Όλα τα ’χαμε στην Ελλάδα, η ευθανασία μάς έλειπε

Όλα τα ’χαμε στην Ελλάδα, η ευθανασία μάς έλειπε Facebook Twitter
Η ευθανασία δεν είναι, σίγουρα, το «εργαλείο» που έχει το ανήμπορο πλέον μέλος της οικογένειας για να μας απαλλάξει «συναινετικά» απ’ την παρουσία του. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ μέρες ένα σωρό γνώμες για το ότι πρέπει να θεσμοθετηθεί η ευθανασία με αφορμή τους φόνους δύο γυναικών από άντρες της οικογένειάς τους, θέλω να σας ρωτήσω το εξής: είστε με τα σωστά σας; 

Το θέμα είναι ότι ο φόνος, αντί να γίνει από οικείο πρόσωπο, πρέπει να γίνει με κρατική υπογραφή; Aυτό είναι το διακύβευμα; Πώς θα ξεφορτωθούμε τα βάρη χωρίς να πάμε φυλακή; Δυσκολεύομαι πάρα πολύ να δω τη σύνδεση ανάμεσα στον τρόπο που πέθαναν οι δύο γυναίκες και το κοινωνικό ενδιαφέρον για την ευθανασία. Είναι η ευθανασία ο τρόπος με τον οποίο οι φροντιστές θα απελευθερώνονται απ’ το βάρος της φροντίδας; Εκεί πρέπει να εστιάσουμε; 

Ζούμε, εσείς κι εγώ, σε μια χώρα με υποβαθμισμένο σύστημα δημόσιας υγείας. Ζούμε σε μια χώρα στην οποία άνθρωποι με διαφόρων λογιών ασθένειες και διαφορετικά είδη ορατών και αόρατων αναπηριών κάθονται και γράφουν, όπου μπορούν, ότι νιώθουν πως η ζωή τους δεν μετράει και ότι δεν έχουν πρόσβαση σε επαρκή φροντίδα και ιατρικές δομές. Η μέση ελληνική οικογένεια δεν μπορεί να διαχειριστεί το κόστος φροντίδας κανενός μέλους που δεν είναι υγιές και αρτιμελές. Ένας καρκίνος, μια σκλήρυνση, ένα τροχαίο οδηγούν οικογένειες σε οικονομική κατάρρευση. Οι άνθρωποι αυτής της χώρας αναρωτιούνται αν θα ζήσουν αν δεν δώσουν φακελάκι πριν από την επέμβαση. Υπάρχει τεράστιο πρόβλημα τόσο με το στίγμα γύρω απ’ τα γηροκομεία όσο και με τις ιστορίες τρόμου που βλέπουν το φως της δημοσιότητας σχετικά με την κακοποίηση ηλικιωμένων. 

Δεν είναι προφανές ότι σε μια χώρα σαν την Ελλάδα, η κουβέντα για την ευθανασία μετατρέπεται σε «πώς θα πεθάνουν πιο εύκολα οι φτωχοί που επιβαρύνουν τα συστήματα υγείας»;

Σε αυτήν τη χώρα, με την αφορμή δύο φόνων, θ’ ανοίξουμε το θέμα της ευθανασίας; 

Δεν είναι μόνο κακόγουστο, είναι και επικίνδυνο. Βρίσκετε λογικό οι μεγιστάνες του κόσμου να ψάχνουν τρόπους να ζήσουν περισσότερο, με καλύτερη ποιότητα ζωής και κάνοντας biohacking με όποιους τρόπους μπορούν να διανοηθούν, ενώ «εμείς» συζητάμε, στο υπάρχον κοινωνικό γίγνεσθαι, το «δικαίωμα σ’ έναν αξιοπρεπή θάνατο»; Και είναι δυνατόν αυτό να έρχεται ΠΡΙΝ από την κατάκτηση μιας αξιοπρεπούς ζωής;

Το ν’ ανοίγει συζήτηση για την ευθανασία με τέτοια αφορμή δεν είναι υπέρ μας. Τα κοινωνικά αιτήματα πριν απ’ αυτό είναι, καταρχάς, η παροχή φροντίδας. Να μην εξαρτάται η ζωή και το «ευ ζην» ενός προσώπου άρρωστου ή κατάκοιτου ή μη ικανού να αυτοεξυπηρετηθεί από τον εξαναγκασμό ενός μέλους της οικογένειάς του. Επίσης, η δημιουργία γηροκομείων με καλοπληρωμένο προσωπικό που αξιολογείται τακτικά. Κοινωνικό αίτημα μπορεί να είναι οι «κοινωνικές νοσοκόμες» ή, ενδεχομένως, η 24ωρη φροντίδα με κρατικά κονδύλια ή η δημιουργία ενός πλαισίου εντός του οποίου υπάρχουν διάφορα είδη κινήτρων για εκπαιδευόμενα πρόσωπα στον χώρο της φροντίδας ώστε να ασχοληθούν με τα πρόσωπα που τη χρειάζονται. Ας δούμε τι προτάσεις έχουν οι ειδικοί της υγείας, οι άνθρωποι που εργάζονται με ασθενείς οι οποίοι ολοκληρώνουν τον κύκλο της ζωής τους ή, τέλος πάντων, οι κατάλληλοι άνθρωποι που έχουν σκεφτεί ενδεχόμενες λύσεις. 

Θέλω να μείνω, πολύ συγκεκριμένα, στο «αν θέλει το πρόσωπο να προβεί σε ευθανασία και το ζητάει απεγνωσμένα». Αυτοδιάθεση, εννοείται. Εσείς ποιον εμπιστεύεστε να ελέγξει τη «συναίνεση»; Ποιο είναι το πλαίσιο που αποκλείει κάθε χρηματισμό, την επιρροή και τις απειλές από κληρονόμους; Δεν είναι προφανές ότι σε μια χώρα σαν την Ελλάδα, η κουβέντα για την ευθανασία μετατρέπεται σε «πώς θα πεθάνουν πιο εύκολα οι φτωχοί που επιβαρύνουν τα συστήματα υγείας»;

Δεν ζούμε σ’ ένα μέρος όπου όλα αυτά είναι λυμένα και πλέον μας έχει μείνει ένα, το πώς, αφότου έχουμε κάνει ό,τι είναι εφικτό για να ζήσουμε καλά, να πεθάνουμε καλά. Είναι αφελής μια τέτοια ανάγνωση. Τα πράγματα εδώ είναι αυτά που είναι. Δεν είναι αυτά που θα θέλαμε να είναι. Και στον κόσμο αυτό, τον τωρινό, η κουβέντα για την ευθανασία ακούγεται σαν να λέμε «ταυτίζομαι τόσο πολύ με το πρόσωπο του θύτη που εύχομαι το κράτος να σκότωνε για μένα». 

Η ευθανασία έχει νόημα όταν προηγούμενα ζητήματα έχουν λυθεί. Όταν μια κοινωνία, τη στιγμή που έχει νοιαστεί όσο μπορούσε να νοιαστεί −και όταν ένας άνθρωπος πια έχει φτάσει στο σημείο να εξαντλήσει κάθε άλλη δυνατότητα−, φτάνει να σκεφτεί πως, αφού η εκδημία είναι με βεβαιότητα επώδυνη, δυσβάσταχτη και με κάθε τρόπο μη αξιοβίωτη, μπορεί να επιταχύνει το βέβαιο τέλος. Δεν είναι μια λύση για να ανακουφιστούν άλλοι, δεν είναι η απάντηση σε ένα υποτιμημένο σύστημα δημόσιας υγείας και δεν είναι, σίγουρα, το «εργαλείο» που έχει το ανήμπορο πλέον μέλος της οικογένειας για να μας απαλλάξει «συναινετικά» απ’ την παρουσία του. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Οπτική Γωνία / «Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε από τα βάσανά της»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Το πότε και υπό ποιες συνθήκες κατανοούμε και συμπάσχουμε με έναν δολοφόνο αποκαλύπτει πολλά για τις αξίες και τις προτεραιότητές μας. 
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Η «Τελική έξοδος» και το δικαίωμα στην ευθανασία

Υγεία & Σώμα / Η «Τελική έξοδος» και το δικαίωμα στην ευθανασία

Έχουμε το δικαίωμα να επιλέξουμε πώς θα πεθάνουμε όταν βρισκόμαστε στα πρόθυρα του αναπόφευκτου, χωρίς αυτό να αντιβαίνει στην αξία της ζωής; Ποια είναι τα ηθικά, νομικά και πολιτισμικά διλήμματα; Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση για το θέμα πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στη Μικρή Σκηνή της Στέγης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ASSISTED SUICIDE

Guest Editors / «Αξίζει να συνεχίσω να παλεύω για τη ζωή μου;»

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη όσον αφορά την ευθανασία; Ποιο είναι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα; Ο δικηγόρος Βασίλειος Χ. Αρβανίτης γράφει για ένα ακανθώδες ζήτημα που επανέρχεται συνεχώς στο προσκήνιο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Χ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ