Όλα τα ’χαμε στην Ελλάδα, η ευθανασία μάς έλειπε

Όλα τα ’χαμε στην Ελλάδα, η ευθανασία μάς έλειπε Facebook Twitter
Η ευθανασία δεν είναι, σίγουρα, το «εργαλείο» που έχει το ανήμπορο πλέον μέλος της οικογένειας για να μας απαλλάξει «συναινετικά» απ’ την παρουσία του. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ μέρες ένα σωρό γνώμες για το ότι πρέπει να θεσμοθετηθεί η ευθανασία με αφορμή τους φόνους δύο γυναικών από άντρες της οικογένειάς τους, θέλω να σας ρωτήσω το εξής: είστε με τα σωστά σας; 

Το θέμα είναι ότι ο φόνος, αντί να γίνει από οικείο πρόσωπο, πρέπει να γίνει με κρατική υπογραφή; Aυτό είναι το διακύβευμα; Πώς θα ξεφορτωθούμε τα βάρη χωρίς να πάμε φυλακή; Δυσκολεύομαι πάρα πολύ να δω τη σύνδεση ανάμεσα στον τρόπο που πέθαναν οι δύο γυναίκες και το κοινωνικό ενδιαφέρον για την ευθανασία. Είναι η ευθανασία ο τρόπος με τον οποίο οι φροντιστές θα απελευθερώνονται απ’ το βάρος της φροντίδας; Εκεί πρέπει να εστιάσουμε; 

Ζούμε, εσείς κι εγώ, σε μια χώρα με υποβαθμισμένο σύστημα δημόσιας υγείας. Ζούμε σε μια χώρα στην οποία άνθρωποι με διαφόρων λογιών ασθένειες και διαφορετικά είδη ορατών και αόρατων αναπηριών κάθονται και γράφουν, όπου μπορούν, ότι νιώθουν πως η ζωή τους δεν μετράει και ότι δεν έχουν πρόσβαση σε επαρκή φροντίδα και ιατρικές δομές. Η μέση ελληνική οικογένεια δεν μπορεί να διαχειριστεί το κόστος φροντίδας κανενός μέλους που δεν είναι υγιές και αρτιμελές. Ένας καρκίνος, μια σκλήρυνση, ένα τροχαίο οδηγούν οικογένειες σε οικονομική κατάρρευση. Οι άνθρωποι αυτής της χώρας αναρωτιούνται αν θα ζήσουν αν δεν δώσουν φακελάκι πριν από την επέμβαση. Υπάρχει τεράστιο πρόβλημα τόσο με το στίγμα γύρω απ’ τα γηροκομεία όσο και με τις ιστορίες τρόμου που βλέπουν το φως της δημοσιότητας σχετικά με την κακοποίηση ηλικιωμένων. 

Δεν είναι προφανές ότι σε μια χώρα σαν την Ελλάδα, η κουβέντα για την ευθανασία μετατρέπεται σε «πώς θα πεθάνουν πιο εύκολα οι φτωχοί που επιβαρύνουν τα συστήματα υγείας»;

Σε αυτήν τη χώρα, με την αφορμή δύο φόνων, θ’ ανοίξουμε το θέμα της ευθανασίας; 

Δεν είναι μόνο κακόγουστο, είναι και επικίνδυνο. Βρίσκετε λογικό οι μεγιστάνες του κόσμου να ψάχνουν τρόπους να ζήσουν περισσότερο, με καλύτερη ποιότητα ζωής και κάνοντας biohacking με όποιους τρόπους μπορούν να διανοηθούν, ενώ «εμείς» συζητάμε, στο υπάρχον κοινωνικό γίγνεσθαι, το «δικαίωμα σ’ έναν αξιοπρεπή θάνατο»; Και είναι δυνατόν αυτό να έρχεται ΠΡΙΝ από την κατάκτηση μιας αξιοπρεπούς ζωής;

Το ν’ ανοίγει συζήτηση για την ευθανασία με τέτοια αφορμή δεν είναι υπέρ μας. Τα κοινωνικά αιτήματα πριν απ’ αυτό είναι, καταρχάς, η παροχή φροντίδας. Να μην εξαρτάται η ζωή και το «ευ ζην» ενός προσώπου άρρωστου ή κατάκοιτου ή μη ικανού να αυτοεξυπηρετηθεί από τον εξαναγκασμό ενός μέλους της οικογένειάς του. Επίσης, η δημιουργία γηροκομείων με καλοπληρωμένο προσωπικό που αξιολογείται τακτικά. Κοινωνικό αίτημα μπορεί να είναι οι «κοινωνικές νοσοκόμες» ή, ενδεχομένως, η 24ωρη φροντίδα με κρατικά κονδύλια ή η δημιουργία ενός πλαισίου εντός του οποίου υπάρχουν διάφορα είδη κινήτρων για εκπαιδευόμενα πρόσωπα στον χώρο της φροντίδας ώστε να ασχοληθούν με τα πρόσωπα που τη χρειάζονται. Ας δούμε τι προτάσεις έχουν οι ειδικοί της υγείας, οι άνθρωποι που εργάζονται με ασθενείς οι οποίοι ολοκληρώνουν τον κύκλο της ζωής τους ή, τέλος πάντων, οι κατάλληλοι άνθρωποι που έχουν σκεφτεί ενδεχόμενες λύσεις. 

Θέλω να μείνω, πολύ συγκεκριμένα, στο «αν θέλει το πρόσωπο να προβεί σε ευθανασία και το ζητάει απεγνωσμένα». Αυτοδιάθεση, εννοείται. Εσείς ποιον εμπιστεύεστε να ελέγξει τη «συναίνεση»; Ποιο είναι το πλαίσιο που αποκλείει κάθε χρηματισμό, την επιρροή και τις απειλές από κληρονόμους; Δεν είναι προφανές ότι σε μια χώρα σαν την Ελλάδα, η κουβέντα για την ευθανασία μετατρέπεται σε «πώς θα πεθάνουν πιο εύκολα οι φτωχοί που επιβαρύνουν τα συστήματα υγείας»;

Δεν ζούμε σ’ ένα μέρος όπου όλα αυτά είναι λυμένα και πλέον μας έχει μείνει ένα, το πώς, αφότου έχουμε κάνει ό,τι είναι εφικτό για να ζήσουμε καλά, να πεθάνουμε καλά. Είναι αφελής μια τέτοια ανάγνωση. Τα πράγματα εδώ είναι αυτά που είναι. Δεν είναι αυτά που θα θέλαμε να είναι. Και στον κόσμο αυτό, τον τωρινό, η κουβέντα για την ευθανασία ακούγεται σαν να λέμε «ταυτίζομαι τόσο πολύ με το πρόσωπο του θύτη που εύχομαι το κράτος να σκότωνε για μένα». 

Η ευθανασία έχει νόημα όταν προηγούμενα ζητήματα έχουν λυθεί. Όταν μια κοινωνία, τη στιγμή που έχει νοιαστεί όσο μπορούσε να νοιαστεί −και όταν ένας άνθρωπος πια έχει φτάσει στο σημείο να εξαντλήσει κάθε άλλη δυνατότητα−, φτάνει να σκεφτεί πως, αφού η εκδημία είναι με βεβαιότητα επώδυνη, δυσβάσταχτη και με κάθε τρόπο μη αξιοβίωτη, μπορεί να επιταχύνει το βέβαιο τέλος. Δεν είναι μια λύση για να ανακουφιστούν άλλοι, δεν είναι η απάντηση σε ένα υποτιμημένο σύστημα δημόσιας υγείας και δεν είναι, σίγουρα, το «εργαλείο» που έχει το ανήμπορο πλέον μέλος της οικογένειας για να μας απαλλάξει «συναινετικά» απ’ την παρουσία του. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Οπτική Γωνία / «Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε από τα βάσανά της»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Το πότε και υπό ποιες συνθήκες κατανοούμε και συμπάσχουμε με έναν δολοφόνο αποκαλύπτει πολλά για τις αξίες και τις προτεραιότητές μας. 
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Η «Τελική έξοδος» και το δικαίωμα στην ευθανασία

Υγεία & Σώμα / Η «Τελική έξοδος» και το δικαίωμα στην ευθανασία

Έχουμε το δικαίωμα να επιλέξουμε πώς θα πεθάνουμε όταν βρισκόμαστε στα πρόθυρα του αναπόφευκτου, χωρίς αυτό να αντιβαίνει στην αξία της ζωής; Ποια είναι τα ηθικά, νομικά και πολιτισμικά διλήμματα; Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση για το θέμα πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στη Μικρή Σκηνή της Στέγης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ASSISTED SUICIDE

Guest Editors / «Αξίζει να συνεχίσω να παλεύω για τη ζωή μου;»

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη όσον αφορά την ευθανασία; Ποιο είναι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα; Ο δικηγόρος Βασίλειος Χ. Αρβανίτης γράφει για ένα ακανθώδες ζήτημα που επανέρχεται συνεχώς στο προσκήνιο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Χ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ