ΑΠΟ ΤΙΣ 4 ΩΣ ΤΙΣ 8 ΙΟΥΝΙΟΥ, το Subset Festival, το φεστιβάλ νέας μουσικής, σε συμπαραγωγή με το Ωδείο Αθηνών, φέρνει σε διάλογο διαφορετικές εκδοχές σύγχρονης μουσικής γραφής, εστιάζοντας πάντα στον διάλογο της σύγχρονης μουσικής με τα νέα μέσα. Σε επιμέλεια Σταύρου Γασπαράτου, θα φιλοξενηθούν στους χώρους του Ωδείου μουσικά σχήματα και σολίστες καταξιωμένοι και ανερχόμενοι, Έλληνες και ξένοι, οπτικές και ηχητικές εγκαταστάσεις και περφόρμανς αλλά και εργαστήρια ανοιχτά στο κοινό, που έχει την ευκαιρία να έρθει σε επαφή με διαφορετικές εκδοχές σύγχρονης μουσικής γραφής από μεγάλο εύρος καλλιτεχνικών ρευμάτων, ανακαλύπτοντας ένα πληθωρικό μουσικό τοπίο.
Ο Δημήτρης Καμαρωτός, στην «Αναλογία του Χρόνου», καταθέτει ένα έργο που εξελίσσεται σε δύο χώρους και μορφές, βασισμένος στα κείμενα του Γιώργου Βέλτσου Σχέδιο για Ηλέκτρα και Σχέδιο για Φαίδρα. Ο Φίλιππος Τσαλαχούρης στο «Lapis Silentium», εμπνευσμένος από τα μαγευτικά και βαθύτατα συγκινητικά πλάνα της Ρένας Τσαγγαίου, συνέθεσε μια σειρά από «ηχητικές εικόνες» για πιάνο και κουαρτέτο εγχόρδων που θα συνοδεύσουν παράλληλα και ζωντανά την προβολή. Ο Θεόδωρος Λώτης παρουσιάζει το έργο «Ρυπάρω – Σιωπηλά τοπία και ηχητικοί παρίες», μια διαδραστική αλγοριθμική μουσική σύνθεση που εξερευνά και αναδεικνύει το συχνά παραμελημένο ηχοτοπίο της ηχητικής ρύπανσης στις αστικές περιοχές, όπου συνεχείς μηχανικοί ήχοι από γεννήτριες, κλιματιστικά και ψυγεία κατακλύζουν τους δρόμους της πόλης.
Στους χώρους του Ωδείου, θα φιλοξενηθούν μουσικά σχήματα και σολίστες καταξιωμένοι και ανερχόμενοι, Έλληνες και ξένοι, οπτικές και ηχητικές εγκαταστάσεις και περφόρμανς αλλά και εργαστήρια ανοιχτά στο κοινό.
Η Νορβηγίδα-Μεξικανή καλλιτέχνιδα, παραγωγός και DJ Carmen Villain φέρνει τους ποικιλόμορφους ηχητικούς κόσμους της, επιτυγχάνοντας μια ιδανική ισορροπία μεταξύ του ράθυμου και συνάμα ζωηρού ρυθμού της dub και της μουσικής αισθητικής του ρεύματος του ιδεατού Τέταρτου Κόσμου. Η Lyra Pramuk, για να εκφράσει τα μύχια και αρχέγονα συναισθήματά μας, συνενώνει το ίχνος της λατρευτικής μουσικής με τη φουτουριστική φολκ μουσική της για να αποκαλύψει την ανθρώπινη φωνή ως όργανο απεριόριστων δυνατοτήτων.

Σε ανάθεση του Subset Festival, οι BLIP δημιουργούν τις «Χίμαιρες», έναν χώρο ηχητικού παιχνιδιού, ανοιχτό σε ετερόκλητες ιδέες και ηχοπαραγωγά μέσα, που ενσωματώνει ευρεθέντα αντικείμενα, κρουστά, ακουστικά φαινόμενα, αυτοσχέδια κυκλώματα και φως.
Το «The reintegration of the ear» της Christina Vantzou, ερμηνευμένο από τους Oliver Coates, Irene Kurka, και John Also Bennett, είναι μια σουίτα ηλεκτρονικών και ακουστικών ηχητικών πηγών που συνυπάρχουν με φυσικά περιβάλλοντα, τόσο χερσαία όσο και υποθαλάσσια, η οποία ξεδιπλώνεται σε κυματισμούς, επιδεικνύοντας μια θαυμαστή επίγνωση του χώρου. Η συνθέτρια Αλεξάνδρα Κατερινοπούλου και ο Τυνήσιος μουσικός παραγωγός και συνθέτης Sofyann Ben Youssef (AKA AMMAR 808) παρουσιάζουν το «LOSS», μια εμβυθιστική οπτικοακουστική εγκατάσταση που εστιάζει στην οικουμενική και βαθιά ανθρώπινη εμπειρία της απώλειας.
Το βερολινέζικο ντουέτο Mouse on Mars (Γιαν Ζ. Βέρνερ και Άντι Τόμα) με τον περκασιονίστα Dodo NKishi παρουσιάζουν το «AAI AV», την «Αναρχική Τεχνητή Νοημοσύνη», εξελίσσοντας την παθιασμένη ενασχόλησή τους με την τεχνολογία και τη δημιουργική εξερεύνηση. Εμπνευσμένο από την ποιητική συλλογή της Eleonore Schönmaier με τίτλο «Field guide to the lost flower of Crete», ο Μιχάλης Παρασκάκης, με ένα πολυμεσικό μουσικοθεατρικό έργο, συνυφαίνει μουσική, κείμενο, βίντεο, θέατρο και ηλεκτρονικά στοιχεία σε μια συνεκτική περφόρμανς με δύο ερμηνευτές και ένα πιάνο με ουρά.
Προϊόν της συνεργασίας των μουσικών συνόλων New Babylon (Βρέμη) και ARTéfacts ensemble (Αθήνα), η συναυλία με πολυμέσα «Χρόνος και χρήμα», με μαέστρο τη Cecilia Castagneto, στοχεύει στη συνδιαλλαγή με το κοινό πάνω στο θέμα της κοινωνικής διάστασης του χρόνου, του χρήματος και του οικονομικού μας συστήματος, καθώς και στις διαφορετικές συμπεριφορές του ανθρώπου σε σχέση με αυτά.

Ο Ιάπωνας ηλεκτρονικός συνθέτης και εικαστικός Ryoji Ikeda επικεντρώνεται στα στοιχειώδη συστατικά του ήχου και προσεγγίζει τα visuals ως ένα ιδιότυπο φως, αξιοποιώντας εξίσου τη μαθηματική ακρίβεια και τη δύναμη της αισθητικής, ενώ μετουσιώνει τα υλικά του σε εμβυθιστικές επιτελέσεις και εγκαταστάσεις. Στη νέα του παράσταση «Μπλε κλωστή» ο Νίκος Αντωνόπουλος συγκροτεί έναν κόσμο ελεύθερων αυτοσχεδιασμών, ambient drones, τραγουδιών από την παράδοση των νησιών, autotune, σιωπών, fuzz, lo-fi beats και ηχητικών ηλεκτρονικών συσκευών διαφόρων ειδών, για να ισορροπήσει τις δυναμικές μεταξύ αναλογικού και ψηφιακού κόσμου.
Ο Ουκρανός συνθέτης και καλλιτέχνης ήχου Heinali, σε μια ξεχωριστή περφόρμανς, συνεργάζεται με την Ουκρανή συνθέτρια, φλαουτίστρια και τραγουδίστρια Andriana-Yaroslava Saienko για να μεταφέρουν στο σήμερα τη μουσική της μύστριας και φιλοσόφου του 12ου αιώνα, ηγουμένης Χίλντεγκαρντ του Μπίνγκεν, συμφιλιώνοντας το παρελθόν με το παρόν και τη σύγχρονη τεχνολογία με το ιερό στοιχείο. Τρεις μουσικοί, οι Σάββας Μεταξάς, Γιάννης Αράπης και Δημήτρης Τίγκας, προερχόμενοι από διαφορετικούς χώρους, συνεργάζονται για να δημιουργήσουν μια πρωτότυπη μουσική σύνθεση αποκλειστικά για το φετινό Subset Festival με τίτλο «Circular»: μια περφόρμανς με δύο ηλεκτρικές κιθάρες, κοντραμπάσο και modular συνθεσάιζερ που συγχωνεύει ετερόκλητα μουσικά είδη και παραδόσεις.

Εκτός του Subset Festival, αλλά στο πλαίσιο των ηχητικών δράσεων του Φεστιβάλ, σε επιμέλεια Σταύρου Γασπαράτου, στον Θόλο του ΚΠΙΣΝ (6-12/6) το στούντιο ΜΟΝΟΜ, που δίνει έμφαση στη χωρική αντίληψη του ήχου, αξιοποιώντας το πρωτοποριακό σύστημα 4DSound για να συνενώσει τεχνολογία, τέχνη και μουσική σε εικονικά ηχητικά περιβάλλοντα που βιώνονται με ολόκληρο το σώμα, θα στήσει μια μοναδική πολυκάναλη ηχητική εγκατάσταση. Ο χώρος θα μετατραπεί σε ένα ολογραφικό ακουστικό περιβάλλον που θα αγκαλιάζει το κοινό από κάθε κατεύθυνση, ενώ η δράση θα κορυφωθεί με το έργο που ανατέθηκε στον William Russel και στη Σοφιάννα Θεοφάνους και απευθύνεται σε παιδιά και μεγάλους.
Subset Festival - Φεστιβάλ νέας μουσικής, από 4 έως 8 Ιουνίου
Επιμέλεια: Σταύρος Γασπαράτος, σε συμπαραγωγή με το Ωδείο Αθηνών
Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για το Subset Festival εδώ.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.