ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter

Η τυχαία αποκάλυψη ενός πολύτιμου φωτογραφικού αρχείου

0

Πριν από περίπου 20 χρόνια, ενώ έψαχνε στο κελάρι του πατέρα της για ένα ζευγάρι σκι, η Σίλβια Ντι Πάολο βρήκε ένα μπαούλο μέσα στο οποίο υπήρχαν 250.000 αρνητικά, εκτυπώσεις και διαφάνειες. Ήταν 20 χρονών, ωστόσο δεν είχε ιδέα ότι ο πατέρας της, Πάολο Ντι Πάολο, ήταν φωτογράφος και μάλιστα ο κορυφαίος συνεργάτης του «Il Mondo», ενός από τα πιο δημοφιλή ιταλικά περιοδικά επικαιρότητας.

Ο Πάολο Ντι Πάολο, που γεννήθηκε στο Λαρίνο της Νότιας Ιταλίας το 1925, μετακόμισε μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο στη Ρώμη ελπίζοντας να γίνει φωτογράφος. Προσελήφθη στο «Il Mondo» το 1954 και εργάστηκε στο περιοδικό για 14 χρόνια. Συνολικά δημοσίευσε 573 φωτογραφίες από ρεπορτάζ στην Ιαπωνία, το Ιράν και τη Νέα Υόρκη αλλά και πορτρέτα μερικών από τα μεγαλύτερα ονόματα του κινηματογράφου και της τέχνης.

Το 1966 το περιοδικό έκλεισε και ο Ντι Πάολο εγκατέλειψε τη φωτογραφία. Ένιωσε ότι «δεν ήταν πλέον σε αρμονία με την εποχή» και έστρεψε την προσοχή του στη φιλοσοφία και την ιστορία. Το εντυπωσιακό φωτογραφικό αρχείο του το έκρυψε σε ένα κελάρι και χρειάστηκαν περισσότερα από 20 χρόνια για να ξαναβγεί στην επιφάνεια. 

«Ο Ντι Πάολο χάραξε έναν ανεξάρτητο, διαφορετικό και πολιτισμένο δρόμο. Είχε την ικανότητα να εισέρχεται στον κόσμο της τέχνης, της λογοτεχνίας και του κινηματογράφου με ένα ελαφρύ και ενίοτε χιουμοριστικό βλέμμα». 

Πάνω από 50 χρόνια μετά, τουλάχιστον 250 φωτογραφίες του Ντι Πάολο εκτέθηκαν το 2019 στο μουσείο MAXXI (Εθνικό Μουσείο Τεχνών του 21ου αιώνα) στη Ρώμη, χάρη στον Αλεσάντρο Μικέλε –που εκείνη την περίοδο ήταν ο δημιουργικός διευθυντής της Gucci– και στο αυξανόμενο ενδιαφέρον και την έρευνα του μουσείου για τη φωτογραφία. Ο νυν καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Valentino έπεσε τυχαία πάνω στις φωτογραφίες σε μια γκαλερί/βιβλιοπωλείο.

Οι φωτογραφίες του Ντι Πάολο από τη δεκαετία του '50 και του ‘60 αποκαλύπτουν τις μεγάλες αντιφάσεις της μεταπολεμικής Ιταλίας, τόσο μεταξύ πλούσιων και φτωχών, όσο και μεταξύ παλιού και νέου. Κάποιες από αυτές απεικονίζουν νεαρές γυναίκες που κάνουν βόλτα στον παραλιακό δρόμο με κοντά σορτς, παράλληλα με εικόνες αγροτικών κοινοτήτων που γειτνίαζαν με τα εργαστήρια της Ferrari.

Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Viareggio, 1959. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive

Ο φωτογράφος ήταν επίσης γνωστός για τα πορτρέτα καλλιτεχνών και διανοουμένων, απόρροια των προσωπικών του σχέσεων. Στη συλλογή που ανακαλύφθηκε περιλαμβάνονται μια φωτογραφία του Πιερ Πάολο Παζολίνι να επισκέπτεται το Monte Testaccio στη Ρώμη, μια φωτογραφία του Τένεσι Ουίλιαμς στην παραλία με τον σκύλο του και μια της ηθοποιού Κιμ Νόβακ να σιδερώνει στο δωμάτιό της στο Grand Hotel.

Όπως γράφει η κόρη του, Σίλβια, ο Ντι Πάολο είχε αναπτύξει σχέσεις που βασίζονταν στην ενσυναίσθηση και την εμπιστοσύνη, γεγονός που έκανε κάθε λήψη μοναδική. Πολλές από τις φωτογραφίες του παρέμειναν αδημοσίευτες επειδή ο ίδιος θεωρούσε ότι θα ήταν ανάρμοστο να δώσει τόσο προσωπικές φωτογραφίες στον Τύπο.

Η επιμελήτρια εκθέσεων Giovanna Calvenzi εξηγεί: «Ο Ντι Πάολο χάραξε έναν ανεξάρτητο, διαφορετικό και πολιτισμένο δρόμο. Είχε την ικανότητα να εισέρχεται στον κόσμο της τέχνης, της λογοτεχνίας και του κινηματογράφου με ένα ελαφρύ και ενίοτε χιουμοριστικό βλέμμα». 

Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Ο Renato Guttuso στη Salita del Grillo, Ρώμη, 1964. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Η Άννα Μανιάνι στη βίλα της στο San Felice Circeo (Ρώμη), 1955. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive, Courtesy of MAXXI Photography Collection
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Ο Μαρτσέλο Μαστρογιάννι. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive (courtesy Collezione Fotografia MAXXI)
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Βόλτα στη Via Montenapoleone, Μιλάνο, 1962. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Εγκαίνια του αυτοκινητόδρομου Ρώμη-Φλωρεντία, 1962. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Η Οριάνα Φαλάτσι, Festival del Cinema, Lido di Venezia, 1963. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Η Μόνικα Βίτι και ο Μικελάντζελο Αντονιόνι και Michelangelo Antonioni, Ρώμη, 1958. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Ο Πιερ Πάολο Παζολίνι στο “monte dei cocci”, Ρώμη, 1960. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive (Courtesy Collezione Fotografia MAXXI)
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Η κηδεία του Palmiro Togliatti, Ρώμη, 25 Αυγούστου 1964. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive (Collezione Fotografia MAXXI)
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Η Σαρλότ Ράμπλινγκ στα γυρίσματα της ταινίας «Kidnapping», Σαρδηνία, 1966. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Η Τζίνα Λολομπριγκίτα και ο Τζόρτζιο ντε Κίρικο, Ρώμη, 1961. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive (courtesy Collezione Fotografia MAXXI)
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Η Σοφία Λόρεν και ο Μαρτσέλο Μαστρογιάννι στη Cinecittà, Ρώμη, 1955. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Φωτογράφιση μόδας, Tor di Nona, Ρώμη 1957-58. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive
Πάολο Ντι Πάολο Facebook Twitter
Ο Πιερ Πάολο Παζολίνι στο “monte dei cocci”, Ρώμη, Ρώμη, 1960. Φωτ.: Paolo Di Paolo, © Paolo Di Paolo Archive
Φωτογραφία
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα»

Φωτογραφία / Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα»

Μια μεγάλη έκθεση στη Ρώμη αποκαλύπτει τον «χαμένο κόσμο» του μεγάλου εικαστικού φωτογράφου, ο οποίος αφού τράβηξε μερικές από τις πιο εξαίσιες φωτογραφίες της «χρυσής ιταλικής εποχής», εγκατέλειψε για πάντα την κάμερά του εξαιτίας της επέλασης των παπαράτσι
50 χρόνια χωρίς την Άννα Μανιάνι

Daily / 50 χρόνια χωρίς την Άννα Μανιάνι

Όπως είχε πει ο Αλμπέρτο Μοράβια, η μεγάλη Ιταλίδα ηθοποιός είχε κατορθώσει το μοναδικό επίτευγμα, «να συγχωνεύσει τη δική της μετεωρική πορεία με τη μυστηριώδη και αμφιλεγόμενη τροχιά αυτού του κομήτη που αποκαλείται… Ιστορία».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Μόνικα Βίτι (1931-2022): Η αγέρωχη κυρία και μοιραία κωμική ηθοποιός του ιταλικού σινεμά

Απώλειες / Μόνικα Βίτι (1931-2022): Η αγέρωχη κυρία και μοιραία κωμική ηθοποιός του ιταλικού σινεμά

Η κατ’ εξοχήν ερμηνεύτρια της θεμελιώδους ψυχικής απουσίας αποθεώθηκε από τους κριτικούς για τις σπαρτιάτικες επιδόσεις της στις καλύτερες ταινίες του Αντονιόνι, λατρεύτηκε από το, ιταλικό κυρίως, κοινό, για τις συμμετοχές της σε ανενδοίαστα λαϊκές κωμωδίες κι έφυγε σαν σήμερα από τη ζωή στα 90 της χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Το φωτογραφικό έργο της Ανιές Βαρντά σε μια νέα έκθεση/ Το Παρίσι της Ανιές Βαρντά έχει χιούμορ/ Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία/ Το ανορθόδοξο και διψασμένο για ζωή βλέμμα της Ανιές Βαρντά

Φωτογραφία / Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία

Μία νέα έκθεση στο Μουσείο Καρναβαλέ στο Παρίσι παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό φωτογραφικό έργο της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας της Νουβέλ Βαγκ, αναδεικνύοντας τη λοξή και χιουμοριστική ματιά της στην πόλη του Παρισιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

Φωτογραφία / Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

«Η ζωή τους γινόταν όλο και πιο δύσκολη. Δεν ήθελαν να πάνε σε οίκο ευγηρίας και κανένας από τους δύο δεν ήθελε να ζήσει χωρίς τον άλλον. Έτσι έφυγαν από τη ζωή μαζί». Η πιο προσωπική φωτογραφία του Martin Roemers
THE LIFO TEAM
Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή

Φωτογραφία / Αποτυπώνοντας την έκσταση του ποδοσφαίρου σε μερικά κλικ

Ο φωτογράφος André Coelho βρέθηκε στο στάδιο Nilton Santos στο Ρίο ντε Τζανέιρο, που ήταν γεμάτο με χιλιάδες οπαδούς της Μποταφόγκο που δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν για να δουν την αγαπημένη τους ομάδα από κοντά.
THE LIFO TEAM
Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt

Spyros Rennt / «Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

Φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι, εραστές: Στο τέταρτο φωτογραφικό του βιβλίο «Intertwined», ο Έλληνας καλλιτέχνης Spyros Rennt στρέφει το βλέμμα του προς μια πιο ήσυχη πλευρά της κουίρ επαφής.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ