Η «Τελική έξοδος» και το δικαίωμα στην ευθανασία

Η «Τελική έξοδος» και το δικαίωμα στην ευθανασία Facebook Twitter
Εκτός από την υποβοηθούμενη αυτοκτονία με τη λήψη κάποιου σκευάσματος από τον ίδιο τον ασθενή, υπάρχουν επίσης η ενεργητική ευθανασία και η παθητική ευθανασία, που έγκειται στη μη έναρξη της διαδικασίας αποτροπής του θανάτου. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0


ΜΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ,
πιθανότατα, τόσο παλιά όσο και το είδος μας και η οποία είναι αφενός βαθιά ηθική και φιλοσοφική, αφετέρου και κατά πρώτο λόγο εντελώς πραγματιστική, αφού αφορά μια απόφαση που ένας άνθρωπος, ένας βαριά ασθενής στην περίπτωση αυτή, μπορεί, εφόσον αυτό του επιτρέπεται, να πάρει μία μόνο φορά και από την οποία δεν υπάρχει επιστροφή. Εξίσου μεγάλος είναι, ταυτόχρονα, ο προβληματισμός που αφορά σε ανθρώπους οι οποίοι δεν είναι σε θέση να αποφασίσουν ή/και να ενεργήσουν οι ίδιοι (διακοπή της μηχανικής υποστήριξης της ζωής) αλλά και το κατά πόσο ο γιατρός τους ή άλλο κοντινό τους πρόσωπο δικαιούται –και επιθυμεί– να τους συνδράμει.   

Ειδικοί επιστήμονες και διανοητές –ο διδάκτορας Νομικής Αθανάσιος Αναγνωστόπουλος, ο συγγραφέας Σταύρος Ζουμπουλάκης, η επίκουρη καθηγήτρια Γηριατρικής στην Ιατρική Σχολή Αθηνών Ευρυδίκη Κραββαρίτη, η διευθύντρια της Μονάδας Ανακουφιστικής Φροντίδας «Γαλιλαία» Αλίκη Τσερκέζογλου και η content creator Μαρία Χατζηιωάννου, με συντονίστρια τη δημοσιογράφο Μανίνα Ντάνου, αλλά και ασθενείς, καθώς επίσης συγγενείς αυτών, μοιράστηκαν τις προσωπικές τους εμπειρίες, μιλώντας ανοιχτά και με ειλικρίνεια, σε μια αίθουσα γεμάτη ακροατές όλων των ηλικιών –στην πλειοψηφία τους γυναίκες– για την ευθανασία και την υποβοηθούμενη αυτοκτονία στην Ελλάδα και τον υπόλοιπο κόσμο. Η εκδήλωση στη Μικρή Σκηνή της Στέγης, στο πλαίσιο του Society Uncensored με τίτλο «Τελική έξοδος» έλαβε χώρα σε μια περίοδο που το ζήτημα αυτό βρίσκεται στην επικαιρότητα, εξ αφορμής και της εξόδου στις κινηματογραφικές αίθουσες της «Τελευταίας Πνοής» του 91χρονου, πλέον, Κώστα Γαβρά, ο οποίος διαπραγματεύεται αυτό ακριβώς το δίλημμα, κάτι που έπραξε κι ο Πέδρο Αλμοδόβαρ στο «Διπλανό Δωμάτιο», που κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του ’24, έναν μήνα περίπου αφότου η βρετανική Βουλή τάχθηκε με 330 ψήφους έναντι 275 υπέρ της αλλαγής του νόμου για την ευθανασία. Ιδού τι κατέγραψα από τα όσα ενδιαφέροντα ειπώθηκαν:

Οκτώ χώρες στον κόσμο συν κάποιες Πολιτείες της Αυστραλίας επιτρέπουν σήμερα υπό αυστηρές προϋποθέσεις την ενεργητική εθελοντική ευθανασία, από τις οποίες οι πέντε ευρωπαϊκές (Ολλανδία, Βέλγιο, Λουξεμβούργο, Ισπανία, Πορτογαλία), με τη Μεγάλη Βρετανία να είναι η αμέσως επόμενη «υποψήφια». Η Ελβετία την αποδέχεται επίσης αλλά μόνο για ξένους υπηκόους. Αρκετά περισσότερες είναι οι χώρες όπου επιτρέπεται η παθητική ευθανασία (άρνηση θεραπείας/απόσυρση υποστήριξης ζωής), ανάμεσά τους και η Ελλάδα, όπου πάντως η υποβοηθούμενη αυτοκτονία κάθε μορφής αποτελεί ποινικό αδίκημα και επισύρει πέντε χρόνια φυλάκιση ή και παραπάνω για το πρόσωπο που συνέργησε. Στον Καναδά, πάλι, που από το 2016 επιτρέπει την εθελοντική ευθανασία, ένα 7% του πληθυσμού συναινεί να εφαρμοστεί και στους ίδιους.

Ένα γενικότερο πρόβλημα στην Ελλάδα είναι η επικρατούσα κουλτούρα της μη ενημέρωσης του ασθενούς για την πραγματική κατάσταση της υγείας του, κάτι που αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα στο να μπορέσει να πάρει ο ίδιος μια τέτοια απόφαση, ακόμα και στην περίπτωση που θα άλλαζε ο νόμος.

Εκτός από την υποβοηθούμενη αυτοκτονία με τη λήψη κάποιου σκευάσματος από τον ίδιο τον ασθενή, υπάρχουν επίσης η ενεργητική ευθανασία (διακοπή της μηχανικής υποστήριξης από τον γιατρό) και η παθητική ευθανασία, που έγκειται στη μη έναρξη της διαδικασίας αποτροπής του θανάτου. Όλα αυτά, πάντα, σε περιπτώσεις ανίατων ασθενειών που βρίσκονται στο τελικό στάδιο. Απαραίτητη είναι η γραπτή συναίνεση του ασθενούς, ο οποίος πρέπει να είναι απόλυτα διαυγής πνευματικά –διαφορετικά απαιτείται η συναίνεση συγγενών α’ βαθμού–, και βέβαια η σχετική ιατρική γνωμάτευση ότι έχει εξαντληθεί κάθε πρόσφορο μέσο θεραπείας και ότι η κατάσταση είναι μη αναστρέψιμη. Η ευθανασία ή η υποβοηθούμενη αυτοκτονία σε ανηλίκους απαγορεύονται, κατά κανόνα, στις περισσότερες χώρες όπου αυτές επιτρέπονται νομικά.    

Ένα γενικότερο πρόβλημα στην Ελλάδα είναι η επικρατούσα κουλτούρα της μη ενημέρωσης του ασθενούς για την πραγματική κατάσταση της υγείας του, κάτι που αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα στο να μπορέσει να πάρει ο ίδιος μια τέτοια απόφαση, ακόμα και στην περίπτωση που θα άλλαζε ο νόμος. Υπάρχει επίσης έντονη εμπλοκή της οικογένειας και των συγγενών, που επηρεάζει και τις αποφάσεις για την πορεία του ασθενούς. Παρότι όμως εκτιμάται ότι η ελληνική κοινωνία δεν είναι ακόμα έτοιμη να αντιμετωπίσει ψύχραιμα το ζήτημα της ευθανασίας, οι περισσότεροι ομιλητές συμφώνησαν ότι οφείλουμε να σεβόμαστε την επιθυμία ενός ασθενούς σε τελικό στάδιο για τη συνέχιση ή μη κάποιας θεραπείας, λαμβάνοντας υπόψη την τεράστια ταλαιπωρία που υφίσταται με τη διαρκή παράταση όχι της ζωής αλλά του θανάτου, όπως τονίστηκε, κάτι το οποίο είναι σήμερα πιο εφικτό από ποτέ χάρη στην πρόοδο της ιατρικής. 

Τονίστηκε, επιπλέον, η ιδιαίτερη σημασία της ανακουφιστικής φροντίδας, που στη χώρα μας βρίσκεται ακόμα σε πολύ πρώιμο στάδιο. Η ανακουφιστική φροντίδα, που προηγείται της όποιας συζήτησης περί ευθανασίας, προσφέρεται και κατ’ οίκον και μπορεί να κάνει πολύ πιο βατό το «πέρασμα», σε ένα περιβάλλον σίγουρα πιο ευχάριστο από το νοσοκομειακό, ενώ δίνει τη δυνατότητα στον ασθενή ή τον υπερήλικα που έχει πλέον καταπέσει χωρίς προοπτική επανάκαμψης να έχει εκείνος τον έλεγχο στις τελευταίες του στιγμές. Στην Ελλάδα υπάρχει σήμερα μόνο μία εξειδικευμένη μονάδα ανακουφιστικής φροντίδας, η «Γαλιλαία», ενώ ελλείψεις αναφέρθηκαν και στα παρηγορητικά φάρμακα όπως η μορφίνη. «Κανείς άνθρωπος και για κανέναν λόγο δεν αξίζει να υποφέρει σε τέτοιο βαθμό», όπως είπε χαρακτηριστικά σε ζωντανή μετάδοση σύζυγος βαριά ασθενούς που απεβίωσε. «Πώς απαντάς στον άνθρωπο που απελπισμένα σε ρωτά “πόσο ακόμα θα κρατήσει όλο αυτό”»; 

Η «Τελική έξοδος» και το δικαίωμα στην ευθανασία Facebook Twitter
Ειδικοί επιστήμονες και διανοητές με συντονίστρια τη δημοσιογράφο Μανίνα Ντάνου, αλλά και ασθενείς, καθώς επίσης συγγενείς αυτών, μοιράστηκαν τις προσωπικές τους εμπειρίες, μιλώντας ανοιχτά και με ειλικρίνεια, σε μια αίθουσα γεμάτη ακροατές όλων των ηλικιών.

Διατυπώθηκε η άποψη ότι κοντά στο δικαίωμα στη ζωή οφείλουμε να εξετάσουμε και την αναγνώριση του δικαιώματος στον θάνατο, με στόχο αυτός να είναι όσο το δυνατόν πιο αξιοπρεπής. Η προστασία και η διατήρηση/παράταση της ζωής με κάθε τρόπο είναι μεν αξίωμα, υπάρχουν εντούτοις περιπτώσεις που αυτή η «εξαναγκαστική» παράταση είναι τόσο ανυπόφορη και οδυνηρή, τόσο για τον ασθενή όσο και για τους δικούς του ανθρώπους –σωστό βασανιστήριο–, ώστε το αξίωμα αυτό θα πρέπει, όπως ειπώθηκε, να επανεξεταστεί. «Όσοι αντιτίθενται απόλυτα στην ευθανασία είναι όλοι τους υγιείς», ειπώθηκε χαρακτηριστικά.

Υπάρχουν, βεβαίως, μια σειρά άλλα ζητήματα που οφείλουν να εξεταστούν σε αυτό το πλαίσιο, όπως το πόσοι γιατροί θα δέχονταν να κάνουν τη θανατηφόρο ένεση αν επρόκειτο για ενεργητική ευθανασία, ή το ποιος θα λάβει την τελική απόφαση αναφορικά με ψυχικά πάσχοντες ή ανθρώπους που δεν επικοινωνούν με το περιβάλλον, όπως, π.χ., όσοι έχουν άνοια. Υπάρχει επίσης το ενδεχόμενο να «πιεστεί» κάποιος ασθενής ώστε, εκούσια ή μη, να συναινέσει στον τερματισμό της ζωής του από κοντινά του πρόσωπα για οικονομικά ή άλλα συμφέροντα. Εκτιμάται ωστόσο ότι αυτά μπορούν να αντιμετωπιστούν, καθώς μάλιστα οι «κόκκινες γραμμές» απέναντι στην ευθανασία υποχωρούν παγκοσμίως.

Αναφέρθηκαν τα παραδείγματα τριών οργανισμών που ειδικεύονται στο πεδίο, της ελβετικής Dignitas, της αυστραλιανής Exit και της αμερικανικής Final Exit, ενώ υπήρξαν και ζωντανές συνδέσεις με εκπροσώπους. Οι δύο πρώτοι παρέχουν σκευάσματα που προωθούν την ευθανασία, ενώ ο τρίτος ειδικεύεται στη συμβουλευτική, χωρίς να παρέχει ο ίδιος τα μέσα. Κάτι αντίστοιχο θα μπορούσε, καθώς ειπώθηκε, να λειτουργήσει και στην Ελλάδα, καθώς η συμβουλευτική δεν αντιβαίνει στο ισχύον νομικό πλαίσιο.

Ο χριστιανισμός, όπως και οι άλλες μεγάλες μονοθεϊστικές θρησκείες, απορρίπτει κατηγορηματικά την ευθανασία και σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, όπου η Εκκλησία διατηρεί στενούς δεσμούς με την πολιτεία, η άποψή της είναι βαρύνουσα. Η τελευταία προκρίνει την ανακουφιστική φροντίδα, η «Γαλιλαία» εξάλλου λειτουργεί υπό την αιγίδα της Μητρόπολης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής. Η Καθολική Εκκλησία, πάλι, δείχνει τα τελευταία χρόνια να βλέπει πιο θετικά τη δυνατότητα της ευθανασίας, όπως αναφέρθηκε.  

Σημαντικό είναι, όπως ειπώθηκε, να μπορεί ο ενδιαφερόμενος να έχει στη διάθεσή του κάποιο σκεύασμα για υποβοηθούμενη αυτοκτονία ώστε να νιώθει ότι ανά πάσα στιγμή μπορεί να το χρησιμοποιήσει, ακόμα κι αν δεν το κάνει. «Το να έχεις μαζί σου, για παράδειγμα, ένα Xanax για την περίπτωση που θα πάθεις κρίση πανικού δεν σημαίνει ότι θα το πάρεις οπωσδήποτε, μπορεί, αντίθετα, η ιδέα και μόνο να λειτουργήσει αποτρεπτικά στην εκδήλωση της κρίσης»· κάτι αντίστοιχο λοιπόν θα μπορούσε να γίνει και με τα σκευάσματα αυτά, καθώς έχει παρατηρηθεί ότι οι τρεις στους δέκα που είχαν τη δυνατότητα δεν την αξιοποίησαν τελικά. 

Υγεία & Σώμα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ASSISTED SUICIDE

Guest Editors / «Αξίζει να συνεχίσω να παλεύω για τη ζωή μου;»

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη όσον αφορά την ευθανασία; Ποιο είναι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα; Ο δικηγόρος Βασίλειος Χ. Αρβανίτης γράφει για ένα ακανθώδες ζήτημα που επανέρχεται συνεχώς στο προσκήνιο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Χ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ
Το τελευταίο μήνυμα καρκινοπαθούς για τον υποβοηθούμενο θάνατο: Είναι θέμα αξιοπρέπειας

Διεθνή / Το τελευταίο μήνυμα καρκινοπαθούς για τον υποβοηθούμενο θάνατο: Είναι θέμα αξιοπρέπειας

Αρνούμαι να αφήσω μια ανίατη ασθένεια να υπαγορεύσει τους όρους της ύπαρξής μου, λέει η καρκινοπαθής Paola Marra στο τελευταίο μήνυμά της πριν πεθάνει στην κλινική Dignitas
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

9, 32, 66 και 83 ετών: Αυτές είναι οι πέντε κρίσιμες ηλικίες του ανθρώπινου εγκεφάλου

Υγεία & Σώμα / Ποιες είναι οι πέντε πιο κρίσιμες ηλικίες του ανθρώπινου εγκεφάλου

Μια νέα μελέτη εντοπίζει τέσσερα βασικά σημεία καμπής στην ανάπτυξη των νευρικών συνάψεων κατά τη διάρκεια της ζωής του ανθρώπου, ένα εύρημα που ίσως βοηθήσει στην κατανόηση των αλλαγών στη γνωστική λειτουργία.
THE LIFO TEAM
«Ο καρκίνος με έκανε να αγαπήσω περισσότερο τον εαυτό μου»

Υγεία / Ολυμπία Κρασαγάκη: «Ο καρκίνος με έκανε να αγαπήσω περισσότερο τον εαυτό μου»

Η φωτογράφος Ολυμπία Κρασαγάκη μιλά για την ημέρα μετά τον καρκίνο του μαστού: για το σώμα που αλλάζει, τον φόβο που επιστρέφει κάθε έξι μήνες, τις σχέσεις που διαπραγματεύεσαι εκ νέου και τη δύναμη που, τελικά, γεννιέται μέσα από όλα αυτά.
Πώς είναι να ξαναρχίζεις τη ζωή σου χάρη στη δωρεά οργάνων

Υγεία & Σώμα / «Ναι, γύρισα στη ζωή μου»: Αρχίζοντας ξανά, χάρη στη δωρεά οργάνων

Η Δήμητρα Ντίλιου και η Αθανασία Παπαρήγα, που συμμετείχαν στην καμπάνια του Ιδρύματος Ωνάση, μιλούν στη LiFO για το πώς είναι να ανεβαίνεις ξανά, σαν να είναι η πρώτη φορά, στο αγαπημένο σου ποδήλατο ή να φιλάς τον άνθρωπό σου χωρίς πόνο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πώς δεν θα ξαναπάρουμε τα κιλά που χάσαμε με Ozempic και Mounjaro

Ψυχή & Σώμα / Πώς δεν θα ξαναπάρουμε τα κιλά που χάσαμε με τα GLP-1

Τα φάρμακα GLP-1 αλλάζουν τον τρόπο που τρώμε και τον ρυθμό με τον οποίο χάνουμε βάρος. Ποια διατροφή όμως προστατεύει από παρενέργειες, απώλεια μυϊκής μάζας και πιθανή επαναπρόσληψη κιλών, όταν η θεραπεία σταματήσει;
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Μια ξενάγηση στο νέο Ωνάσειο, στο πρώτο πλήρως ψηφιοποιημένο νοσοκομείο της Ελλάδας

Υγεία / Νέο Ωνάσειο: Το πρώτο πλήρως ψηφιοποιημένο νοσοκομείο της Ελλάδας

Γιατροί και νοσηλευτικό προσωπικό μιλούν στη LiFO για τη λειτουργία του καινούργιου κέντρου με τα υβριδικά χειρουργεία, την υπερσύγχρονη παιδιατρική μονάδα, τα ρομποτικά συστήματα τελευταίας τεχνολογίας αλλά και το «Δωμάτιο Δύναμης», έναν διαφορετικό χώρο αναμονής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
16 απλοί τρόποι να νικήσετε το στρες

Υγεία & Σώμα / 16 απλοί τρόποι να νικήσετε το στρες

Προκαλεί σωματικά και ψυχολογικά προβλήματα, αλλά κανείς μας δεν μπορεί να το αποφύγει εντελώς. Συγκεντρώσαμε μερικούς από τους καλύτερους τρόπους αντίδρασης για τις στιγμές που οι ορμόνες του στρες κατακλύζουν το σώμα σας…
THE LIFO TEAM
Το αόρατο διατροφικό πρόβλημα: Πώς η δυσθρεψία σε αποδυναμώνει, ενώ νομίζεις ότι τρως καλά

Ψυχή & Σώμα / Πώς η δυσθρεψία σε αποδυναμώνει, ενώ νομίζεις ότι τρως καλά

Μπορεί να μη μιλάμε συχνά για τη δυσθρεψία, όμως επηρεάζει χιλιάδες ανθρώπους κάθε χρόνο, συχνά χωρίς να το γνωρίζουν. Η δρ. Ντορίνα Σιαλβέρα, κλινική διαιτολόγος-διατροφολόγος και προϊσταμένη του Τμήματος Διαιτολογίας-Διατροφής στο Νοσοκομείο «Σωτηρία», εξηγεί γιατί δεν είναι μόνο ζήτημα βάρους αλλά και μια κατάσταση με σοβαρές επιπτώσεις στη ζωή και την υγεία μας.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Το λίπος που δεν φαίνεται μπορεί να είναι και το πιο επικίνδυνο.

Ψυχή & Σώμα / Το λίπος που δεν φαίνεται είναι και το πιο επικίνδυνο

Το σπλαχνικό λίπος, αυτό που τυλίγει τα εσωτερικά μας όργανα, συνδέεται με καρδιοπάθειες, διαβήτη και φλεγμονές. Για όλα αυτά μιλάμε με τη διαιτολόγο Πηνελόπη Δουβογιάννη, αλλά και για το πώς η σωστή διατροφή μπορεί να το μειώσει αποτελεσματικά.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Πώς μαθαίνουμε τα παιδιά να αγαπούν το σινεμά;

Ψυχή & Σώμα / Σε ένα παιδί που ξέρει μόνο το TikTok, πώς μιλάς για σινεμά;

Η καλλιτεχνική διευθύντρια και διοργανώτρια του Παιδικού και Εφηβικού Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου, Καλλιόπη Χαραλάμπους εξηγεί πώς μπορούμε να μάθουμε τα παιδιά να αγαπούν το σινεμά και αν η μαγεία της μεγάλης οθόνης μπορεί ακόμα να συγκινεί στην ψηφιακή εποχή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Μπορώ να παίρνω όση πρωτεΐνη χρειάζομαι χωρίς να τρώω κρέας;

Ψυχή & Σώμα / Μπορώ να παίρνω όση πρωτεΐνη χρειάζομαι χωρίς να τρώω κρέας;

Η πρωτεΐνη έχει γίνει το νέο «ιερό δισκοπότηρο» της διατροφής  Όμως, πόση πρωτεΐνη χρειαζόμαστε πραγματικά, και μπορούμε να την καλύψουμε χωρίς να τρώμε κρέας; Η Μερόπη Κοκκίνη συζητά με τον δρα Αντώνη Βλασσόπουλο για τις φυτικές πηγές πρωτεΐνης, τη βιωσιμότητα, τα διατροφικά trends και τη φιλοσοφία στην οποία βασίζεται το φαγητό που επιλέγουμε.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
«Το βασικό συναίσθημα πίσω από το άγχος είναι ο φόβος»

Ψυχή & Σώμα / «Το βασικό συναίσθημα πίσω από το άγχος είναι ο φόβος»

Πώς να κάνεις το άγχος να λειτουργήσει υπέρ σου, όχι εναντίον σου; Μερικές φορές είναι το σήμα κινδύνου του οργανισμού, ένα εσωτερικό καμπανάκι που μας ειδοποιεί πως κάτι δεν πάει καλά — ή πως κάτι αλλάζει. Μπορούμε, άραγε, να το μετατρέψουμε από βάρος σε εργαλείο;
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
«Το 70% όσων διαβάζουμε στο ίντερνετ για τη διατροφή μας είναι fake news»

Ψυχή & Σώμα / «Το 70% όσων διαβάζουμε στο ίντερνετ για τη διατροφή μας είναι fake»

Όλοι έχουν άποψη για τη διατροφή, από τους influencers μέχρι τους TikTokers και τους αυτοαποκαλούμενους «nutrition experts». Όμως, ποια είναι πραγματικά η αλήθεια μέσα σε αυτόν τον καταιγισμό πληροφοριών; Και τι σημαίνει τελικά «να ξέρεις να τρως σωστά»; H επίκουρη καθηγήτρια Διατροφής, Διατροφικής Συμπεριφοράς και Συμβουλευτικής, Ευαγγελία Φάππα μας εξηγεί.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Ναρκισσισμός: Ένας απλός εγωισμός ή διαταραχή;

Ψυχή & Σώμα / Ναρκισσισμός: Ένας απλός εγωισμός ή διαταραχή;

Η λέξη «νάρκισσος» έχει γίνει της μόδας: τη χρησιμοποιούμε για πρώην, φίλους, συναδέλφους, σχεδόν για όλους. Όμως, τι σημαίνει πραγματικά να είσαι ναρκισσιστής; Και πώς μπορούμε να ξεχωρίσουμε έναν άνθρωπο με ναρκισσιστική διαταραχή από κάποιον που απλώς αγαπά λίγο παραπάνω τον εαυτό του;
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άρης Θεοδωρόπουλος: «Η αναρρίχηση είναι ο απόλυτος διαλογισμός»

Ψυχή & Σώμα / Άρης Θεοδωρόπουλος: «Η αναρρίχηση είναι ο απόλυτος διαλογισμός»

Ο Άρης Θεοδωρόπουλος, ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες αναρριχητές, μιλά στη Μερόπη Κοκκίνη για τη φιλοσοφία της αναρρίχησης, τη διαχείριση του φόβου και τη γαλήνη που γεννιέται όταν το σώμα, η αναπνοή και ο βράχος γίνονται ένα.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Γονείς στην εξέδρα: Στηρίζουν ή γίνονται βάρος;

Ψυχή & Σώμα / Γονείς στην εξέδρα: Στηρίζουν ή γίνονται βάρος;

Ο αθλητισμός παίζει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της προσωπικότητας των παιδιών. Όμως, συχνά οι γονείς αναλαμβάνουν ρόλο… προπονητή, επηρεάζοντας όχι μόνο την αθλητική πορεία αλλά και την ψυχολογία τους. Η Τζούλη Αγοράκη μιλά με τον αθλητικό ψυχολόγο Ορέστη Πανούλα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Η νεύρωση της ευτυχίας

Ψυχή & Σώμα / Η νεύρωση της ευτυχίας

Γιατί όσο περισσότερο κυνηγάμε την ευτυχία, τόσο πιο συχνά γεμίζουμε άγχος; Τι ρόλο παίζουν οι προσωπικοί στόχοι και η εξέλιξη μας σε αυτήν τη διαδρομή; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τη διδάκτορα ψυχολογίας Ιάνθη Σταυροπούλου για τα παράδοξα της ευτυχίας και τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να τη διατηρήσουμε πιο συνειδητά στη ζωή μας.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ