν στις προσωπικές σχέσεις – χρειάζεται και η λογική, την οποία συνήθως αφήνουμε απ' έξω. Από τα χρόνια του Όθωνα, οπότε ο ίδιος ο λαός πίεζε να συμμετάσχει η Ελλάδα στον Κριμαϊκό Πόλεμο του 1856, χωρίς να διαθέτει η χώρα στοιχειώδεις υποδομές, ούτε καν οδικό δίκτυο, μέχρι τις φετινές διαπραγματεύσεις με την Ε.Ε., όπου, αντί να πάμε πάνοπλοι, με συγκεκριμένο σχέδιο κι επιχειρήματα, κάναμε τα κοκόρια και μετά διαμαρτυρόμασταν ότι «μας ρίξανε». Μα, φυσικά, θα μας «έριχναν». Εννοείται πως ο αντίπαλος δεν θα οπλίσει το δικό σου όπλο. Δική τους είναι η στρόφιγγα του ευρώ. Όταν εσύ, ένας αδύναμος και χρεοκοπημένος, πας να τα βάλεις με ένα ολόκληρο κατεστημένο, «να αλλάξεις την Ευρώπη και τον κόσμο» όπως λες, πρέπει να έχεις προετοιμαστεί καλά. Να έχεις χτίσει συμμαχίες και μια ειλικρινή σχέση με τον κόσμο, να μην τον φανατίζεις, δημιουργώντας λάθος εχθρούς. Θα έσκιζε, λέει, ο Τσίπρας τα μνημόνια – μας τα είπε κι ο Σαμαράς αυτά. Το θέμα, όμως, δεν είναι πώς θα γίνει να τα σκίσουμε αλλά πώς δεν θα υποχρεωθούμε ποτέ ξανά να τα υπογράψουμε.

Αλλά πολύς κόσμος στήριξε την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, επειδή είχε επίσης αγανακτήσει από ένα συγκεκριμένο σύστημα εξουσίας που χρεοκόπησε από κάθε άποψη.

Πολλοί από όσους ψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ δεν το έκαναν, δυστυχώς, για τις ρηξικέλευθες αλλαγές που θα υλοποιούσε αλλά για τα προνόμια που υποτίθεται θα διατηρούσε. Το «όλοι μαζί τα φάγαμε» του Πάγκαλου που τόσο παρεξηγήθηκε είχε, ξέρετε, κάποια βάση κι ας είναι ισοπεδωτικό: Ευθύνες δεν φέρουμε μόνο όσοι συμμετείχαμε αλλά και όσοι ανεχτήκαμε το μεγάλο φαγοπότι και τις πελατειακές σχέσεις, γιατί «έτσι κάνουν όλοι». Kαι εγώ φέρω ευθύνες π.χ. γιατί θα μπορούσα να μην είχα σιωπήσει σε κάποια πράγματα αναφορικά με τη σχολή μου. Δεν μπορεί να εξαπατηθήκαμε τόσοι αθώοι – εμείς εξάλλου ψηφίσαμε τις αποτυχημένες κυβερνήσεις που μας κατέστρεψαν. Δεν μπορεί να φταίει μόνο ο Τσοχατζόπουλος! Ποιος έδινε «φακελάκια» στους γιατρούς, ποιος παρέβλεπε τα ρουσφέτια των «ημετέρων», πώς γιγαντώθηκαν η διαφθορά και οι διαπλεκόμενοι ολιγάρχες που κατηγορούμε; Χωρίς τη δική μας συγκατάθεση και έλλειψη κανόνων κανένα λαμόγιο δεν θα επιβίωνε. Δεν είναι δύσκολο να ξεχωρίσεις το νούμερο, αρκεί να μην είσαι εσύ.

Εσείς πόσο έχετε σεβαστεί στη ζωή σας τους κανόνες;

Τους κοινωνικούς κανόνες απολύτως, τις συμβάσεις, πάλι, όχι! Έζησα πολύ ανεξάρτητα, άκουγα κι ακούω μόνο το κεφάλι μου, όσο κι αν το πλήρωσα αυτό κάποιες φορές. Υπήρξα αυτοδημιούργητη, δεν εντάχθηκα σε κόμματα και συστήματα εξουσίας, δεν ζήτησα τίποτα από κανέναν κι όταν βρέθηκα στο Δ.Σ. της ΕΡΤ και στο ΕΚΕΒΙ, πρόσφερα δωρεάν τις υπηρεσίες μου σε βάρος, μερικές φορές, της δικής μου δουλειάς. Τους φοιτητές και τους αναγνώστες μου θέλω, ξέρετε, να τους κοιτάω στα μάτια περήφανα, χωρίς συστολή. Και, ναι, νομίζω ότι έχω καταφέρει πολλά από αυτά που ήθελα στη ζωή μου. Θα ήμουν αχάριστη αν το αρνιόμουν.

"Η αξιολόγηση έχει δαιμονοποιηθεί στη χώρα μας, αλλά μόνο οι άχρηστοι και οι «βολεμένοι» θα έπρεπε να τη φοβούνται" Facebook Twitter
Πρώτη φορά, ξέρετε, ψάχνω αισιόδοξο σενάριο και δεν το βρίσκω. Οι σκεπτόμενοι άνθρωποι ποτέ δεν ήμασταν σε χειρότερη θέση... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Με το προσφυγικό τι θα κάνουμε;

Είναι μια τεράστια τραγωδία που δοκιμάζει τον πολιτισμό και την ανθρωπιά όλης της Ευρώπης. Όσον αφορά εμάς, ελπίζω στους πρόσφυγες αυτούς να φερθούμε καλύτερα απ' ό,τι στους δικούς μας Μικρασιάτες το '22, τους οποίους δεν σώσαμε εμείς αλλά οι ξένοι εθελοντές... Δίχως εκείνους θα τους θέριζαν η πείνα και οι επιδημίες. Οι δικοί μας εδώ τους θεωρούσαν βενιζελικούς και τους είχαν αφήσει στην τύχη τους, ο ντόπιος πληθυσμός συχνά τους έβλεπε ως απειλή. Σήμερα, ωστόσο, τα πράγματα είναι διαφορετικά, τη χειρότερη φάση της ξενοφοβίας την περάσαμε, νομίζω, ίσως επειδή βρεθήκαμε στα δύσκολα κι εμείς. Μας βλέπω πιο ευαισθητοποιημένους, πιο συμπονετικούς, λιγότερο φιλοτομαριστές και lifestyle. Η Χ.Α. δεν κατάφερε να εκμεταλλευτεί πολιτικά την αυξημένη ροή προσφύγων, κάτι σίγουρα αισιόδοξο, όμως δεν έχει τελειώσει πολιτικά και θα προσπαθήσει να επενδύσει στο επόμενο συναισθηματικό κύμα.

Αισιοδοξείτε και για τα πολιτικά μας πράγματα;

Εδώ... καθόλου! Πρώτη φορά, ξέρετε, ψάχνω αισιόδοξο σενάριο και δεν το βρίσκω. Οι σκεπτόμενοι άνθρωποι ποτέ δεν ήμασταν σε χειρότερη θέση. Τέλμα στην Ελλάδα, όπου κυβέρνηση, αντιπολίτευση και λαός έχουμε χάσει αυγά και πασχάλια και παίζουμε με τις λέξεις, τέλμα και στην Ε.Ε., εξαιτίας τόσο της ύφεσης όσο και του προσφυγικού.

Τη λογοτεχνία την ευνόησε η κρίση, όπως έγινε π.χ. με το θέατρο ή το σινεμά;

Το θέατρο ίσως το ευνόησε, το σινεμά πάλι όχι, εφόσον οι περισσότεροι απ' όσους διακρίνονται είναι Έλληνες που ζουν κι εργάζονται έξω, όπως ο Λάνθιμος. Το βιβλίο, πάλι..., ελάχιστα έως καθόλου! Κατά διαόλου πάει. Η λογοτεχνική παραγωγή των τελευταίων χρόνων είναι φτωχή και δίχως ιδιαίτερες ποιοτικές αξιώσεις. Ίσως, όμως, να είναι και νωρίς για να αποτυπωθούν αυθεντικά όλα αυτά τα βιώματα.

Τι άλλο ετοιμάζετε;

Επειδή θέλω να χαρώ επιτέλους για κάτι, ετοιμάζω μια βιογραφία της Διδώς Σωτηρίου, που ήταν πάντα στο επίκεντρο της προσοχής, πάντα αισιόδοξη, με ψηλά το κεφάλι, το χαμόγελο στα χείλη και μες στη χαρά της ζωής.

Info: H Λένα Διβάνη στις συζητήσεις με συγγραφείς στο cafe του Ιανού την Τετάρτη 11 Νοεμβρίου στις 20:30.

11

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ