Για την ψυχολογία του νέου μικρο-φασισμού

Για την ψυχολογία του νέου μικρο-φασισμού Facebook Twitter
Μια ολόκληρη φέτα κοινής γνώμης δεν θέλει πλέον να ακούσει το παραμικρό για αλλαγή της υπάρχουσας κατάστασης, εκτός αν είναι με τους όρους των επίσημων «μεταρρυθμίσεων».
0


ΤΗ ΜΑΚΡΙΝΗ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ ’30
οι διανοούμενοι προσπαθούσαν να εξηγήσουν την ψυχολογία του φασισμού δοκιμάζοντας να περιγράψουν ένα φάσμα διαφορετικών στάσεων: από την παθητική αποδοχή του μοιραίου ως τον εκστατικό ενθουσιασμό και τον μικροϋπαλληλικό καιροσκοπισμό.

Σήμερα, διαβάζοντας τα σχόλια κοροϊδίας και περιφρόνησης κάτω από ρεπορτάζ ή αναρτήσεις για το πλοίο «Madleen» και την κατάσταση στη Γάζα (ακόμα όμως και για τις διαδηλώσεις στο Λος Άντζελες με την εθνοφρουρά και τους… πεζοναύτες), καταλαβαίνει κανείς πως αυτή η παλιά συζήτηση για την ψυχολογία του φασισμού δεν έχει κλείσει καθόλου. Αντιθέτως. Δεν μπορεί κανείς να ξέρει, στο αινιγματικά γλιστερό τοπίο των σχολίων, αλλά νομίζω πως είναι μεγάλο το ποσοστό των πολιτών που φαίνεται να δείχνουν την πιο ακραία περιφρόνηση προς οτιδήποτε και οποιονδήποτε κινητοποιείται για έναν σκοπό χειραφέτησης, μια πρόταση αντίστασης, ένα αίτημα διαμαρτυρίας. Αν εξαιρέσουμε κάποιους σκοπούς στενά «εθνικούς» (με την παραμορφωτική σημασία που έχει πάρει κατά καιρούς αυτός ο προσδιορισμός), όλα τα υπόλοιπα θέματα είτε δεν τους ενδιαφέρουν καθόλου είτε τους βλέπουμε να υιοθετούν τις πλέον αδιάλλακτες θέσεις των κυβερνώντων. Η κουβέντα που ακούστηκε να λέει ο αστυνομικός των ΜΑΤ για το πλοίο «Madleen» («δεν το βούλιαζαν το πλοίο οι Ισραηλινοί να ησυχάζαμε κι εμείς…») είναι ακριβώς ό,τι σκέφτονται και προτείνουν μειδιώντας πολλοί/-ες περισσότεροι/-ες. Και εδώ δεν πρέπει να αποφεύγουμε την πικρή αλήθεια, ούτε να πιστεύουμε πως αυτή η οπτική ανήκει μόνο σε ένα ακροδεξιό εκλογικό σώμα.

Η κουβέντα που ακούστηκε να λέει ο αστυνομικός των ΜΑΤ για το πλοίο «Madleen» («δεν το βούλιαζαν το πλοίο οι Ισραηλινοί να ησυχάζαμε κι εμείς…») είναι ακριβώς ό,τι σκέφτονται και προτείνουν μειδιώντας πολλοί/-ες περισσότεροι/-ες. Και εδώ δεν πρέπει να αποφεύγουμε την πικρή αλήθεια, ούτε να πιστεύουμε πως αυτή η οπτική ανήκει μόνο σε ένα ακροδεξιό εκλογικό σώμα.

Αν μείνει κανείς και αντέξει αυτά τα σχόλια, βρίσκει κυρίως ένα μίσος προς οτιδήποτε «αριστερό». Προσοχή όμως, αυτό δεν είναι μια πολιτική αντίθεση σε συγκεκριμένα κόμματα ή σε πρόσωπα που ανήκουν στη μια ή την άλλη πλευρά της ελληνικής και διεθνούς αριστεράς. Αυτό θα ήταν μέρος μιας χρήσιμης συζήτησης και αντιπαράθεσης. Με αφορμή όμως τη συμπαράσταση και τις κινητοποιήσεις για την Παλαιστίνη, διακρίνει κανείς μια πρωτόγονη ορμή ταύτισης με τον ισχυρό σε όλα σχεδόν τα επίπεδα: ο κόσμος που συντάσσεται με την ένθερμη υπεράσπιση του ισραηλινού κρατικού και κυβερνητικού πλέγματος με τον ίδιο περίπου τρόπο αισθάνεται και την ανάγκη να υπερασπιστεί την αμερικανική αστυνομία απέναντι στον «όχλο», να κάνει τον συνήγορο των πλουσίων απέναντι στους λαϊκιστές, να δικαιολογήσει τα τουριστικά μεγα-πρότζεκτ στα νησιά, να υπερθεματίσει στις εξορύξεις στο Αιγαίο και οπουδήποτε αλλού, να χειροκροτήσει τη διευκόλυνση των απολύσεων στο Δημόσιο, να χαρεί προκαταβολικά στην ιδέα για αντικατάσταση δασκάλων και καθηγητών με bots και «έξυπνους» βοηθούς. Θα έλεγε κανείς πως μια αλυσίδα συναισθημάτων υπέρ των κυρίαρχων και ισχυρών πόλων της ζωής συγκινεί το ακροατήριο αυτό, έτσι ώστε να μην ανέχεται οτιδήποτε φέρνει μια αντίρρηση κάνοντας λίγο περισσότερο θόρυβο.

Με άλλα λόγια, έχει δημιουργηθεί μια παράταξη της αντι-χειραφέτησης. Προφανώς και με ευθύνη των αντιπάλων της ή όσων είχαν και έχουν διαφορετικές θέσεις (αυτό όμως είναι άλλη συζήτηση και εγώ την έχω δοκιμάσει συχνά). Μια ολόκληρη φέτα κοινής γνώμης δεν θέλει πλέον να ακούσει το παραμικρό για αλλαγή της υπάρχουσας κατάστασης, εκτός αν είναι με τους όρους των επίσημων «μεταρρυθμίσεων».

Τι δεν συγχωρείται πάνω από όλα; Το γεγονός πως ένας πλούσιος (ή εικαζόμενος τέτοιος) μπορεί κάποια στιγμή να μην προασπίζεται τα προβλέψιμα συμφέροντα και τον τρόπο ζωής της κοινωνικής του «σειράς». Ότι μπορεί να παρεκκλίνει από εκεί που τον έταξε η θέση του. Έτσι θα μπει ιδιαίτερα στο στόχαστρο ο αφυπνισμένος αστός, εκείνος, για την ακρίβεια, ο τύπος πολίτη που κινητοποιείται ακόμα με ορισμένους «ιδεαλιστικούς» όρους. Αν δεν θεωρείται ευθέως διαταραγμένη προσωπικότητα, είναι βέβαιο πως θα είναι υποκριτής και ιδιοτελής, γιατί σε αυτόν τον κόσμο το ρεαλιστικό είναι να επιδιώκουν όλοι απλώς να αυγατίσουν την περιουσία τους – ή, έστω, τους οπαδούς τους. Στην πιο σοφτ εκδοχή, η στάση αφύπνισης στιγματίζεται ως καθήλωση στην παιδικότητα και απουσία ωρίμανσης, θέμα που συνιστά βέβαια ένα από τα πιο παλαιά μοτίβα του πολιτικού συντηρητισμού.

Καθόλου τυχαία, στα χρόνια της δικτατορίας κάπως έτσι προσέγγιζαν οι εφημερίδες όποιους ξένους είχαν βοηθήσει τις ελληνικές αντιστασιακές οργανώσεις, όπως η νεαρή Γερμανίδα δικηγόρος Αναλόρε Ρουνφτ (που βασανίστηκε στην Ασφάλεια) ή  η Ιταλίδα βαρόνη που είχε κάποια συμμετοχή στην οργάνωση του Παναγούλη. Η λοιδορία και τα υποτιμητικά σχόλια του τότε θυμίζουν πολύ τα όσα ειπώθηκαν τώρα για την Γκρέτα Τούνμπεργκ και αντίστοιχα πρόσωπα του σήμερα.

Είναι, τέλος, φανερή η διαμόρφωση ενός τραμπικού στρώματος, δίχως φυσικά την αισθητική ή κάποιες υπερβολικές όψεις του αμερικανικού ειδώλου, που παραμένει μοναδικό. Το ενδιαφέρον είναι ότι στο ελληνικό σύστημα δημόσιας γνώμης αυτό το στρώμα διχάζεται σε δυο στρατόπεδα: μια φιλοδυτική, φιλο-ατλαντική, φιλο-ισραηλινή και έξαλλα «αντιρωσική» στρατιά. Και μια άλλη στρατιά, αντιδυτική και ανοιχτά φιλο-πουτινική, η οποία ωστόσο και κατά περίπτωση μπορεί να είναι είτε με τον Νετανιάχου είτε και με τους Παλαιστίνιους (εδώ θα βρει κανείς και άλλες υποδιαιρέσεις, όπου εμπλέκονται οι γεωπολιτικές αλχημείες και η εκλαΐκευση στρατηγικών και ενεργειακών θεμάτων).

Έξω από αυτή την τραμπική σφαίρα, μια πολύ ευρύτερη συντηρητική περιφέρεια φιλοξενεί ανθρώπους που ενοχλούνται σφόδρα από οτιδήποτε «αριστερό». Τι αντιλαμβάνονται όμως ως «αριστερό»; Καθέναν ή καθεμία που μιλούν για κοινωνικές μειονότητες, για πάρκα και πράσινο, για την ανάγκη συνδικάτων ή ευρύτερα κοινωνικών οργανώσεων ή για το ότι είναι καλό πράγμα η πολιτικοποίηση των νεότερων ανθρώπων (και όχι απλώς η επαγγελματική, αθλητική ή lifestyle εικόνα «φυσιολογικότητας»).

Συχνά, αυτή η στάση αλλεργικής αντίδρασης σε καθετί «αριστερό» δικαιολογείται ως κόπωση από κάποια αριστερή/προοδευτική ρητορική, είτε από το επιχείρημα ότι οι συμμαχίες της Ελλάδας απαιτούν «να μην παίζει πλέον κανείς». Εδώ δηλαδή η σοβαρότητα εξισώνεται με την αποδοχή τετελεσμένων αποφάσεων για την οργάνωση του κόσμου μας και με την ιδέα ότι μόνο κάποιες οικογενειακές και προσωπικές στιγμές απομένουν για μας, αφού όλα στις μεγάλες πολιτικές ιδεολογίες έχουν αποδειχτεί ψέματα, λάθη ή απάτες.

Κάπως έτσι φτάσαμε λοιπόν να θεωρείται αχώνευτος ο «αφυπνισμένος» αστός με την παλιά, κλασική σημασία (και όχι με το επινόημα του woke): του πολίτη, δηλαδή, που κερδίζει την υπόληψή του όχι σε ταύτιση και συμπόρευση με τους ισχυρούς και κυρίαρχους αλλά αναλαμβάνοντας κάποιες ευθύνες για όσους συνθλίβονται και καταπατούνται.

Δεν είναι τελικά παρά ένα πράγμα: να μη χαίρεσαι το τσάκισμα των τσακισμένων, να μη γυαλίζεις από ευτυχία νιώθοντας πως είσαι επιτέλους με τον νικητή.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

trump hitler

Ακροβατώντας / Είναι ο Τραμπ ο Χίτλερ των ημερών μας;

Εκατομμύρια πολίτες σε όλο τον κόσμο αναρωτιούνται αν όσα συμβαίνουν μετά την εκλογή του είναι πραγματικά ή πρόκειται για έναν κακό εφιάλτη. Όλα δείχνουν ότι έχουν πολλούς και βάσιμους λόγους γι’ αυτό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Ο Τραμπ, ο Μασκ και η νέα, «fascism friendly» τάξη πραγμάτων

Οπτική Γωνία / Ο Τραμπ, ο Μασκ και η νέα, «fascism friendly» τάξη πραγμάτων

«Ο σύγχρονος “φιλικός στον χρήστη φασισμός” δεν έχει την απροκάλυπτη βαρβαρότητα του φασισμού του 20ού αιώνα, έχει όμως στη ρίζα του την ίδια επιλεκτική άρνηση των ατομικών ελευθεριών, των δημοκρατικών δικαιωμάτων και των κοινωνικών κατακτήσεων προς όφελος των προνομιούχων και των ισχυρών. Όποιος νοιάζεται πραγματικά για το μέλλον της δημοκρατίας δεν γίνεται να αγνοήσει την τρομακτική αυτή πραγματικότητα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H εξέγερση της «κανονικότητας»

Οπτική Γωνία / H εξέγερση της «κανονικότητας»

Μια τάση που θέλει να προσελκύσει μετριοπαθή ακροατήρια, αντλώντας από μια ψευδή εκδοχή της Ιστορίας, η οποία θέλει τον δυτικό πολιτισμό να υποφέρει ή να παρακμάζει γιατί τάχα έπεσε θύμα του ανθρωπισμού του.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
EPEJERGAS HIV/AIDS: Σύντομα θα αποτελεί παρελθόν;

Οπτική Γωνία / HIV/AIDS: Σύντομα θα αποτελεί παρελθόν;

Οι κρίσιμοι σταθμοί μιας δύσκολης πορείας που ξεκίνησε το 1981, οπότε πιστοποιήθηκαν τα πρώτα κρούσματα HIV, μέχρι σήμερα, που στόχος πια είναι η πλήρης ύφεση της νόσου, με ορίζοντα την επίτευξη της ίασης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πάνος Ρούτσι: Ο απεργός πείνας που συγκλονίζει την Ελλάδα

Οπτική Γωνία / Πάνος Ρούτσι: Ο απεργός πείνας που συγκλονίζει την Ελλάδα

Επιστρατεύοντας το ύστατο μέσο πίεσης, ο Πάνος Ρούτσι ζητά δικαιοσύνη για τα Τέμπη και άδεια για να ξεθάψει το παιδί που έχασε στο μοιραίο τρένο, ώστε να ταυτοποιηθεί και να γίνουν τοξικολογικές εξετάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τα drones μέχρι την τεχνητή νοημοσύνη: Η Κίνα αλλάζει την παγκόσμια ασφάλεια

Οπτική Γωνία / Από τα drones μέχρι το AI: Η Κίνα αλλάζει την παγκόσμια ασφάλεια

Πώς η στρατιωτική άνοδος της Κίνας και η στρατηγική σύμπλευση με τη Ρωσία διαμορφώνουν τις ευρωπαϊκές και παγκόσμιες προκλήσεις για την ασφάλεια; Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζέφρι Σακς: «Ο Τραμπ είναι διχαστικός και επικίνδυνος»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Ο Τραμπ είναι διχαστικός και επικίνδυνος»

Γιατί οι Ηνωμένες Πολιτείες μοιάζουν πιο διχασμένες από ποτέ; Και πού οφείλεται η άνοδος της πολιτικής βίας; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αντιδράσεις στην Πάρο για την τουριστική επένδυση στις Κολυμπήθρες ή Συλλογή υπογραφών κατά της στρατηγικής επένδυσης στην Πάρο

Ρεπορτάζ / Στις Κολυμπήθρες της Πάρου θα χτιστεί ένα τεράστιο ξενοδοχείο. Γιατί;

Η τοπική κοινωνία αντιδρά στην κατασκευή μεγάλου τουριστικού συγκροτήματος, προειδοποιώντας για αλλοίωση του τοπίου και επιβάρυνση των ήδη πιεσμένων υποδομών του νησιού.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βαθαίνει η κρίση εμπιστοσύνης, αλλά κανένας δεν πτοείται 

Βασιλική Σιούτη / Βαθαίνει η κρίση εμπιστοσύνης, αλλά κανένας δεν πτοείται 

Στην Ελλάδα η κοινή γνώμη έχει τη χειρότερη άποψη για τα πολιτικά κόμματα της χώρας, αλλά αυτό δεν μοιάζει να πτοεί κανέναν, παρά τον υπαρκτό κίνδυνο απονομιμοποίησης του πολιτικού συστήματος. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο Γιάννης Σίνα Ούγκο Αντετοκούνμπο…

Ακροβατώντας / Ο Γιάννης Σίνα Ούγκο Αντετοκούνμπο και ο κάθε Γιάννης

Σαν αυτόν υπάρχουν χιλιάδες ακόμα άνθρωποι που ζουν στη χώρα μας, πολλές χιλιάδες «καταραμένοι» που για διάφορους λόγους έφτασαν και φτάνουν ως εδώ με κάτι καρυδότσουφλα, σε μια προσπάθεια να επιβιώσουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Η φωτιά στο Γηροκομείο Πατρών και τα πορίσματα που αλλάζουν τα δεδομένα

Ρεπορτάζ / Η φωτιά στο Γηροκομείο Πατρών και τα πορίσματα που αλλάζουν τα δεδομένα

Ενώ τα πορίσματα της Πυροσβεστικής δεν εντοπίζουν στοιχεία εμπρησμού, δύο φοιτητές εξακολουθούν να κρατούνται προσωρινά για τη φωτιά στην περιοχή του Γηροκομείου Πατρών, με την υπόθεση να ξυπνά μνήμες από παλαιότερες δικαστικές πλάνες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η σάγκα της Μονής Σινά

Ρεπορτάζ / Μυστήριο, βία, σκάνδαλα και διαπλοκή: Η σάγκα της Μονής Σινά

Από την έρημο Σινά και την Ιερουσαλήμ μέχρι το Φανάρι, από το Κάιρο και την Αθήνα μέχρι τις Βρυξέλλες, εκτυλίσσεται μια εκκλησιαστική-διπλωματική υπόθεση που θα μπορούσε να γίνει ταινία.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί ο δήμος Αθηναίων αδιαφορεί για την αρχαία κοίτη του Ιλισού; 

Ρεπορτάζ / Γιατί ο δήμος Αθηναίων αδιαφορεί για την αρχαία κοίτη του Ιλισού; 

Αντί να απομακρύνει το Ολυμπιακό Κολυμβητήριο που έχει χτιστεί επάνω της, ο δήμαρχος το ανακαινίζει, παραβλέποντας αυτήν τη ζώνη τεράστιας ιστορικής, αρχαιολογικής και περιβαλλοντικής σημασίας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ