Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

2ο κομμάτι Αφροδίτη Facebook Twitter
Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου for Onassis Stegi
0

Φέτος τα Plāsmata είναι πιο γιορτή. Είναι ωραία λέξη, απλώς επειδή η γιορτή παραπέμπει σε κάτι μεγαλόφωνο, η δικιά μας είναι από αυτές τις γιορτές που είσαι πιο χαλαρός. Δηλαδή δεν έχει βάσανο, δεν πρέπει ντε και καλά να χορέψεις, δεν πρέπει ντε και καλά να πιεις, δεν πρέπει ντε και καλά να μιλήσεις με όλον τον κόσμο. Αυτό κάνει ο δημόσιος χώρος. Συνυπάρχουν όλοι και όλα.

Εκεί κοντά στον έφιππο Κωνσταντίνο έχουμε στήσει τη δική μας παιδική χαρά. Εκεί θα δεις τον Yoann Bourgeois να κοροϊδεύει τη βαρύτητα με τη σκάλα που δεν οδηγεί πουθενά. Εμείς κάτι έχουμε με τις σκάλες που δεν οδηγούν πουθενά, έχουμε τέτοιες στο Onassis Ready, στην ταράτσα, γιατί αυτό το πουθενά προς τον ουρανό έχει μια ωραία παράνοια. «I’m on the road to nowhere, come on inside», όπως έλεγε ο David Byrne. Ο χορευτής-ακροβάτης του Bourgeois στη ζωντανή performance του πέφτει και επανέρχεται, ξαναπέφτει και ξανανεβαίνει. Αν το δεις από λίγο πιο μακριά νομίζεις ότι είναι ΑΙ, λες «δεν μπορεί να το κάνει πραγματικά αυτό, δεν γίνεται».

Και σ’ αυτό το ίδιο σημείο έχουμε μια μεγάλη κολόνα του Ανδρέα Αγγελιδάκη, μια πουφοκολόνα, που λες «αυτό τώρα είναι έργο; Κάθομαι; Δεν κάθομαι; Κάθομαι και ξαπλώνω».

«Μου αρέσει πάρα πολύ που σε πολλά από τα έργα έχεις το δικαίωμα να σκαρφαλώσεις, να τ’ ακουμπήσεις, να τα πειράξεις, δεν έχουν αυτή την ιερότητα την οποία έτσι κι αλλιώς εμείς δεν επιθυμούμε. Οικειότητα θέλουμε. Το έργο το ίδιο δεν είναι ιερό. Πρακτικό είναι το θέμα. Δεν το ακουμπάς για να μην το χαλάσεις, αν δεν χαλάει, ακούμπα το».

Μου αρέσει πάρα πολύ που σε πολλά από τα έργα έχεις το δικαίωμα να σκαρφαλώσεις, να τ’ ακουμπήσεις, να τα πειράξεις, δεν έχουν αυτή την ιερότητα την οποία έτσι κι αλλιώς εμείς δεν επιθυμούμε. Οικειότητα θέλουμε. Το έργο το ίδιο δεν είναι ιερό. Πρακτικό είναι το θέμα. Δεν το ακουμπάς για να μην το χαλάσεις, αν δεν χαλάει, ακούμπα το.

Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2 Facebook Twitter
Παράσταση Τσίρκου/ Χορού, Yoann Bourgeois, Approach 17 Opening (2023). Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου for Onassis Stegi

Εκεί στον παιδότοπο, λοιπόν, όσο κάποιοι γυμνάζονται, εμείς βλέπουμε σινεμά, τρώμε φαγητό από την Αίγυπτο, την Γκάνα, την Αιθιοπία, τον Λίβανο, το Μαρόκο, μπέργκερ και φαλάφελ από τα εστιατόρια της γειτονιάς και τη Γαρδένια του πάρκου, πίνουμε και αναλύουμε τη ζωή χαζεύοντας τα σκυλιά που είναι όσα και οι άνθρωποι στο Πεδίον.

Φανταστικά πλάσματα κι αυτά. Πάλι εκεί κοντά, στο θέατρο Αλίκη, η χαλαρή γιορτή συνεχίζεται. Βλέπεις ανάμεσα στα δέντρα το μνημείο που κάτι έχει από Παρθενώνα και θα μπορούσε να είναι εκεί από πάντα και πλησιάζεις να δεις τι συμβαίνει. Είναι ο «Punkthenon» των The Callas. Ένας Παρθενώνας φτιαγμένος από σπασμένα μάρμαρα αθηναϊκών πεζοδρομίων, με το μηχανικό δαιμόνιο του Δημήτρη Κορρέ.

2ο κομμάτι Αφροδίτη Facebook Twitter
Γλυπτό, The Callas / Λάκης & Άρης Ιωνάς, Punkthenon (2023) Το έργο ανήκει στη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου for Onassis Stegi

Αράζεις στο γρασίδι ή στις σεζλόνγκ και ακούς Stegi.Radio. Οι άνθρωποι στη γειτονιά έχουν τρελαθεί από τη βαβούρα, οπότε δεν πάμε να τους τρελάνουμε κι εμείς. Δεν χρειάζεται. Ας ξαπλώσουμε και ας τρανσάρουμε με ψυχεδελικές, chill μουσικές. Πρώτα οι κάτοικοι. Όλα αυτά πρώτα απ’ όλα γίνονται για τη γειτονιά, δεν γίνονται για τους τουρίστες. Γίνονται πρώτα για τους ανθρώπους που ζουν γύρω απ’ το πάρκο και μετά για τους ανθρώπους που καλό είναι να γνωρίσουν το Πεδίον, να γνωρίσουν αυτές τις γειτονιές της Αθήνας και μετά να γνωρίσουν και τα Plāsmata και να δουν και τη δουλειά που κάνουμε κι εμείς. Αλλά όλα αυτά είναι ανάμεικτα. 

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση εδώ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ