Mutina for Art Facebook Twitter
Aimée Moreau, «Untitled», 1957, oil on wood. Ronan & Erwan Bouroullec, «Rombini Vase A - Glossy Brun», 2021, Mutina Editions, ceramic coated with Rombini Triangle elements. Ronan Bouroullec, «Talea Ambra Blu», 2024, Mutina Editions, ceramic. Luigi Ghirri, «Bologna, Via Fondazza» (Studio di Giorgio Morandi), 1989-90 vintage c-print. Credit: Φωτ.: Nicolò Panzeri. Artworks, © Estate of Aimée Moreau Courtesy Mai 36 Galerie; © Eredi Luigi GhirriCourtesy Mai 36 Galerie. Vases, courtesy Mutina

Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

0

Έχω μια τρελή/ τρελή αγάπη/ για τα αντικείμενα./ Μου αρέσουν οι πένσες / και τα ψαλίδια. / Αγαπώ / τα φλιτζάνια, / τα δαχτυλίδια / και τα μπολ – / για να μη μιλήσω, φυσικά, / για τα καπέλα. 

Από αυτή την ερωτική εξομολόγηση του Πάμπλο Νερούδα για τα καθημερινά αντικείμενα είναι εμπνευσμένη η έκθεση των κεραμικών Mutina, «An Ode to Things», που θα φιλοξενείται ως τις αρχές Αυγούστου σε μια γωνιά των αχανών εγκαταστάσεων του brand, διά χειρός Patricia Urquiola, στο βιομηχανικό χωριό Φιοράνο Μοντενέζε.

Άγνωστη στους αμύητους, αλλά με ένα ενθουσιώδες niche κοινό που παρακολουθεί τις συνεργασίες της με σύγχρονους σχεδιαστές και ενθουσιάζεται με τις αρχιτεκτονικές εφαρμογές των προϊόντων της, η επωνυμία χειροποίητων κεραμικών Mutina χτίστηκε γύρω από την προσωπική συλλογή του ιδρυτή της, Μάσιμο Ορσίνι

«Ανάμεσα στα πολλά που πετύχαμε αυτά τα 20 χρόνια, το πιο σημαντικό στάθηκε η σχέση μας με τους καλλιτέχνες και τους σχεδιαστές που έδωσαν μορφή σε όλον αυτόν τον δημιουργικό κόσμο», σημείωσε στα εγκαίνια η Ιταλίδα επιμελήτρια Sarah Cosulich, διευθύντρια, εκτός των άλλων, της Πινακοθήκης Ανιέλι και υπεύθυνη του επιμελητικού προγράμματος «Mutina for Art», μιας σειράς πρωτοβουλιών που περιλαμβάνουν εκθέσεις και συνεργασίες με γκαλερί, ιδρύματα, καλλιτέχνες και designers απ' όλον τον κόσμο. 

Στην Ελλάδα, η υλικότητα της Mutina έχει βρει θέση στα Χανιά, χάρη στο όραμα του επιχειρηματία Νίκου Τσεπέτη, ενός χαρισματικού hotelier και design junkie που έγινε διεθνώς γνωστός για το προσωπικό του υβρίδιο φιλοξενίας – χειροποίητης, συναισθηματικής και αμπαλαρισμένης σε τέχνη.

Στην έκθεση «An Ode to Things», διαφορετικές μορφές νεκρής φύσης –ζωγραφικά έργα, φωτογραφίες, γλυπτά, έπιπλα και αντικείμενα 18 σύγχρονων καλλιτεχνών και σχεδιαστών– αντικαθρεφτίζονται και μοιάζουν να ανυψώνονται σε ένα στοχαστικότερο επίπεδο, αναδεικνύοντας την ποιητικότητα του καθημερινού. 

Mutina for Art Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης «Ode to Things» στη Spazio Mutina Fiorano. Credit: Φωτ.: Nicolò Panzeri

Βάζα των Γάλλων Ronan και Erwan Bouroullec έχουν φόντο μια μελαγχολική νεκρή φύση της Aimée Moreau (1926-2023) και μια φαντασιακή φωτογραφία του Luigi Ghirri. Δίπλα, ένα γυάλινο δοχείο σε σχήμα μήλου της Ingeborg Lundin (1921-1992) –της πρώτης γυναίκας που σχεδίασε για τα κρύσταλλα Orrefors, βραβευμένης στην Τριενάλε του 1957 για το ιστορικό, πλέον, βάζο «Apple»– αντιπαραβάλλεται με ένα άλλο βάζο με λουλούδια σε πίνακα του John Currin. Στον ίδιο χώρο, μια ήσυχη μεγάλη σάλα βορειοευρωπαϊκής αυτοσυγκράτησης, κυλινδρικά βάζα Georges Jouve και «τοτέμ» του Ettore Sottsass καθώς και αντικείμενα Mutina από συνεργασίες με τη Nathalie du Pasquier και τους αδελφούς Bourroulec συνδυάζονται με έργα φωτογράφων και καλλιτεχνών, ανάμεσά τους οι Ρούντολφ Στίνγκερ, Ed Ruscha, Wolfgang Tillmans, Peter Dreher και Damien Hirst.

«Τα όρια του τι είναι τέχνη και τι είναι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται», παρατηρεί η Cosulich, συνοψίζοντας το στίγμα της Mutina, αυτής της πρότυπης κοινότητας επιμελητών τέχνης, καλλιτεχνών και σταθερά συνεργαζόμενων σχεδιαστών που παράγουν συλλεκτικής αξίας συλλογές (Mutina Editions) ή συμμετέχουν σε αρχιτεκτονικά project, ενώ την ίδια στιγμή κρατούν ανοιχτό έναν διάλογο με την τέχνη, οργανώνοντας εφήμερες εκθέσεις ή εγκαταστάσεις.

Mutina for Art Facebook Twitter
Georges Jouve, «Vases Cylindre, 1960-1969», and «Vase Cylindre», 1955, glazed stoneware. Nathalie Du Pasquier, Untitled, 2015/16, oil on canvas in artist-made frame. Credit: Φωτ.: Nicolò Panzeri. Stoneware, courtesy Galerie Alexandre Guillemain, Galerie Chantala. Nathalie du Pasquier artwork, courtesy the artist
Mutina for Art Facebook Twitter
Ιngeborg Lundin, «Apple», 1957, glass. John Currin, Uncle Frank, 2024, oil on canvas. Credit: Φωτ.: Nicolò Panzeri. Artwork, © John Currin, courtesy the artist and Gagosian. Vase, courtesy Dansk Moebelkunst Gallery

Στις πιο πρόσφατες –και εντυπωσιακότερες– παρεμβάσεις της ομάδας Mutina ανήκει η διαμόρφωση του pop-up εστιατορίου La Ciccheterria στο Fondazione Giorgio Cini στη Βενετία, όπου φιλοξενήθηκε τον Σεπτέμβριο η έκθεση του Homo Faber. Στο στυλ των μπαρ της γειτονιάς που προσφέρουν μικρά πιάτα και καφέ στη Βενετία, η Mutina διαμόρφωσε έναν «χειροποίητο», παραδοσιακά ιταλιάνικο χώρο, χρησιμοποιώντας κεραμικά πλακάκια με ανάγλυφο γυάλωμα της Urquiola από τη συλλογή Mater και κινητά στοιχεία –πήλινα τούβλα– από την Bloc Collection των Bouroullec. 

Στην Ελλάδα, η υλικότητα της Mutina έχει βρει θέση στα Χανιά, χάρη στο όραμα του επιχειρηματία Νίκου Τσεπέτη, ενός χαρισματικού hotelier και design junkie που έγινε διεθνώς γνωστός για το προσωπικό του υβρίδιο φιλοξενίας – χειροποίητης, συναισθηματικής και αμπαλαρισμένης σε τέχνη. Στο μοναδικό του Ammos, η πιο έντονη δήλωση στα interiors των δωματίων γίνεται στα μπάνια, που έχουν επενδυθεί με τρισδιάστατα πλακάκια του βιομηχανικού σχεδιαστή Konstantin Grcic από τη σειρά DIN της Mutina. Στο Red Jane Project του ίδιου, ένα τυπογραφείο από τα 1930s που προσεγγίστηκε ως ένα design project και λειτουργεί ως φούρνος, κυριαρχεί το αυλακωτό πάτωμα από custom πλακάκια τερακότας με λευκές ανάγλυφες γραμμές που σχεδίασε ο φίλος του Νίκου και σταθερός συνεργάτης της Mutina, Michael Anastassiades.

H «Ωδή» που αφιερώνει στα άψυχα αντικείμενα η Mutina με αυτήν την έκθεση τιμά τον τρόπο που έχει πορευτεί το brand ως τώρα, στις παρυφές του design και της τέχνης, αναζητώντας ομορφιά και ποίηση στην ύλη. 

Mutina for Art Facebook Twitter
Ettore Sottsass, «Totem Chocolat», 1994, glazed ceramic, formica covered particle board. Wolfgang Tillmans, «Nite Queen», 2013, inkjet print on paper mounted on aluminium in artist’s frame. Credit: Φωτ.: Nicolò Panzeri. Wolfgang Tillmans artwork, courtesy the artist and David Zwirner
Mutina for Art Facebook Twitter
Ettore Sottsass, «Lolita», 1994-2024, porcelaine, Venini glass. Rudolf Stingel, «Untitled», 2020, oil on canvas. Credit: Φωτ.: Nicolò Panzeri. Artwork, © Rudolf StingelCourtesy the artist and Gagosian. Vessel, courtesy Sèvres
Mutina for Art Facebook Twitter
Goran Trbuljak, «Untitled (Teapots)», 1988-1994, black and white photograph. Ettore Sottsass, «Vase» (The Last Pieces Series), 2006, glass. Credit: Φωτ.: Nicolò Panzeri. Black and white photograph courtesy the artist and Galerija Gregor Podnar. Vase, courtesy Friedman Benda

Η έκθεση «An Ode to Things», στο πλαίσιο του προγράμματος Mutina for ART, θα φιλοξενείται έως τις 8 Αυγούστου 2025 στο Spazio Mutina Fiorano.  

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με έμπνευση από τις τέντες της Ασίας το φετινό περίπτερο Serpentine

Design / Με έμπνευση από τις τέντες της Ασίας: Αυτό είναι το περίπτερο Serpentine για το 2025

Η πρωτοποριακή αυτή ανάθεση, η οποία ξεκίνησε το 2000 με τη Ζάχα Χαντίντ και παρουσίασε μέσα από τα pavilions μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της διεθνούς αρχιτεκτονικής, γιορτάζει τα 25 της χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ώρα για Comicdom CΟΝ 2025 / Comicdom CΟΝ Athens 2025: Όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις

Design / Comicdom CΟΝ Athens 2025: Όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις

Το μεγαλύτερο φεστιβάλ κόμικς στην Ελλάδα επιστρέφει στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, από 16 έως 18 Μαΐου, φιλοξενώντας 180 Έλληνες και ξένους καταξιωμένους δημιουργούς. Δείτε όλα τα highlights του φετινού προγράμματος.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Χάρρυ Σάξον: «Η ιστορία δικαιώνει τους αδικημένους»

Graphic Novel / Χάρρυ Σάξον: «Οι τρανς άντρες υπάρχουμε κι ας το αγνοεί πολύς κόσμος»

Με αφορμή την παρουσίαση του queer κόμικ του «Ο Τηλέμαχος και το Δέρας» στο 9ο Comic Con, ο Χάρρυ Σάξον μιλά για την επιστροφή του μετά από απουσία 13 ετών, για το ταξίδι της φυλομετάβασής του, και για την παρουσία όλων και περισσότερων ΛΟΑΤΚΙ+ δημιουργών στον χώρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Design / Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της Ήρας Κατσαντώνη και του Αλέξανδρου Πάτση στο Μετς κι ανακαλύπτει έναν αναπάντεχο χώρο με μία «κρεμαστή» κουζίνα που δεσπόζει και γωνιές μυστικές που οδηγούν στη «Χώρα των Θαυμάτων».
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ξενοδοχείο Βύρων στην Αιόλου: ένα από τα παλαιότερα κτίρια της Αθήνας ξαναγεννιέται

Ξενοδοχείο Βύρων / Ένα από τα πιο παλιά κτίρια της Αιόλου ξαναγεννιέται

Η είδηση της αποκατάστασης του ξενοδοχείου Βύρων μάς πάει πίσω στον χρόνο, μεταξύ 1840 και 1860, τότε που η οδός Αιόλου άκμαζε εμπορικά και ήταν ο δρόμος με τα περισσότερα και τα καλύτερα ξενοδοχεία της πόλης. Η LiFO παρουσιάζει τα σχέδια της αποκατάστασης ενός από τα παλαιότερα σωζόμενα κτίρια της Αθήνας, η οποία θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η μυστική ζωή της Όντρεϊ Χέπμπορν

Design / Τι σχέση είχαν οι γονείς της Όντρεϊ Χέπμπορν με τον ναζισμό;

Η διάσημη ηθοποιός του Χόλιγουντ βίωσε με πολλούς τρόπους τη φρίκη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Ένα νέο ισπανικό graphic novel αποκαλύπτει το κεφάλαιο της ζωής της που η ίδια επιθυμούσε να παραμείνει κρυφό.
THE LIFO TEAM
milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Design / Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Ο σχεδιασμός της RETINAA στα νέα ελβετικά διαβατήρια συνδυάζει το υψηλό επίπεδο ασφαλείας με το graphic design ενώ είναι και μία αναφορά στα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελβετίας, δημιουργώντας «κάτι παραπάνω από ένα επίσημο διοικητικό έγγραφο».
LIFO NEWSROOM
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ