Ένα κεραμικό του Πικάσο δίπλα σε ένα πιθάρι του Cacao Rocks

ΕΠΕΞ Shaped by earth Facebook Twitter
Ποιο ήταν το κίνητρο να στήσει η γνωστή γκαλερί της Χάριτος μια ολόκληρη έκθεση αποκλειστικά με έργα κεραμικής; Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Με το που μπαίνεις στην έκθεση «Shaped by earth» της γκαλερί Καλφαγιάν το βλέμμα σου πέφτει στο κέντρο του εκθεσιακού χώρου: επάνω σε επαναχρησιμοποιημένα κιβώτια αποστολής έργων τέχνης (μια διεθνής τάση για την προστασία του περιβάλλοντος) βρίσκονται τοποθετημένα έργα κεραμικής.

Πλησιάζοντας, αρχίζεις να αναγνωρίζεις τεχνοτροπίες, επειδή ακριβώς πρόκειται για κεραμικά σημαντικών Ελλήνων και ξένων εικαστικών, των οποίων η ταυτότητα είναι αδιαμφισβήτητη. Οι περισσότεροι είναι ζωγράφοι που έχουν ασχοληθεί και με άλλα μέσα, αλλά όχι μόνο: Πικάσο, Τσαρούχης, Φασιανός, Voulkos, Βερναδάκη, Πάστρα, Crowner.

Ποιο ήταν το κίνητρο να στήσει η γνωστή γκαλερί της Χάριτος μια ολόκληρη έκθεση αποκλειστικά με έργα κεραμικής; Διαβάζω απόσπασμα από το σκεπτικό στο δελτίο τύπου: «Η κεραμική συγκαταλέγεται στις αρχαιότερες μορφές τέχνης, από την οποία αντλούμε στοιχεία για τον πολιτισμό κάθε εποχής. Όσο ο άνθρωπος διερευνούσε τις απεριόριστες πλαστικές δυνατότητες του πηλού τόσο η κεραμική άρχισε να εξελίσσεται σε μορφή έκφρασης και να μην περιορίζεται αποκλειστικά σε χρηστικά ή λατρευτικά αντικείμενα».

Η κεραμική όχι μόνο αναγνωρίζεται πια ως μια σημαντική διάσταση της εικαστικής σκηνής αλλά δίνει το «παρών» όλο και πιο δυναμικά το τελευταίο διάστημα, κι αυτό είναι κάτι που εν μέρει το χρωστάμε και στη βράβευση του Grayson Perry με το Turner Prize το 2003.

Η αλήθεια είναι ότι παρατηρώντας ένα προς ένα τα έργα δεν μπορεί παρά να αναγνωρίσεις την καλλιτεχνική ευφυΐα των εξαιρετικών αυτών καλλιτεχνών που έχουν συγκεντρωθεί σε αυτή την εντυπωσιακή παράθεση ταλέντου και φαντασίας.

Shaped by earth Facebook Twitter
Το καλλιτεχνικό αποτύπωμα σε αυτά τα μικρά αριστουργήματα είναι τόσο έντονο που αποδυναμώνει κάθε παλιότερη ένσταση σχετικά με την αξία της τέχνης του πηλού. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Κάποια είναι δεκαετιών, καθώς δημιουργήθηκαν από ανθρώπους που δεν βρίσκονται εν ζωή εδώ και πολλά χρόνια, αλλά το καλλιτεχνικό τους αποτύπωμα σε αυτά τα μικρά αριστουργήματα είναι τόσο έντονο που αποδυναμώνει κάθε παλιότερη ένσταση σχετικά με την αξία της τέχνης του πηλού, που μέχρι πρόσφατα αρκετοί θεωρούσαν ως ένα είδος που δεν άξιζε ιδιαίτερη προσοχή και εκτίμηση.

Ωστόσο, η κεραμική όχι μόνο αναγνωρίζεται πια ως μια σημαντική διάσταση της εικαστικής σκηνής αλλά δίνει το «παρών» όλο και πιο δυναμικά το τελευταίο διάστημα, κι αυτό είναι κάτι που εν μέρει το χρωστάμε και στη βράβευση του Grayson Perry με το Turner Prize το 2003. Αυτό είναι παρήγορο, καθώς σε μια εποχή που κυριαρχεί η τεχνητή νοημοσύνη και κάθε νέου τύπου τεχνολογία αρκετοί νέοι καλλιτέχνες καταπιάνονται με τη δημιουργία χειροποίητων έργων, χρησιμοποιώντας τον πηλό ως εκφραστικό μέσο.

Έτσι, στη συγκεκριμένη έκθεση ο Cacao Rocks με τα πολύχρωμα πιθάρια του και ο Δημήτρης Νεβεσκιώτης με το επιτοίχιο επιζωγραφισμένο κεραμικό του αναδεικνύονται δίπλα σε εμβληματικούς καλλιτέχνες όπως ο Γιαννούλης Χαλεπάς με την «Αθηνά βοσκοπούλα» του από τη δεκαετία του 1920 και ο Πάνος Βαλσαμάκης με τις χαρακτηριστικές του συνθέσεις από πλακάκια.  

Αλλά η συγκομιδή έτσι κι αλλιώς έχει μεγάλο ενδιαφέρον καθώς κάθε έργο ξεχωριστά σηματοδοτεί και μια άλλη σπουδαία υπογραφή, τεχνική και πορεία στην ελληνική και διεθνή εικαστική σκηνή. Ενδεικτικά αναφέρουμε τον Ελληνοαμερικανό Peter Voulkos, γνωστό για τα εξπρεσιονιστικά κεραμικά γλυπτά του, την Αμερικανίδα ζωγράφο του γεωμετρικού αφαιρετισμού Sarah Crowner, τον Κωνσταντίνο Κακανιά με το βιτριολικό του χιούμορ, που δραστηριοποιείται επίσης στην αμερικανική εικαστική σκηνή, και σημαντικούς καλλιτέχνες που συνέχισαν τη μεγάλη παράδοση του Πάμπλο Πικάσο –εδώ παρουσιάζεται μια κουκουβάγια του από το 1951–, ο οποίος αφιέρωσε ένα μεγάλο κεφάλαιο της δημιουργικότητάς του στην κεραμική.

ΕΠΕΞ Shaped by earth Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Εκτίθενται, ακόμα, έργα γυναικών, όπως το υπερμέγεθες γλυπτό «Hunting in the dark forest» της Ευγενίας Βερελή, δύο μίνιμαλ και επιβλητικά βάζα της Νικομάχης Καρακωστάνογλου που τιτλοφορεί «Archangel #2» και #3, όπως επίσης δουλειά της Ελένης Βερναδάκη, της σημαντικότερης Ελληνίδας κεραμίστριας.

Ο Αλέκος Φασιανός εκπροσωπείται από ένα κεραμικό αγγείο, μια μορφή νέου άντρα με τα χαρακτηριστικά φτερά των ζωγραφικών του αγγέλων και ένα βάζο, ο Γιάννης Τσαρούχης από δύο επιζωγραφισμένα πήλινα boȋtes με καπάκι. Τέλος, στην έκθεση περιλαμβάνεται και μια επιδαπέδια σύνθεση του Αλέξανδρου Τζάννη, εκτύπωση UV σε ατσάλι και κεραμικό με τίτλο «The Echo».

Κεραμικά γλυπτά διαμορφωμένα από γήινα υλικά και εντυπωσιακές καλλιτεχνικές χειρονομίες που δεν παραπέμπουν ούτε στη διακοσμητική τέχνη ούτε βέβαια σε χρηστικά αντικείμενα αλλά εκπροσωπούν μια γνήσια καλλιτεχνική έκφραση που μετρά έναν αιώνα και ξεκινά από τον ιδιοφυή Χαλεπά και φτάνει μέχρι τις ποπ γλυπτικές κατασκευές του Cacao Rocks, ισορροπώντας ανάμεσα σε μια πλούσια ποικιλία χρωμάτων και απροσδόκητων σχημάτων και νοημάτων.

Shaped by earth Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Shaped by earth Facebook Twitter
Αλέξανδρος Τζαννής, The Echo, 202, Εκτύπωση UV σε ατσάλι, Κεραμικό, 135 Χ 10 Χ 65 εκ., Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και των Kalfayan Galleries, Αθήνα -Θεσσαλονίκη
Shaped by earth Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης με έργα της Νικομάχης Καρακωστάνογλου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Shaped by earth Facebook Twitter
Ναυσικά Πάστρα, Γιγάντιες Πύλες, 1967, βαμμένος πηλός, 44 εκ. (Y). | μεταλλική βάση 25 x 23 εκ., Ευγενική παραχώρηση της οικογένειας της καλλιτέχνιδος και των Kalfayan Galleries, Αθήνα - Θεσσαλονίκη
Shaped by earth Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Shaped by earth Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Shaped by earth Facebook Twitter
Pablo Picasso, Κουκουβάγια 1951, Επιζωγραφισμένος πηλός, Εφυάλωση 29 εκ. (Υ), Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου, Με την ευγενική μεσολάβηση των Kalfayan Galleries, Αθήνα - Θεσσαλονίκη
Shaped by earth Facebook Twitter
Cacao Rocks, Phandasia 23-2- 2025, ριπολίνη σε κεραμικό, 90 x 55 εκ., Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και των Kalfayan Galleries, Αθήνα - Θεσσαλονίκη

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση Shaped by earth εδώ. 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ