Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Ήρα Κατσούδα: «Οι όμορφες σκέψεις δεν χρειάζεται να είναι χρήσιμες» Facebook Twitter
Οι “όμορφες σκέψεις” δεν είναι θετικές ή χρήσιμες, είναι απλώς... άχρηστες. Αλλά σε αυτές βρίσκεις ελευθερία. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Η Ήρα Κατσούδα βρίσκεται εν μέσω μιας ευρωπαϊκής περιοδείας που περνά, μεταξύ άλλων, από την Κολωνία, το Μόναχο, τη Ζυρίχη, το Λουξεμβούργο, το Βερολίνο, την Κοπεγχάγη και τη Στοκχόλμη, λίγο προτού επιστρέψει στην Αθήνα για την πρεμιέρα της νέας της παράστασης, «Όμορφες Σκέψεις», στο θέατρο Olvio στις 6 Νοεμβρίου.

Με βαλίτσες γεμάτες εισιτήρια, αστεία και σημειώσεις γραμμένες στα καθίσματα αεροπλάνων, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές του ελληνικού stand-up μιλά για τη νέα της παράσταση, την ωριμότητα, την ανάγκη για αναθεώρηση και για το πώς το χιούμορ μπορεί να είναι ταυτόχρονα προσωπικό, πολιτικό και βαθιά ανθρώπινο.

«Στην Κολωνία έπαιξα τελικά μέσα σε τσίρκο, επειδή μια μέρα πριν από την παράσταση πλημμύρισε το θέατρο που είχαμε κλείσει και αναγκαστήκαμε να μεταφερθούμε – ήταν τέλειο, ταίριαζε με την ενέργεια της παράστασης», λέει γελώντας. «Και στη Στοκχόλμη, τελειώσαμε νωρίς και προλάβαμε λάιβ Μπομπ Ντίλαν στις οκτώ!».

Οι «Όμορφες Σκέψεις» επισημαίνουν πως το φυσικό επακόλουθο του να αποδέχεσαι τον εαυτό σου είναι να αναθεωρείς και, τελικά, να επιτρέπεις στον εαυτό σου να σκέφτεται χωρίς σκοπό.

Η κωμωδία είναι τέχνη, αλλά δεν χρειάζεται να παίρνει τον εαυτό της τόσο σοβαρά. Ο αυτοσαρκασμός είναι υγεία. Αν δεν μπορείς να γελάσεις με σένα, δεν μπορείς να γελάσεις με τίποτα.

«Όλη μέρα καλούμαστε να σκεφτούμε λύσεις για δουλειές, για λεφτά, για το αν θα προλάβουμε. Κάποιες στιγμές, όμως, θέλω να σκεφτώ κάτι που δεν οδηγεί πουθενά. Να αφήσω το μυαλό μου να ξεκουραστεί», λέει.

Ήρα Κατσούδα: «Οι όμορφες σκέψεις δεν χρειάζεται να είναι χρήσιμες» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Αν είχα λυμένα όλα μου τα προβλήματα, θα έκανα μόνο τέτοιες σκέψεις. Οι “όμορφες σκέψεις” δεν είναι θετικές ή χρήσιμες, είναι απλώς... άχρηστες. Αλλά σε αυτές βρίσκεις ελευθερία». 

Η ίδια εξηγεί πως η νέα παράσταση γεννήθηκε μέσα από αυτήν ακριβώς την ανάγκη, να απελευθερωθεί από την «παραγωγικότητα» των σκέψεων. «Η κοινωνία μάς μαθαίνει να σκεφτόμαστε με τρόπο που να οδηγεί στην παραγωγή αποτελέσματος. Όμως, οι πιο αστείες, οι πιο βαθιές ιδέες προκύπτουν από το τίποτα. Η ελευθερία ξεκινά όταν σταματάς να είσαι “παραγωγικός”, ακόμη και στις σκέψεις σου».

«Δεν είναι αυτοσκοπός να είμαι αρεστή»

Όσο περνούν τα χρόνια, η Κατσούδα γράφει και παίζει αλλιώς. «Δεν προσπαθώ να είμαι αρεστή ή να καβαλήσω κάποιο ρεύμα. Γράφω αυτά που με ενδιαφέρουν, αυτά που με αφορούν. Δεν θέλω να αποδείξω τίποτα. Θέλω να είμαι εγώ».

«Η κωμωδία είναι ένας ζωντανός οργανισμός», λέει. «Μεγαλώνει μαζί σου. Όσο αλλάζουν τα βιώματά σου, αλλάζει και το πώς αντιλαμβάνεσαι τον κόσμο και τι βρίσκεις αστείο. Προσθέτεις γωνίες στην οπτική σου. Δεν γίνεται να γράφεις τα ίδια στα 25 και στα 35. Κι αυτό είναι το υπέροχο, ότι μετακινείσαι».

Ήρα Κατσούδα: «Οι όμορφες σκέψεις δεν χρειάζεται να είναι χρήσιμες» Facebook Twitter
Οι πιο αστείες, οι πιο βαθιές ιδέες προκύπτουν από το τίποτα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Παρά τον ίσως χαλαρό τίτλο, οι «Όμορφες Σκέψεις» έχουν μια έντονη κοινωνική ανάγνωση. «Είναι η πιο "τοποθετημένη" παράσταση που έχω κάνει. Αλλά όχι με το δάχτυλο υψωμένο – εξάλλου stand-up κάνουμε, όχι κήρυγμα. Η θέση σου φαίνεται με πολλούς τρόπους. Η πολιτική θέση εκφράζεται και στις λέξεις που διαλέγεις, στο πώς βλέπεις τον κόσμο». 

Όπως εξηγεί, δεν χρειάζεται η κωμωδία να κάνει «κήρυγμα» για να είναι πολιτική. «Η στάση σου, η οπτική σου, είναι πολιτική πράξη. Ακόμα κι αν μιλάς για κάτι φαινομενικά απλό».

Το κοινό, λέει, το αντιλαμβάνεται. «Αυτή η παράσταση ταξίδεψε πέρυσι σε όλη την Ελλάδα, και τώρα στην Ευρώπη. Με πλησίασαν άνθρωποι μετά το τέλος και μου είπαν ότι χάρηκαν που είδαν κάτι με κοινωνικό σχόλιο χωρίς να γίνεται διδακτικό. Αυτό, για μένα, είναι το μεγαλύτερο κομπλιμέντο».

Για την υπόθεση Ρούπου και τα όρια της σάτιρας

«Ένα αστείο δεν καταστρέφει τον κόσμο. Μπορεί να το βρεις προσβλητικό, δικαίωμά σου. Όμως άλλο προσβλητικό, άλλο επικίνδυνο. Το πραγματικά επικίνδυνο είναι να απολύεται κάποιος για κάτι που είπε εκτός δουλειάς. Αυτό είναι φίμωση. Και είναι πιο τρομακτικό από οποιοδήποτε “προσβλητικό” αστείο».

«Η απόλυση του Πάρι Ρούπου δημιούργησε ένα πολύ κακό προηγούμενο. Αν ένας άνθρωπος μπορεί να χάσει τη δουλειά του για μια γνώμη που εξέφρασε εκτός ωραρίου, τότε μιλάμε για σκοτεινούς καιρούς. Και νομίζω πως δεν έρχονται – είναι ήδη εδώ».

Ήρα Κατσούδα: «Οι όμορφες σκέψεις δεν χρειάζεται να είναι χρήσιμες» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ο σεξισμός στη σκηνή

Όταν ξεκίνησε το stand-up, πριν από δεκαπέντε και χρόνια, οι γυναίκες στη σκηνή ήταν ελάχιστες. «Ήταν σαν να βλέπουν δελφίνι να κάνει trekking. Τώρα έχουν αλλάξει κάποια πράγματα, αλλά δυστυχώς όχι όλα. Στις γυναίκες δίνονται λιγότερες ευκαιρίες. Για παράδειγμα, μια νέα κωμικό, αν δεν πάει καλά ένα βράδυ, τη διαγράφουν πιο εύκολα. Ενώ στους άντρες συγχωρείται πολύ πιο εύκολα το “ε, δεν του βγήκε”».

«Ο σεξισμός δεν είναι μόνο θέμα σκηνής, είναι θέμα κοινωνίας. Υπάρχει παντού, απλώς εδώ φαίνεται πιο καθαρά. Το ζητούμενο είναι να τον αναγνωρίζουμε και να τον δουλεύουμε. Δεν αλλάζει σε μια νύχτα, αλλάζει με επίγνωση και με θυσίες».

Παρά τα σοβαρά θέματα που θίγει, η Κατσούδα παραμένει πιστή στη χαλαρότητα και τον ενθουσιασμό που χαρακτηρίζει το χιούμορ της. «Η κωμωδία είναι τέχνη, αλλά δεν χρειάζεται να παίρνει τον εαυτό της τόσο σοβαρά. Ο αυτοσαρκασμός είναι υγεία. Αν δεν μπορείς να γελάσεις με σένα, δεν μπορείς να γελάσεις με τίποτα».

Κάπου προς το τέλος της κουβέντας, επιστρέφει σε αυτό που φαίνεται να τη χαρακτηρίζει περισσότερο από οτιδήποτε άλλο: την επιθυμία της να πειραματίζεται.

«Είναι κρίμα να μη δοκιμάζουμε πράγματα. Να μένουμε στάσιμοι ή εγκλωβισμένοι σε ό,τι ξέρουμε. Δεν είμαι μονοθεματική – η κωμωδία μπορεί να γεννηθεί από οτιδήποτε. Κανείς δεν σου ορίζει τι πρέπει να κάνεις, ούτε ποιο είναι το “σωστό” είδος. Εσύ αποφασίζεις». 

«Όλα είναι κωμωδία, αρκεί να είσαι εντάξει με αυτό που κάνεις, να μη μειώνεις κανέναν και να μη χρειάζεται να πατήσεις επί πτωμάτων για να ακουστείς».

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την stand-up comedy παράσταση της Ήρας Κατσούδη εδώ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Μου είπαν “θα δούμε τι κωμικός θα είσαι μετά τα λεσβιακά αστεία”»

Οι Άλλοι / «Μου είπαν “θα δούμε τι κωμικός θα είσαι μετά τα λεσβιακά αστεία”»

Λίγες ημέρες μετά το τέλος της επιτυχημένης παράστασης «ΚΑΜΙΚΑΖΙ» με τη Δήμητρα Νικητέα, η Μελίνα Κόλλια μιλά για τη σκηνή ως πεδίο ελευθερίας και ευθύνης, για την queer ταυτότητα ως στάση ζωής και για την κωμωδία ως εργαλείο κοινωνικής κριτικής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Πάρις Ρούπος: «Τα hate comments δεν είναι κριτική»

Lifo Videos / «Τα hate comments δεν είναι κριτική»

Ο Πάρις Ρούπος παρουσιάζει τη νέα του σόλο παράσταση «Κυριλέ» και μιλά στα βίντεο της LiFO για το χιούμορ και τα όριά του, το αν το stand up αποτελεί «αριστερή τέχνη» και το κατά πόσο μπορεί κανείς να βιοποριστεί από αυτό στην Ελλάδα σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Θωμά Ζάμπρα, ποια είναι η καλύτερη γιούχα που έχεις φάει ποτέ;

Lifo Videos / Θωμά Ζάμπρα, ποια είναι η καλύτερη γιούχα που έχεις φάει ποτέ;

Του έχουν πει ότι μοιάζει στον Ζακ Γαλυφιανάκη; Θεωρεί τον εαυτό του φεμινιστή; Πότε θα δούμε τη σειρά «Κακές Ιδέες»; Ο Θωμάς Ζάμπρας απαντά στην Στεφανία Παπαδημητρίου και στον Γιώργο Τσαγκόζη που του θέτουν τις ερωτήσεις του κοινού.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ