To αρχείο του David Bowie. Σαν να λέμε ένα άλλος πλανήτης που τώρα μπορείς να δεις

David Bowie Centre: Ένα ζωντανό μουσείο-αρχείο για τον «άνθρωπο που έπεσε στη Γη» Facebook Twitter
Φύλλο contact για το εξώφυλλο του άλμπουμ Aladdin Sane. Φωτ.: Αρχείο Duffy & © The David Bowie ArchiveTM
0

Από τον Ziggy Stardust έως τον Thin White Duke, ο Ντέιβιντ Μπόουι υπήρξε καλλιτέχνης-χαμαιλέοντας που επαναπροσδιόρισε τη μουσική, τη μόδα και την έννοια της καλλιτεχνικής ταυτότητας. Δέκα χρόνια μετά τον θάνατό του, το νέο David Bowie Centre for the Study of Performing Arts, που άνοιξε στο V&A East Storehouse στο Λονδίνο, αποτελεί έναν χώρο αφιερωμένο στην πολυδιάστατη κληρονομιά του.

Το Κέντρο εγκαινιάστηκε τον Σεπτέμβριο και φιλοξενεί το πλήρες αρχείο του Βρετανού μουσικού, που περιλαμβάνει περισσότερα από 80.000 αντικείμενα – από τα θρυλικά κοστούμια των Ziggy Stardust και Aladdin Sane έως σπάνια όργανα, χειρόγραφα, σχέδια, σημειωματάρια και αλληλογραφία. Ανάμεσα στα εκθέματα ξεχωρίζουν το γραφείο του ίδιου του Μπόουι, προσωπικά του σχέδια εμπνευσμένα από τον Egon Schiele και φωτογραφίες που αποτυπώνουν την εξέλιξη του από τον Ντέιβιντ Τζόουνς σε καλλιτεχνικό φαινόμενο παγκόσμιας εμβέλειας.

Το αρχείο, που δωρήθηκε από τον ίδιο στο Victoria & Albert Museum, περιλαμβάνει και τα κοστούμια των σχεδιαστών Freddie Burretti και Kansai Yamamoto, καθώς και το εμβληματικό παλτό του Alexander McQueen για τα 50ά του γενέθλια. Πέρα από τα εκθέματα, ο χώρος λειτουργεί και ως «εργαστήριο έρευνας», διαθέτοντας αίθουσες μελέτης και ψηφιακά εργαλεία για ερευνητές, καλλιτέχνες και φοιτητές που επιθυμούν να μελετήσουν τη δημιουργική διαδικασία του Μπόουι.

Η δημιουργία του Κέντρου ακολουθεί την τεράστια επιτυχία της έκθεσης “David Bowie Is…”, που παρουσιάστηκε το 2013 στο V&A και περιόδευσε σε δώδεκα χώρες, συγκεντρώνοντας εκατομμύρια επισκέπτες. Το νέο V&A East φιλοδοξεί να επεκτείνει αυτό το πολιτιστικό αποτύπωμα, συνδυάζοντας μουσική, τέχνη, τεχνολογία και μνήμη σε έναν ανοιχτό, προσβάσιμο χώρο.

Το David Bowie Centre είναι δωρεάν και ανοιχτό καθημερινά στο κοινό, με κράτηση μέσω διαδικτύου. Ένας ζωντανός φόρος τιμής σε έναν καλλιτέχνη που δίδαξε ότι η τέχνη μπορεί να είναι ταυτόχρονα πείραμα, μεταμόρφωση και ελευθερία.

David Bowie Facebook Twitter
Ο David Bowie ως Ziggy Stardust, φορώντας ασύμμετρη στολή σχεδιασμένη από τον Kansai Yamamoto, 1973. Φωτ.: Mick Rock
David Bowie Facebook Twitter
Ο Bowie βάζει μακιγιάζ ως Ziggy Stardust, 1973. Φωτ.: Mick Rock
David Bowie Facebook Twitter
Φύλλο contact της ηχογράφησης για το μουσικό βίντεο «Dead Man Walking» από το άλμπουμ «Earthling» του David Bowie, σε σκηνοθεσία Floria Sigismondi, 1997
David Bowie Facebook Twitter
Ακουστική κιθάρα Harptone 12 χορδών και θήκη που χρησιμοποίησε ο David Bowie στα άλμπουμ Ziggy Stardust and the Spiders from Mars και Let's Dance, περίπου 1970, ΗΠΑ Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Ziggy Stardust, ολόσωμη φόρμα, σχεδιασμένη από τον Kansai Yamamoto, 2013 Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Μουσικό κουτί με την εικόνα του David Bowie στο μουσικό βίντεο «Ashes to Ashes», φτιαγμένο από έναν θαυμαστή του David Bowie, περίπου το 1980, Νιου Τζέρσεϊ, ΗΠΑ. Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Χειρόγραφοι στίχοι για το τραγούδι «Win» από το άλμπουμ «Young Americans», γραμμένοι από τον David Bowie, 1974. Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Σαξόφωνο Grafton Alto και θήκη που ανήκε στον David Bowie, περίπου 1961, Ηνωμένο Βασίλειο Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Κοστούμι για την παράσταση «The Man Who Sold the World» του David Bowie, σχεδιασμένο από τον Mark Ravitz και τον David Bowie, 1979, Νέα Υόρκη, ΗΠΑ Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Φράκο, σχεδιασμένο από τον Alexander McQueen και τον David Bowie για τη συναυλία των 50ων γενεθλίων του Bowie, 1997, Ηνωμένο Βασίλειο Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Freddie Burretti και David Bowie, 1972, Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο. Φωτ.: Brian Ward/ The David Bowie Archive
David Bowie Facebook Twitter
Σχέδιο για το εξώφυλλο του άλμπουμ Space Oddity, του David Bowie, 1969 Φωτ.: The David Bowie Archive
David Bowie Facebook Twitter
Κλακέτα για την ταινία «Ο άνθρωπος που έπεσε στη Γη», σκηνικό αντικείμενο, κατασκευασμένο για την British Lion, περίπου 1975, ΗΠΑ Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Σκηνικά ρούχα του Aladdin Sane. Σχεδιασμένα από τον Freddie Burretti για τον David Bowie, 1973. Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Πρωτότυπο εξώφυλλο του άλμπουμ Diamond Dogs, πίνακας ζωγραφικής, του Guy Peellaert, 1974, Ηνωμένο Βασίλειο.
David Bowie Facebook Twitter
Εξώφυλλο του άλμπουμ Aladdin Sane, Duffy και Philo, 1970, Ηνωμένο Βασίλειο. Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Φωτογραφία του David Bowie, Kevin Cummins, δεκαετία του 1970, Ηνωμένο Βασίλειο. Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Περιοδικό Isolar II, David Bowie, 1978, ΗΠΑ. Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
O David Bowie ως Ziggy Stardust. Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Αφίσα της περιοδείας Serious Moonlight του David Bowie, Mick Haggerty, 1983, Ηνωμένο Βασίλειο. Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Μια επιστολή που έγραψε ο Rodgers στον Bowie σχετικά με τις μουσικές ενορχηστρώσεις του άλμπουμ «Black Tie White Noise» του 1993.
David Bowie Facebook Twitter
Περιοδικό Isolar, David Bowie, 1976, ΗΠΑ. Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ