Ύμνος στη Δάφνη Ντι Μοριέ από τον Στίβεν Κινγκ

Ύμνος στη Δάφνη Ντι Μοριέ από τον Στίβεν Κινγκ Facebook Twitter
Η Τίπι Χέντρεν στη μεταφορά του διηγήματος της Ντι Μοριέ "Τα πουλια" από τον Χίτσκοκ.
0


«ΧΘΕΣ ΒΡΑΔΥ ΟΝΕΙΡΕΥΤΗΚΑ ότι πήγα ξανά στο Μάντερλεϊ». Η αρχή της «Ρεβέκκας» είναι μια από τις πιο γνωστές πρώτες φράσεις που έχουν γραφτεί ποτέ σε μυθιστόρημα. Και σίγουρα η πιο αξιομνημόνευτη. Την χρησιμοποίησα και εγώ ως επίγραμμα στο βιβλίο μου «Σάκος με κόκαλα». Η Δάφνη Ντι Μοριέ έχει επίσης γράψει την καλύτερη πρώτη φράση στο λογοτεχνικό είδος του αλλόκοτου. Το κλασικό της διήγημα «Τα πουλιά» ξεκινά ως εξής: «Στις τρεις του Δεκέμβρη ο άνεμος άλλαξε κατά τη διάρκεια της νύχτας και ήρθε ο χειμώνας». Σύντομο, παγερό και εύστοχο. Θα μπορούσε σχεδόν να αποτελεί ένα μετεωρολογικό δελτίο.

Η κινηματογραφική εκδοχή του διηγήματος, παραφορτωμένη με έναν ερωτικό δεσμό μεταξύ όμορφων ανθρώπων του Χόλιγουντ (ο Ροντ Τέιλορ ως Μιτς, η Τίπι Χέντρεν ως Μέλανι) που συνοδεύει τις επιθέσεις των πουλιών, δεν έχει σχεδόν καμία ομοιότητα με την ιστορία που έγραψε η Ντι Μοριέ. Το σκηνικό της ταινίας είναι το ηλιόλουστο Μποντέγκα Μπέι της Καλιφόρνιας αντί για την ψυχρή και συννεφιασμένη Κορνουάλη, και ο αριθμός των χαρακτήρων έχει αυξηθεί.

Η ποιότητα της γραφής της Δάφνης ντι Μοριέ, γραμμή προς γραμμή, είναι εκπληκτική, δεδομένης της παραγωγικότητάς της: 17 μυθιστορήματα, έξι βιογραφίες, τρία θεατρικά έργα και δεκάδες διηγήματα.

Η μόνη πραγματική ομοιότητα μεταξύ της ιστορίας και της ταινίας βρίσκεται στο τέλος τους. Στην ταινία, ο Μιτς και η Μελάνι δραπετεύουν ενώ χιλιάδες πουλιά κουρνιάζουν μεταξύ των επιθέσεων. Το τι συμβαίνει μετά, αφήνεται στην κρίση του θεατή. Το τέλος της ιστορίας της Ντι Μοριέ είναι ακόμα πιο ανατριχιαστικό. Αφού καπνίζει το τελευταίο του τσιγάρο, ο Νατ δοκιμάζει το ραδιόφωνο και διαπιστώνει ότι δεν λειτουργεί. «Πέταξε το άδειο πακέτο στη φωτιά και το παρακολούθησε να καίγεται».

Ύμνος στη Δάφνη Ντι Μοριέ από τον Στίβεν Κινγκ Facebook Twitter
Η Δάφνη Ντι Μοριέ, δεκαετία του '30.

Αυτή η τελευταία φράση είναι τόσο ήσυχα τρομακτική, αλλά και τόσο ρεαλιστική, όσο και αυτή που ανοίγει την ιστορία. Τι θα συμβεί στον Νατ, τη γυναίκα του και τα παιδιά του; Δεν ξέρουμε. Η Ντι Μοριέ δεν φαίνεται να ενδιαφέρεται, και έχει δίκιο που δεν ενδιαφέρεται. Αυτό που μας δίνει είναι εκείνο το τελευταίο τσιγάρο, που φέρει το δικό του συμβολικό φορτίο (το τελευταίο τσιγάρο εμπρός στο εκτελεστικό απόσπασμα), και το πακέτο που καίγεται. Στην ουσία, μας λέει να αποφασίσουμε μόνοι μας.

Η ποιότητα της γραφής της Δάφνης ντι Μοριέ, γραμμή προς γραμμή, είναι εκπληκτική, δεδομένης της παραγωγικότητάς της: 17 μυθιστορήματα, έξι βιογραφίες, τρία θεατρικά έργα και δεκάδες διηγήματα. Είναι εξαίρετη επίσης στη γρήγορη σκιαγράφηση χαρακτήρων. Η Μιτζ, από το “The Apple Tree”, είναι ένα αριστούργημα παθητικής-επιθετικής συμπεριφοράς, μια γυναίκα της οποίας το κύριο ταλέντο φαίνεται να είναι να κάνει τη ζωή του συζύγου της δυστυχισμένη. Όχι με κάποιο κραυγαλέο τρόπο – δεν είναι κλέφτρα, τοξικομανής ή μοιχαλίδα – αλλά με μια σειρά από μικρά τσιμπήματα που βγάζουν στάλα-στάλα το αίμα. Μπορεί να έχει ή να μην έχει συνείδηση του τι κάνει. Είτε έτσι είτε αλλιώς, συνειδητά ή ασυνείδητα, ασκεί τον έλεγχό της.

Λατρεύω τα διηγήματα της Ντι Μοριέ. Λατρεύω τη σαφήνεια τους, λατρεύω την συχνά ζοφερή τους άποψη για την ανθρώπινη φύση, λατρεύω το εκπληκτικό της ταλέντο και την αφηγηματική της ικανότητα. Υπάρχει λόγος που οι συλλογές διηγημάτων είναι, κατά κανόνα, λιγότερο δημοφιλείς από τα μυθιστορήματα. Με ένα μυθιστόρημα, εξοικειώνεσαι με κάποιους χαρακτήρες τους για μια-δύο μέρες (αν είσαι γρήγορος αναγνώστης, όπως η γυναίκα μου) ή για μια εβδομάδα ή και περισσότερο (αν είσαι αργός αναγνώστης, όπως εγώ).

Όταν πρόκειται για διηγήματα, ο αναγνώστης πρέπει να δημιουργήσει έναν φανταστικό κόσμο στη φαντασία του, στη συνέχεια να τον αποσυναρμολογήσει, και μετά να προχωρήσει στον επόμενο φανταστικό κόσμο για την ίδια διαδικασία. Αυτό μπορεί να μοιάζει με βαριά δουλειά. Δεν ισχύει όμως για τα διηγήματα της Ντι Μοριέ. Η είσοδος στους κόσμους των ιστοριών της είναι περισσότερο απόλαυση παρά προσπάθεια. Μερικές φορές η ανάπτυξη μπορεί να είναι αργή, αλλά πάντα «υπάρχουν βιολιά», όπως είχε γράψει κάποιος κριτικός για το «Ψυχώ» του Ρόμπερτ Μπλοχ, που επίσης μετέφερε στην οθόνη ο Χίτσκοκ. Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και όταν τα πράγματα φαίνονται σχετικά ακίνδυνα, νοιώθεις τις σκιές να συγκεντρώνονται. Αυτό είναι ένα χάρισμα που λίγοι συγγραφείς έχουν.

Κάποια διηγήματά της έχουν ένα έντονο σεξουαλικό υπόβαθρο, με πιο προφανές το διήγημα “The Doll”, όπου μια γυναίκα η οποία ονομάζεται Ρεβέκκα (είναι η ίδια εκείνη Ρεβέκκα; Ποιος μπορεί να πει σίγουρα ότι δεν είναι;) σαγηνεύει έναν άλλο ανώνυμο αφηγητή της Ντι Μοριέ. Η Ρεβέκκα είναι τρομακτική, με τα «μεγάλα, φανατικά μάτια της, σαν αγίας, το στενό στόμα που έκρυβε τα δόντια της, αιχμηρά και λευκά σαν ελεφαντόδοντο, και το φωτοστέφανο από άγρια μαλλιά, ηλεκτρικά, σκούρα, ανεξέλεγκτα». Μου αρέσει ιδιαίτερα αυτό το φωτοστέφανο από άγρια μαλλιά, το οποίο δεν θα έπρεπε να λειτουργεί (τα μαλλιά δεν μπορούν να είναι άγρια, όπως και τα κύματα δεν μπορούν να είναι θυμωμένα), αλλά με κάποιο τρόπο λειτουργεί.

Η Ρεμπέκα έχει έναν μυστικό εραστή που ονομάζεται Χούλιο. Ο αφηγητής περιγράφει τον Χούλιο, που φαίνεται να είναι περίπου 16 ετών, με τον εξής τρόπο: «Το πρόσωπό του ήταν το πιο σατανικό που είχα δει ποτέ. Ήταν χλωμό σαν στάχτη και το στόμα του ήταν μια  κόκκινη πληγή, αισθησιακό και διεφθαρμένο. Η μύτη του ήταν λεπτή... τα μάτια του σκληρά, λαμπερά και στενά, και περιέργως ακίνητα. Φαινόταν να σε διαπερνούν με το βλέμμα τους – τα μάτια ενός γερακιού». Η Ντι Μοριέ δεν λέει ξεκάθαρα ότι η Ρεβέκκα έχει σεξουαλική σχέση με τον Χούλιο, αλλά ξεκάθαρα το υπονοεί... και ο αφηγητής ξεκάθαρα το πιστεύει. Κάτι τέτοιο μοιάζει ιδιαίτερα διεστραμμένο από τη στιγμή που διαπιστώνουμε ότι ο Χούλιο δεν είναι άνθρωπος (πιθανότατα όχι, έστω), αλλά ένα μανεκέν βιτρίνας.

Ορίστε. Αποκάλυψα ένα μυστικό που θα έπρεπε να είχε αποκαλύψει η ίδια η συγγραφέας, αλλά το έκανα μόνο και μόνο επειδή ο τίτλος επιτρέπει στον αναγνώστη να το υποπτευτεί. Το The Doll γράφτηκε το 1928, και για πολλά χρόνια εθεωρείτο χαμένο. Λόγω του θέματος, η Ντι Μοριέ, που τότε ήταν μόλις 21 ετών, ίσως να πείστηκε να το κρατήσει κρυφό, για να μην βλάψει τη φήμη της σε μια εποχή που τα σεξουαλικά ζητήματα ήταν καλύτερα να μένουν μυστικά. Παρότι είχε δημοσιευτεί το 1937, σε μια συλλογή με διηγήματα που είχαν απορριφθεί στο παρελθόν, με τίτλο The Editor Regrets, δεν ανακαλύφθηκε ξανά μέχρι το 2011.

Έχω πει αρκετά. Ήρθε η ώρα να πάρετε εσείς το χέρι της Δάφνης Ντι Μοριε και να την αφήσετε να σας οδηγήσει στο σκοτάδι. Το ταλέντο της είναι ένα λαμπρό φως που θα σας καθοδηγήσει. Οι αξιοθαύμαστες ιστορίες της σας περιμένουν. Ζηλεύω τις ανακαλύψεις σας. Και την αμηχανία σας.

Με στοιχεία από The Guardian

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

O Χίτσκοκ για τις ταινίες του

Οθόνες / O Χίτσκοκ για τις ταινίες του

Αποσπάσματα από τη μνημειώδη συνέντευξη του Άλφρεντ Χίτσκοκ στον Φρανσουά Τριφό με αφορμή το αφιέρωμα του κινηματογράφου Άστυ σε 11 ταινίες του κορυφαίου δημιουργού, που καλύπτουν κυρίως την αμερικανική περίοδό του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ