«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς  Facebook Twitter
Ο Michael McDonald είναι ο βασικός συνδετικός κρίκος με όλους τους υπόλοιπους του yacht rock. Φωτ.: Courtesy HBO
0

ΕΧΕΙ ΜΕΙΝΕΙ ΚΑΠΟΙΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΕΙΔΟΣ ή υπο-είδος ή συγκρότημα ή ερμηνευτής από το παρελθόν –ακόμα κι ο πιο «ξενέρωτος», ακόμα κι ο πιο απίθανος– που να μην έχει εξαγνιστεί στη μεγάλη κολυμπήθρα της νοσταλγίας, της ρετροφιλίας και του ρεβιζιονισμού; Δεν μπορώ πλέον να σκεφτώ κάποιους ή κάποιον ή κάποια που να έχει μείνει απ’ έξω.

Σίγουρα όμως ένα από τα πιο εξέχοντα και απροσδόκητα δείγματα –ειδικά για όσους και όσες από εμάς είχαν επιλέξει τις πιο σκοτεινές, τις πιο «ψαγμένες», τις πιο «ποζάτες», τις πιο μοιρολατρικές, τις πιο ματαιόδοξες και τις πιο εφηβικές τελικά, τώρα που το σκέφτομαι, μουσικές φατρίες και φυλές στα νιάτα μας– αυτής της πανίσχυρης τάσης είναι η αναβίωση και συχνά η αποθέωση του λεγόμενου Yacht Rock κατά την τελευταία δεκαετία. 

Τεχνικά βέβαια δεν πρόκειται για ανάσταση ή αναβίωση αφού ο όρος αποτελεί μια εκ των υστέρων επιμελημένη ταμπέλα που δημιουργήθηκε μεταξύ αστείου και σοβαρού, για να ορίσει όχι τόσο ένα συγκεκριμένο μουσικό είδος, όσο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe. Ένα «κάτι» που είναι και δεν είναι ακριβώς soft rock και που εκφράστηκε ιδανικά στη Νότια Καλιφόρνια από μια ομάδα ή ένα φάσμα προικισμένων (αν όχι χαρισματικών εμφανισιακά) μουσικών, διαφορετικής ίσως στόχευσης αλλά κοινής αντίληψης μέσα στο θερμοκήπιο του στούντιο, οι οποίοι είναι υπεύθυνοι –ως δημιουργοί, ερμηνευτές και κυρίως ως «παίκτες»– για μια σειρά δίσκων κρυστάλλινης, ελαφρώς jazzy ποπ/ροκ στις δεκαετίες του '70 κυρίως και του '80 εν μέρει (το MTV δεν είχε πολύ χώρο για «απρόσωπους» μεσήλικες, εκτός αν έμπαιναν γερά στο κόλπο, όπως ο Phil Collins, φερ’ ειπείν). 

Μόνο ο Donald Fagen των Steely Dan λάμπει διά της απουσίας του, μέχρι το τέλος της ταινίας που τον ακούμε να απαντά στο τηλέφωνο στους δημιουργούς της ταινίας. «Κάνουμε ένα ντοκιμαντέρ για το yacht rock και θα θέλαμε πολύ να συμμετέχετε». «Για ποιο;». «Για το yacht rock». «Α, για το yacht rock. Λοιπόν, άκου να σου πω. Δεν πας να γαμηθείς;».

Και τα τοτέμ αυτής της «σκηνής», σύμφωνα με τους γραφειοκράτες του Yacht Rock (αυτό που ξεκίνησε για πλάκα κατέληξε σε μουσικό έρωτα) είναι γκρουπ όπως οι Steely Dan, οι Toto (οι οποίοι έχουν παίξει σε καμιά πεντακοσαριά άλμπουμ εκτός από τα δικά τους), οι Doobie Brothers (βασικά ο συμπαθής ανέκαθεν Michael McDonald, o οποίος είναι και ο βασικός συνδετικός κρίκος με όλους τους υπόλοιπους), και δημιουργοί-ερμηνευτές όπως ο Kenny Loggins και ο βαθύτατα παρεξηγημένος Christopher Cross, όσο κι αν σύνδεσή του τελευταίου ειδικά με το αγαπημένο τους συγκρότημα, προκαλεί αναφυλαξία στους «εγκεφαλικούς» οπαδούς των Steely Dan. (Μ' αυτούς και με τον Zappa δεν θα το πιάσω ποτέ το νόημα νομίζω). 

Όλα αυτά και πολλά άλλα εμφανίζονται, συζητιόνται και αναλύονται, με οξύ αλλά ελαφρύ πνεύμα, όπως αρμόζει στο «είδος», από τους ίδιους τους πρωταγωνιστές, από δημοσιογράφους και από την πρόσφατη σχετικά φουρνιά οπαδών όπως ο Questlove, ο Thundercat και ο Mac De Marco, στο πολύ ενδιαφέρον και εξαιρετικά απολαυστικό ντοκιμαντέρ του HBO Yacht Rock, που είναι ίσως και το καλύτερο μουσικό ντοκιμαντέρ μιας χρονιάς που μάλλον υστέρησε στο είδος αυτό.

Μόνο ο Donald Fagen των Steely Dan λάμπει διά της απουσίας του, μέχρι το τέλος της ταινίας που τον ακούμε να απαντά στο τηλέφωνο στους δημιουργούς της ταινίας. «Κάνουμε ένα ντοκιμαντέρ για το yacht rock και θα θέλαμε πολύ να συμμετέχετε». «Για ποιο;». «Για το yacht rock». «Α, για το yacht rock. Λοιπόν, άκου να σου πω. Δεν πας να γαμηθείς;». Τελικά βέβαια παραχώρησε τα τραγούδια του για την ταινία (η οποία ακούγεται ιδανικά με καλό ηχοσύστημα), οπότε δεν πρέπει να ήταν και τόσο εξοργισμένος.  

«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς  Facebook Twitter
Ο Christopher Cross.

Στη (μιάμισης ώρας) ταινία συμμετέχουν και κάποιοι από τους κωμικούς που ξεκίνησαν την ιστορία του «Yacht Rock» το 2005, δύο χρόνια πριν την έλευση του YouTube, με την ομώνυμη σειρά βίντεο που παρωδούσε τους αστέρες του soft rock εν γένει χρησιμοποιώντας ως έμπνευση για το όνομα του υπο-είδους που εφηύραν, το εξώφυλλο του άλμπουμ Full Sail των Kenny Loggins και Jim Messina και το τραγούδι Sailing του Christopher Cross. Με την πάροδο του χρόνου, το «είδος» άρχισε να αποκτά πολύ μεγάλη δυναμική και να εξελιχθεί σε φαινόμενο, με συλλογές, λίστες, αφιερώματα, πάρτι, περιοδείες και (φυσικά) κρουαζιέρες. 

Γιατί όμως να μην είναι και οι Fleetwood Mac, ας πούμε, ή οι Eagles yacht rock; Γιατί, σύμφωνα με τους ειδήμονες στο ντοκιμαντέρ, οι πρώτοι δεν έχουν αυτό το jazzy σκίρτημα και το R&B τίναγμα που διακρίνει το είδος, και οι δεύτεροι απλά είναι country rock. Αυτοί που «κολλάνε» πολύ περισσότερο είναι μαύροι καλλιτέχνες όπως ο Al Jarreau και ο George Benson.

Εν τέλει, δεν έχει και τόση σημασία η νομενκλατούρα. Όπως λέει και ο Questlove, το yacht rock θα μπορούσε να οριστεί ως «μουσική για να χορεύεις καθιστός». Ή, όπως λέει στην ταινία η Amanda Petrusich, η μουσικοκριτικός του New Yorker, «ο ορισμός "yacht rock" είναι συγχρόνως αφηρημένος και ακριβής. Είναι σαν τον ορισμό που είχε δώσει το 1964 ένα από τα μέλη του Ανώτατου Δικαστηρίου για την πορνογραφία: "Ξέρουμε τι είναι όταν το βλέπουμε"». Ή, εν προκειμένω, όταν το ακούμε το Yacht Rock. Θέλω να πω, δεν έχω γνωρίσει ποτέ άτομο, οποιασδήποτε συνομοταξίας, που να μην αναθαρρεύει ξαφνικά όταν μπαίνει κάπου το Africa των Toto, ακόμα κι αν έχει επίγνωση της συγκινητικής σχεδόν, αποικιοκρατικής αφέλειας των στίχων. Κι όταν σκάει η τσιρίδα στο ρεφρέν, τσιρίζει εκστατικά όλος ο πλανήτης μαζί, έστω κι από μέσα του.

Yacht Rock: A Dockumentary | Official Trailer | HBO

 
Daily
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμείς και οι «μουλάδες»

Daily / Εμείς και οι «μουλάδες»

Για μια χώρα που η Εκκλησία έχει τόση μεγάλη εξουσία (και τόσο αμύθητη περιουσία), που ισχύει σε μια ολόκληρη περιοχή της το άβατο για τις γυναίκες και που αρνείται σθεναρά τον διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας, σαν πολύ έντονη άποψη δεν έχουμε για το Ιράν;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Daily / Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix «Titan: The OceanGate Disaster» για τις συνθήκες που οδήγησαν στο μοιραίο, τελευταίο ταξίδι του υποβρύχιου σκάφους Titan με προορισμό το ναυάγιο του «Τιτανικού», λειτουργεί ως παραβολή για τις συνέπειες της ύβρεως και της απληστίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Daily / Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Μέχρι να επικυρωθεί και τυπικά ο διορισμός της και σε αναμονή του ερχομού της τον επόμενο μήνα, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το βιβλίο της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ «Κέρδισε κάθε μάχη» του 2015, ένα υβρίδιο απομνημονευμάτων και εγχειριδίου αυτοβοήθειας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ