«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε» Facebook Twitter
«Το animation στην Ελλάδα δεν μπορεί να γίνει βιομηχανία, όπως, π.χ., στην Αμερική, αλλά μπορεί να πάρει μπρος ως κλάδος».

«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

0

Φέτος διοργανώνονται για δεύτερη φορά τα βραβεία Stratos, που αφορούν αποκλειστικά το ελληνικό animation. H απονομή θα γίνει το Σάββατο 29 Μαρτίου στις 17:30, στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, με ελεύθερη είσοδο και με παρουσιάστρια την ηθοποιό Χριστίνα Σωτηρίου. Τα βραβεία έχουν πάρει το όνομά τους από τον σπουδαίο σκηνοθέτη και animator Στράτο Στασινό και είναι μια πρωτοβουλία της ASIFA HELLAS (Ελληνική Ένωση Κινουμένων Σχεδίων)

Φέτος, η τελετή είναι αφιερωμένη στα 80 χρόνια ελληνικού animation και είναι η πρώτη από μια σειρά δράσεων που θα γίνουν κατά τη διάρκεια της χρονιάς. Θα απονεμηθούν συνολικά 8 βραβεία: Καλύτερης Ταινίας, Καλύτερης Φοιτητικής Ταινίας, Καλύτερης Σκηνοθεσίας, Καλύτερου Σεναρίου για Ταινία, Καλύτερης Σειράς (ΤV Series, Web Series), Καλύτερης Μουσικής, Καλύτερου Music Video Clip, Καλύτερου Commission Animation Film (TVC, Digital Content κ.λπ.). Όλα για φιλμ κινουμένων σχεδίων. Οι νικητές προέκυψαν από μια πενταμελή κριτική επιτροπή με πρόεδρο τον Γιώργο Ζώη. 

«Για μια χώρα 10 εκατομμυρίων, έχουμε 50 με 70 παραγωγές τον χρόνο, μικρού και μεγάλου μήκους, από ντοκιμαντέρ μέχρι και σειρές», μου αναφέρει ο πρόεδρος της ASIFA HELLAS, Κωνσταντίνος Κακαρούντας. Αν μη τι άλλο, είναι ένα εντυπωσιακό νούμερο που δείχνει ότι υπάρχει σκηνή και κυρίως νέοι δημιουργοί. «Οι ταινίες που γίνονται είναι με τεχνικές 2D, 3D και stop motion αλλά και με μεικτές τεχνικές. Φέτος είμαι πολύ χαρούμενος επειδή έχουμε πάρα πολλές φοιτητικές ταινίες, γι’ αυτό υπάρχει και ανάλογο βραβείο, πράγμα που σημαίνει ότι τα νέα παιδιά μάς έβαλαν τα γυαλιά», λέει περήφανα και χαμογελαστά. «Βέβαια, υπάρχουν σχολές που διδάσκουν animation, δημόσιες και ιδιωτικές, όπως το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (ΠΑΔΑ), το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, τα πανεπιστήμια στη Χαλκίδα και στην Κέρκυρα, ο AKTO, η INTERGRAPHICS κ.ά. Δεν υπάρχει πουθενά, όμως, τμήμα ολοκληρωμένων σπουδών animation· κάπου δηλαδή όπου να μπορεί κάποιος νέος δημιουργός να μπει και να βγει έχοντας όλα τα εφόδια», συμπληρώνει. 

«Στην Ελλάδα είμαστε λίγο ανυπόμονοι, θέλουμε να γίνονται τα πράγματα άμεσα. Δεν γίνεται έτσι. Στο εξωτερικό είναι μαθημένοι να δουλεύουν στρατηγικά. Στη Σλοβενία είδα μια αξιόλογη παιδική ταινία με θέμα την απώλεια. Λοιπόν, τα παιδιά δούλευαν 10 χρόνια για να μαζέψουν 2,5 εκατομμύρια και να την ολοκληρώσουν».

«Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να πείσουμε για την τέχνη μας. Πρέπει να τη διαφημίσουμε εμείς, δεν γίνεται αλλιώς. Αυτό που μας ενδιαφέρει ως ASIFA HELLAS είναι να προσελκύσουμε χρηματοδοτήσεις για να γίνουν κάποια ουσιαστικά πράγματα, όπως το να δικτυωθούμε με ξένους φορείς ή παραγωγούς. Με ενδιαφέρει όμως και η επαρχία και τα σχολεία, να περάσει το animation στα νέα παιδιά».

«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το Flow στην Ελλάδα αρκεί να το θέλουμε» Facebook Twitter
The Alligator, Dimitris Armenakis.

H ASIFA HELLAS είναι το ελληνικό παράρτημα της ASIFA INTERNATIONAL (Διεθνής Ένωση Κινουμένων Σχεδίων) που έχει ιδρυθεί το 1960. Η Ελληνική Ένωση δημιουργήθηκε ουσιαστικά το 2015, αλλά άρχισε να γίνεται πιο ενεργή από το 2018 και μετά. 

«Στόχος μας είναι η εξωστρέφεια, για να μπορέσουμε να βελτιώσουμε τον χώρο μας. Δουλέψαμε πολύ, προσπαθήσαμε να πείσουμε τους ανάλογους φορείς και αυτή η εξωστρέφεια επιτεύχθηκε αρχικά με το περίπτερο της Ελλάδας στο Παγκόσμιο Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων στο Ανεσί και συγκεκριμένα στη MIFA, που είναι η αγορά τους. Εκεί πηγαίνουμε τα πρότζεκτ κινουμένων σχεδίων που είναι εν εξελίξει, με σκοπό να δουν τι κάνουμε εμείς ως Ελλάδα, ότι ναι μεν είμαστε ανεξάρτητοι παραγωγοί, αλλά γινόμαστε ολοένα και μεγαλύτεροι. Ήδη έχουν αρχίσει να αναπτύσσονται σειρές animation στην ΕΡΤ και στην Cosmote. Έχουν αρχίσει να βγαίνουν προς τα έξω περισσότερα πρότζεκτ. Υπάρχουν ακόμη και Έλληνες που έχουν συνεργαστεί με την Disney αλλά και με μεγάλα κανάλια στο εξωτερικό. Ο κόσμος δεν το γνωρίζει. Λογικό είναι, επειδή ο κόσμος δεν μπορεί να τα γνωρίζει όλα», μου εξηγεί ο Κωνσταντίνος. 

«Από τη στιγμή που ανέλαβα την προεδρία, γύρω στο 2023, αυτό που προσπαθώ να κάνω είναι να γίνει πιο συστηματική αυτή η εξωστρέφεια. Προσπαθώ να έρθω σε επαφή με τα μεγάλα διεθνή φεστιβάλ και με ξένους επαγγελματίες, με σκοπό να δημιουργήσω ένα δίκτυο. Αυτό που με νοιάζει είναι να αντιληφθεί ο κόσμος του πολιτισμού ότι το animation είναι ένα πολύ δυνατό χαρτί στην ελληνική βιομηχανία και στο ελληνικό entertainment. Έχει ήδη ξεκινήσει μια μεγάλη ώθηση. Στο ΕΚΚΟΜΕΔ (Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας) υπάρχει ξεχωριστός τομέας γι' αυτό. Αυτό, όμως, που με νοιάζει περισσότερο είναι να προσπαθήσω να κάνω πιο αισθητή την παρουσία της Ελλάδας στο εξωτερικό. Πήγα πρόσφατα στη Σλοβενία, και συγκεκριμένα στο CEE Animation Forum, που αφορά κυρίως Ανατολικοευρωπαίους παραγωγούς και δημιουργούς κινουμένων σχεδίων· η Ελλάδα ήταν απούσα σε πολλά θέματα. Είναι κρίμα να μην είναι ανάμεσα στις ανατολικές χώρες που έχουν αναπτυχθεί τόσο σε αυτό τον τομέα. Το animation στην Ελλάδα δεν μπορεί να γίνει βιομηχανία, όπως, π.χ., στην Αμερική, αλλά μπορεί να πάρει μπρος ως κλάδος».

«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το Flow στην Ελλάδα αρκεί να το θέλουμε» Facebook Twitter
Happy Birthday, Naya Filaou.
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το Flow στην Ελλάδα αρκεί να το θέλουμε» Facebook Twitter
Missolonghi, Daphne Xourafi, Animasyros Productions.
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το Flow στην Ελλάδα αρκεί να το θέλουμε» Facebook Twitter
Charalambos Margaritis.

— Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το «Flow» στην Ελλάδα;
Μπορεί να γίνει κάτι ανάλογο, αν βέβαια το θέλουμε. Ξέρεις, στην Ελλάδα είμαστε λίγο ανυπόμονοι, θέλουμε να γίνονται τα πράγματα άμεσα. Δεν γίνεται έτσι. Στο εξωτερικό είναι μαθημένοι να δουλεύουν στρατηγικά. Στη Σλοβενία είδα μια αξιόλογη παιδική ταινία με θέμα την απώλεια. Λοιπόν, τα παιδιά δούλευαν 10 χρόνια για να μαζέψουν 2,5 εκατομμύρια και να την ολοκληρώσουν. Ο Gints Zilbalodis –ο Λετονός δημιουργός του «Flow»– ξέρω ότι άρχισε την προ-παραγωγή της ταινίας κάπου στο 2018. 

Εννοείται ότι απορρόφησε μια ικανοποιητική χρηματοδότηση. Αν δεις τα credits, είναι όλες οι σημαντικές ευρωπαϊκές εταιρίες που τον στήριξαν. Αυτά πρέπει να αρχίσουμε να τα μαθαίνουμε. Ο Gints δεν ήταν απλώς σκηνοθέτης της ταινίας. Μόνταρε όλο το φιλμ και το τελείωσε στο σπίτι του με ένα λάπτοπ. Και όμως έφτασε μέχρι τα Όσκαρ και πλέον έχει γίνει μεγάλο brand name στον χώρο του animation, όπως και η Λετονία. 

Και η Ελλάδα μπορεί να το κάνει, αλλά πρέπει να το κάνει στρατηγικά. Χρειάζεται συγκεκριμένο σενάριο, παραγωγή, διανομή, χρηματοδότηση. Τη χρηματοδότηση πρέπει να την κυνηγήσεις από το εσωτερικό και το εξωτερικό. Πρέπει να περιμένεις να δημιουργήσεις ένα καλό development δύο-τριών χρόνων και μετά θα μπορέσεις να ξεκινήσεις την ταινία. Επιπλέον, δεν πιστεύω ότι χρειάζεται να πας κατευθείαν σε κάτι τόσο μεγάλο. Μπορεί αρχικά να γίνουν παραγωγές σειρών με πιο απλά μέσα. Η Ελλάδα μπορεί, π.χ., να κάνει μια παραγωγή όπως το «Πέπα το γουρουνάκι», που να είναι παιδική και συγκεκριμένα προσχολικής ηλικίας. Δημιουργούνται στην Ελλάδα τέτοιες σειρές με μικρά βήματα, αλλά χρειαζόμαστε περισσότερες. 

«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το Flow στην Ελλάδα αρκεί να το θέλουμε» Facebook Twitter
Underground, Yannis Christoforou.
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το Flow στην Ελλάδα αρκεί να το θέλουμε» Facebook Twitter
Search Culture, George Kontos.
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το Flow στην Ελλάδα αρκεί να το θέλουμε» Facebook Twitter
Miniwood, Yeti Pictures.

— Ποιες άλλες δράσεις ετοιμάζετε αυτήν τη στιγμή για τα 80 χρόνια;
Για τα 80 χρόνια, θα κάνουμε προβολές, masterclasses και workshops και θα τιμήσουμε την Ελλάδα στο εξωτερικό. Εκτός από τα βραβεία, υπάρχει η International Animation Day, που έχει θεσπίσει η ASIFA INTERNATIONAL, ο διεθνής οργανισμός κινουμένων σχεδίων. Είναι την 28η Οκτωβρίου, αλλά εμείς λόγω της εθνικής γιορτής δεν μπορούμε να κάνουμε δράσεις εκείνη τη μέρα.

Πέρσι έγινε το Σάββατο 2 Νοεμβρίου στο ΠΑΔΑ και την αφίσα την έκανε ο Bill Plympton, ένας από τους πιο γνωστούς σχεδιαστές κινουμένων σχεδίων. Αυτό που προσπαθήσαμε τότε ήταν να εμπλέξουμε τα πανεπιστήμια και συγκεκριμένα το ΠΑΔΑ, έτσι ώστε οι φοιτητές να αρχίσουν να καταλαβαίνουν τι είναι το animation. Παράλληλα, ετοιμάζουμε το ελληνικό περίπτερο για την εκπροσώπηση της χώρας στο Παγκόσμιο Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων στο Ανεσί τον Ιούνιο. 

Για τα 80 χρόνια θέλω να κάνω πράγματα που θα συγκινήσουν και τον απλό θεατή αλλά και τον δημιουργό. Θέλω να έρθουν οι δημιουργοί κοντά μας και να μάθουν πώς πρέπει να παρουσιάζουν τα πρότζεκτ τους, επειδή και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Θα τους βοηθήσει να καταλάβουν πώς δουλεύει η αγορά διεθνώς. 

Ανάμεσα σε αυτά που οργανώνουμε είναι και η δημιουργία ενός creative hub για την προώθηση των συμπαραγωγών, με το οποίο έχουν καταπιαστεί η ASIFA HELLAS, το Animasyros, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το ΕΚΚΟΜΕΔ. Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου μάς δίνει χώρο στα Εξάρχεια ώστε να πραγματοποιήσουμε δράσεις και να έρθουμε σε επαφή με τους καλλιτέχνες, γιατί στην ουσία αυτό μας λείπει. 

Facebook
https://www.asifahellas.eu/


 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Ne Zha 2»: Κινεζικό blockbuster σπάει κάθε ρεκόρ και είναι έτοιμο να κατακτήσει τη Δύση

Πολιτισμός / «Ne Zha 2»: Κινεζικό blockbuster σπάει κάθε ρεκόρ και είναι έτοιμο να κατακτήσει τη Δύση

Το «Ne Zha 2» συνδυάζει παραδοσιακά στοιχεία από την κινεζική μυθολογία με μοντέρνα αφήγηση και προηγμένα εφέ, προσεγγίζοντας τόσο το οικογενειακό κοινό όσο και τη νέα γενιά θεατών
LIFO NEWSROOM
Carol & The End Of The World: Ένα γλυκό βαλς γύρω από το τέλος του κόσμου

Daily / Carol & The End Of The World: Ένα γλυκό βαλς γύρω από το τέλος του κόσμου

Τι θα έκανες αν ήξερες ότι ο κόσμος τελειώνει οριστικά και αμετάκλητα σε επτά μήνες; Η εξαιρετική ενήλικη σειρά κινουμένων σχεδίων του Netflix δίνει πειστικές απαντήσεις σε δύσκολα υπαρξιακά ερωτήματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλες οι ταινίες του Αστερίξ που έχουν γυριστεί από το 1967 μέχρι σήμερα

Οθόνες / Όλες οι ταινίες του Αστερίξ που έχουν γυριστεί από το 1967 μέχρι σήμερα

Με αφορμή τη νέα ταινία «Αστερίξ και Οβελίξ: Στον Δρόμο για την Κίνα» που προβάλλεται στις αίθουσες, ξαναβλέπουμε όλες τις animation και live action κινηματογραφικές μεταφορές του θρυλικού κόμικ των Γκοσινί και Ουντερζό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ