Τα Όσκαρ έχουν προ πολλού εγκαταλείψει τον μέσο θεατή

Τα Όσκαρ έχουν προ πολλού εγκαταλείψει τον μέσο θεατή Facebook Twitter
Η Ακαδημία γίνεται όλο και πιο διεθνής και οι φετινές υποψηφιότητες επιβεβαίωσαν την έκταση στην οποία έχουν μετατοπιστεί τα γούστα των μελών–ψηφοφόρων.
0


ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΥ έχουν περάσει από τότε που ξεκίνησε μια αφοσιωμένη προσπάθεια να διαφοροποιήσει και να διευρύνει τα μέλη της, η Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών αντιμετώπισε μεγάλες απεργίες, το κλείσιμο των αιθουσών κατά την πανδημία και την πτώση της τηλεθέασης των βραβείων Όσκαρ.

Η τάση όμως παραμένει σταθερή: Η Ακαδημία γίνεται όλο και πιο διεθνής και οι φετινές υποψηφιότητες, που ανακοινώθηκαν προχθές, επιβεβαίωσαν την έκταση στην οποία έχουν μετατοπιστεί τα γούστα των μελών-ψηφοφόρων. Το γαλλικής παραγωγής, ισπανόφωνο μιούζικαλ Emilia Pérez έλαβε τις περισσότερες υποψηφιότητες, συνοδευόμενο από πολλές άλλες ταινίες που έκαναν πρεμιέρα –και γνώρισαν μεγάλη επιτυχία–  στα μεγάλα ευρωπαϊκά κινηματογραφικά φεστιβάλ.

Η Emilia Peréz, η οποία έκανε το ντεμπούτο της στο Φεστιβάλ Καννών πέρυσι, φέρει επίσης έντονη και τη στάμπα του Netflix. Η πλατφόρμα πασχίζει εδώ και χρόνια να κατακτήσει το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, χάνει όμως ξανά και ξανά, έστω και οριακά. Παραγωγές του Netflix όπως το Roma, το The Irishman, το Mank, το The Power of the Dog, το All Quiet on the Western Front και το Maestro, κέρδισαν ένα σωρό υποψηφιότητες, αλλά έφυγαν χωρίς το μεγαλύτερο τρόπαιο (στις περιπτώσεις των Roma και The Power of the Dog, η πλατφόρμα  έφυγε τουλάχιστον με την παρηγοριά του βραβείου καλύτερης σκηνοθεσίας).

Η Emilia Peréz, η οποία έκανε το ντεμπούτο της στο Φεστιβάλ Καννών πέρυσι, φέρει επίσης έντονη και τη στάμπα του Netflix. Η πλατφόρμα πασχίζει εδώ και χρόνια να κατακτήσει το Όσκαρ  καλύτερης ταινίας, χάνει όμως ξανά και ξανά, έστω και οριακά.

Αυτή η ελλιπής μέχρι στιγμής «απόδοση» του Netflix στα Όσκαρ οφείλεται πιθανότατα και στο γεγονός ότι πρόκειται για ένα στούντιο παραγωγής που ευνοεί πάνω απ’ όλα το streaming, και παραμένει εχθρικό απέναντι στην κινηματογραφική διανομή και κατ’ επέκταση στο Χόλιγουντ το ίδιο.

Θα μπορούσε η Emilia Pérez να είναι η ταινία που θα σπάσει αυτό το δυσμενές για την πλατφόρμα σερί; Αν συμβεί, θα είναι μια ελαφρώς αμφιλεγόμενη επικράτηση που πιθανότατα θα προκαλέσει χιλιάδες άρθρα γνώμης για την συνεχή απομάκρυνση της Ακαδημίας από τις προτιμήσεις ενός μέσου θεατή. Το Netflix πάντως τα έχει δώσει όλα στην προώθηση της ταινίας, η οποία έχει ήδη θριαμβεύσει στις Χρυσές Σφαίρες.

Ο μεγαλύτερος αντίπαλος του Netflix φαίνεται να είναι η «ψαγμένη» εταιρεία διανομής A24, η οποία εξασφάλισε το The Brutalist μετά το επιτυχημένο ντεμπούτο του στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας. Η ταινία είναι ένα αμερικανικό έπος μεγάλης κλίμακας, φτιαγμένο με συγκριτικά μικρό προϋπολογισμό, μια υπερμεγέθης ταινία (με διάλειμμα) για θέματα που βρίσκουν απήχηση στα μέλη της Ακαδημίας εδώ και δεκαετίες: βασανισμένες ανδρικές ιδιοφυΐες, η μακρά σκιά του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και του Ολοκαυτώματος, ο αγώνας της τέχνης ενάντια στο εμπόριο.

Είναι μια εξαιρετική ταινία, καθώς και το είδος της παραγωγής που έχει κερδίσει πολλές φορές το μεγάλο βραβείο. Το μόνο που μπορεί να υπονομεύσει τη θριαμβευτική του πορεία είναι οι αντιδράσεις που έχουν εκφραστεί για το άνισο σχετικά δεύτερο μέρος της ταινίας αλλά και για την επιμέρους χρήση της τεχνητής νοημοσύνης σε κάποιες σκηνές.

Τα υπόλοιπα μεγάλα φαβορί θα πρέπει μάλλον να αρκεστούν σε λιγότερο αξιοσημείωτα τρόπαια. Το Anora κέρδισε στις Κάννες το βραβείο Καλύτερης Ταινίας και έχει λάβει ένα σωρό άλλες υποψηφιότητες για βραβεία, φάνηκε όμως σαν να προσπεράστηκε στις Χρυσές Σφαίρες, και εμφανίζεται σαν αουτσάιντερ στις κατηγορίες που έχει προταθεί στα Όσκαρ (με εξαίρεση ίσως το Πρωτότυπο Σενάριο που έγραψε ο ίδιος ο σκηνοθέτης της ταινίας, Σον Μπέικερ).

Το Wicked ήταν μια πολύ δημοφιλής ταινία που πήρε θερμές (αν και όχι ενθουσιώδεις) κριτικές, μοιάζει ανταγωνιστικό όμως μόνο για τα βραβεία σχεδιασμού. Το Conclave, ένα στιβαρό ενήλικο δράμα με φόντο το Βατικανό, περιφέρει μια αίσθηση ταινίας που «άρεσε αλλά δεν αγαπήθηκε» ενώ το Dune: Part Two θα αντιμετωπιστεί όπως και ο προκάτοχός του, πρωτίστως δηλαδή ως ένα τεχνικό επίτευγμα.

Με στοιχεία από The Atlantic

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ