Πέθανε όντως φτωχός και ξεχασμένος ο Χριστόφορος Κολόμβος;

Πέθανε όντως φτωχός και ξεχασμένος ο Χριστόφορος Κολόμβος; Facebook Twitter
Πορτρέτο του Κολόμβου από τον Sebastiano del Piombo (16ος αιώνας).
0


Ο ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΚΟΛΟΜΒΟΣ
 ήταν Ισπανός. Ήταν επίσης Άγγλος, Γάλλος, Πορτογάλος, Κροάτης, Έλληνας, ακόμη και Ελβετός. Μέσα στους αιώνες, ερευνητές και συγγραφείς έχουν εντοπίσει τη γέννησή του σε περισσότερες από δώδεκα χώρες. Ο Εστέμπαν Μίρα Καμπάγιος, διδάκτωρ Αμερικανικής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο της Σεβίλλης, αντικρούει όλες αυτές τις εικασίες, υποστηρίζοντας «αναμφισβήτητα, επειδή οι πηγές και τα αποδεικτικά στοιχεία είναι συντριπτικά», ότι ο θαλασσοπόρος ήταν οπωσδήποτε Γενουάτης. Τα υπόλοιπα, επιμένει, δεν είναι παρά «μύθοι διαμορφωμένοι από ατομικά συμφέροντα, συχνά τροφοδοτούμενοι από εθνικιστικά συναισθήματα, χωρίς να παρέχουν επιστημονικά στοιχεία».

Αυτή η συζήτηση — που τροφοδοτείται από τις σιωπές και τα κενά που άφησε ο ίδιος ο Κολόμβος — είναι μόνο ένας από τους πολλούς μύθους και τις μισές αλήθειες που περιβάλλουν ένα όνομα που είναι ενσωματωμένο στη συλλογική φαντασία εδώ και αιώνες. Ο Καμπάγιος ανασύρει την ιστορική φιγούρα που είναι θαμμένη ανάμεσα σε χιλιάδες σελίδες «φανταστικής, ιδιοτελούς, ιδεολογικής και εθνικιστικής φιλολογίας» στο νέο βιβλίο του με τίτλο «Κολόμβος: Ο προσήλυτος  που άλλαξε τον κόσμο», μια ενδελεχής βιογραφία που καταρρίπτει πολλές από αυτές τις ψευδείς πληροφορίες.

Ο Κολόμβος ξεκίνησε το ταξίδι του αφού υπέγραψε ένα εξαιρετικά επωφελές για τον ίδιον συμβόλαιο με το ισπανικό στέμμα. Αν έφερνε σε πέρας την αποστολή του κατάφερνε, θα διοριζόταν ναύαρχος όλων των περιοχών που θα ανακάλυπτε, καθώς και αντιβασιλέας και κυβερνήτης, και θα κέρδιζε το ένα δέκατο από όλα τα εμπορεύματα.

Ο ίδιος ο τίτλος του βιβλίου θίγει ένα άλλο αμφιλεγόμενο πεδίο: την υποτιθέμενη εβραϊκή καταγωγή του. Η θεωρία αναβίωσε πριν από ένα χρόνο, όταν ο ισπανικός κρατικός ραδιοτηλεοπτικός φορέας RTVE παρουσίασε ένα ντοκιμαντέρ — που δέχτηκε έντονες επικρίσεις από τους ειδικούς — βασισμένο σε μια έρευνα του Χοσέ Αντόνιο Γιορέντε, καθηγητή ιατροδικαστικής στο Πανεπιστήμιο της Γρανάδας, η οποία κατέληγε στο συμπέρασμα ότι ο Κολόμβος ήταν Σεφαραδίτης Εβραίος γεννημένος στη Βαλένθια. «Εξωφρενικό», δηλώνει ο Καμπάγιος.

Μύθοι, εικασίες και μισές αλήθειες για τον Χριστόφορο Κολόμβο Facebook Twitter
Ο «χάρτης του Κολόμβου», που απεικονίζει μόνο τον Παλαιό Κόσμο, σχεδιάστηκε γύρω στο 1490 στο εργαστήριο του Μπαρτολομέο και του Χριστόφορου Κολόμβου στη Λισαβόνα. Φωτ.: wikipedia

Η θεωρία αυτή έχει τροφοδοτηθεί με διάφορους τρόπους. Κάποιοι την στηρίζουν στο γεγονός ότι μόνο το ένα τρίτο του πληρώματος στο πρώτο ταξίδι ήταν χριστιανοί και στη βαθιά γνώση της Παλαιάς Διαθήκης που κατείχε. Από την άλλη πλευρά, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο Κολόμβος ήταν, τουλάχιστον εξωτερικά, ένας υποδειγματικός χριστιανός, «στοιχείο απαραίτητο αν ήθελε να συγκεντρώσει την υποστήριξη που χρειαζόταν». Τηρούσε τις τελετές και τα μυστήρια, προσευχόταν και έδειχνε αφοσίωση στην Παναγία και τον Άγιο Φραγκίσκο. Στην πραγματικότητα, συνεχίζει ο ιστορικός, «ήταν πάντα εχθρικός προς τους Εβραίους φτάνοντας ακόμη και στο σημείο να πει στη βασίλισσα ότι ήταν εχθροί της ευημερίας όλων των χριστιανών».

biblio
Το εξώφυλλο του βιβλίου με τίτλο «Κολόμβος: Ο προσήλυτος που άλλαξε τον κόσμο»

Ο Κολόμβος ήταν έμπειρος ναυτικός και επίσης ένα αρκετά μορφωμένος άνθρωπος, ένας άπληστος αναγνώστης. Ωστόσο, ως κοσμογράφος και επιστήμονας, όπως εξηγεί στο βιβλίο του ο Καμπάγιος, «ήταν μια καταστροφή». Ο Γενουάτης θαλασσοπόρος σκόπευε να φτάσει στην Ασία μέσω της Δύσης, αλλά έσφαλε οικτρά και παραποίησε τα δεδομένα για να εξυπηρετήσει τους σκοπούς του: «Το μεγαλύτερο λάθος ήταν ο υπολογισμός της απόστασης μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, που θεωρείται το πιο επικερδές σφάλμα στην ιστορία». Ο Κολόμβος πάντα θεωρούσε τον εαυτό του εκλεκτό της θείας πρόνοιας και πάντα προσπαθούσε να αποδείξει ότι η συνάντησή του με τη νέα ήπειρο είχε ήδη προφητευτεί στην Αγία Γραφή. Σύμφωνα με τον Καμπάγιος, «ήταν αυτός ο μυστικισμός του, αυτή η αύρα του προφήτη, που ξύπνησε το ενδιαφέρον και εξασφάλισε την υποστήριξη των Καθολικών Μοναρχών».

Ο Κολόμβος ξεκίνησε το ταξίδι του αφού υπέγραψε ένα εξαιρετικά επωφελές για τον ίδιον συμβόλαιο με το ισπανικό στέμμα. Αν έφερνε σε πέρας την αποστολή του κατάφερνε, θα διοριζόταν ναύαρχος όλων των περιοχών που θα ανακάλυπτε, καθώς και αντιβασιλέας και κυβερνήτης, και θα κέρδιζε το ένα δέκατο από όλα τα εμπορεύματα. «Ας μην ξεχνάμε ότι ήταν μια εκκεντρική προσωπικότητα, του οποίου το μεγάλο σχέδιο ζωής ήταν πάντα να ιδρύσει τον δικό του ευγενή οίκο», εξηγεί ο Καμπάγιος. «Ο βασιλιάς και η βασίλισσα δέχτηκαν αυτούς τους όρους επειδή δεν είχαν καμία πίστη ότι θα τα καταφέρει».

Πέθανε όντως φτωχός και ξεχασμένος ο Χριστόφορος Κολόμβος; Facebook Twitter
O Κολόμβος επιστρέφει στο παλάτι του Βασιλιά Φερδινάνδου και της Βασίλισσας Ισαβέλλας και αφηγείται τις περιπέτειές του. Πηγή: Getty Images

Όμως ο Κολόμβος τα κατάφερε και όταν επέστρεψε από το πρώτο του ταξίδι — το οποίο, παρεμπιπτόντως, πραγματοποίησε με μόνο δύο καραβέλες και ένα «καράκ» —, τον υποδέχτηκαν με έκπληξη και θαυμασμό, σχεδόν σαν ήρωα. Επέστρεψε συνοδευόμενος από μια χούφτα ιθαγενών ντυμένους με εξωτικά φτερά, βραχιόλια και χρυσά κοσμήματα στη μύτη, και με σεντούκια γεμάτα κοσμήματα, υφάσματα, περίεργα αντικείμενα και λίγο χρυσό. Αυτό, σε συνδυασμό με την ευγλωττία του, ήταν αρκετό για να υποσχεθεί έναν Νέο Κόσμο γεμάτο χρυσό και αφθονία, ωθώντας πολλούς να συμμετάσχουν σε μια δεύτερη αποστολή.

Αλλά οι μεγάλες υποσχέσεις του σύντομα αποδείχθηκαν κούφιες. Το χρυσάφι δεν υπήρχε στις ποσότητες που ο ίδιος ισχυριζόταν και επίσης, όπως λέει ο Καμπάγιος, «υπήρξε τραγικός ως κυβερνήτης». Δεν συμπαθούσε καθόλου όσους τον ακολούθησαν στις επόμενες αποστολές, με αποτέλεσμα μετά την τρίτη να επιστρέψει ως αιχμάλωτος. Σύντομα αφέθηκε ελεύθερος, απομακρύνθηκε όμως  από τις θέσεις του ως αντιβασιλέας και κυβερνήτης, τις οποίες δεν θα ξανακέρδιζε ποτέ.

Είναι αλήθεια ότι ο Κολόμβος πέθανε φτωχός και ξεχασμένος, όπως ισχυρίζονται πολλοί; Για τον Καμπάγιος, αυτό είναι απλώς ένας ακόμη μύθος: «Είναι γνωστό ότι το 1504 — δύο χρόνια πριν από το θάνατό του — έλαβε 8.000 χρυσά πέσος και το 1505 άλλα 8.000. Πέθανε πλούσιος και απόδειξη αυτού είναι ότι οι απόγονοί του έζησαν επίσης πλουσιοπάροχα. Και όχι μόνο δεν πέθανε ξεχασμένος αλλά πέντε αιώνες αργότερα παραμένει ένα πανίσχυρο πολιτισμικό έμβλημα».

Πολλοί πιστεύουν επίσης ότι δεν συνειδητοποίησε ποτέ ότι είχε φτάσει σε μια νέα ήπειρο. Το βιβλίο του Καμπάγιος καθιστά σαφές ότι ο Κολόμβος πίστευε ότι η απέραντη έκταση γης που είχε φτάσει ήταν ένας νέος κόσμος, παρότι πίστευε επίσης ότι βρισκόταν ακριβώς δίπλα στην Ασία. Ποτέ δεν μπόρεσε να το επιβεβαιώσει. «Νομίζω ότι τελικά κατάλαβε ότι δεν ήταν η Ασία», λέει ο ιστορικός, ο οποίος επιβεβαιώνει ότι ο Γενουάτης είχε πολλά αποδεικτικά στοιχεία στη διάθεσή του. «Αλλά δεν θα παραδεχόταν ποτέ την αποτυχία του. Ήταν αποφασισμένος και είχε υποσχεθεί να φτάσει στην Ασία, και δεν επρόκειτο να υπαναχωρήσει ποτέ».

Με στοιχεία από El Pais

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ