Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Η επιστροφή της Lily Allen Facebook Twitter
Το «West End Girl» μιλά για την απιστία, τη γυναικεία οργή και την αυτογνωσία με ανάλογο τρόπο. Φωτ.: Charlie Denis/ BMG Music
0


Η LILY ALLEN κάνει comeback με το «West End Girl», ένα άλμπουμ που λειτουργεί ως ακτινογραφία του πρόσφατου διαζυγίου της με τον ηθοποιό David Harbour, εν μέσω φημών για απιστία εκ μέρους του. Ουσιαστικά, πρόκειται για ένα concept album αφιερωμένο στην αποτυχία αυτής της σχέσης, μόνο που η Allen δεν περιορίζεται σε μια ψύχραιμη αφήγηση. Αντίθετα, κάνει το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ, ξεπερνώντας σε χολή και δηλητήριο ακόμη και το «Rumours» των Fleetwood Mac.

Η ίδια το χαρακτηρίζει «autofictional», δηλαδή αυτομυθοπλαστικό, με ορισμένα στοιχεία υπερβολής ή παρατραβηγμένα. Όμως, χωρίς ίχνος υπερβολής, η Allen ακούγεται θυμωμένη, πληγωμένη και αποφασισμένη να τα βγάλει όλα στη φόρα, με τόση ένταση που δύσκολα πείθεσαι πως δεν μιλά κυριολεκτικά.

Στην τρομερή αφήγηση της, η Allen δεν χαρίζεται ούτε στον εαυτό της· κινείται ανάμεσα στην παράνοια και τον νευρικό κλονισμό, χωρίς όμως να καταντάει ποτέ μίζερη και καταθλιπτική.

Η Allen, μια από τις σημαντικότερες βρετανικές φωνές των ’00s, είχε επτά χρόνια να κυκλοφορήσει νέο δίσκο – από το «No Shame» (2018), που απέτυχε εμπορικά. Κατά ειρωνικό τρόπο, κι εκείνο το άλμπουμ μιλούσε για διαζύγιο, το πρώτο της. Αυτή η απουσία της από τη δισκογραφία οφειλόταν και στον νέο της γάμο, χάρη στον οποίο άφησε την Αγγλία για να εγκατασταθεί στην Αμερική ώστε να είναι δίπλα στον Harbour.

Lily Allen - West End Girl (Visualiser)

Στο μεταξύ, τα τελευταία χρόνια απασχολούσε τα πρωτοσέλιδα περισσότερο για τις «σκανδαλώδεις» δηλώσεις της –π.χ. όταν παραδέχτηκε ότι δεν θυμόταν πόσες εκτρώσεις είχε κάνει– παρά για τη μουσική της. Ήταν λυπηρό να βλέπεις μια τόσο ευφυή στιχουργό και ένα από τα it girls των ’00s να παραμένει θύμα των ταμπλόιντ, εγκλωβισμένη στο ίδιο σύστημα που τη βασάνιζε από την αρχή της καριέρας της.

Η αλήθεια είναι ότι κανείς δεν περίμενε μια τόσο δυναμική επιστροφή. Με το «West End Girl», η Allen παίρνει τον έλεγχο της αφήγησης· αντί να γίνει ξανά βορά κακεντρεχών κουτσομπολιών, επιλέγει να παίξει η ίδια τον ρόλο των ταμπλόιντ.

Ο δίσκος ξεκινά με την Allen να αγοράζει μαζί με τον Harbour ένα σπίτι στη Νέα Υόρκη και να μετακομίζει εκεί μαζί του παρά τους αρχικούς ενδοιασμούς της, μέχρι που δέχεται τον πρωταγωνιστικό ρόλο σε μια παράσταση που ανεβαίνει στο West End του Λονδίνου – εξού και ο τίτλος.

Η Allen φεύγει και το τραγούδι, το οποίο είναι ενορχηστρωμένο έτσι που να θυμίζει μιούζικαλ, κορυφώνεται με ένα τηλεφώνημα στο οποίο ο Harbour φαίνεται να της ανακοινώνει ότι θέλει ανοιχτή σχέση εξαιτίας της απόστασης. Σοκαρισμένη και συντετριμμένη το δέχεται και από εκεί βλέπουμε τη σχέση τους να διαλύεται σταδιακά, μέσα από τραγούδια και στίχους που μιλάνε για sex toys, άπειρα προφυλακτικά, εθισμό στο σεξ, το 4chan και το Tinder ή κάτι ανάλογο του Tinder.

Στην τρομερή αφήγηση της, η Allen δεν χαρίζεται ούτε στον εαυτό της· κινείται ανάμεσα στην παράνοια και τον νευρικό κλονισμό, χωρίς όμως να καταντάει ποτέ μίζερη και καταθλιπτική. Περιγράφει τη νευρική της κατάρρευση, τον θυμό και την απόγνωσή της με μια γλυκόπικρη ελαφρότητα, ντύνοντας τα ηχητικά με ποπ, τζαζ και R&B υφές.

Lily Allen - Tennis (Visualiser)

Κάποιος θα μπορούσε να αναρωτηθεί αν ενδιαφέρει κανέναν εκτός Βρετανίας ένα άλμπουμ για το διαζύγιο μιας πλούσιας σαραντάρας. Όμως, όπως και το «Lemonade» της Beyoncé, το «West End Girl» μιλά για την απιστία, τη γυναικεία οργή και την αυτογνωσία με ανάλογο τρόπο. Το «Tennis», για παράδειγμα, άνετα θα μπορούσε να σταθεί δίπλα στο «Sorry».

«Η “πείνα” μας για τις πιο προσωπικές λεπτομέρειες των ζωών των γυναικών δεν έχει εξαφανιστεί – απλώς έχει λανσαριστεί εκ νέου ως “ενδυναμωτική” και “κουλ”», γράφει η Jennifer Jasmine White στην «Guardian». Κι αυτό είναι, ίσως, το κεντρικό παράδοξο του άλμπουμ: όσο η Allen εκθέτει τον εαυτό της, τόσο περισσότερο μάς εκθέτει κι εμάς, την περιέργεια, την ηδονοβλεψία, τη δίψα μας για εξομολογήσεις. Παράλληλα –ας μη γελιόμαστε– είναι το απόλυτο εργαλείο μάρκετινγκ για να αναστήσει την ξεχασμένη της καριέρα, όσο κι αν κάποιος δεν δέχεται τη συγκεκριμένη άποψη.

Lily Allen - Pussy Palace (Visualiser)

Προσωπικά δεν με ενδιέφερε να μάθω τόσες πικάντικες λεπτομέρειες για τις σεξουαλικές προτιμήσεις του πρώην της, όσο απολαυστικό κι αν είναι το άλμπουμ. Πρέπει να ομολογήσω όμως πως από περιέργεια έψαξα κι εγώ στο YouTube το βίντεο στο οποίο άνοιγαν το σπίτι τους στη Νέα Υόρκη για το «Architectural Digest» – το οποίο, παρεμπιπτόντως, πλέον διατίθεται προς πώληση.

Και κάπου εκεί δημιουργείται ένα παράδοξο: στο «Pussy Palace», ανάμεσα στα παιχνιδιάρικα beats και τη φωνή της που θυμίζει Liam Gallagher από το autotune, κάθομαι και χασκογελάω σαν χαζή. Άνετα ένα από τραγούδια της χρονιάς και μια εξαιρετική σπουδή στη φεμινιστική αυθάδεια και την ανδρική προδοσία. Άμοιρε David Harbour, τι σου ’μελλε να πάθεις – αλλά όχι, δεν θα σε λυπηθούμε κιόλας.

CupcakΚe – «The BakΚery»

«Free Congo, free Palestine, media treat this shit like Valentines / They’ll post one day just to show some love / And then the next day silence all the crimes», ραπάρει η CupcakΚe. Με αυτούς τους στίχους υπογράφει ίσως την πιο αιχμηρή πολιτική στιγμή της καριέρας της στο «Rubik’s Cube», κριτικάροντας την υποκρισία των social media και δημιουργώντας έναν συγκλονιστικό ύμνο στο συναίσθημα και την αλήθεια, κάτι σπάνιο στο σύνολο της δισκογραφίας της.

Η ράπερ από το Σικάγο παραμένει μια από τις πιο τολμηρές, ακομπλεξάριστες και δημιουργικές φωνές της ανεξάρτητης χιπ-χοπ σκηνής. Αφιλτράριστη και αθυρόστομη, με τις απροκάλυπτες και ξεκαρδιστικές υπερσεξουαλικές ρίμες της, έχει κάνει κάτι που δεν έχουν καταφέρει, παρά το ατελείωτο twerking, οι σύγχρονές της, πιο mainstream ράπερ: έχει αναγάγει τη χυδαιότητα σε υψηλή τέχνη, ανατρέποντας τα ταμπού γύρω από τη γυναικεία επιθυμία, το σώμα και τη σεξουαλική αυτονομία χωρίς να χάνει το χιούμορ της.

Η επιστροφή της Lily Allen Facebook Twitter
Η CupcakΚe έχει αναγάγει τη χυδαιότητα σε υψηλή τέχνη, ανατρέποντας τα ταμπού γύρω από τη γυναικεία επιθυμία, το σώμα και τη σεξουαλική αυτονομία χωρίς να χάνει το χιούμορ της.

Για παράδειγμα, το βασικό της σινγκλ στο άλμπουμ, με τίτλο «One of my bedbugs ate my pussy», είναι ένα ξέφρενο ηχητικό ντελίριο· το «Moan-a-Lisa» νομίζεις ότι έχει πάρει τον τίτλο του από κάποια γερμανική τσόντα των ’70s. Ηχητικά, ρίχνει το βλέμμα της στη μουσική ιστορία της γενέτειράς της, περνώντας με άνεση από το jersey club rap στο electro hop και το hip house.

Το «BakKery» είναι ίσως το πιο ώριμο έργο της – ένα άλμπουμ που ισορροπεί ανάμεσα στη σάτιρα και τον κοινωνικό σχολιασμό, τον σαρκασμό και την εξομολόγηση. Την προηγούμενη εβδομάδα έγραφα πως η TiaCorine είχε το καλύτερο γυναικείο ραπ άλμπουμ της χρονιάς· το παίρνω πίσω. Το «BakKery» είναι ένα αριστούργημα – πικρό, αστείο, πολιτικό και απίστευτα ανθρώπινο.

CupcakKe - Rubik's Cube (Official Audio)

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ