«Η εμμονή του βλέμματος»: Μέσα στη μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον Παναγιώτη Τέτση Facebook Twitter
Τέτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016), Κήπος, 1970 - 1972. Λάδι σε μουσαμά. Διαστάσεις έργου: 158 x 158 εκ., Δωρεά του καλλιτέχνη, Π.9947

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μέσα στη μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον Παναγιώτη Τέτση

0

Zωγράφος, χαράκτης, δάσκαλος, ακαδημαϊκός, πρόεδρος της καλλιτεχνικής επιτροπής και πρόεδρος του Δ.Σ. της Εθνικής Πινακοθήκης, ο Παναγιώτης Τέτσης υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες που με το έργο και τη διδασκαλία τους διαμόρφωσαν την ελληνική μεταπολεμική ζωγραφική.

Με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη γέννησή του, η Εθνική Πινακοθήκη εγκαινίασε στην αίθουσα «Ίδρυμα Αντώνιος Ε. Κομνηνός» μια μεγάλη αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο έργο του, αναδεικνύοντας την ιδιαίτερη ματιά με την οποία, δίνοντας έμφαση στο φως και το χρώμα, πραγματεύεται τα θέματά του.

Το έργο του Παναγιώτη Τέτση διαβάζεται συχνά μέσα από το πρίσμα της συνομιλίας του με τις εικαστικές παραδόσεις του ευρωπαϊκού μοντερνισμού και τη μονοχρωματική αφαίρεση. Ωστόσο, μια πιο προσεκτική ματιά αποκαλύπτει την προσήλωση του καλλιτέχνη στην παραστατική ζωγραφική και τη μελέτη του χρώματος και του φωτός ως βασικών πυλώνων της συνθετικής του αντίληψης. Είναι αυτή η εμμονή του βλέμματος που διατρέχει το σύνολο της δουλειάς του και τον καθιστά μοναδικό και απόλυτα αναγνωρίσιμο στην ιστορία της ελληνικής τέχνης.

Τα περισσότερα από τα 160 έργα της έκθεσης είναι πίνακες ζωγραφικής, χαρακτικά, ακουαρέλες και παστέλ και προέρχονται από τη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης, στην οποία τα δώρισε ο ίδιος ο Τέτσης μεταξύ του 1997 και του 2015.

Κατά την περίοδο των σπουδών του στο Παρίσι (1953-1956) ο Τέτσης επηρεάστηκε έντονα από τα μεταϊμπρεσιονιστικά ρεύματα και τους φοβιστές ζωγράφους, χωρίς όμως η έκρηξη των έντονων χρωματικών αντιθέσεων να τον απομακρύνει από την αποτύπωση του ορατού, του αντικειμένου των αισθήσεων. Αντίθετα, συνεχίζει να διερευνά τα πάθη της ψυχής, τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση και το αστικό περιβάλλον, τον σύγχρονο τρόπο ζωής και τις σταθερές ορίζουσες της ταυτότητας, διατηρώντας μια εντυπωσιακή ισορροπία και μένοντας πιστός στην άσκηση του βλέμματος, στη μεταστοιχείωση του ρυθμού, της σύνθεσης, του φωτός και του χρώματος.

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μέσα στη μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον Παναγιώτη Τέτση Facebook Twitter
Τέτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016), Λαϊκή αγορά, 1979 - 1982. Τέμπερα σε μουσαμά. Διαστάσεις έργου: 249 x 405 εκ.. Δωρεά του καλλιτέχνη. Π.9961

Η εισαγωγή των επισκεπτών στην έκθεση γίνεται από τα έργα «Λαϊκή αγορά» και «Ύδρα» και ακολουθεί μια κατάδυση στο έργο του μέσα από θεματικές ομάδες που διαδέχονται η μία την άλλη. Οι θεματικές δεν έχουν χρονολογική συνέχεια αλλά αποκαλύπτουν συνειρμικά στον θεατή το εικαστικό ιδίωμα του καλλιτέχνη, τον τρόπο με τον οποίο παρατηρεί τον κόσμο γύρω του και τον μετουσιώνει σε έργο τέχνης, πίνακα, χαρακτικό, υδατογραφία, παστέλ. Για μεγάλα χρονικά διαστήματα, που διαρκούν μέχρι και τέσσερα αν όχι περισσότερα χρόνια, ο Τέτσης μελετά, σχεδόν εμμονικά, ένα συγκεκριμένο θέμα. Δημιουργούνται «σειρές», «ενότητες», όπως οι ποδοσφαιριστές, οι κήποι, οι μπαλκονόπορτες, οι καρέκλες, τα ναυπηγεία, τα τοπία της Σίφνου, η λαϊκή αγορά, τα τραπέζια, τα τοπία της Ύδρας, οι βάρκες, οι θάλασσες, τα πορτρέτα των φίλων, οι νεκρές φύσεις, τα πεύκα και τέλος τα βράχια της Ύδρας. Οι ζωγραφικές αυτές σειρές πλαισιώνονται και με άλλα μέσα (μελάνια, χαρακτικά, ακουαρέλες) γιατί ο καλλιτέχνης θεωρεί ότι πρόκειται για συγκοινωνούντα δοχεία. Με τον τρόπο αυτό του δίνεται η δυνατότητα να δει το αποτέλεσμα στο οποίο θέλει να καταλήξει από πολλές οπτικές γωνίες.

Τα περισσότερα από τα 160 έργα της έκθεσης είναι πίνακες ζωγραφικής, χαρακτικά, ακουαρέλες και παστέλ και προέρχονται από τη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης, στην οποία τα δώρισε ο ίδιος ο Τέτσης μεταξύ του 1997 και του 2015. Επίσης, 64 από τα εκτιθέμενα έργα ανήκουν σε ιδιωτικές ή θεσμικές συλλογές. Η επιλογή των έργων έγινε με σκοπό να αναδειχθεί η «εμμονική» ματιά με την οποία παρατηρούσε το περιβάλλον του ο καλλιτέχνης και το μετουσίωνε εικαστικά αλλά και να αποκαλύψει άγνωστες πτυχές της καλλιτεχνικής του παραγωγής και τεχνοτροπίας.

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μέσα στη μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον Παναγιώτη Τέτση Facebook Twitter
Τέτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016), Απόγευμα στην Ύδρα ΙΙ, 1985. Λάδι σε μουσαμά. Διαστάσεις έργου: 194 x 250 εκ.. Δωρεά του καλλιτέχνη. Π.13372
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μέσα στη μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον Παναγιώτη Τέτση Facebook Twitter
Τέτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016), Το ηλιοβασίλεμα. Λάδι σε μουσαμά. Διαστάσεις έργου: 90 x 202 εκ.. Διαστάσεις με πλαίσιο: 93,7 x 205,5 εκ.. Δωρεά του καλλιτέχνη. Π.13316
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μέσα στη μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον Παναγιώτη Τέτση Facebook Twitter
Τέτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016), Τα δέντρα. Λάδι σε μουσαμά. Διαστάσεις έργου: 90,3 x 203,3 εκ.. Διαστάσεις με πλαίσιο: 92,8 x 205,5 εκ.. Δωρεά του καλλιτέχνη. Π.13317
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μέσα στη μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον Παναγιώτη Τέτση Facebook Twitter
Τέτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016), Βάρκα, 1977 - 1978. Λάδι σε μουσαμά. Διαστάσεις έργου: 186 x 250 εκ.. Δωρεά του καλλιτέχνη. Π.9964
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μέσα στη μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον Παναγιώτη Τέτση Facebook Twitter
Τέτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016), Οι μπλε καρέκλες II, 1975 - 1976. Λάδι σε μουσαμά. Διαστάσεις έργου: 138 x 88 εκ.. Δωρεά του καλλιτέχνη. Π.9955
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μέσα στη μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον Παναγιώτη Τέτση Facebook Twitter
Τέτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016), Μπαλκονόπορτα, 1961. Λάδι σε ξύλο. Διαστάσεις έργου: 172 x 99 εκ.. Δωρεά του καλλιτέχνη. Π.9950

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM