Μαριάμ Ρουχάτζε: «Στο θέατρο νιώθω ότι η καταγωγή μου είναι όπλο, όχι εχθρός μου»

Μαριάμ Ρουχάτζε: «Στο θέατρο νιώθω ότι η καταγωγή μου είναι όπλο, όχι εχθρός μου» Facebook Twitter
Νομίζω ότι όλη αυτή η δουλειά που κάνουμε έχει σκοπό να κάνει τη ζωή μας, και τη δική μας και των ανθρώπων που έρχονται να μας δουν, λίγο καλύτερη... Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Η Μαριάμ Ρουχάτζε είναι η νικήτρια –μαζί με τη Νοεμή Βασιλειάδου– του φετινού βραβείου «Ελευθερία Σαπουντζή», που έχει θεσπιστεί στη μνήμη της πρόωρα χαμένης ηθοποιού και σκηνοθέτιδας. Η 29χρονη ηθοποιός και μουσικός μιλά για τη σημασία του βραβείου: «Εμείς οι καλλιτέχνες τρέχουμε όλα τα χρόνια, κυνηγάμε δουλειές, κάνουμε τόσα πράγματα και κάποια στιγμή αναρωτιόμαστε αν βλέπει κανείς όλη αυτή την προσπάθεια, αν υπάρχει κάποιος που βλέπει πόσο έχεις κοπιάσει. Αυτό το βραβείο είναι μια αναγνώριση, σημαίνει ότι κάποιοι βλέπουν την προσπάθειά σου και την επίδοσή σου. Ειδικά φέτος που στην επιτροπή υπάρχουν νέοι άνθρωποι, επιτυχημένοι στον χώρο τους, το ότι επιλέγουν εμένα –και τη Νοεμή φυσικά– θεωρώ ότι είναι μια μεγάλη αναγνώριση και μου δίνει πολύ κουράγιο και θάρρος να συνεχίσω για οτιδήποτε θέλω να κάνω στο μέλλον».

Η Μαριάμ αποφοίτησε από τη σχολή του Εθνικού Θεάτρου το 2018 και είχε κλείσει την πρώτη της δουλειά, με την Κατερίνα Ευαγγελάτου στην «Κωμωδία των παρεξηγήσεων», πριν καλά-καλά τελειώσει τις σπουδές της. Από τότε εργάζεται χωρίς παύση στο θέατρο, ενώ ετοιμάζεται να πάρει μέρος στον «Αγαπητικό της Βοσκοπούλας», το μιούζικαλ που ετοιμάζει ο Γιάννης Καλαβριανός στο θέατρο Ακροπόλ. Το επόμενο καλοκαίρι σχεδιάζει να κάνει μια δική της παράσταση.

Το να βρίσκομαι σε μια γενιά ανθρώπων που φέρνουν κάτι καινούργιο, που λένε κάτι το οποίο μπορεί να ειπωθεί διαφορετικά και τολμούν να πουν καινούργια πράγματα, είναι εξαιρετικό. Το θέατρο και η τέχνη γενικότερα δεν γίνεται μόνο για την τέχνη αλλά γιατί υπάρχει μια ανάγκη στους ανθρώπους να πουν κάτι, να αλλάξουν κάτι και να επικοινωνήσουν με τους άλλους.

Γεννήθηκε στην Τιφλίδα της Γεωργίας και σε ηλικία έξι ετών ήρθε για διακοπές με τη μητέρα της και τον αδελφό της στην Ιεράπετρα της Κρήτης, όπου ζούσαν και εργάζονταν η γιαγιά της και ο πατέρας της. Η οικογένεια αποφάσισε να μείνει στην Ελλάδα, να ζήσουν ενωμένοι, και η Μαριάμ πήγε στο ελληνικό σχολείο από την Α’ Δημοτικού. «Με τον κόσμο του θεάτρου δεν είχα επαφή, η μουσική με ενδιέφερε, και από επτά ετών άρχισα να μαθαίνω βιολί. Αγαπούσα τη μουσική, να ακούω, να βλέπω ορχήστρες, και το όνειρό μου ήταν να έχω δική μου ορχήστρα ή να είμαι μέλος μιας ορχήστρας, αυτό ήθελα».

Μαριάμ Ρουχάτζε: «Στο θέατρο νιώθω ότι η καταγωγή μου είναι όπλο, όχι εχθρός μου» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Όταν έφτασε στο λύκειο, αποφάσισε μαζί με μια φίλη της να πάνε σε μια θεατρική ομάδα για να κάνουν και κάτι εξωσχολικό και να ξεφεύγουν κατά κάποιον τρόπο από το άγχος του σχολείου και το βάρος των πανελλήνιων εξετάσεων. «Ήταν κάτι που μας άρεσε πάρα πολύ, κάναμε παραστάσεις και στη συνέχεια ανακάλυψα ότι το θέατρο μού έδινε τεράστια χαρά∙ το σχολείο δεν μου άρεσε και εκεί βρήκα ένα καταφύγιο. Με πήγαιναν και έβλεπα όλες τις παραστάσεις που έφταναν στην Ιεράπετρα. Ακόμα θυμάμαι την πρώτη παράσταση που είδα σε έναν πολύ μικρό χώρο. Όταν τέλειωσε, είπα στη μαμά μου ότι θέλω να γνωρίσω τη σκηνοθέτιδα, την Ελεάννα Καραντινού, και να της πω ότι θέλω να γίνω ηθοποιός. Πήγα και τη ρώτησα τι πρέπει να κάνω, γιατί δεν είχα ιδέα για όλο αυτό το κομμάτι της Αθήνας, τις δραματικές σχολές, δεν ήξερα τίποτα. Είδε τον ενθουσιασμό μου, μου πρότεινε κομμάτια, είπε ότι θα με βοηθήσει και κάπως έτσι έγιναν τα πράγματα». 

Τη ρωτάω τι σημαίνει να είσαι ξένη, από τη Γεωργία, σε μια τόσο μικρή πόλη. «Ήταν πολύ δύσκολο, γιατί υπήρχε ρατσισμός απέναντι σε μια χώρα που δεν ήξεραν καν», λέει. 

Η Μαριάμ έστειλε από την Ιεράπετρα τις αιτήσεις για να μπει στο Εθνικό και για τις εξετάσεις του υπουργείου. Δεν τα πήγε πολύ καλά την πρώτη χρονιά. «Ήμουνα ένα κορίτσι από ένα χωριό που ξαφνικά βρέθηκε στην πρωτεύουσα και δεν ήξερε πραγματικά τίποτα». Γράφτηκε ωστόσο σε μια σχολή, έκανε έναν πρώτο χρόνο και αποφάσισε να ξαναδώσει εξετάσεις στο Εθνικό. Πέρασε, μπήκε στη σχολή και ξαφνικά άνοιξε μπροστά της ένας δρόμος και ένας καινούργιος κόσμος. «Ξεκίνησε μια εντελώς διαφορετική εμπειρία μέσα στη σχολή, ειδικά για εμένα που πήγα εκεί αμέσως μετά το σχολείο. Από το χωριό μπήκα στα θέατρα και αυτή ήταν μια μεγάλη αλλαγή». 

Δεν μπορώ να μην τη ρωτήσω αν στο σχολείο ένιωθε άνετα ή ήταν απομονωμένη. «Μιλάμε για τη δεκαετία του 2000 στην Κρήτη. Εύχομαι σήμερα να έχουν αλλάξει τα πράγματα, αλλά μιλάμε για μια δεκαετία στην οποία ο ρατσισμός ήταν πολύ συνηθισμένος και αποδεκτός. Την πρώτη σχολική χρονιά ήταν πολύ δύσκολα τα πράγματα γιατί δεν μιλούσα τη γλώσσα, δεν μπορούσα να κάνω φίλους, δεν μου μιλούσε κανείς και δεν μιλούσα σε κανέναν, κι αυτό με έκανε να κλειστώ πολύ ως άτομο, απομονώθηκα πολύ και ήταν κάτι που διαμόρφωσε τον χαρακτήρα μου. Στα διαλείμματα, για παράδειγμα, δεν έπαιζα με τα άλλα παιδιά, πήγαινα και σκαρφάλωνα στα δέντρα, έκανα τέτοια πράγματα. Μετά, τα επόμενα χρόνια, έμαθα γρήγορα τη γλώσσα, άρχισα να κάνω φίλους, αν και ήμουν κλειστό παιδί, αλλά βίωσα μεγάλο ρατσισμό από δασκάλους κυρίως και αυτό ήταν το πιο απογοητευτικό στην πορεία των σχολικών μου χρόνων. Κάτι που λέω συχνά είναι πως όταν κάναμε εργασίες και χώριζαν τα παιδιά σε ομάδες, η δασκάλα που είχαμε με έβαζε πάντα σε μια ομάδα μόνο με μετανάστες. Αν και δεν θα έπρεπε να δίνω σημασία, αυτό με καθόρισε, το ότι με ξεχώριζαν εξαιτίας της καταγωγής μου».

Μαριάμ Ρουχάτζε: «Στο θέατρο νιώθω ότι η καταγωγή μου είναι όπλο, όχι εχθρός μου» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Τα πράγματα άλλαξαν όταν η Μαριάμ μπήκε στη σχολή του Εθνικού Θεάτρου. «Εκεί ένιωσα αμέσως ότι η καταγωγή μου ήταν όπλο, και όχι εχθρός μου. Στις εξετάσεις μού ζητήθηκε να τραγουδήσω στα γεωργιανά, να χορέψω, και αγκάλιασαν την καταγωγή μου, ένιωσα ότι μπορεί να με βοηθήσει η καταγωγή μου, ότι μπορεί να ενδιαφερθεί κάποιος για μένα χάρη σ’ αυτήν, οπότε βίωσα πολύ όμορφα το κομμάτι της διαφορετικότητας. Στη συνέχεια, είδα στον χώρο του θεάτρου και της τέχνης ανθρώπους να γνωρίζουν τον πολιτισμό της Γεωργίας – υπάρχει μια εκτίμηση στον “ξένο” και το υπόβαθρό του. Εγώ δεν μεγάλωσα εκεί, αλλά κάτι κουβαλάω. Έχω ζήσει σχεδόν όλη μου τη ζωή στην Ελλάδα και νιώθω μέρος αυτού του τόπου που επέλεξα για να ζήσω και να δημιουργώ». 

Δεν σταμάτησε να ασχολείται ποτέ με τη μουσική. Μπορεί να σπούδασε θέατρο, αλλά ήταν σε χορωδίες για πολλά χρόνια και έχει εκπαιδευτεί πλήρως στη θεωρία και την αρμονία, ενώ αργότερα άρχισε να μαθαίνει κι άλλα μουσικά όργανα. «Όσο ήμουν στη σχολή, έκανα κιθάρα, ακορντεόν, κρουστά, έγραφα μουσική και όταν αποφοίτησα η μουσική ήταν εφόδιο που μου έδωσε πολλές δουλειές. Τώρα πια στον χώρο του θεάτρου σού ζητείται να κάνεις τα πάντα και αν έχεις δεξιότητες στη μουσική, τραγουδάς, παίζεις ένα μουσικό όργανο, είναι πολύ βοηθητικό. Με έχει βοηθήσει πολύ η μουσική σε ό,τι κάνω».

Η Μαριάμ έχει φτιάξει το συγκρότημα «Πενταγώνια» που το αποτελούν πέντε κορίτσια τα οποία κάνουν πενταφωνίες με βάση το παραδοσιακό τραγούδι. «Το ενδιαφέρον σε αυτό το σχήμα είναι πώς όλες είμαστε ηθοποιοί, οπότε όλο αυτό το κομμάτι της εκφραστικότητας, της μουσικής και της παράδοσης δεν βγαίνει από πέντε τραγουδίστριες αλλά από ηθοποιούς που μπορούν να ερμηνεύσουν. Οι πρόβες μας είναι μια διαδικασία θεατρικής πρόβας», λέει.

Μια σημαντική στιγμή στη διαδρομή της είναι η πρώτη της σκηνοθεσία το 2023. «Εκεί ένιωσα ότι κάτι αλλάζει και ότι υπάρχουν κι άλλες δυνατότητες πέρα από το να είμαι ηθοποιός. Σκηνοθέτησα μαζί με τον Πάνο Ζυγούρο την παράσταση “Πατούσες”. Τα κάναμε όλα μόνοι μας, ήταν κάτι χειροποίητο, από τα κείμενα και τη μουσική μέχρι την παραγωγή. Αφοσιωθήκαμε σε αυτό με όλες μας τις δυνάμεις και τα μέσα. Βλέποντας το αποτέλεσμα, νομίζω ότι ήταν μια στιγμή που άλλαξε την πορεία μου ως καλλιτέχνιδας. Κατάλαβα ότι με ενδιαφέρει και η σκηνοθεσία και αυτό το καλοκαίρι σκηνοθετήσαμε μια παράσταση στο πλαίσιο του “Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός” με τον Πάνο Ζυγούρο σε κείμενο του Κωνσταντίνου Ζωγράφου, στο νεκρομαντείο του Αχέροντα, την “Επιστροφή στο μέλλον”. Ήταν εξαιρετική εμπειρία και εκεί είδα πόση ανάγκη έχουν οι άνθρωποι έξω από την Αθήνα, πόσο διψούν να δουν θέατρο». 

Μαριάμ Ρουχάτζε: «Στο θέατρο νιώθω ότι η καταγωγή μου είναι όπλο, όχι εχθρός μου» Facebook Twitter
H Μαριάμ Ρουχάτζε στην παράσταση «Η κόρη του λοχαγού». Φωτ.: Χρήστος Συμεωνίδης
Μαριάμ Ρουχάτζε: «Στο θέατρο νιώθω ότι η καταγωγή μου είναι όπλο, όχι εχθρός μου» Facebook Twitter
Η Μαριάμ Ρουχάτζε σε σκηνή από την παράσταση «Επιστροφή στο μέλλον».
Μαριάμ Ρουχάτζε: «Στο θέατρο νιώθω ότι η καταγωγή μου είναι όπλο, όχι εχθρός μου» Facebook Twitter
Mε τον Πάνο Ζυγούρο την παράσταση «Πατούσες». Φωτ.: Χρήστος Συμεωνίδης

Μιλώντας για τη γενιά της μέσα στο θέατρο, λέει ότι βλέπει να υπάρχει ελπίδα, κατανόηση και αλληλεγγύη. «Χαίρομαι πολύ να δουλεύω με νέους ανθρώπους στο θέατρο, και δεν εννοώ μόνο την ηλικία αλλά και τη νεανικότητα στο βλέμμα, στην αντιμετώπιση. Τότε ξέρεις ότι θα περάσεις καλά σε μια δουλειά. Δεν υπάρχει λόγος να υποφέρουμε πηγαίνοντας να κάνουμε πρόβα. Νομίζω ότι όλη αυτή η δουλειά που κάνουμε έχει σκοπό να κάνει τη ζωή μας, και τη δική μας και των ανθρώπων που έρχονται να μας δουν, λίγο καλύτερη. Το να βρίσκομαι σε μια γενιά ανθρώπων που φέρνουν κάτι καινούργιο, οι οποίοι λένε κάτι που μπορεί να ειπωθεί διαφορετικά και τολμούν να πουν καινούργια πράγματα, είναι εξαιρετικό. Το θέατρο και η τέχνη γενικότερα δεν γίνεται μόνο για την τέχνη αλλά γιατί υπάρχει μια ανάγκη στους ανθρώπους να πουν κάτι, να αλλάξουν κάτι και να επικοινωνήσουν με τους άλλους».  

Για το τέλος αφήνει κάτι σημαντικό, μια δραστηριότητα που αγαπά πολύ. Έχει μια θεατρική ομάδα αποτελούμενη από παιδιά δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου που είναι όλα μετανάστες από τη Γεωργία. Δουλεύουν μαζί εδώ και τρία χρόνια. «Θέλω να δημιουργήσω ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο θα ήθελα να έχω υπάρξει κι εγώ ως παιδί», λέει. «Κάποια παιδιά δεν μιλούν ελληνικά και ξέρω καλά πώς είναι αυτό. Είναι πολύ συγκινητικό το πώς αλλάζει η ζωή αυτών των παιδιών μέσα από το θέατρο και πώς μπορούν να επικοινωνήσουν καλύτερα».

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ