Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη Facebook Twitter
Αυτός ο designer πέρασε με επιτυχία από το niche στη μαζική αγορά χωρίς να χάσει το ύφος του.
0


ΤΗΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΤΕΤΑΡΤΗ βρέθηκα σε ένα carpool προς Κυψέλη. Μέσα στο αυτοκίνητο πιάσαμε κουβέντα για το spam που έχει συμβεί στα social media σχετικά με τον Gustaf Westman και το collab του με την ΙΚΕΑ.

Λέγαμε για τις λάμπες, για τα πιάτα και τα πιατελάκια και, φυσικά, για το δισκάκι και για όλα τα κεφτεδάκια που φανταστήκαμε ότι θα τσιμπήσουμε από εκεί φέτος σε κάποιο επερχόμενο dinner party.

Εκεί που λέγαμε τι ξεχωρίσαμε, μια φωνούλα πετάχτηκε από το πίσω κάθισμα και είπε πως είδε μια συνέντευξή του Never Too Small και της φάνηκε λίγο αντιπαθητικός και φαντασμένος. Δύο από τα πέντε άτομα που βρίσκονταν στο Yaris δήλωσαν αμέσως ότι ένιωσαν μια ανακούφιση, μια κι έχουν την τέλεια δικαιολογία για να μην μπουν στον πειρασμό να ξοδέψουν χρήματα και να επενδύσουν σε αυτό το πολυαναμενόμενο λανσάρισμα.

Όλα ξεκίνησαν με τους καθρέφτες, τους καμπυλωτούς και καραμελόχρωμους καθρέφτες που έγιναν αμέσως τεράστια επιτυχία στο Instagram και στο TikTok και βρέθηκαν στα σπίτια των κουλ Σουηδών. Fashion girlies και trendsetters έκαναν ευφάνταστα outfit checks και οι υπόλοιποι μέναμε να ζαχαρώνουμε τα σχέδια από την απόσταση του κινητού μας.

Αλλά ποιος είναι, τελικά, αυτός ο σχεδόν συνομήλικός μου Gustaf που φτιάχνει όλα αυτά τα λαχταριστά, chunky σχέδια και τις συλλογές με τα πιατικά που μοιάζουν λες και τα φούσκωσε κάποιος με τρόμπα; Ανάμεσα στα πολλά cringe πράγματα και στους συνειρμούς που έχω μοιραστεί, θα μοιραστώ ακόμα ένα: θα ήθελα να φάω μια μακαρονάδα σε ένα τέτοιο πιάτο και στο τέλος να δαγκώσω και το ίδιο το πιάτο. Οk, σταματάω τις μπούρδες και περνάω τις πληροφορίες.

Ο Westman λοιπόν είναι Σουηδός, μόλις 32 χρονών και αρχιτέκτονας, που αποφάσισε να ιδρύσει το δικό του στούντιο το 2020 στη Στοκχόλμη. Δεν ξεκίνησε από κάποιο μεγάλο brand ή βιομηχανικό γίγαντα. Αντίθετα, έστησε έναν μικρό χώρο που έμοιαζε περισσότερο με ποπ εργαστήριο χτισμένο πάνω σε ένα σύννεφο. Και μέσα σε λίγα χρόνια κατάφερε να χτίσει μια εικόνα που έκανε τα design media να μιλάνε για το «dopamine design» του.

Όλα ξεκίνησαν με τους καθρέφτες, τους καμπυλωτούς και καραμελόχρωμους καθρέφτες που έγιναν αμέσως τεράστια επιτυχία στο Instagram και στο TikTok και βρέθηκαν στα σπίτια των κουλ Σουηδών. Fashion girlies και trendsetters έκαναν ευφάνταστα outfit checks και οι υπόλοιποι μέναμε να ζαχαρώνουμε τα σχέδια από την απόσταση του κινητού μας.

Αυτό που βλέπουμε καθώς χαζεύουμε τα σχέδιά του δεν είναι απλώς καθρέφτες – είναι ταυτόχρονα statement piece και φίλτρο. Για να δώσω ένα εύρος τιμής: ο «Chunky Mirror» κοστίζει σήμερα περίπου 3.800 ευρώ, ο «Curvy Mirror» γύρω στα 2.400, ενώ ο «Flower Mirror» φτάνει τα 4.200. Ακόμα και η τοσοδούλικη εκδοχή, ο «Curvy Mirror Micro», κοστίζει 420 ευρώ. Η αξία τους αποτυπώθηκε και σε δημοπρασίες, με έναν «Popcorn Mirror» να αγγίζει τις 8.500 SEK (περίπου 740 ευρώ) στο Bukowskis.

Μετά τους καθρέφτες ήρθαν τα πιάτα και τα έπιπλα: με «ελαστικούς» όγκους, γεμάτα χρώμα, σαν να τα έχεις φουσκώσει με τρόμπα. Έπειτα προχώρησε σε πιο προσιτά αντικείμενα: πιάτα που κοστίζουν κάπου 55 ευρώ το ένα, ποτήρια πιατοθήκες και η viral ψωμιέρα (ειδική για μπαγκέτα). Αντικείμενα που, εκτός από προσιτά, έχουν πλάκα και τον έκαναν να ξεχωρίσει. Οι γλυπτικές φόρμες, οι καμπύλες, και τα πανέμορφα χρώματα κάνουν τα αντικείμενά του θελκτικά, ανεβάζουν την ντοπαμίνη στα ύψη, άρα ο εγκέφαλος χαλαρώνει και βλέπει αστεράκια όταν τα αντικρίζει.

Και τώρα έρχεται η μεγάλη στιγμή: η συνεργασία με την ΙΚΕΑ και η συλλογή Vinterfint 2025. Τα περισσότερα κομμάτια της συλλογής είναι φτιαγμένα από ένα μόνο υλικό –είτε πορσελάνη είτε stoneware– και όλα βγαίνουν σε τέσσερα χρώματα: έντονο κόκκινο και βαθύ πράσινο, αλλά και ροζ τσιχλόφουσκα και dusty baby blue. Αυτά τα εκφραστικά χρώματα εφαρμόζονται στις χαρακτηριστικές sculptural μορφές του Gustaf, δημιουργώντας αντικείμενα παιχνιδιάρικα, έντονα, τραβηχτικά και πολύχρωμα, με μίνιμαλ γραμμές.

Στη συλλογή υπάρχουν φλιτζανάκια με πιατελάκι που έχουν σχεδιαστεί έτσι ώσυε να χωράνε παραπάνω από ένα μπισκότι, γιατί, όπως λέει ο ίδιος, «that’s the spirit». Το ροζέ bouncy βάζο της συλλογής είναι φτιαγμένο από μία μόνο μεταλλική σπείρα που στρίβει και στο κέντρο της στέκεται ένα γυάλινο δοχείο.

Αυτή η σπειροειδής φόρμα που δεν έχει σαφές τέλος, έχει όμως μια τρεμουλιαστή κίνηση, «δίνει ζωή στο αντικείμενο», εξηγεί ο Gustaf. Αυτό το βάζο αποτελεί ένα καλό παράδειγμα του χιούμορ που κρύβουν τα αντικείμενά του, κι αυτό γιατί έχει σχήμα που δεν δείχνει να τελειώνει κάπου, σαν να ρέει και να προσθέτει χιούμορ, καθώς η κίνησή του θυμίζει ελατήριο.

Η συλλογή περιλαμβάνει επίσης ευφάνταστους κηροστάτες, κηροπήγια και βάσεις για ρεσό, αντικείμενα που φτιαγμένα όχι απλώς για να κρατούν φως αλλά για να δημιουργούν χαρούμενη, ζεστή ατμόσφαιρα γύρω από το τραπέζι. Και σαν να μην ήταν αυτό αρκετό, ο Gustav συνέβαλε με δύο φωτιστικά στη συλλογή STRÅLA, προσθέτοντας μια έξτρα ζεστή λάμψη για γιορτινή ατμόσφαιρα. Όπως λέει ο ίδιος: «Είχα την ευκαιρία να ανατρέψω την παραδοσιακή αισθητική των γιορτών, προσθέτοντας παιχνιδιάρικη διάθεση και τολμηρότητα. Αυτή είναι η δική μου ερμηνεία των Χριστουγέννων».

Για τον ίδιο τον Westman, αυτή η συνεργασία σημαίνει ότι παύει να είναι ένα «cult secret» που θα βρεις μόνο σε μαγαζιά όπως το Myran και γίνεται mainstream όνομα που κατακτά, με έναν άλλο τρόπο αυτήν τη φορά, τον κόσμο του ίντερνετ. Πλέον πέρασε με επιτυχία από το niche στη μαζική αγορά χωρίς να χάσει το ύφος του. Για το design γενικότερα αυτό δείχνει πώς η ποπ, παιχνιδιάρικη αισθητική έχει διάρκεια και δυνατότητα να επηρεάσει μια βιομηχανία που συχνά είναι κλειστή.

Και για εμάς, το κοινό, είναι μια μικρή πολυτέλεια: μπορούμε να φέρουμε λίγη από αυτή την ενέργεια στο σπίτι μας, χωρίς να χρειαστεί να ξοδέψουμε χιλιάδες ευρώ για έναν καθρέφτη. Στο σύντομο carpool δεν καταλήξαμε στο αν και τι θα αγοράσουμε από τη συλλογή ή αν θα το αφήσουμε να περάσει σαν ένα ακόμα trend. Πάντως, μία εβδομάδα μετά το λανσάρισμα ακόμα στέλνουμε ο ένας στον άλλο reels και posts με τα προϊόντα και συζητάμε, τρεμουλιάζοντας όπως το ροζ, σπειροειδές βάζο, αν θα πάρουμε κάτι ή όχι. Ας έρθουν πρώτα Ελλάδα και βλέπουμε.

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Ως παιδί, σχεδίαζε δρόμους στην άμμο. Αργότερα, υπερασπίστηκε την αρχιτεκτονική ως τέχνη ζωής. Με τη σύντροφο και συνεργάτιδά του Σουζάνα έζησαν μια ζωή όπου το «εγώ» έγινε «εμείς», μέχρι την απώλειά της που τον σημάδεψε βαθιά. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ