Μπολτάνσκι στην Αθήνα

Μπολτάνσκι στην Αθήνα Facebook Twitter
0

Για τον Μπολτάνσκι φαντάζομαι θα χυθεί πολύ μελάνι. Ανάμεσα στους ανθρώπους της τέχνης έχει εχθρούς και φίλους -ορκισμένους και από τις δυο μεριές- .

Για μένα που είμαι θεατής, οι εκθέσεις του λειτουργούν λυτρωτικά.

Διάβαζα τις προάλλες ένα κείμενο από μια ιστορικό τέχνης που τον περιέγραφε σχεδόν σαν απατεώνα. "Εκβιάζει το συναίσθημα του θεατή" έγραφε.

Μπορεί να το κάνει και αυτό, δεν αντιλέγω. Ομως πόσοι καλλιτέχνες μπορούν να το κάνουν αυτό με τόσο μεγάλη επιτυχία; Πόσοι εξαιτίας ακριβώς αυτού του "συναισθηματικού εκβιασμού" έχουν καθολική αποδοχή;

Και ας το πάμε και παραπέρα: γνωρίζει κανείς τις αληθινές προθέσεις, τις προθέσεις γενικώς ενός καλλιτέχνη, ενός ανθρώπου; και αν μπορεί και τις γνωρίζει ή τις αναγνωρίζει, πλιιιζ, ας μας πει το μηχανισμό να βγούμε και εμείς από το σκοτάδι.

  

Εγώ, όσο μεγαλώνω και καταλαβαίνω μάλλον λιγότερα, θεωρώ τον Μπολτάνσκι ως έναν από τους μεγαλύτερους εν ζωή καλλιτέχνες.

Τον Φεβρουάριο του 2010, όταν μπήκα στο παγωμένο Γκραν Παλέ, ένοιωσα όπως ακριβώς όταν μπήκα στο Νταχάου, στα 18 μου, στην πρώτη επίσκεψή μου στο Μόναχο, στην πρώτη μου επίσκεψη στη ζωή μου σε στρατόπεδο συγκέντρωσης. Τα ξύλινα παραπήγματα κοιτώνες των κρατούμενων δεν υπήρχαν. Στη θέση τους, υπήρχε μόνο το περίγραμμα.
Σαν τέτοια μου φάνηκαν τα ορθογώνια παραλληλόγραμμα πλαίσια του Μπολτάνσκι γεμάτα από μεταχειρισμένα πανωφόρια. Και στο βάθος, ο τύμβος με τα ρούχα, μου θύμισε αυτομάτως τον τύμβο μα τα μεταχειρισμένα παπούτσια στην είσοδο του στρατοπέδου.

Τότε δεν ήξερα ότι ο Μπολτάνσκι είναι εβραίος, δεν ήξερα καν ότι το Ολοκαύτωμα υπάρχει με ένα τρόπο σε όλα του τα έργα, σε ότι έχει σχέση με τη μνήμη.
Αλλά αυτή είναι μια λεπτομέρεια που δε με αφορά.
Σημασία έχει ότι το έργο του κινητοποιεί τη δική μου μνήμη και τις αισθητικές μου αναφορές. Κινητοποιεί και τις αισθήσεις μου σε παρόντα χρόνο. Πρόσωπα, βλέμματα, ατελείωτες λίστες από ονόματα αγνοουμένων, αναρίθμητες φωτογραφίες ανωνύμων, ανατυπωμένες σε βιβλία ή κρεμασμένες στον τοίχο και φωτισμένες με κεριά.

Η εικόνα του υπακούει στην εσωτερική μου αναγκαιότητα. Είναι η τέχνη που με αφορά.

Ο Μπολτάνσκι έρχεται στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Το έργο του τα "Βλέμματα" θα φτιαχτεί με βλέμματα Αθηναίων. Θα είναι ένα εικαστικό γεγονός μείζονος σημασίας. Θα διαρκέσει από το φθινόπωρο του 2013 μέχρι την άνοιξη του 2014.

*****

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ