H Alessi απενοχοποεί το μακάβριο Facebook Twitter
Η τεφροδόχος που σχεδίασε ο Ιάπωνας Naoto Fukasawa. Φωτ.: Claudia Zalla

Ο θάνατος δεν ήταν ποτέ τόσο ντιζαϊνάτος

0

Οι νεκρικές κάλπες και τα μεγάλα μνημειακά αγγεία που υποδέχονταν την τέφρα ή κρατούσαν συντροφιά σε όσους αποδημούσαν παραμένουν από τα πιο αξιοθαύμαστα έργα της αθηναϊκής κεραμικής και αγγειογραφίας. Με ανάγλυφες παραστάσεις λαξεμένες σε μάρμαρο και πέτρα ή ζωγραφικές σκηνές για τη ζωή των συμποσίων, της παλαίστρας και του γυναικωνίτη, τα αγγεία αυτά αποτελούν το καύχημα μεγάλων μουσείων του κόσμου. Από τα πιο συγκινητικά εκθέματα στο ισόγειο του Μουσείου Μπενάκη είναι οι μαρμάρινες επιτύμβιες λουτροφόροι και λήκυθοι αττικών εργαστηρίων (340-370 π.Χ.) με τις σκηνές αποχαιρετισμού –χειραψίας, δηλαδή, του νεκρού με τους αγαπημένους του–, και μια στρογγυλή κάλπη με καπάκι, πιθανότατα από την Ελευσίνα, με ανάγλυφα δελφίνια να την κυκλώνουν, που το πρωτότυπό της βρίσκεται στο Altes Museum του Βερολίνου.

Κι όμως, η συσχέτιση των αγγείων αυτών με τον θάνατο τα κράτησε κλεισμένα στο ημίφως των μουσείων. Οι επιμελητές χαμήλωναν τη φωνή καθώς αναφέρονταν σ' αυτά και οι δημιουργικοί υπεύθυνοι των πωλητηρίων δίσταζαν να τα προτείνουν ως έμπνευση στους συνεργάτες τους. 

Από τον κόσμο του design έρχεται αυτήν την άνοιξη μια δήλωση ότι ο θάνατος μπορεί να γίνει ελκυστικός ή τουλάχιστον να διασκεδαστεί η φόρτιση που τον περιβάλλει. 

Κάθε δημιουργός απέδωσε στην τεφροδόχο του τα χαρακτηριστικά της αρχικής της λειτουργίας, αυτά δηλαδή ενός αντικειμένου φροντίδας, μνήμης και συνέχειας, πλάθοντας εντυπωσιακά δοχεία τελευταίας κατοικίας. 

Η Alessi παρουσιάζει στο Μιλάνο το «Τελευταίο Δοχείο», μια συλλογή, όπως καταλάβατε, τεφροδόχων από μια λαμπρή παράταξη 10 διεθνών σχεδιαστών και αρχιτεκτόνων – ανάμεσά τους ο David Chipperfield και ο Daniel Libeskind, ο Philip Starck, ο Mario Tsai, ο Michele De Lucchi και ο Michael Anastassiades.

Κάθε δημιουργός απέδωσε στην τεφροδόχο του τα χαρακτηριστικά της αρχικής της λειτουργίας, αυτά δηλαδή ενός αντικειμένου φροντίδας, μνήμης και συνέχειας, πλάθοντας εντυπωσιακά δοχεία τελευταίας κατοικίας. 

H Alessi απενοχοποεί το μακάβριο Facebook Twitter
Το «Ασημένιο Νήμα» της Audrey Large, ένα ανεστραμμένο μαρμάρινο βάζο, μιλά για τη σύνδεση του φυσικού με τον πνευματικό κόσμο. Φωτ.: Claudia Zalla
H Alessi απενοχοποεί το μακάβριο Facebook Twitter
Φωτ.: Claudia Zalla
H Alessi απενοχοποεί το μακάβριο Facebook Twitter
Μία από τις δύο τεφροδόχους που σχεδίασε ο Philippe Starck. Φωτ.: Claudia Zalla
H Alessi απενοχοποεί το μακάβριο Facebook Twitter
Φωτ.: Claudia Zalla

Το μεταλλικό «Τραγούδι του Κύκνου» του Anastassiades συμβολίζει την αναγέννηση, κι έχει σχήμα αυγού, όπως κυκλικό είναι και το έργο του Chipperfield, ο οποίος με μια επάργυρη ατσάλινη σφαίρα φαντάστηκε «μια διακριτική παρουσία για βαθιά προσωπικές στιγμές». Το «Ασημένιο Νήμα» της Audrey Large, ένα ανεστραμμένο μαρμάρινο βάζο, μιλά για τη σύνδεση του φυσικού με τον πνευματικό κόσμο, ενώ το «Κρυμμένο στη Ζωή» του Tsai συστήνεται ως ένα «καθημερινό, μύχιο αντικείμενο» και έχει τη μορφή ανοιχτού βιβλίου με ανακλαστική επιφάνεια που ακουμπά σε βάση, για να μπορεί να τοποθετηθεί σε ένα ράφι, ανάμεσα σε βιβλία και διακοσμητικά.

Η μοναδική αυτή συλλογή του γνωστού ιταλικού οίκου με τα οικιακά αξεσουάρ γεννήθηκε στο πλαίσιο της πειραματικής πλατφόρμας Il Tornitore Matto που δημιούργησαν ο Αλμπέρτο Αλέσι με τον βιομηχανικό σχεδιαστή Τζούλιο Ιακέτι, ο οποίος και επιμελήθηκε το στήσιμο της έκθεσης στην Biblioteca Ostinata

H Alessi απενοχοποεί το μακάβριο Facebook Twitter
Τεφροδόχος του Philippe Starck. Φωτ.: Claudia Zalla
H Alessi απενοχοποεί το μακάβριο Facebook Twitter
Το μεταλλικό «Τραγούδι του Κύκνου» του Anastassiades συμβολίζει την αναγέννηση κι έχει σχήμα αυγού. Φωτ.: Claudia Zalla
H Alessi απενοχοποεί το μακάβριο Facebook Twitter
Michele De Lucchi. Φωτ.: Claudia Zalla

Σε ποιον απευθύνεται; Στους λάτρεις της εκζήτησης, αφενός, σε εκείνους που θέλουν να περιβάλλονται από καλοσχεδιασμένα αντικείμενα με ένα βαθύτερο νόημα. Όσο κι αν ξενίζει η ιδέα, όμως, αυτά τα δοχεία του αποχαιρετισμού στοχεύουν και σε συγγενείς τεθνεώτων που αναζητούν «εστέτ» υποδοχείς για την τέφρα των αγαπημένων τους. 

Ακραία έκφανση του lifestyle, θα μου πείτε. Κι όμως…

Biblioteca Ostinata, via Osti 6, 20122 Μιλάνο, 8-12 Απριλίου

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Kεραμικά Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Design / Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Μια σημαντική έκθεση στο χωριό Φιοράνο της Εμίλια-Ρομάνα, όπου εδώ και είκοσι χρόνια τα κεραμικά Mutina παράγουν αισθητικό πολιτισμό με μια ομάδα σπουδαίων σύγχρονων σχεδιαστών.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Design / Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Το διαμέρισμα του εικαστικού Αργύρη Αγγελή είναι γεμάτο φυτά και ετερόκλητα στοιχεία. Ο ίδιος λέει ότι o εκλεκτικισμός -το mix 'n' match, όπως θα λέγαμε σήμερα- είναι το κλειδί των επιλογών του στη διακόσμηση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
“Ο κόσμος της φιλοξενίας είναι ένας κόσμος χωρίς σύνορα”: όλα όσα έγιναν στη δεύτερη διοργάνωση του HOTEL EXPERIENCE το διήμερο 18&19 Οκτωβρίου 2025 στη Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.

Design / Πώς το Hotel Experience μεταμόρφωσε την Τεχνόπολη σε ατμοσφαιρική ξενοδοχειακή εμπειρία

Με συμμετοχή 8000 επισκεπτών, 120 ομιλητών και 70 εταιρειών υλικών και κατασκευής, το Hotel Experience ανέδειξε την ελληνική φιλοξενία ως διεθνή συζήτηση, όπου η αρχιτεκτονική και η επενδυτική στρατηγική συνυπάρχουν στο ίδιο τραπέζι.
LIFO NEWSROOM
Το ταξίδι του Δημήτρη Πικιώνη από τη Μαδρίτη στην οδό Πειραιώς 

Design / Χάρη στον Δημήτρη Πικιώνη ο δρόμος προς την Ακρόπολη είναι ένα έργο τέχνης

Μια νέα έκθεση για τον Δημήτρη Πικιώνη στο Μουσείο Μπενάκη αποκαλύπτει τη σπουδαιότητα αυτού του εμπνευσμένου Έλληνα εικαστικού, αρχιτέκτονα, στοχαστή και όσα του οφείλουν η Αθήνα και οι σύγχρονοι Έλληνες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι που χρειάζεται περισσότερους τοίχους

Design / Ένα σπίτι που χρειάζεται κι άλλους τοίχους για τους πίνακες του ιδιοκτήτη

Ο αρχιτέκτονας και visual artist Αλέξανδρος Μαγκανιώτης μένει στη Γλυφάδα, σε μια οικογενειακή πολυκατοικία. Το διαμέρισμά του έχει τόσα έργα που μοιάζει με δική του, ατομική έκθεση, την οποία ανανεώνει συνεχώς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Design / Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Πιάτα, φλιτζάνια, βάζα και λάμπες που σε κάνουν να θες να τους τραπεζώσεις όλους. Έντονα, χαριτωμένα, λαχταριστά αντικείμενα που μετατρέπουν το τραπέζι σου σε μια ολοκληρωμένη εμπειρία ευτυχίας.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Ως παιδί, σχεδίαζε δρόμους στην άμμο. Αργότερα, υπερασπίστηκε την αρχιτεκτονική ως τέχνη ζωής. Με τη σύντροφο και συνεργάτιδά του Σουζάνα έζησαν μια ζωή όπου το «εγώ» έγινε «εμείς», μέχρι την απώλειά της που τον σημάδεψε βαθιά. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ