Φως, σκιές και ανείπωτες ιστορίες στο έργο της Λήδας Κοντογιαννοπούλου

Οι εσωτερικές διαδρομές στον εαυτό και τη νύχτα της Λήδας Κοντογιαννοπούλου Facebook Twitter
Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Βεράντα
0

Πριν από τρία χρόνια η εικαστικός Λήδα Κοντογιαννοπούλου παρουσίασε στο Μουσείο Μπενάκη έναν κύκλο δουλειάς της με τίτλο «Το σπίτι της μνήμης». Στα εσωτερικά των σπιτιών του Γιώργου Σεφέρη, του Παναγιώτη Τέτση, της Ναταλίας Μελά και της Νίκης Ελευθεριάδη αναβιώνει σε ένα θερμό φως και μέσω του πνεύματος των χώρων η θαλπωρή που προσφέρει η ιδιωτικότητα, αγγίζοντας με τρυφερότητα κάθε λεπτομέρεια.

Στη Λήδα Κοντογιαννοπούλου αρέσει να παρατηρεί τους εσωτερικούς χώρους, τα φωτεινά τετράγωνα των νυχτερινών αστικών τοπίων όταν ταξιδεύει αλλά και τη θέα από τα παράθυρα των σπιτιών που έχει κατοικήσει να αλλάζουν χρώμα και σχήμα. Επανέρχεται σε αυτά και σημειώνει ότι τα έργα που ζωγράφισε στο σπίτι του Σεφέρη, στην οδό Άγρας, της έδειξαν έναν νέο δρόμο, αυτόν των έργων μεγαλύτερης κλίμακας και του νυχτερινού φωτισμού και, επιπλέον, την οδήγησαν στα νυχτερινά αστικά τοπία.

Τα εσωτερικά στα οποία επανέρχεται αποτελούν μία από τις τέσσερις ενότητες της νέας της έκθεσης με τίτλο «Νύχτες», η οποία εγκαινιάζεται στην γκαλερί Σκουφά την Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 11 Οκτωβρίου 2025.

Η Λήδα Κοντογιαννοπούλου εξερευνά εξονυχιστικά τις συνθέσεις των έργων της και ταυτόχρονα σέβεται στο έπακρο τις χρωματικές αρμονίες τους, ενώ παράλληλα προσθέτει πάντα στις μορφές την ποιητική τους διάσταση, με τους χώρους των πινάκων της να μετατρέπονται σε σκηνές που αφηγούνται ανείπωτες και απόκρυφες ιστορίες.

Η έκθεση έρχεται ως φυσική συνέχεια, επέκταση αλλά και υπέρβαση της προηγούμενης δουλειάς της, με τα νέα της έργα να απηχούν την ενασχόλησή της με φιγούρες, αστικά τοπία και συνθέσεις στα οποία κυριαρχούν το παιχνίδι του φωτός με τη σκιά αλλά και η εσωτερικότητα και η οικειότητα που γεννά η νύχτα.

Οι εσωτερικές διαδρομές στον εαυτό και τη νύχτα της Λήδας Κοντογιαννοπούλου Facebook Twitter
Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Σούρουπο

«Τα εσωτερικά με ενδιαφέρουν πάντα ως θέμα, για πολλούς λόγους. Γεννήθηκα και έζησα τον πρώτο χρόνο της ζωής μου σε ένα πανέμορφο πέτρινο σπίτι που δεν υπάρχει πια. Σε όλη την παιδική μου ηλικία άκουγα ιστορίες για το σπίτι αυτό και μέσα στο μυαλό μου έχει δημιουργηθεί μια ολόκληρη μυθολογία. Στα εσωτερικά που ζωγραφίζω προσπαθώ να υπάρχει μια αίσθηση ζεστασιάς και ασφάλειας, που υποθέτω πως θα ένιωθα εάν ζούσα ακόμα στο πέτρινο αυτό σπίτι.

Επίσης, μου αρέσει να παρατηρώ τα φωτισμένα παράθυρα σε βραδινούς περιπάτους και συχνά φτιάχνω σενάρια στο μυαλό μου για τους κατοίκους των σπιτιών – αυτός είναι και ένας λόγος που θαυμάζω τα έργα του Χόπερ. Τέλος, τα εσωτερικά με ελκύουν και από τεχνικής απόψεως: πώς μπορούν να δουλευτούν και να αποδοθούν οι λεπτομέρειές τους π.χ. χαλιά, ασημικά, κεραμικά κ.λπ., αλλά δίχως να χαθεί η γενική σύνθεση», λέει στη LiFO.

Η συζήτησή μας περιστρέφεται γύρω από τις φιγούρες, με γυναίκες σε οικεία περιβάλλοντα να περιστοιχίζονται από αντικείμενα της καθημερινότητας, να στέκονται κοντά η μία στην άλλη μιλώντας σε μια κουζίνα, να λαγοκοιμούνται στον καναπέ, να δουλεύουν σε μια αθηναϊκή βεράντα, να διαβάζουν στην τραπεζαρία. Ακόμα και όταν της ποζάρουν, στο βλέμμα τους υπάρχει η σπίθα της οικειότητας. Μου εξηγεί ότι είναι γυναίκες που γνωρίζει, πρόσωπα που την ενδιέφεραν, και μοιραία ο θεατής του έργου σκέφτεται μια μυστική συγγένεια με την ίδια. Μέσα στη γαλήνια καθημερινότητά τους υφαίνονται μυστικές ιστορίες, ενώ στις διπλές αυτοπροσωπογραφίες της αποκαλύπτεται ο τρόπος που βλέπει όχι μόνο τον εαυτό της αλλά και τα πάντα γύρω της.

«Με τις φιγούρες ασχολήθηκα τα πρώτα χρόνια μετά την αποφοίτησή μου από την ΑΣΚΤ το 2000, και ξανά το 2019. Αρχικά, ξεκίνησα από καθαρά ζωγραφική σκοπιά: μου είχε λείψει να ζωγραφίσω μια μεγάλη φιγούρα και ήθελα να δω αν θα τα κατάφερνα. Σιγά-σιγά άρχισα να ψάχνω για κορίτσια με ζωγραφικά ενδιαφέρον πρόσωπο – όσες έχω ζωγραφίσει τις γνωρίζω προσωπικά και τις παρατηρούσα για καιρό προτού αποφασίσω να τους προτείνω να συνεργαστούμε.

Οι εσωτερικές διαδρομές στον εαυτό και τη νύχτα της Λήδας Κοντογιαννοπούλου Facebook Twitter
Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Μπλε Κουζίνα
Οι εσωτερικές διαδρομές στον εαυτό και τη νύχτα της Λήδας Κοντογιαννοπούλου Facebook Twitter
Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Χρύσσα
Οι εσωτερικές διαδρομές στον εαυτό και τη νύχτα της Λήδας Κοντογιαννοπούλου Facebook Twitter
Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Κλαίρη

Ύστερα από λίγο καιρό, βρήκα νόημα στη σκέψη να κάνω δύο φιγούρες και το πιο βολικό ήταν να ποζάρω εγώ. Έτσι προέκυψαν οι δύο διπλές αυτοπροσωπογραφίες. Βέβαια, τώρα που έχει περάσει και λίγος καιρός, θεωρώ πως ίσως δεν είναι τυχαίο που αποφάσισα να ζωγραφίσω τον εαυτό μου. Μετά τα πενήντα υπάρχει μια διάθεση απολογισμού και ανασκόπησης, και η αυτοπροσωπογραφία είναι ακριβώς αυτό: ένας τρόπος του γνώθι σ' αυτόν», λέει.

Αναζητώντας την εσωτερική διαδρομή που κάνουν οι φιγούρες στην ενότητα με τέσσερις νεκρές φύσεις, δεν μπορεί παρά να εντοπίσει κάποιος τις συγγένειες, το χέρι που τοποθέτησε επάνω σε ένα τραπέζι ή σε μια επιφάνεια σκεύη που έχουν τη δική τους ζωή μέσα σε ένα σπίτι, που συνδέονται με τη ζωή των προσώπων τα οποία κατοικούν έναν χώρο και έχουν πολλές ζωές. Ο χρόνος τους ξεπερνά την ανθρώπινη θνητότητα.

«Οι νεκρές φύσεις ήταν για χρόνια το πιο συνηθισμένο θέμα μου. Είμαι λάτρης της ολλανδικής ζωγραφικής του 17ου αιώνα και πάντα έβρισκα γοητευτικά τα –κατά τα άλλα άχρηστα– σερβίτσια στα ντουλάπια του πατρικού μου. Τον τελευταίο καιρό με απασχολούν και πάλι οι νεκρές φύσεις, μετά από μεγάλα έργα που για να τα ολοκληρώσω χρειάστηκα ακόμη και δίμηνο. Είναι κάτι σαν μέθοδος αποσυμπίεσης. Έχοντας δοκιμάσει πολλούς διαφορετικούς συνδυασμούς αντικειμένων για σχεδόν τρεις δεκαετίες, χρειάζεται πολλή προσπάθεια και φαντασία για να βρίσκω νέους τρόπους σύνθεσης, ώστε να μην επαναλαμβάνομαι», λέει η Λήδα Κοντογιαννοπούλου.

Από το παράθυρό της έβλεπε τα Τουρκοβούνια και ενώ νόμιζε πως το θέμα των αστικών τοπίων δεν θα την απασχολούσε ποτέ και ότι βρισκόταν μακριά από τη ζωγραφική της ιδιοσυγκρασία, τυχαία, μια φωτογραφία από το μπαλκόνι του πατρικού της την ώθησε να το δοκιμάσει. «Τελικά, θεωρώ πως θα είναι η κύρια θεματική για τους επόμενους μήνες. Να σημειώσω εδώ πως τα τοπία αυτά τα βρίσκω ελκυστικά για ζωγραφική μόνο με το φως της νύχτας. Για πολλά χρόνια απέφευγα το μπλε χρώμα γιατί με δυσκόλευε, αλλά τώρα έχω αποφασίσει να του δίνω πρωταγωνιστικό ρόλο όσο πιο συχνά μπορώ, και τα τοπία αυτά με το βαθύ μπλε είναι ιδανικά για τον ρόλο αυτό», σημειώνει.

Οι εσωτερικές διαδρομές στον εαυτό και τη νύχτα της Λήδας Κοντογιαννοπούλου Facebook Twitter
Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Διπλός εαυτός
Οι εσωτερικές διαδρομές στον εαυτό και τη νύχτα της Λήδας Κοντογιαννοπούλου Facebook Twitter
Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Διπλός εαυτός

Ο ποιητής Γιάννης Αντιόχου γράφει γι' αυτή την ενότητα των νέων έργων της Λήδας Κοντογιαννοπούλου: «Μέσα από τη ζωγραφική, καλούμαστε να δούμε και να “διαβάσουμε” τη νύχτα όχι ως τέλος, αλλά ως αρχή. Μια αρχή εσωτερικής περιπλάνησης, όπου το φως δεν αποκαλύπτει απλώς, αλλά ψιθυρίζει. Και όπου η σκιά δεν κρύβει, αλλά προστατεύει. Η ζωγραφική της, άλλοτε με σκηνές ανθρώπων σε κουζίνες και σε σαλόνια, άλλοτε οι νυχτερινοί δρόμοι της πόλης με άγρυπνα σπίτια, άλλοτε με άψυχα κτερίσματα μιας καθημερινότητας που μεταμορφώνεται, χειρίζεται το φως και τις σκιάσεις του ως ένα ανεπαίσθητο εσωτερικό παιχνίδι που ανασύρει τις λεπτομέρειες, χαρίζει μυστικότητα στα αντικείμενα και τα φορτίζει με τον χρόνο που κουβαλούν».

Η Λήδα Κοντογιαννοπούλου εξερευνά εξονυχιστικά τις συνθέσεις των έργων της και ταυτόχρονα σέβεται στο έπακρο τις χρωματικές αρμονίες τους, ενώ παράλληλα προσθέτει πάντα στις μορφές την ποιητική τους διάσταση, με τους χώρους των πινάκων της να μετατρέπονται σε σκηνές που αφηγούνται ανείπωτες και απόκρυφες ιστορίες.

Οι εσωτερικές διαδρομές στον εαυτό και τη νύχτα της Λήδας Κοντογιαννοπούλου Facebook Twitter
Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Ο ύπνος της Δανάης
Οι εσωτερικές διαδρομές στον εαυτό και τη νύχτα της Λήδας Κοντογιαννοπούλου Facebook Twitter
Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Άγρας
Οι εσωτερικές διαδρομές στον εαυτό και τη νύχτα της Λήδας Κοντογιαννοπούλου Facebook Twitter
Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Μπλε λουλούδια

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ