David Bowie Centre: Ένα ζωντανό μουσείο-αρχείο για τον «άνθρωπο που έπεσε στη Γη»

ΕΠΕΞ David Bowie Facebook Twitter
Φύλλο contact για το εξώφυλλο του άλμπουμ Aladdin Sane. Φωτ.: Αρχείο Duffy & © The David Bowie ArchiveTM
0

Από τον Ziggy Stardust έως τον Thin White Duke, ο Ντέιβιντ Μπόουι υπήρξε καλλιτέχνης-χαμαιλέοντας που επαναπροσδιόρισε τη μουσική, τη μόδα και την έννοια της καλλιτεχνικής ταυτότητας. Δέκα χρόνια μετά τον θάνατό του, το νέο David Bowie Centre for the Study of Performing Arts, που άνοιξε στο V&A East Storehouse στο Λονδίνο, αποτελεί έναν χώρο αφιερωμένο στην πολυδιάστατη κληρονομιά του.

Το Κέντρο εγκαινιάστηκε τον Σεπτέμβριο και φιλοξενεί το πλήρες αρχείο του Βρετανού μουσικού, που περιλαμβάνει περισσότερα από 80.000 αντικείμενα – από τα θρυλικά κοστούμια των Ziggy Stardust και Aladdin Sane έως σπάνια όργανα, χειρόγραφα, σχέδια, σημειωματάρια και αλληλογραφία. Ανάμεσα στα εκθέματα ξεχωρίζουν το γραφείο του ίδιου του Μπόουι, προσωπικά του σχέδια εμπνευσμένα από τον Egon Schiele και φωτογραφίες που αποτυπώνουν την εξέλιξη του από τον Ντέιβιντ Τζόουνς σε καλλιτεχνικό φαινόμενο παγκόσμιας εμβέλειας.

Το αρχείο, που δωρήθηκε από τον ίδιο στο Victoria & Albert Museum, περιλαμβάνει και τα κοστούμια των σχεδιαστών Freddie Burretti και Kansai Yamamoto, καθώς και το εμβληματικό παλτό του Alexander McQueen για τα 50ά του γενέθλια. Πέρα από τα εκθέματα, ο χώρος λειτουργεί και ως «εργαστήριο έρευνας», διαθέτοντας αίθουσες μελέτης και ψηφιακά εργαλεία για ερευνητές, καλλιτέχνες και φοιτητές που επιθυμούν να μελετήσουν τη δημιουργική διαδικασία του Μπόουι.

Η δημιουργία του Κέντρου ακολουθεί την τεράστια επιτυχία της έκθεσης “David Bowie Is…”, που παρουσιάστηκε το 2013 στο V&A και περιόδευσε σε δώδεκα χώρες, συγκεντρώνοντας εκατομμύρια επισκέπτες. Το νέο V&A East φιλοδοξεί να επεκτείνει αυτό το πολιτιστικό αποτύπωμα, συνδυάζοντας μουσική, τέχνη, τεχνολογία και μνήμη σε έναν ανοιχτό, προσβάσιμο χώρο.

Το David Bowie Centre είναι δωρεάν και ανοιχτό καθημερινά στο κοινό, με κράτηση μέσω διαδικτύου. Ένας ζωντανός φόρος τιμής σε έναν καλλιτέχνη που δίδαξε ότι η τέχνη μπορεί να είναι ταυτόχρονα πείραμα, μεταμόρφωση και ελευθερία.

David Bowie Facebook Twitter
Ο David Bowie ως Ziggy Stardust, φορώντας ασύμμετρη στολή σχεδιασμένη από τον Kansai Yamamoto, 1973. Φωτ.: Mick Rock
David Bowie Facebook Twitter
Ο Bowie βάζει μακιγιάζ ως Ziggy Stardust, 1973. Φωτ.: Mick Rock
David Bowie Facebook Twitter
Φύλλο contact της ηχογράφησης για το μουσικό βίντεο «Dead Man Walking» από το άλμπουμ «Earthling» του David Bowie, σε σκηνοθεσία Floria Sigismondi, 1997 Σαξόφωνο Grafton Alto και θήκη που ανήκε στον David Bowie, περίπου 1961, Ηνωμένο Βασίλειο Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Ακουστική κιθάρα Harptone 12 χορδών και θήκη που χρησιμοποίησε ο David Bowie στα άλμπουμ Ziggy Stardust and the Spiders from Mars και Let's Dance, περίπου 1970, ΗΠΑ Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Ziggy Stardust, ολόσωμη φόρμα, σχεδιασμένη από τον Kansai Yamamoto, 2013 Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Μουσικό κουτί με την εικόνα του David Bowie στο μουσικό βίντεο «Ashes to Ashes», φτιαγμένο από έναν θαυμαστή του David Bowie, περίπου το 1980, Νιου Τζέρσεϊ, ΗΠΑ. Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Χειρόγραφοι στίχοι για το τραγούδι «Win» από το άλμπουμ «Young Americans», γραμμένοι από τον David Bowie, 1974. Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Σαξόφωνο Grafton Alto και θήκη που ανήκε στον David Bowie, περίπου 1961, Ηνωμένο Βασίλειο Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Κοστούμι για την παράσταση «The Man Who Sold the World» του David Bowie, σχεδιασμένο από τον Mark Ravitz και τον David Bowie, 1979, Νέα Υόρκη, ΗΠΑ Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Φράκο, σχεδιασμένο από τον Alexander McQueen και τον David Bowie για τη συναυλία των 50ων γενεθλίων του Bowie, 1997, Ηνωμένο Βασίλειο Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Freddie Burretti και David Bowie, 1972, Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο. Φωτ.: Brian Ward/ The David Bowie Archive
David Bowie Facebook Twitter
Σχέδιο για το εξώφυλλο του άλμπουμ Space Oddity, του David Bowie, 1969 Φωτ.: The David Bowie Archive
David Bowie Facebook Twitter
Κλακέτα για την ταινία «Ο άνθρωπος που έπεσε στη Γη», σκηνικό αντικείμενο, κατασκευασμένο για την British Lion, περίπου 1975, ΗΠΑ Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Σκηνικά ρούχα του Aladdin Sane. Σχεδιασμένα από τον Freddie Burretti για τον David Bowie, 1973. Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Πρωτότυπο εξώφυλλο του άλμπουμ Diamond Dogs, πίνακας ζωγραφικής, του Guy Peellaert, 1974, Ηνωμένο Βασίλειο.
David Bowie Facebook Twitter
Εξώφυλλο του άλμπουμ Aladdin Sane, Duffy και Philo, 1970, Ηνωμένο Βασίλειο. Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Φωτογραφία του David Bowie, Kevin Cummins, δεκαετία του 1970, Ηνωμένο Βασίλειο. Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Περιοδικό Isolar II, David Bowie, 1978, ΗΠΑ. Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
O David Bowie ως Ziggy Stardust. Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Αφίσα της περιοδείας Serious Moonlight του David Bowie, Mick Haggerty, 1983, Ηνωμένο Βασίλειο. Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
David Bowie Facebook Twitter
Μια επιστολή που έγραψε ο Rodgers στον Bowie σχετικά με τις μουσικές ενορχηστρώσεις του άλμπουμ «Black Tie White Noise» του 1993.
David Bowie Facebook Twitter
Περιοδικό Isolar, David Bowie, 1976, ΗΠΑ. Φωτ.: Victoria and Albert Museum, London
 
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ