8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Facebook Twitter
Οι πρωτότυπες σκηνικές εκδοχές των αφηγήσεων των οκτώ συγγραφέων ενώνουν τη λογοτεχνία με τη θεατρική γραφή, δίνοντας νέα πνοή στην ανθρώπινη εμπειρία. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0


ΟΚΤΩ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ, διακεκριμένοι σύγχρονοι δημιουργοί με δυναμική παρουσία στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, με τα έργα τους εκπροσωπούν καλλιτεχνικές γλώσσες που συνδιαλέγονται με τα αρχαία κείμενα, την παράδοση, τους φανταστικούς κόσμους και συνδέουν το παρελθόν με ζητήματα του παρόντος, φωτίζοντας αθέατες πλευρές των μύθων και των παραδόσεων. Οι πρωτότυπες σκηνικές εκδοχές των αφηγήσεών τους ενώνουν τη λογοτεχνία με τη θεατρική γραφή, δίνοντας νέα πνοή στην ανθρώπινη εμπειρία, ξαναδιαβάζοντας και αποκαλύπτοντας με το δικό τους μοναδικό τρόπο τα θεμελιώδη ερωτήματα της ανθρώπινης κατάστασης.

Σοφιάννα Θεοφάνους - «Ο Βασιλιάς του γκρι και της Σιωπής»

Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Facebook Twitter
«Σε ένα μαγικό 4D περιβάλλον που δημιουργεί το Studio Monom από το Βερολίνο, ο Βασιλιάς του Γκρι και της Σιωπής ξεδιπλώνεται με φως, ήχο και κίνηση». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Μια σιωπηλή πόλη, ένας βασιλιάς χωρίς χρώμα και ένα πολύχρωμο παιδί που φέρνει πίσω τη ζωή. Σε ένα μαγικό 4D περιβάλλον που δημιουργεί το Studio Monom από το Βερολίνο, ο “Βασιλιάς του Γκρι και της Σιωπής” ξεδιπλώνεται με φως, ήχο και κίνηση. Ένα παραμύθι που δεν διαβάζεται – βιώνεται με όλες τις αισθήσεις», λέει η Σοφιάννα Θεοφάνους, συγγραφέας και δραματουργός μιας ηχητικής εγκατάστασης που θα στηθεί στον Θόλο του ΚΠΙΣΝ (6/6-12/6/25), ενός έργου για παιδιά και ενήλικες όπου ψήγματα αφήγησης και ήχου συνυφαίνονται σε ένα ζωντανό και παλλόμενο τοπίο.

Ηθοποιός και απόφοιτος του τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου, δούλεψε για δώδεκα χρόνια στο θέατρο, έχει γράψει δύο όπερες για παιδιά μετά από ανάθεση της Εθνικής  Λυρικής Σκηνής και του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, δύο εικονογραφημένα βιβλία για παιδιά, πέντε θεατρικά έργα- αναθέσεις, καθώς και σκαλέτες για σενάρια στην τηλεόραση. Το 2022 βραβεύτηκε με το κρατικό βραβείο θεατρικού έργου στην κατηγορία παιδικό/εφηβικό για το έργο "Kαλά Χριστούγεννα αγαπητέ μου Τσάρλι", το οποίο βασίστηκε σε μαρτυρίες ασυνόδευτων προσφύγων.

έγραψε σενάρια για την τηλεόραση, διασκεύασε σε όπερα για παιδιά τη Βασίλισσα του χιονιού και έγραψε το λιμπρέτο της όπερας «Ο πρίγκιπας Ιβάν και το πουλί της φωτιάς. Στον Βασιλιά του Γκρι και της Σιωπής» ένα ατρόμητο παιδί που θα γνωρίσει το μεγαλείο της ελπίδας σε μια πόλη όπου βασίλευε η σιωπή ξεπροβάλλει για να τραγουδήσει και σε κάθε του βήμα ανασύρει ξεχασμένες μελωδίες, ενώ, χορεύοντας μέσα σε σκιές και γρίφους, ξυπνά αποχρώσεις που οι άνθρωποι έχουν προ πολλού λησμονήσει.

Άρης Αλεξανδρής - «Συνεδρία Πολέμου»

Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Facebook Twitter
«Τι θα έλεγε η Λυσιστράτη αν διαπίστωνε ότι το σεξ, εκτός από μέσο πίεσης, είναι από μόνο του ένα είδος αέναης μάχης;» Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Στη “Συνεδρία Πολέμου” αποφάσισα να αφήσω στην άκρη τις κυριολεκτικές εκδοχές του πολέμου και να τον δω ως παθογένεια που απαντά σε μία από τις πιο νευραλγικές ανθρώπινες λειτουργίες: τον έρωτα. Ο Αριστοφάνης προτείνει την αποχή από το σεξ ως μέσο πίεσης για τον τερματισμό ενός αληθινού πολέμου. Τι θα γινόταν όμως αν ο πόλεμος ταυτιζόταν με το εργαλείο της ανατροπής του; Τι θα έλεγε η Λυσιστράτη αν διαπίστωνε ότι το σεξ, εκτός από μέσο πίεσης, είναι από μόνο του ένα είδος αέναης μάχης;» αναρωτιέται ο Άρης Αλεξανδρής, συγγραφέας ενός γυναικείου μονολόγου που παρουσιάζεται στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου (25-26/07) στο πλαίσιο του Κύκλου Contemporary Ancients σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη - bijoux de kant.

Έχοντας κερδίσει το Κρατικό Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Συγγραφέα 2023 για το μυθιστόρημα «Πώς ο Ιγνάτιος Καραθοδωρής έχασε τα πάντα» και έχοντας μόλις εκδώσει το δεύτερο βιβλίο του, «Τρία επί ψυχής», ο Αλεξανδρής, με όχημα τον αριστοφανικό προβληματισμό και καύσιμο τις αναπάντεχες τροπές που δίνει στον δραματουργικό του μηχανισμό η μοντέρνα αισθηματική αγωγή μας, εμφανίζει μια Λυσιστράτη-ψυχολόγο που επιχειρεί να ερμηνεύσει τις ερωτικές σχέσεις και τα σεξουαλικά πάθη του σήμερα αλλά και να δώσει απαντήσεις στον ιδιότυπο πόλεμο όπου το ανθρώπινο σώμα και η παρακμή του σεξ στην εποχή των ψηφιακών μέσων επέχουν θέση πεδίου μάχης.

Γιάννης Παλαβός - «Δεξιά της κοίτης»

Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Facebook Twitter
«Με αφετηρία τον Οιδίποδα επί Κολωνώ του Σοφοκλή, ο μονόλογος Δεξιά της κοίτης ξετυλίγει την περιπλάνηση ανά την Ελλάδα ενός λαϊκού οργανοπαίκτη, διωγμένου από τον τόπο του, αφού εγκλημάτησε». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Με αφετηρία τον Οιδίποδα επί Κολωνώ του Σοφοκλή, ο μονόλογος Δεξιά της κοίτης ξετυλίγει την περιπλάνηση ανά την Ελλάδα ενός λαϊκού οργανοπαίκτη, διωγμένου από τον τόπο του, αφού εγκλημάτησε. Το πρόσωπο επί σκηνής είναι η κόρη του, η οποία, μεταξύ συγχώρεσης και πικρίας, κάνει τον απολογισμό της σχέσης τους, όταν, έναν χρόνο μετά τον θάνατό του, τελεί στη μνήμη του ένα άτυπο μνημόσυνο», λέει ο συγγραφέας Γιάννης Παλαβός για τον μονόλογό του που παρουσιάζεται στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου (25-26/7) στο πλαίσιο του Κύκλου Contemporary Ancients σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη - bijoux de kant. Ο συγγραφέας επιχειρεί να φωτίσει την αρχετυπική σχέση πατέρα - κόρης μέσα από το πορτρέτο ενός πατέρα που διά της τέχνης του λύνει τα αινίγματα των άλλων, αλλά αδυνατεί να λύσει το δικό του.

Συγγραφέας και μεταφραστής ο Γιάννης Παλαβός γράφει για πρώτη φορά θέατρο με ανάθεση του Φεστιβάλ Αθηνών. Έχει εκδώσει τρεις συλλογές διηγημάτων, την «Αληθινή αγάπη και άλλες ιστορίες», το «Αστείο» και το «Παιδί», και έχει τιμηθεί με το Κρατικό Βραβείο Διηγήματος και το Βραβείο Διηγήματος του ηλεκτρονικού περιοδικού «Ο Αναγνώστης». Έγραψε το σενάριο των κόμικς «Το πτώμα» και «Γρα-Γρου», τα οποία εικονογράφησε ο Θανάσης Πέτρου, και τιμήθηκε με τα βραβεία Καλύτερου Κόμικς και Σεναρίου στα Ελληνικά Βραβεία Κόμικς.

Κωνσταντίνος Δομηνίκ - «Σαρμάντζα»

Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Facebook Twitter
«Πάνε τη νύχτα, μόνος, και ξέθαψε τη μάνα σου – μ’ αυτό έχει να κάνει το έργο». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Πάνε τη νύχτα, μόνος, και ξέθαψε τη μάνα σου – μ’ αυτό έχει να κάνει το έργο. Στη Σαρμάντζα, ένα παλιό νεκροταφείο, που λόγω του εδάφους θυμίζει κάπως κούνια τιτάνιου μωρού. Βέβαια, στο μυαλό του ήρωα η Σαρμάντζα αναποδογυρίζει. Γίνεται σέλα. Σαμάρι. Και τα καμτσίκια δεν λυπούνται – στη σάρκα, πάνω του, πέφτουν», λέει ο Κωνσταντίνος Δομηνίκ για τον σκηνικό του μονόλογο με τίτλο Σαρμάντζα που βασίζεται στις συλλογές διηγημάτων Ώπα-ώπα, μπλάτιμοι και Κακό ανήλιο και παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Έλενας Μαυρίδου στην Πειραιώς 260 (26-28/6).

Το έργο διαδραματίζεται σε έναν τελετουργικό χώρο, όπου το σώμα και η ύλη γίνονται φορείς μνήμης, με τον ήρωα να στέκει πάνω από τον ανοιχτό τάφο της μάνας του και από την κατάσταση βραδύτητας και το τελετουργικό πένθος να κατευθύνεται σε μια παραληρηματική εξιλέωση, μέσω των στοχασμών του παρελθόντος. Μέσα από τις αφηγήσεις του Κωνσταντίνου Δομηνίκ το υπερφυσικό και το φανταστικό διασταυρώνονται με τη λαϊκή παράδοση, δημιουργώντας ένα ιδιαίτερο λογοτεχνικό σύμπαν. Με καταγωγή από την Πιερία, υφαίνει ποιητικές εικόνες λαογραφικού τρόμου, αξιοποιώντας την ιδιαίτερη ντοπιολαλιά του τόπου του.

Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης - «Εγώ μια δούλα»

Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Facebook Twitter
«Βλέποντας την Εκάβη του Ευριπίδη σαν αρχαίο ναό στον οποίο μέσα μπήκα για εξερεύνηση, είπα να πιαστώ από μια φαινομενικά ασήμαντη λεπτομέρεια, την Τρωαδίτισσα δούλα που αναφέρεται μες στη ρύμη του ευριπίδειου λόγου στον στίχο 890». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Αν μου ανέθετε κάποιος (λέμε τώρα…) να μελετήσω τον Παρθενώνα, θα ξεκινούσα από ένα του κεραμίδι. Βλέποντας την Εκάβη του Ευριπίδη σαν αρχαίο ναό στον οποίο μέσα μπήκα για εξερεύνηση, είπα να πιαστώ από μια φαινομενικά ασήμαντη λεπτομέρεια, την Τρωαδίτισσα δούλα που αναφέρεται μες στη ρύμη του ευριπίδειου λόγου στον στίχο 890, μια κομπάρσα που είκοσι αιώνες μετά γίνεται πρωταγωνίστρια και αναδιηγείται την ιστορία από τη δική της σκοπιά», λέει ο Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης για το έργο του Εγώ, μια δούλα που, μετά τις επιτυχημένες παραστάσεις του στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου το 2024, στο πλαίσιο του Κύκλου Contemporary Ancients, επαναλαμβάνεται στην Πειραιώς 260 (13-16/7), σε σκηνοθεσία Νίκου Χατζόπουλου.

Βραβευμένος με το Κρατικό Βραβείο Διηγήματος-Νουβέλας 2023, πολυμεταφρασμένος πεζογράφος και θεατρικός συγγραφέας με σημαντικά θεατρικά έργα στο ενεργητικό του (Μεταμφίεση, Λάσπη, Λα πουπέ, Αέρας, Στην οθόνη φως, Τον άυλο εσένα, Κέικ, Πεταλούδα σε πηγάδι, Στον παράδεισο), ο Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης γράφει με αφορμή την Εκάβη έναν κωμικό μονόλογο σε μια σπονδυλωτή παράσταση με πρωταγωνίστρια όχι την ίδια τη βασίλισσα της Τροίας αλλά μια έμπιστη δούλα της. Η ανώνυμη αυτή Τρωαδίτισσα έχει σταθεί μάρτυρας όλων των συμφορών της ίδιας της Εκάβης και της πατρίδας της που, τώρα πια, μετά τον πόλεμο, δεν είναι παρά σκέτες στάχτες.

Βίβιαν Στεργίου - «Ιφιγένεια / Βορά»

Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Facebook Twitter
«Η Ιφιγένεια πάει βόλτα στην Επίδαυρο. Θέλει να κάνει νέα αρχή. Στην παραλία, καθώς στοχαζεται όσα τη διαμόρφωσαν, τη βρίσκει ο χρησμός, να την εξολοθρεύσει». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Η Ιφιγένεια πάει βόλτα στην Επίδαυρο. Θέλει να κάνει νέα αρχή. Στην παραλία, καθώς στοχαζεται όσα τη διαμόρφωσαν, τη βρίσκει ο χρησμός, να την εξολοθρεύσει. Με χίλια στόματα, μέσα από πρόσωπα και εποχές, στάζει πάνω της σαν απαράβατη εντολή, της λέει να πεθάνει. Τι θ’ απαντήσει στον χρησμό;» λέει η Βίβιαν Στεργίου, συγγραφέας του θεατρικού μονόλογου Ιφιγένεια / Βορά που παρουσιάστηκε στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου το 2024 και επαναλαμβάνεται στην Πειραιώς 260 (13-16/7), σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου.

Στο εμπνευσμένο από την Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη έργο της η Ιφιγένεια τηλεφωνεί στη μαμά της, διαλογίζεται στην παραλία, πηγαίνει στον βωμό της. Προτού την καταπιεί, μας λέει τον χρησμό της: «Η αγάπη πονάει, αν θες να σ’ αγαπούν, θα το υποστείς». Δεν την πειράζει να πεθάνει, θέλει όμως ν’ ακουστεί… Οργίζεται και πενθεί για όλες τις στιγμές που φοβήθηκε, υποτιμήθηκε, στερήθηκε, ντράπηκε ή απλώς σάστισε. Η θυσία της μοιάζει τώρα κωμική, ελάχιστα τραγική.

Η Βίβιαν Στεργίου έχει εκδώσει τη συλλογή διηγημάτων Μπλε Υγρό που τιμήθηκε με το βραβείο «Μένης Κουμανταρέας» της Εταιρείας Ελλήνων Συγγραφέων. Η δεύτερη συλλογή διηγημάτων της με τίτλο «Δέρμα» κυκλοφόρησε το 2022. Έχει μεταφράσει στα ελληνικά σύγχρονα αμερικανικά μυθιστορήματα και από το 2018 αρθρογραφεί σε εβδομαδιαία βάση στον Τύπο.   

Κυριάκος Χαρίτος - «Θήβα Μοναξιά»

Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Facebook Twitter
«Θέλησα να δώσω φωνή σ’ αυτόν που δεν είχε και να πω για τη µοναξιά. Μιας πόλης. Των Λαβδακιδών. Όλων μας». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Το Θήβα Μοναξιά είναι ένα λαϊκό τραγούδι. Μια ταβέρνα στην ερημιά. Η αγάπη της Όλιας για την Αντιγόνη στάθηκε αφορμή για να αρχίσει. Εγώ, βέβαια, νοιάστηκα για όσα δεν λέει ο σοφός Σοφοκλής. Τα πριν από το κακό και τα μετά. Κυρίως για όσα δεν έγιναν. Και για το τι απέγιναν οι “επιζώντες”. Θέλησα να δώσω φωνή σ’ αυτόν που δεν είχε και να πω για τη µοναξιά. Μιας πόλης. Των Λαβδακιδών. Όλων μας», εξηγεί ο συγγραφέας Κυριάκος Χαρίτος μιλώντας για το έργο του Θήβα Μοναξιά που συνομιλεί με την εναρκτήρια παραγωγή του Φεστιβάλ στην Επίδαυρο, την Αντιγόνη του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Ulrich Rasche, και θα παρουσιαστεί στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου (4/-5/7) στον κύκλο Contemporary Ancients, σε σκηνοθεσία Όλιας Λαζαρίδου. Πρόκειται για μια παραλογή με τη μορφή ενός παραμιλητού, ενός τραγουδιού με την αφήγηση, άλλοτε σε έμμετρο κι άλλοτε σε πεζό λόγο, να συνομιλεί με τη μουσική.

Ο Κυριάκος Χαρίτος έχει γράψει επτά παιδικά βιβλία. Το 2023 τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Παιδικής Λογοτεχνίας για το βιβλίο του Για φαντάσου. Έχει γράψει το ποιητικό έργο Επί Ματαίω καθώς και τα πεζά Μικρή εγκυκλοπαίδεια του θανάτου και Γράμματα στην Παναγία. Έχει βραβευτεί στο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας το 2007 για το σενάριο της ταινίας Εν θερμώ.

Χαρά Ρόμβη - «Σωτηρία»

Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Facebook Twitter
«Η αγάπη που έχω για το θέατρο και η εμπιστοσύνη στο καλλιτεχνικό πρόσωπο του Θανάση Δόβρη και της Μαρίας Παρασύρη με έκαναν να θέλω πολύ να ανακατευτώ σε αυτήν τη δουλειά». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Η δραματουργική επεξεργασία της Σωτηρίας ήταν μεγάλη πρόκληση. Δεν είχα ιδέα πώς θα καταφέρω να συσχετίσω δύο λογοτεχνικά είδη. Όμως η αγάπη που έχω για το θέατρο και η εμπιστοσύνη στο καλλιτεχνικό πρόσωπο του Θανάση Δόβρη και της Μαρίας Παρασύρη με έκαναν να θέλω πολύ να ανακατευτώ σε αυτήν τη δουλειά» λέει η Χαρά Ρόμβη, στη συλλογή διηγημάτων της οποίας βασίζεται το ομότιτλο έργο που παρουσιάζεται στον κύκλο «Η σκηνή των Βιβλίων» στην Πειραιώς 260 (19-21/6) σε σκηνοθεσία Θανάση Δόβρη.

Σε μια βόλτα στο σούπερ μάρκετ, μοναδική ανάσα στην ασφυκτική καθημερινότητά της, η Σωτηρία ξεχνιέται ανάμεσα στις έτοιμες τούρτες και στους κύβους νοστιμιάς και, χωρίς να το πάρει είδηση, κλειδώνεται εκεί μέσα. Χαμένη στον παράδεισο της αφθονίας, ανάμεσα σε ράφια και ψυγεία γεμάτα προϊόντα, περίεργους θορύβους και απροσδιόριστες σκιές, η ηρωίδα έρχεται αντιμέτωπη με τους δαίμονές της, τα σκοτάδια και τους φόβους της. Το αναπάντεχο αυτό γεγονός γίνεται αφορμή για μια αναμέτρηση με τον ίδιο της τον εαυτό.

Η Χαρά Ρόμβη, συγγραφέας της νεότερης γενιάς, σκιαγραφεί με γλυκόπικρο χιούμορ και τρυφερότητα ένα αναγνωρίσιμο πορτρέτο της Ελλάδας του ’80 και του ’90. Η συλλογή διηγημάτων Σωτηρία είναι το πρώτο της βιβλίο.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ