Πέθανε όντως φτωχός και ξεχασμένος ο Χριστόφορος Κολόμβος;

Πέθανε όντως φτωχός και ξεχασμένος ο Χριστόφορος Κολόμβος; Facebook Twitter
Πορτρέτο του Κολόμβου από τον Sebastiano del Piombo (16ος αιώνας).
0


Ο ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΚΟΛΟΜΒΟΣ
 ήταν Ισπανός. Ήταν επίσης Άγγλος, Γάλλος, Πορτογάλος, Κροάτης, Έλληνας, ακόμη και Ελβετός. Μέσα στους αιώνες, ερευνητές και συγγραφείς έχουν εντοπίσει τη γέννησή του σε περισσότερες από δώδεκα χώρες. Ο Εστέμπαν Μίρα Καμπάγιος, διδάκτωρ Αμερικανικής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο της Σεβίλλης, αντικρούει όλες αυτές τις εικασίες, υποστηρίζοντας «αναμφισβήτητα, επειδή οι πηγές και τα αποδεικτικά στοιχεία είναι συντριπτικά», ότι ο θαλασσοπόρος ήταν οπωσδήποτε Γενουάτης. Τα υπόλοιπα, επιμένει, δεν είναι παρά «μύθοι διαμορφωμένοι από ατομικά συμφέροντα, συχνά τροφοδοτούμενοι από εθνικιστικά συναισθήματα, χωρίς να παρέχουν επιστημονικά στοιχεία».

Αυτή η συζήτηση — που τροφοδοτείται από τις σιωπές και τα κενά που άφησε ο ίδιος ο Κολόμβος — είναι μόνο ένας από τους πολλούς μύθους και τις μισές αλήθειες που περιβάλλουν ένα όνομα που είναι ενσωματωμένο στη συλλογική φαντασία εδώ και αιώνες. Ο Καμπάγιος ανασύρει την ιστορική φιγούρα που είναι θαμμένη ανάμεσα σε χιλιάδες σελίδες «φανταστικής, ιδιοτελούς, ιδεολογικής και εθνικιστικής φιλολογίας» στο νέο βιβλίο του με τίτλο «Κολόμβος: Ο προσήλυτος  που άλλαξε τον κόσμο», μια ενδελεχής βιογραφία που καταρρίπτει πολλές από αυτές τις ψευδείς πληροφορίες.

Ο Κολόμβος ξεκίνησε το ταξίδι του αφού υπέγραψε ένα εξαιρετικά επωφελές για τον ίδιον συμβόλαιο με το ισπανικό στέμμα. Αν έφερνε σε πέρας την αποστολή του κατάφερνε, θα διοριζόταν ναύαρχος όλων των περιοχών που θα ανακάλυπτε, καθώς και αντιβασιλέας και κυβερνήτης, και θα κέρδιζε το ένα δέκατο από όλα τα εμπορεύματα.

Ο ίδιος ο τίτλος του βιβλίου θίγει ένα άλλο αμφιλεγόμενο πεδίο: την υποτιθέμενη εβραϊκή καταγωγή του. Η θεωρία αναβίωσε πριν από ένα χρόνο, όταν ο ισπανικός κρατικός ραδιοτηλεοπτικός φορέας RTVE παρουσίασε ένα ντοκιμαντέρ — που δέχτηκε έντονες επικρίσεις από τους ειδικούς — βασισμένο σε μια έρευνα του Χοσέ Αντόνιο Γιορέντε, καθηγητή ιατροδικαστικής στο Πανεπιστήμιο της Γρανάδας, η οποία κατέληγε στο συμπέρασμα ότι ο Κολόμβος ήταν Σεφαραδίτης Εβραίος γεννημένος στη Βαλένθια. «Εξωφρενικό», δηλώνει ο Καμπάγιος.

Μύθοι, εικασίες και μισές αλήθειες για τον Χριστόφορο Κολόμβο Facebook Twitter
Ο «χάρτης του Κολόμβου», που απεικονίζει μόνο τον Παλαιό Κόσμο, σχεδιάστηκε γύρω στο 1490 στο εργαστήριο του Μπαρτολομέο και του Χριστόφορου Κολόμβου στη Λισαβόνα. Φωτ.: wikipedia

Η θεωρία αυτή έχει τροφοδοτηθεί με διάφορους τρόπους. Κάποιοι την στηρίζουν στο γεγονός ότι μόνο το ένα τρίτο του πληρώματος στο πρώτο ταξίδι ήταν χριστιανοί και στη βαθιά γνώση της Παλαιάς Διαθήκης που κατείχε. Από την άλλη πλευρά, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο Κολόμβος ήταν, τουλάχιστον εξωτερικά, ένας υποδειγματικός χριστιανός, «στοιχείο απαραίτητο αν ήθελε να συγκεντρώσει την υποστήριξη που χρειαζόταν». Τηρούσε τις τελετές και τα μυστήρια, προσευχόταν και έδειχνε αφοσίωση στην Παναγία και τον Άγιο Φραγκίσκο. Στην πραγματικότητα, συνεχίζει ο ιστορικός, «ήταν πάντα εχθρικός προς τους Εβραίους φτάνοντας ακόμη και στο σημείο να πει στη βασίλισσα ότι ήταν εχθροί της ευημερίας όλων των χριστιανών».

biblio
Το εξώφυλλο του βιβλίου με τίτλο «Κολόμβος: Ο προσήλυτος που άλλαξε τον κόσμο»

Ο Κολόμβος ήταν έμπειρος ναυτικός και επίσης ένα αρκετά μορφωμένος άνθρωπος, ένας άπληστος αναγνώστης. Ωστόσο, ως κοσμογράφος και επιστήμονας, όπως εξηγεί στο βιβλίο του ο Καμπάγιος, «ήταν μια καταστροφή». Ο Γενουάτης θαλασσοπόρος σκόπευε να φτάσει στην Ασία μέσω της Δύσης, αλλά έσφαλε οικτρά και παραποίησε τα δεδομένα για να εξυπηρετήσει τους σκοπούς του: «Το μεγαλύτερο λάθος ήταν ο υπολογισμός της απόστασης μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, που θεωρείται το πιο επικερδές σφάλμα στην ιστορία». Ο Κολόμβος πάντα θεωρούσε τον εαυτό του εκλεκτό της θείας πρόνοιας και πάντα προσπαθούσε να αποδείξει ότι η συνάντησή του με τη νέα ήπειρο είχε ήδη προφητευτεί στην Αγία Γραφή. Σύμφωνα με τον Καμπάγιος, «ήταν αυτός ο μυστικισμός του, αυτή η αύρα του προφήτη, που ξύπνησε το ενδιαφέρον και εξασφάλισε την υποστήριξη των Καθολικών Μοναρχών».

Ο Κολόμβος ξεκίνησε το ταξίδι του αφού υπέγραψε ένα εξαιρετικά επωφελές για τον ίδιον συμβόλαιο με το ισπανικό στέμμα. Αν έφερνε σε πέρας την αποστολή του κατάφερνε, θα διοριζόταν ναύαρχος όλων των περιοχών που θα ανακάλυπτε, καθώς και αντιβασιλέας και κυβερνήτης, και θα κέρδιζε το ένα δέκατο από όλα τα εμπορεύματα. «Ας μην ξεχνάμε ότι ήταν μια εκκεντρική προσωπικότητα, του οποίου το μεγάλο σχέδιο ζωής ήταν πάντα να ιδρύσει τον δικό του ευγενή οίκο», εξηγεί ο Καμπάγιος. «Ο βασιλιάς και η βασίλισσα δέχτηκαν αυτούς τους όρους επειδή δεν είχαν καμία πίστη ότι θα τα καταφέρει».

Πέθανε όντως φτωχός και ξεχασμένος ο Χριστόφορος Κολόμβος; Facebook Twitter
O Κολόμβος επιστρέφει στο παλάτι του Βασιλιά Φερδινάνδου και της Βασίλισσας Ισαβέλλας και αφηγείται τις περιπέτειές του. Πηγή: Getty Images

Όμως ο Κολόμβος τα κατάφερε και όταν επέστρεψε από το πρώτο του ταξίδι — το οποίο, παρεμπιπτόντως, πραγματοποίησε με μόνο δύο καραβέλες και ένα «καράκ» —, τον υποδέχτηκαν με έκπληξη και θαυμασμό, σχεδόν σαν ήρωα. Επέστρεψε συνοδευόμενος από μια χούφτα ιθαγενών ντυμένους με εξωτικά φτερά, βραχιόλια και χρυσά κοσμήματα στη μύτη, και με σεντούκια γεμάτα κοσμήματα, υφάσματα, περίεργα αντικείμενα και λίγο χρυσό. Αυτό, σε συνδυασμό με την ευγλωττία του, ήταν αρκετό για να υποσχεθεί έναν Νέο Κόσμο γεμάτο χρυσό και αφθονία, ωθώντας πολλούς να συμμετάσχουν σε μια δεύτερη αποστολή.

Αλλά οι μεγάλες υποσχέσεις του σύντομα αποδείχθηκαν κούφιες. Το χρυσάφι δεν υπήρχε στις ποσότητες που ο ίδιος ισχυριζόταν και επίσης, όπως λέει ο Καμπάγιος, «υπήρξε τραγικός ως κυβερνήτης». Δεν συμπαθούσε καθόλου όσους τον ακολούθησαν στις επόμενες αποστολές, με αποτέλεσμα μετά την τρίτη να επιστρέψει ως αιχμάλωτος. Σύντομα αφέθηκε ελεύθερος, απομακρύνθηκε όμως  από τις θέσεις του ως αντιβασιλέας και κυβερνήτης, τις οποίες δεν θα ξανακέρδιζε ποτέ.

Είναι αλήθεια ότι ο Κολόμβος πέθανε φτωχός και ξεχασμένος, όπως ισχυρίζονται πολλοί; Για τον Καμπάγιος, αυτό είναι απλώς ένας ακόμη μύθος: «Είναι γνωστό ότι το 1504 — δύο χρόνια πριν από το θάνατό του — έλαβε 8.000 χρυσά πέσος και το 1505 άλλα 8.000. Πέθανε πλούσιος και απόδειξη αυτού είναι ότι οι απόγονοί του έζησαν επίσης πλουσιοπάροχα. Και όχι μόνο δεν πέθανε ξεχασμένος αλλά πέντε αιώνες αργότερα παραμένει ένα πανίσχυρο πολιτισμικό έμβλημα».

Πολλοί πιστεύουν επίσης ότι δεν συνειδητοποίησε ποτέ ότι είχε φτάσει σε μια νέα ήπειρο. Το βιβλίο του Καμπάγιος καθιστά σαφές ότι ο Κολόμβος πίστευε ότι η απέραντη έκταση γης που είχε φτάσει ήταν ένας νέος κόσμος, παρότι πίστευε επίσης ότι βρισκόταν ακριβώς δίπλα στην Ασία. Ποτέ δεν μπόρεσε να το επιβεβαιώσει. «Νομίζω ότι τελικά κατάλαβε ότι δεν ήταν η Ασία», λέει ο ιστορικός, ο οποίος επιβεβαιώνει ότι ο Γενουάτης είχε πολλά αποδεικτικά στοιχεία στη διάθεσή του. «Αλλά δεν θα παραδεχόταν ποτέ την αποτυχία του. Ήταν αποφασισμένος και είχε υποσχεθεί να φτάσει στην Ασία, και δεν επρόκειτο να υπαναχωρήσει ποτέ».

Με στοιχεία από El Pais

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ