Ναυάγιο Sea Diamond: Ξανά στις δικαστικές αίθουσες

Ναυάγιο Sea Diamond: Νέα δικαστική συνέχεια από τον δήμο Θήρας Facebook Twitter
H Συντονιστική Επιτροπή Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του Κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond προσπαθεί εδώ και 18 χρόνια να αναδείξει τα σοβαρά ζητήματα που έχουν ανακύψει από το ναυάγιο. Φωτ.: Archipelagos Institute of Marine Conservation
0


ΤΗΝ ΠΕΜΠΤΗ 20 ΜΑΡΤΙΟΥ το Αστικό Εφετείο Πειραιά θα δικάσει ξανά την προσφυγή του δήμου Θήρας έναντι της πλοιοκτήτριας, της οικονομικής διαχειρίστριας και της ασφαλιστικής της εταιρείας με αίτημα την ανέλκυση του ναυαγίου, το οποίο «συνεχίζει να ρυπαίνει την περιοχή», όπως ισχυρίζεται η Συντονιστική Επιτροπή Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του Κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond, μια συλλογικότητα που 18 χρόνια τώρα προσπαθεί να αναδείξει τα σοβαρά ζητήματα που έχουν ανακύψει από το ναυάγιο.  

Η υπόθεση εκδικάζεται μετά από την αίτηση αναίρεσης που κατέθεσε ο δήμος Θήρας στον Άρειο Πάγο κατά της απόφασης (350/2021) που απέρριψε την αγωγή του για ανέλκυση του ναυαγίου και αποζημίωση. Ο Άρειος Πάγος είχε αποφανθεί ότι ο δήμος δεν έχει αρμοδιότητα να ζητήσει κάτι τέτοιο. Στη συνέχεια ο δήμος Θήρας κατέθεσε αίτηση αναίρεσης κατά της παραπάνω απόφασης. Τον Απρίλιο του 2024 ο Άρειος Πάγος έκρινε πως υπάρχει έννομο συμφέρον του δήμου Θήρας και αναιρώντας την απόφαση του 2021 αποφάσισε την επανεκδίκαση της υπόθεσης.

Το 2014 ο δήμος Θήρας κέρδισε την αγωγή κατά των εμπλεκόμενων εταιρειών και το δικαστήριο διέταξε την ανέλκυση του ναυαγίου, η οποία θα έπρεπε να πραγματοποιηθεί με έξοδα της πλοιοκτήτριας εταιρείας.

Η ιστορία που φτάνει ξανά στη δικαστική αίθουσα ξεκίνησε το 2012, όταν ο δήμος Θήρας διεκδίκησε δικαστικά την ανέλκυση του ναυαγίου. Το 2014 ο δήμος Θήρας κέρδισε την αγωγή κατά των εμπλεκόμενων εταιρειών και το δικαστήριο διέταξε την ανέλκυση του ναυαγίου, η οποία θα έπρεπε να πραγματοποιηθεί με έξοδα της πλοιοκτήτριας εταιρείας. Η ίδια απόφαση προέβλεπε επίσης χρηματική αποζημίωση οκτώ εκατομμυρίων ευρώ εις βάρος της εταιρείας για ηθική βλάβη λόγω υποβάθμισης του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Στη συνέχεια η εταιρεία άσκησε έφεση.

Ναυάγιο Sea Diamond: Νέα δικαστική συνέχεια από τον δήμο Θήρας Facebook Twitter
Οι πολίτες που αγωνίζονται για την ανέλκυση του ναυαγίου υποστηρίζουν ότι «εδώ και 18 χρόνια η εκτελεστική εξουσία αποτυγχάνει να κάνει το αυτονόητο: να καλέσει και να υποχρεώσει τον πλοιοκτήτη και τον ασφαλιστικό του οργανισμό να πληρώσει για την ανέλκυση του ναυαγίου, όπως προστάζει ο νόμος 2881/2001 και το άρθρο 24 του Ελληνικού Συντάγματος». Φωτ.: EUROKINISSI

Μετά από έξι χρόνια και πολλές αναβολές της δίκης, τον Ιούλιο του 2020 το Εφετείο απέρριψε με απόφασή του το αίτημα του δήμου για ανέλκυση του ναυαγίου και αποζημίωση λόγω ηθικής βλάβης, γιατί κρίθηκε ότι ο δήμος ήταν αναρμόδιος να ζητήσει κάτι τέτοιο. Στη συνέχεια ακολούθησε η αγωγή του δήμου στον Άρειο Πάγο, η απόρριψή της, η αναίρεση της απόφασης μετά τη νέα αίτηση του δήμου. Και έτσι, έντεκα χρόνια μετά, θα διεξαχθεί νέα δίκη για την πολύκροτη υπόθεση.

Νίκος Ζώρζος
Νίκος Ζώρζος

Ο Νίκος Ζώρζος δήμαρχος Θήρας λέει στη Lifo πως πιστεύει ότι «υπάρχει δυνατότητα ανέλκυσης του ναυαγίου. Αυτό μας δείχνει η έρευνα που έχουμε κάνει. Χρειάζεται όμως και  η συνδρομή της πολιτείας που διαχρονικά δεν έχει υπάρξει» Για την αυριανή δική  θεωρεί ότι« θα υπάρξει ένα αίσιο αποτέλεσμα, καθώς τα αιτήματα του δήμου είναι δίκαια».

Η πρωτοβουλία να διεκδικηθεί από το δήμο Θήρας η ανέλκυση και η αποζημίωση είχε αναληφεί το 2012 όταν στη διοίκηση του δήμου ήταν και πάλι ο Νίκος Ζώρζος:

Στην πραγματικότητα όπως εξηγεί αύριο «σε επίπεδο Εφετείου θα εκδικαστούν δύο αγωγές. Η μία αφορά την ανέλκυση του ναυαγίου και η άλλη την αποζημίωση του δήμου για τη ζημιά που έχει γίνει στο Περιβάλλον και τη φήμη του τόπου»

Δύο αντίθετες θέσεις

Ο Λουκάς Λυγνός, καθηγητής και μέλος της δραστήριας Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα Θηραίων Πολιτών, υποστηρίζει ότι στην υπόθεση επικρατούν δύο εκ διαμέτρου αντίθετες θέσεις: «Από τη μία πλευρά η πλοιοκτήτρια υποστηρίζει ότι η ανέλκυση είναι ανέφικτη και ότι το ναυάγιο δεν ρυπαίνει, και από την άλλη ο δήμος Θήρας υποστηρίζει το αντίθετο, καθώς έχει πραγματογνωμοσύνες από επιστήμονες που όρισε το Αστικό Εφετείο Πειραιώς με την απόφαση 51/2017, που αποδεικνύουν ότι το ναυάγιο ρυπαίνει και θα συνεχίσει να ρυπαίνει για 420 χρόνια ακόμη, καθώς επίσης ότι η ανέλκυση είναι εφικτή με τις σύγχρονες μεθόδους και τεχνικές».

cover
Λουκάς Λυγνός,
καθηγητής και μέλος της δραστήριας Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα Θηραίων Πολιτών

Τόσο ο δήμος Θήρας όσο και οι πολίτες που βγήκαν μπροστά στην υπόθεση αυτή, φτάνοντας μέχρι το Συμβούλιο της Επικρατείας, επικαλούνται τις δύο εκθέσεις των πραγματογνωμόνων οι οποίες συντάχθηκαν με διαταγή του Εφετείου Πειραιά, αλλά και μία μελέτη με μετρήσεις στην επίμαχη περιοχή του ναυαγίου που εκπονήθηκε από το Πολυτεχνείο Κρήτης. 

Στην πρώτη έκθεση εξετάστηκε αν είναι δυνατή η ανέλκυση του ναυαγίου. Στην άλλη έκθεση καταγράφεται κατά πόσο το ναυάγιο στην καλντέρα της Σαντορίνης μπορεί να αποτελεί πηγή έκλυσης ρυπογόνων ουσιών, οι οποίες μπορεί να είναι επιβλαβείς για το οικοσύστημα της περιοχής αλλά και για τους ανθρώπους. Στις εκθέσεις καταγράφονται, αφενός ότι «η ανέλκυση του ναυαγίου είναι δυνατή», υπογραμμίζοντας, ωστόσο, ότι «πρόκειται για μια επιχείρηση που απαιτεί ενδελεχή μελέτη με τη συνεργασία διαφορετικών φορέων και πολύπλοκη εργασία, που ενέχει περιβαλλοντικό και ανθρώπινο ρίσκο και υψηλό κόστος». Αφετέρου ότι το ναυάγιο «αποτελεί εστία εκπομπής ρυπογόνων και επιβλαβών ουσιών τόσο για τον άνθρωπο όσο και για το φυσικό περιβάλλον».

Εκ διαμέτρου αντίθετη είναι η θέση της εταιρείας, την οποία η LiFO είχε καταγράψει σε εκτενές ρεπορτάζ. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία ισχυρίζεται ότι δεν «υφίσταται περιβαλλοντική ρύπανση», επικαλούμενη μετρήσεις του ΕΛΚΕΘΕ και άλλων διεθνών οργανισμών, όπως η ITORF (International Tanker Owners Pollution Federation).

Υποστηρίζει επίσης ότι η ανέλκυση είναι ανέφικτη, με βάση τη γνώμη αυτών που είχαν ανελκύσει το ρωσικό πυρηνοκίνητο υποβρύχιο Κουρσκ, στους οποίους, όπως υποστήριξε, είχε απευθυνθεί.

Ποιος θα πληρώσει;

Με αφορμή την επικείμενη εκδίκαση της υπόθεσης, η Συντονιστική Επιτροπή Θηραίων Πολιτών σημειώνει ότι «για άλλη μια φορά η ελληνική Δικαιοσύνη καλείται να ορίσει ποιος θα πληρώσει τα σπασμένα του ναυαγίου που προκλήθηκε με ευθύνη του πλοιάρχου του μοιραίου κρουαζιερόπλοιου και του διευθυντή επιχειρήσεων της συνδιαχειρίστριας εταιρείας της πλοιοκτήτριας, σύμφωνα και με την τελεσίδικη απόφαση 515/2016 του Αρείου Πάγου».

«Αλλά με έναν πολύ περίεργο τρόπο», όπως αναφέρει, «όταν τα ποσά που διακυβεύονται είναι μεγάλα, όλα φαίνονται να κυλούν πολύ αργά και πολύ δύσκολα. Η ισχύς των νόμων του κράτους και των άρθρων του Συντάγματος μοιάζει να μην είναι και τόσο ξεκάθαρη ή αυτονόητη και παρά το προφανές της υποθέσεως πρέπει να γίνουν πολλές διαβουλεύσεις για να αποφασιστεί το προφανές».

Ναυάγιο Sea Diamond: Νέα δικαστική συνέχεια από τον δήμο Θήρας Facebook Twitter
Φωτ.: Wikipedia
Ναυάγιο Sea Diamond: Νέα δικαστική συνέχεια από τον δήμο Θήρας Facebook Twitter
Στις εκθέσεις καταγράφονται αυτά που αναφέρει ο Λ. Λυγνός, ότι «η ανέλκυση του ναυαγίου είναι δυνατή». Φωτ.: EUROKINISSI

«Το αυτονόητο παραμένει ζητούμενο»

Οι πολίτες που αγωνίζονται για την ανέλκυση του ναυαγίου υποστηρίζουν ότι «εδώ και 18 χρόνια η εκτελεστική εξουσία αποτυγχάνει να κάνει το αυτονόητο: να καλέσει και να υποχρεώσει τον πλοιοκτήτη και τον ασφαλιστικό του οργανισμό να πληρώσει για την ανέλκυση του ναυαγίου, όπως προστάζει ο νόμος 2881/2001 και το άρθρο 24 του Ελληνικού Συντάγματος». Το ίδιο προστάζει, όπως εξηγούν, και η απόφαση 1820/2019 του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία εκδόθηκε μετά την προσφυγή πολιτών. Σύμφωνα με την απόφαση αυτή, «το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας έχει άμεση και αυτοτελή υποχρέωση να κινήσει τις διαδικασίες ανέλκυσης του Sea Diamond καθώς “το βυθισμένο ναυάγιο αποτελεί αυτοτελώς πηγή ρύπανσης για το θαλάσσιο περιβάλλον λόγω της έκλυσης τοξικών και επικίνδυνων ουσιών και απειλείται μεγαλύτερη οικολογική υποβάθμιση του θαλάσσιου περιβάλλοντος στο μέλλον λόγω της προϊούσας διάβρωσής του”».

Πολίτες: «Ο ρυπαίνων πληρώνει»

Η Συντονιστική Επιτροπή Θηραίων Πολιτών μάς υπενθυμίζει τι είχε συμβεί στη γειτονική Ιταλία το 2014: «Οι αρχές υποχρέωσαν την πλοιοκτήτρια του Costa Concordia να ανελκύσει το ναυάγιο από το Giglio της Τοσκάνης με κόστος που έφτασε το 1,2 δισ. ευρώ. Οι δικαστικές διαδικασίες ακολούθησαν στη συνέχεια και απέδωσαν τις ευθύνες σε εκείνους που τις είχαν».

Ναυάγιο Sea Diamond: Νέα δικαστική συνέχεια από τον δήμο Θήρας Facebook Twitter
Το ναυάγιο του Costa Concordia στο Giglio της Τοσκάνης. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Το φυσικό περιβάλλον, όπως ισχυρίζονται, δεν μπορεί να περιμένει: «Οι νόμοι της φύσης είναι γνωστοί και δεν μπορούμε να τους παραβλέψουμε, όπως πολλές φορές παραβλέπουμε τους δικούς μας νόμους. Όποτε το κάναμε υποστήκαμε τις συνέπειες. Η φύση απαιτεί τον σεβασμό μας και το φυσικό περιβάλλον που μας φιλοξενεί έχει ανάγκη την προστασία μας. Και πάλι για το δικό μας καλό, γιατί και εμείς είμαστε κομμάτι του», λένε.

«Πλησιάζει η μαύρη επέτειος»

Η δίκη της Πέμπτης στο Αστικό Εφετείο Πειραιά θα πραγματοποιηθεί λίγες μέρες πριν από τη «μαύρη επέτειο», λέει η Συντονιστική Επιτροπή: «Έχουμε εμπιστοσύνη απέναντι στη ελληνική Δικαιοσύνη, πως θα επιτελέσει το χρέος της στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και της ποιότητας της ανθρώπινης ζωής. Έχουμε χρέος απέναντι στα παιδιά μας να προστατεύσουμε το φυσικό περιβάλλον που θα τους παραδώσουμε για να ζήσουν, όπως μας το παρέδωσαν και οι πρόγονοί μας σε εμάς».

Διεκδικούν, όπως λένε, την άμεση ανέλκυση του ναυαγίου, την εξάλειψη κάθε περιβαλλοντικού κινδύνου για το θαλάσσιο και παράκτιο περιβάλλον της περιοχής του ναυαγίου και την αποκατάσταση κάθε περιβαλλοντικής ζημίας που προκλήθηκε από το ναυάγιο και την παραμονή του στον βυθό. Και δηλώνουν «τη συνέχιση του αγώνα μας μέχρι την τελική δικαίωση όλων μας, όπως αρμόζει σε κάθε ευνομούμενη πολιτεία».

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Οπτική Γωνία / «ΟΠΕΚΕΠΕ: Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έστειλε πριν από λίγο καιρό στη Βουλή τη δικογραφία για Αυγενάκη και Βορίδη, αλλά η ΝΔ δεν βλέπει ποινικές ευθύνες υπουργών στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ και επιμένει ότι πρόκειται για «διαχρονικές παθογένειες». 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί κανείς δεν μας προστατεύει από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Οπτική Γωνία / Γιατί δεν μας προστατεύει κανείς από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Η Κομισιόν στέλνει τη χώρα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επειδή δεν έχει υιοθετήσει τα απαραίτητα σχέδια δράσης για την ηχορρύπανση. Τι σημαίνει αυτό για την καθημερινότητά μας; Μιλά στη LiFO ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ, Γεώργιος Παπανικολάου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας κανονικός αφελληνισμός

Οπτική Γωνία / Ένας κανονικός αφελληνισμός

Στη θέση εκείνων των ξένων που καλλιεργούσαν μια αληθινή σχέση με την Ελλάδα, πολλαπλασιάζονται τα φιμέ τζάμια των υπερπολυτελών τζιπ, αόρατοι και αδιάφοροι μεσάζοντες, αγοραστές επαύλεων που υπενοικιάζονται ή έχουν γίνει φρούρια με μικρούς ιδιωτικούς στρατούς τραμπούκων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Ο διακεκριμένος ακαδημαϊκός και θεωρητικός φυσικός μιλά για την προέλευση της συνείδησης, τoν εγκέφαλο ως κβαντική μηχανή και το μέλλον του ανθρώπου ως υβριδίου τεχνολογίας και βιολογίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Οπτική Γωνία / «Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Ένα 13χρονο παιδί δεν άντεξε την ομοφοβία και έδωσε τέλος στη ζωή του. Ο ψυχίατρος-ψυχαναλυτής Σάββας Σαββόπουλος εξηγεί πώς μπορούν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να εντοπίσουν έγκαιρα τα σημάδια της αυτοκτονικής διάθεσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Antinero: Καταγγελία-μαμούθ για το μεγαλύτερο πρόγραμμα δασικής πρόληψης

Ρεπορτάζ / Antinero: Πώς το «μεγαλύτερο πρόγραμμα δασικής πρόληψης» έγινε πεδίο καταγγελιών

Με εκατομμύρια ευρώ να έχουν ήδη διατεθεί, το πρόγραμμα Antinero μπαίνει στο στόχαστρο: 213 φορείς και πολίτες υπέβαλαν αναφορά στην Ε.Ε., αμφισβητώντας τη νομιμότητα και την αποτελεσματικότητά του.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ