Ηλίας Ζάικος: Το «Ντόμπρα blues» είναι το πρώτο βιβλίο τού σημαντικού Έλληνα μπλουζίστα

Ηλίας Ζάικος: Το «Ντόμπρα blues» είναι το πρώτο βιβλίο τού σημαντικού Έλληνα μπλουζίστα Facebook Twitter
Είναι ένα βιβλίο που λειτουργεί και σαν αποτύπωμα μιας τίμιας και ανεξάρτητης ζωής, που κυλάει (η ζωή) δίχως να λοξοδρομεί ή να κάμπτεται από τις πάσης φύσεως «σειρήνες».
0


Ο ΗΛΙΑΣ ΖΑΪΚΟΣ
 είναι ο τραγουδοποιός, κιθαρίστας και τραγουδιστής των Blues Wire – του καλύτερου blues συγκροτήματος, που εμφανίστηκε ποτέ στην Ελλάδα. Άρα, και κατ’ επέκτασιν, είναι και ο Ζάικος ένας μουσικός, ο πρώτος, από κάθε άποψη, αυτού του στυλ στη χώρα μας. Τούτα είναι λόγια κοινά, με τα οποία όλοι συμφωνούν.

Μέσα στα χρόνια έχω γράψει πολλές φορές για δίσκους των Blues Wire, ενώ έχουν περάσει 40 χρόνια από τότε που τους είδα για πρώτη φορά ζωντανά, όταν αποκαλούνταν ακόμη Blues Gang (και ο Ζάικος τραγουδούσε με το χέρι στο γύψο – κρατείστε το αυτό). Επίσης να πω πως ο Ζάικος, για ένα-ενάμισι χρόνο υπήρξε συνεργάτης στο περιοδικό «Jazz & Τζαζ» (από τον Σεπτέμβριο του 2005 έως και τον Ιανουάριο του 2007), κάτι που σημαίνει πως είχα εγκαίρως ψυλλιαστεί (και) την αγάπη του για τη γραφή – και κατά συνέπεια δεν έρχεται ως κεραυνός εν αιθρία το παρόν βιβλίο του, που αποκαλείται «Ντόμπρα blues» και που κυκλοφορεί, τώρα, από τις OBLIK Editions της Θεσσαλονίκης.

Τα υποκεφάλαια είναι μικρά, η αφήγηση γοργή και κάπως έτσι μεταφέρεσαι από το ένα θέμα στο άλλο, δίχως να το καταλαβαίνεις. Αυτό οφείλεται στον τρόπο που γράφει ο Ζάικος, που είναι απλός, κατανοητός και κυρίως μεστός – και μάλιστα με μια εκφραστική άνεση, που την συναντάς μόνο στους φτασμένους γραφιάδες.

Επίσης να πω πως μέσα από το facebook, τα πιο πρόσφατα χρόνια, διαβάζω τα ποστ του Ζάικου, τα οποία ασυζητητί είναι από εκείνα που ξεχωρίζουν, επειδή βγάζουν πάντα μια ανθρωπιά. Νομίζω πως αυτή η λέξη υπερισχύει όλων όσων μπορώ να σκεφθώ, σε σχέση με τα κείμενά του, και πως όσο και να προσπαθήσω μάλλον δεν θα μπορέσω να βρω καλύτερη. Διαβάζεις, εννοώ, τις σκέψεις ενός ανθρώπου, αγνού και καθαρού, που αγαπάει τον κόσμο. Όχι όλο τον κόσμο... εκείνον που αξίζει της αγάπης του.

Το βιβλίο από τον τίτλο του, ήδη, δείχνει τον δρόμο. Πρώτα μια λέξη σλάβικης προέλευσης (που συμβολίζει και τη δική του ανάλογη ρίζα), η λέξη «ντόμπρα», που σημαίνει ειλικρινή, καθαρά, αληθινά και δίπλα η λέξη «blues», με λατινικούς χαρακτήρες γραμμένη (και όχι «μπλουζ»), που δείχνει εκείνο που έχει βιώσει καλλιτεχνικά ο Ζάικος και είναι η ζωή του όλη – δηλαδή το blues. Άρα ξέρεις, κατά μίαν έννοια, πως εδώ θα διαβάσεις κείμενα αληθινά, αλλά και κείμενα για το blues και για τη ζωή του Ζάικου ως bluesman. Βαριά η λέξη (bluesman) –δεν ξέρω αν την αποδέχεται ο ίδιος, λόγω της ταπεινότητας που τον διακρίνει–, αλλά εγώ τη γράφω και την εννοώ.

Blues Gang - Dangerous Blues

Το κοντόχοντρο αυτό βιβλίο, με τον πίνακα του Λουκά Βενετούλια «Θεσσαλονίκη 1980» στο εξώφυλλο και με τις 382 σελίδες του, διαβάζεται άνετα και στο πι και φι – μην σας τρομάζει ο όγκος του δηλαδή. Είναι καλοτυπωμένο, καλοσχεδιασμένο, ελαφρύ στα γραμμάριά του, και κυλάει σαν νεράκι. Δεν ξέρω αν είναι ένα βιβλίο παραλίας ή κομοδίνου (προσωπικά δεν διαβάζω ούτε σε παραλίες, ούτε σε κρεβάτια), λέω, όμως, ότι είναι ένα βιβλίο που λειτουργεί και σαν αποτύπωμα μιας τίμιας και ανεξάρτητης ζωής, που κυλάει (η ζωή) δίχως να λοξοδρομεί ή να κάμπτεται από τις πάσης φύσεως «σειρήνες».

ΖΆΙΚΟς
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ, Ηλίας Ζάικος, «Ντόμπρα blues»,  OBLIK Editions

Ο Ηλίας Ζάικος (γενν. το 1960) μας παρουσιάζει, κατ’ αρχάς εδώ, μία περίπου αυτοβιογραφία του. Εννοώ πως στο «Ντόμπρα blues» μιλάει για τα παιδικά χρόνια του, το χωριό του στη Φλώρινα, τη ζωή του στο χωριό, τους γονείς του, τους παππούδες, τις γιαγιάδες και τους συγγενείς του, όλα όσα τον καθόρισαν σαν παιδί, πριν περάσουμε στη μεγάλη πόλη, τη Θεσσαλονίκη, στα χρόνια του ’70 πια, όταν ως έφηβος θα αρχίσει να ασχολείται με τη μουσική (σαν ακροατής αρχικά) και μετά τα είκοσί του σαν κιθαρίστας.

Τα υποκεφάλαια είναι μικρά, η αφήγηση γοργή και κάπως έτσι μεταφέρεσαι από το ένα θέμα στο άλλο, δίχως να το καταλαβαίνεις. Αυτό οφείλεται στον τρόπο που γράφει ο Ζάικος, που είναι απλός, κατανοητός και κυρίως μεστός – και μάλιστα με μια εκφραστική άνεση, που την συναντάς μόνο στους φτασμένους γραφιάδες.

Βεβαίως, ένας άνθρωπος 65 ετών, ας είναι και πρωτοεμφανιζόμενος στην επίσημη γραφή, δεν μπορεί παρά να έχει διανύσει τα γραπτά χιλιόμετρά του, εκλεπτύνοντας μέσα στα χρόνια το ύφος του, βρίσκοντας, παράλληλα, τους τρόπους να εκφράζεται καλύτερα και κυρίως όπως του αρέσει. Ο Ζάικος σαν γραφιάς, ή σαν συγγραφέας αν θέλετε, «το έχει» όπως λέμε, και γι’ αυτό, λόγω της άνεσής του στον γραπτό λόγο, μπορεί να μιλάει (δηλαδή να γράφει) για πολλά και τελείως διαφορετικά μεταξύ τους ζητήματα, ξέροντας, κάθε φορά, τι θα πει.

Ηλίας Ζάικος: το «Ντόμπρα blues» είναι το πρώτο βιβλίο τού σημαντικού Έλληνα μπλουζίστα Facebook Twitter
O Ηλίας Ζάικος είναι ο τραγουδοποιός, κιθαρίστας και τραγουδιστής των Blues Wire

Είτε γράφει, λοιπόν, για τον αθλητισμό και το ποδόσφαιρο, είτε γράφει για τα πολιτικά πρόσωπα του καιρού μας, είτε γράφει για κοινωνικά θέματα, είτε γράφει για τον καπιταλισμό, για τον σύγχρονο τρόπο ζωής, για την κοινωνική αδικία, για τον πολιτισμό και τον τρόπο που τον διαχειρίζονται οι εξουσίες, για τη (μη) σχέση του με το στρατό και το δημόσιο, μα ακόμη και για τον κινηματογράφο, τη λαϊκή μουσική κτλ., όλα αυτά που σημειώνει είναι πάντα «σκεπασμένα» με τη σιγουριά που προσφέρει το βίωμα – μαζί με τις ποικίλες επιλογές στη ζωή του, που τον έχουν οδηγήσει στη γνώση. Γιατί, όπως γράφει και ο ίδιος κάπου... «βιβλία στη ζωή μου δεν διάβασα πολλά, όχι όσα ήθελα».

Φυσικά, από το «Ντόμπρα blues» δεν γίνεται να μην παρελαύνει (και) η ιστορία των Blues Gang και βεβαίως των Blues Wire στην πορεία, ή μάλλον, καλύτερα, συγκεκριμένα στιγμιότυπα αυτής της διαδρομής, τα οποία μέσα στα χρόνια θα αποδεικνύονταν, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, καθοριστικά. Κι ένα απ’ αυτά είναι, οπωσδήποτε, το ατύχημα του πιωμένου Ζάικου με τη βέσπα του αείμνηστου Γιώργου Τσακαλίδη (δισκάδικο Bebop music, κλαμπ Παραρλάμα, Ano Kato Records, κλαμπ Υδρόγειος κ.λπ.), στο μέσο των 80s, στην περιοχή του Λευκού Πύργου, στη Θεσσαλονίκη, που παραλίγο να του στοιχίσει τη ζωή. Τη γλίτωσε ο φίλος μας ευτυχώς... και το σπασμένο χέρι, με το οποίο θα εμφανιζόταν αργότερα στις συναυλίες, θα ήταν το λιγότερο.

Ηλίας Ζάικος: το «Ντόμπρα blues» είναι το πρώτο βιβλίο τού σημαντικού Έλληνα μπλουζίστα Facebook Twitter
Φυσικά από το «Ντόμπρα blues» δεν γίνεται να μην παρελαύνει (και) η ιστορία των Blues Gang και βεβαίως των Blues Wire στην πορεία.

Το βιβλίο του Ηλία Ζάικου θα ολοκληρωθεί με μια σειρά κειμένων άμεσα σχετιζόμενων με το blues, καθώς σ’ αυτά γράφει για μεγάλους μουσικούς με τους οποίους θα γνωριζόταν στη διαδρομή του (Champion Jack Dupree, Clarence “Gatemouth” Brown, Louisiana Red, Maxine Howard, Katie Webster, Carey Bell, Lurrie Bell κ.ά.) – κείμενα, που, για πρώτη φορά, είχαν δημοσιευθεί στο «Jazz & Τζαζ», μεταξύ 2005-2007. Χαίρομαι, γιατί τα ξαναβλέπω τώρα, εδώ, στο «Ντόμπρα blues», σ’ αυτό το πολύ περιποιημένο βιβλίο. Ας κλείσω, λοιπόν, μ’ ένα δείγμα της δικής του γραφής:

«Μόνο με κλειστά μάτια βλέπεις την αλήθεια. Πώς κατάντησε έτσι αυτός ο τόπος; Πόση φτήνια κι υποκρισία έχει καλλιεργηθεί και πλέον φουντώνει ανεξέλεγκτα; Έχουμε τις πιο ακριβές παροχές αγαθών και παράλληλα μισθούς πείνας, πλήρως κατευθυνόμενη ενημέρωση και μηδενικό έλεγχο της εξουσίας. Η κριτική αδειάζει από αυστηρότητα όσο πιο γεμάτο πορτοφόλι έχει εκείνος που τη δέχεται. Μέσα μου στροβιλίζονται η περιφρόνηση για τους υπανθρώπους, που ακούω γύρω μου και βλέπω στις τηλεοράσεις και σε ρυπαρές ιστοσελίδες, μαζί με την απελπισία της παραδοχής πως αποδειχτήκαμε ανεπαρκείς, άβουλοι κι ελάχιστοι να σπρώξουμε τον κόσμο μας σε μια καλύτερη πραγματικότητα. Και βγαίνω εκτός εαυτού σαν διαβάζω καθημερινά υπέρ ανιστόρητων θεωριών των δύο άκρων, δήθεν τήρηση ίσων αποστάσεων κι ισοπεδωτικές απόψεις τύπου “όλοι το ίδιο είναι”, ενόσω ο κοινωνικός αυτοματισμός δουλεύει υπερωρίες. Ο φασισμός είναι ένας και μισητός, δεν έχει άλλες πλευρές και δεν είναι νόμισμα για να ’χει άλλη όψη».

Blues Wire - Keep blues alive

Επαφή: www.oblikeditions.company.site

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Φεύγει σαν σήμερα από τη ζωή η Edith Piaf. «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ