To Άουσβιτς στην εποχή του «σκοτεινού τουρισμού»

To Άουσβιτς στην εποχή του «σκοτεινού τουρισμού» Facebook Twitter
Το Άουσβιτς έχει γίνει ένας τουριστικός προορισμός που βρίσκεται στη λίστα με τα μέρη τα οποία πρέπει να επισκεφτεί κανείς.
0

ΟΚΤΩ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ ΜΕΤΑ την απελευθέρωσή του, το Άουσβιτς παραμένει ένα σύμβολο του απόλυτου κακού, επίσης όμως αποτελεί ένα σύμβολο του λεγόμενου «σκοτεινού τουρισμού» [dark tourism], που υποδηλώνει μια έλξη για τον θάνατο και την καταστροφή, καθώς πεδία μαχών, φυλακές, κολαστήρια και μέρη όπου συνέβησαν γενοκτονίες μετατρέπονται σε δημοφιλείς ταξιδιωτικούς προορισμούς.

Υπάρχει το στοιχείο της ενσυναίσθησης και το καθήκον της μνήμης. Υπάρχει όμως και μια δυσάρεστη υφή ηδονοβλεψίας η οποία έχει συμβάλει στη μετατροπή του διάσημου στρατοπέδου θανάτου σε ένα τουριστικό κέντρο που δεν μοιάζει με κανένα άλλο, όπου μπορεί κανείς να φάει, να πιει, να πάει στην τουαλέτα και να βγάλει ακόμη και μια selfie δίπλα στους θαλάμους αερίων.

Το 2014, η πρόσχαρη selfie ενός εφήβου στο Άουσβιτς-Μπίρκεναου, συνοδευόμενη από ένα εξίσου χαμογελαστό emoji, είχε προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το γεγονός ότι διακρινόταν η εγκατάσταση εξατμιστήρων νερού στην είσοδο του στρατοπέδου για την ανακούφιση από την καλοκαιρινή ζέστη, που προκαλούσαν συνειρμούς με τα δολοφονικά αέρια, δεν βοήθησε. Το ίδρυμα του Άουσβιτς απάντησε ότι η διαμάχη ήταν αδικαιολόγητη: Το Zyklon B, το θανατηφόρο αέριο με το οποίο εξοντώθηκαν οι Εβραίοι, εκτοξευόταν «με εντελώς διαφορετικό τρόπο».

«Η φύση του έχει αλλάξει, αλλά δεν θα γίνει ποτέ ένα μουσείο όπως όλα τα άλλα, γιατί εξακολουθεί να είναι ένας ιερός τόπος, λόγω των δεινών που έλαβαν χώρα εκεί αλλά και λόγω του τεράστιου μεγέθους του. Οι τελευταίοι επιζώντες χάνονται σιγά-σιγά και μαζί η από πρώτο χέρι μαρτυρία τους. Το ερώτημα είναι ποια θα είναι πλέον η σχέση μας με αυτά τα μέρη».

Κάθε επέτειος της απελευθέρωσης του στρατοπέδου θανάτου πραγματοποιείται μέσα σε ένα συγκεκριμένο πολιτικό πλαίσιο. Η επέτειος που τιμάται κάθε χρόνο στις 27 Ιανουαρίου σηματοδοτείται φέτος στην 80ή εκδοχή της από την παραμονή εν ζωή ελάχιστων από τους επιζώντες, από την καταστροφή της Γάζας και από την άνοδο της ακροδεξιάς σε πολλά μέρη της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, αλλοιώνοντας όλες τις μεταπολεμικές επιταγές της συλλογικής ιστορικής μας μνήμης.

Η επανεκλογή του Ντόναλντ Τραμπ φαίνεται επίσης να βάζει οριστικό τέλος στη διεθνή τάξη που προέκυψε μετά τον πόλεμο, καθώς αποσύρει σταδιακά τις ΗΠΑ από τους θεσμούς που δημιουργήθηκαν μετά το 1945. «Πολιτισμικά, πρόκειται για μια απίστευτη αλλαγή», λέει η Γαλλίδα ιστορικός Annette Wieviorka, μία από τις κορυφαίες ειδικούς του Ολοκαυτώματος παγκοσμίως.

«Ο κόσμος στον οποίο άνθρωποι σαν εμένα μεγάλωσαν και έμαθαν να σκέφτονται εξαφανίζεται. Τώρα μας λένε ότι η ελευθερία του λόγου συνοδεύεται και από το δικαίωμα να λέμε ψέματα. Αυτή η 80ή επέτειος έρχεται εν μέσω της μετάβασης σε έναν νέο κόσμο που δεν ξέρουμε πια πώς να τον αντιμετωπίσουμε».

Η ιστορικός θυμάται τον εορτασμό πριν από 20 χρόνια, όταν πίστευε ότι η ιστορία είχε νικήσει, όπως λέει: «Είχα πιστέψει, δηλαδή, ότι η εξιστόρηση των όσων συνέβησαν στο Άουσβιτς είχε εισχωρήσει βαθιά στη συλλογική συνείδηση. Τώρα συνειδητοποιούμε ότι όλα μπορούν να αναιρεθούν. Το Άουσβιτς παραμένει σύμβολο φρίκης, αλλά τα ταμπού έχουν αρθεί». Αυτό περιλαμβάνει τις selfies μπροστά στο συρματόπλεγμα και το άνοιγμα στο κοινό του σπιτιού του Rudolf Höss, εκεί όπου γυρίστηκε η ταινία «Ζώνη Ενδιαφέροντος», καθώς και τον απίστευτο πολλαπλασιασμό των βιβλίων με τη λέξη «Άουσβιτς» στον τίτλο, σαν να έχει μετατραπεί το στρατόπεδο σε ένα είδος εμπορικού σήματος.

Ιδού μερικοί μόνο: Η μπαλαρίνα του Άουσβιτς, Το ορφανό του Άουσβιτς, Εραστές στο Άουσβιτς, Η μαία του Άουσβιτς, Ο τατουατζής του Άουσβιτς, Οι αδελφές του Άουσβιτς, Ο φωτογράφος του Άουσβιτς, Ο βιβλιοθηκάριος του Άουσβιτς, Οι μοδίστρες του Άουσβιτς. «Τα πάντα αφορούν πλέον το συναίσθημα», λέει η Wieviorka. «Τα συναισθήματα είναι απαραίτητα για την κατανόηση του Ολοκαυτώματος, αλλά όταν τα πάντα ανάγονται στο συναίσθημα, χάνεται η ιστορική αλήθεια».

Έχει κανονικοποιηθεί πλήρως το Άουσβιτς; «Όχι ακόμη», λέει, «αλλά υπάρχει ένας προοδευτικός ευτελισμός. Η τάση της εποχής είναι η δημιουργία ενός ατελείωτου αριθμού ιστορικών Ντίσνεϊλαντ. Προς το παρόν, αυτό δεν συμβαίνει με το Άουσβιτς ή το Μπιρκενάου, αλλά το μέλλον δεν είναι ελπιδοφόρο».

Σύμφωνα με τον μουσειολόγο ερευνητή Nathanaël Wadbled έχουμε περάσει από την «εποχή της μαρτυρίας», η οποία αναφέρεται στον πολλαπλασιασμό των μαρτυριών που ακολούθησε την τηλεοπτική δίκη του Αδόλφου Άιχμαν το 1961, σε «μια εποχή της μετα-μνήμης, στην οποία η μετάδοση της εμπειρίας δεν θα γίνεται πλέον μέσω των ανθρώπων, αλλά μέσω των τόπων». Η μνημειακή διαδρομή δεν εξαφανίζεται, αλλά μετασχηματίζεται. Και υπό αυτή την έννοια, ο τουρισμός μπορεί να μην είναι απλώς ασεβής και μάταιος, αλλά αντίθετα μια νέα μορφή μνήμης που αντικατοπτρίζει την εποχή  μας.

Ο Ολλανδός ιστορικός Robert Jan van Pelt, επιμελητής της μεγάλης περιοδεύουσας έκθεσης που είναι αφιερωμένη στην ιστορία του στρατοπέδου, έχει επισκεφθεί το Άουσβιτς περισσότερες από 80 φορές. Στην αρχή, στα τέλη της δεκαετίας του 1980, συνήθιζε να περνάει μιάμιση ώρα στο στρατόπεδο. Τώρα περνάει μέχρι και τέσσερις ημέρες.

«Το στρατόπεδο έχει επεκταθεί και έχει εφοδιαστεί με μια υποδομή που μπορεί να φιλοξενήσει εκατοντάδες ξεναγήσεις την ημέρα. Παραδόξως, το Άουσβιτς έχει γίνει ένας τουριστικός προορισμός που βρίσκεται στη λίστα με τα μέρη τα οποία πρέπει οπωσδήποτε να επισκεφτεί κανείς», λέει.

«Η φύση του έχει αλλάξει, αλλά δεν θα γίνει ποτέ ένα μουσείο όπως όλα τα άλλα, γιατί εξακολουθεί να είναι ένας ιερός τόπος, λόγω των δεινών που έλαβαν χώρα εκεί αλλά και λόγω του τεράστιου μεγέθους του. Οι τελευταίοι επιζώντες χάνονται σιγά-σιγά και μαζί η από πρώτο χέρι μαρτυρία τους. Το ερώτημα είναι ποια θα είναι πλέον η σχέση μας με αυτά τα μέρη. Τι θα βλέπει ένας 18χρονος, 25χρονος ή 30χρονος που δεν έχει μεγαλώσει με αυτές τις μαρτυρίες; Τι θα σημαίνουν γι' αυτόν αυτοί οι τόποι;»

Με στοιχεία από El Pais

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ