Μπερλίν Αλεξάντερπλατς

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter
0

Τα πρόσωπα της ιστορίας: Αλφρεντ Ντέμπλιν.  Είναι ο συγγραφέας του έργου. Σπούδασε ψυχίατρος και άσκησε το επάγγελμά του στην εργατική περιοχή Αλεξάντερπλατς. Παράλληλα γράφει έργα από 16 ετών.

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

Με την άνοδο του ναζισμού μετακομίζει στη Γαλλία και την Αμερική.
Το λογοτεχνικό του έργο αντιμετωπίστηκε με αδιαφορία και ο ίδιος δε μπόρεσε να ζήσει στη συντηρητική μεταπολεμική Γερμανία, όταν επέστρεψε μετά τον πόλεμο.

Σήμερα θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γερμανικού εξπρεσιονισμού.

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

Στο  κορυφαίο έργο του "Μπερλίν Αλεξάντερπλατς" οι βασανισμένοι του ήρωες αγωνίζονται να εξασφαλίσουν μια κιβωτό σωτηρίας.

Μόνοι απέναντι σε ένα σύστημα εξουσίας που τους συνθλίβει, τους εξαθλιώνει. 

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

Οι περισσότεροι μάθαμε γι' αυτό το έργο από τη αριστουργηματική διασκευή του Φασμπίντερ. Στην τηλεόραση, στις αρχές του '80. Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια ταινία χωρισμένη σε δεκατρία μέρη και επίλογο.

 Στο "Μπερλίν Αλεξάντερπλατς" πρωταγωνιστούν όλοι οι ηθοποιοί του Φασμπίντερ. Περισσότεροι από εκατό. Με κορυφαίους τον Γκίντερ Λάμπρεχτ, την Μπάρμπαρα Σούκοβα, τη Χάνα Σιγκούλα.

 

Είναι ένας άθλος και μόνο να σκεφτεί κανείς ότι αυτό το έργο θα ανέβει στο θέατρο. Μια ομάδα, όμως, το τολμά. Ο θίασος Kανιγκούντα παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Αθηνών  μια ελεύθερη διασκευή του μυθιστορήματος. Αντιστρέφοντας τη βασική συνθήκη του κειμένου, η παράσταση δίνει το λόγο αποκλειστικά σε γυναίκες, τις γυναίκες του περιθωρίου και της ζωής του ήρωα. Η σκηνοθέτης της παράστασης Μαρία Μαγκανάρη μας έδωσε το ημερολόγιο του έργου. Από το φθινόπωρο του 2012 μέχρι σήμερα.

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

Ένας χρόνος στην Αλεξάντερπλατς

 

Καλοκαίρι 2012

"Όλα είναι κολάζ. Υπάρχει η κρυφή παρουσία των άλλων μέσα μας. Τους κουβαλάμε για το υπόλοιπο της ζωής μας, σε κάθε σύνορο που διασχίζουμε".

 

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

 

"Κάπου διαβάζω αυτά τα λόγια του Λούσιαν Φρόϊντ και μου θυμίζουν το κείμενο που έγραψε ο Μπένγιαμιν για το "Βερολίνο Αλεξάντερπλατς": όλα είναι μοντάζ! Διαβάζω το βιβλίο του Άλφρεντ Ντέμπλιν. Είναι καταπληκτικό.

Εικόνα που επανέρχεται: εφημερίδες που κρέμονται με μανταλάκια. (σαν αναχρονισμός! Για πόσο ακόμα θα υπάρχει αυτό το σκηνογραφικό στοιχείο στις δικές μας πόλεις;)"

 

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

 

De te fabula narratur *
*Για σένα μιλάει ο μύθος

 

"Αυτή η φράση στα λατινικά, τίτλος στον πρόλογο του Λυκιαρδόπουλου στις "Φωνές από τη Βαϊμάρη"*, είναι σα να έχει γραφτεί από τον Ντέμπλιν.
Ο Ντέμπλιν είναι διδακτικός. Το βιβλίο είναι σπουδαίο. Αυτό έχει σημασία."

 

"Ένας πίνακας του Ότο Ντίξ λέγεται "Δύο θύματα του καπιταλισμού".

Απεικονίζει έναν στρατιώτη θύμα του Α' παγκοσμίου πολέμου με μια τεράστια ουλή στο πρόσωπό του, και μια πόρνη με εμφανή τα σημάδια της αρρώστιας στο δικό της. Οι φωτογραφίες των γυναικών που δημοσιεύονται για να "προστατευτεί η δημόσια υγεία" επανέρχονται διαρκώς στο μυαλό μου. Από τις σκληρότερες εικόνες που έχω δει. Τι είδους πολιτισμός συμπεριφέρεται έτσι στα θύματα που ο ίδιος δημιούργησε; Εκεί είμαστε. Αν κυκλοφορήσεις στο κέντρο της Αθήνας είναι ολοφάνερο. Είσαι στη Γερμανία του 1923."

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

"Είναι μοιραίο: Με το βιβλίο δε συνδέομαι μέσω του Φραντς, αλλά μέσω των γυναικών που συναντάει. Μήπως η διασκευή να έχει αυτή τη βάση; Το συζητάω με το Λεοντάρη. Του φαίνεται ωραία ιδέα. Όσο δουλεύω τη διασκευή ανακαλώ περιστατικά που με ανατριχιάζουν:
-τις βιαιοπραγίες άντρα ακροδεξιού απέναντι σε γυναίκες σε τηλεοπτικό πλατό- που αρκετοί ευχαριστήθηκαν.
-τη στοχευμένη προσπάθεια διαπόμπευσης συναδέλφου γιατί το έργο της κρίθηκε "αντεθνικό".
-τη συστηματική παρουσίαση από τα περισσότερα ΜΜΕ γυναίκας πολιτικού (που απ' ό,τι φαίνεται μάλλον κάνει καλά τη δουλειά της) ως "γλωσσοκοπάνας" που βγάζει τους καημένους υπερήλικες άντρες πολιτικούς απ'τα ρούχα τους...
Είμαι πια σίγουρη: Ο έλληνας φασίστας (και δεν εννοώ μόνο τον δηλωμένο) είναι βαθιά μισογύνης!"

 

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

 

Φθινόπωρο 2012

"Με πόσο πόνο ο Ντέμπλιν αποχωρίζεται τις γυναίκες του Φραντς από την εξέλιξη της ιστορίας του! Αλλά και με τι βία!
Ο Νίκος γράφει τραγούδια. Του έχω δώσει στίχους από λαϊκά τραγούδια που περιέχονται στο βιβλίο. Είμαι περίεργη τι θα τους κάνει!
Έχουμε αρχίσει πρόβες με την Ανθή και τη Ρεβέκκα. Η Μίτσε και η Λίνα. Εγώ κρατάω την Ίντα. Είναι ήδη νεκρή από τα χέρια του Φραντς όταν αρχίζει το έργο. Να μπορώ να έχω απόσταση από τη δράση. Το χρειάζομαι και πρακτικά! Με τη Γεωργία αναζητούμε το εδώ και το αντίπερα στο σκηνικό χώρο. Και το τώρα και το άλλοτε στα κοστούμια."

 

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

 

"Βλέπουμε την "Όπερα της Πεντάρας" των Μπρεχτ- Παμπστ. Η στάση σώματος της Λότε Λένια καθώς τραγουδάει συγκλονιστική. Αυτό είναι ζωντανή φόρμα. Να τη μιμηθούμε!!!

 

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

 

"Βλέπουμε όλες μαζί τον Φασμπίντερ. Μαγευόμαστε. Αυτό το ροζ φως που αναβοσβήνει... Συζητάμε με τη Μαρία, αντιπροτείνει το μπλε. Μας αρέσει.
Η δουλειά του Φασμπίντερ με τους ηθοποιούς παράγει...μεταφυσική (η μεταφυσική έντονη στο βιβλίο- τι νόημα έχει για μας ο όρος;). Τα σώματα των γυναικών πώς είναι τόσο μαλακά ακόμα και σε σκηνές εκρήξεων;"

 

"Οι λιποθυμίες δεν είναι άλλο από θάνατοι σε ζωντανά κορμιά.
Και άλλες μαγικές φράσεις:
Η ανάσα είναι ένα βαρίδι, μια σφαίρα που τη σπρώχνεις.
Όταν κάποιος έχει πειραγμένα νεύρα είναι υγιής;
Πρέπει κάπως να δούμε τα λόγια. Προβολές;"

 

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

 

"Διερευνούμε γυναικείες κινήσεις. Παράλληλα ψάχνουμε τον τρόπο με τον οποίο σωματοποιείται η εξουσία και ο φασισμός. Η Βασιλική καταγράφει τα πάντα (και τις ιδέες που δεν θα υλοποιηθούν ποτέ!) στα ημερολόγια πρόβας. Ο Νίκος μας φέρνει τραγούδια. Τους δίνει δικούς του τίτλους. Τα τραγούδια γίνονται οργανικό κομμάτι του έργου".

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter
 

 

Άνοιξη 2013

"Ξαναπιάνω τη διασκευή. Χρειαζόμαστε ένα τέταρτο πρόσωπο σίγουρα. Μιλάω με τη Σύρμω, θέλει πολύ. Της στέλνω υλικό, δουλεύουμε. Ιδιότυπος αφηγητής-σχολιαστής. Με διαφορετικές περσόνες. Σχόλιο για το ίδιο το θέατρο. Πάντα το ίδιο ζητούμενο: το νήμα που συνδέει το θέατρο με το έξω από το θέατρο. Πιο έντονη η παρουσία του Ότο Ντιξ. Ανάγκη για διάλογο και με άλλα κείμενα.
Ξαναρχίζουμε πρόβες. Θα δουλέψει και η Μαριάννα μαζί μας".

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

Καλοκαίρι 2013

"Ετοιμαζόμαστε για το Φεστιβάλ. Χαρά και αγωνία.
Μας έχει τόσο απασχολήσει το στυλ του από σκηνής πολιτικού λόγου. Και πώς "μιλάει" ο μη λόγος.

Και πάλι μας προλαβαίνει το έξω. Εδώ και καιρό, το στυλ άσκησης της εξουσίας παραπέμπει σε άλλα πολιτεύματα, σε άλλες ιστορικές περιόδους, σε ηγεμόνες, βασιλείς, τσάρους, δικτάτορες. Αναλόγως μεταβάλλεται και ο δημόσιος λόγος της εξουσίας. Τα προσχήματα εγκαταλείπονται. Όλο και περισσότερο περιφρονούνται κατακτήσεις του ανθρώπινου πνεύματος, όπως διαλεκτική, επιχείρημα, απόδειξη. Επιστροφή στα στοιχειώδη με αποδέκτη τα κατώτερα ένστικτά μας: το "υποκριτικό" στυλ περιλαμβάνει βία και θράσος. Η συνταγή είναι δοκιμασμένη. Η ανακοίνωση του κλεισίματος της ΕΡΤ ως θεατρική πράξη, θ'αποτελεί μνημείο του είδους για τον ιστορικό του μέλλοντος..."

 

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

 

"Επιστροφή στην Αλεξάντερπλατς, διαολόκρυο. Του χρόνου, το 1929 θα κάνει ακόμα πιο πολύ κρύο!"

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter
 

 

Ινφο :"Αλεξάντερπλατς" Θίασος Κανιγκούντα 22-23 Ιουνίου πειραιώς 260

Διασκευή- Σκηνοθεσία: Μαρία Μαγκανάρη
Πρωτότυπη μουσική και τραγούδια: Νίκος Ντούνας
Σκηνικά- Κοστούμια: Γεωργία Μπούρδα
παίζουν: Ανθή Ευστρατιάδου, Σύρμω Κεκέ, Μαρία Μαγκανάρη, Ρεβέκκα Τσιλιγκαρίδου

 

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ