Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας Facebook Twitter
Για περισσότερο από δύο ώρες ο ακούραστος Σταύρος Ξαρχάκος, πιο ενεργός συναυλιακά από ποτέ, παρουσίασε μια ανθολογία του ανεκτίμητου έργου του.
0

ΑΠΟΓΕΥΜΑ ΟΚΤΩΒΡΗ. Ο ήλιος δύει, το απέραντο γαλάζιο απορροφά το βλέμμα και όλα είναι έτοιμα για μια μυσταγωγία. Βρίσκομαι στην κορυφή ενός πευκόφυτου λόφου στο βορειοανατολικό κομμάτι της Αίγινας, εκεί όπου δεσπόζει ο Ναός της Αφαίας. Πρόκειται για το σπουδαιότερο σωζόμενο μνημείο που είναι αφιερωμένο στη θεότητα Αφαία. Ο ναός χτίστηκε σε χώρο όπου υπήρχε λατρευτική δραστηριότητα ήδη από τη μυκηναϊκή εποχή, ενώ η ανέγερσή του χρονολογείται γύρω στο 500-490 π.Χ.

Όση ώρα περπατώ στους χώρους αυτούς συνειδητοποιώ ότι τα πάντα είναι έτοιμα για να ξεκινήσει μια αξέχαστη βραδιά που θα μας χαρίσει ο σπουδαίος μαέστρος Σταύρος Ξαρχάκος. Οι προβολείς έχουν ήδη ανάψει. Όλοι ανυπομονούν και αισθάνονται τυχεροί, αφού μόνο 160 θεατές θα καταφέρουν να απολαύσουν αυτήν τη μουσική πανδαισία. Μετά την εκδήλωση για τον φωτισμό του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο, το «Ταξίδι στο φως», μια σειρά συναυλιών του Σταύρου Ξαρχάκου σε εμβληματικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους στην Ελλάδα, συνεχίζεται στον Ναό της Αφαίας.

Μετά την εκδήλωση για τον φωτισμό του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο, το «Ταξίδι στο φως», μια σειρά συναυλιών του Σταύρου Ξαρχάκου σε εμβληματικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους στην Ελλάδα, συνεχίζεται στον Ναό της Αφαίας.

Στις επτά και μισή τα φώτα χαμήλωσαν και στη σκηνή έκαναν την εμφάνισή τους οι διακεκριμένοι καλλιτέχνες Γιάννης Κότσιρας και Ηρώ Σαΐα, οι οποίοι παρουσίασαν ένα πρόγραμμα που συνδύασε τις αγαπημένες μελωδίες της ελληνικής μουσικής παράδοσης, προσφέροντας μια ανεξίτηλη μουσική εμπειρία. Λίγα δευτερόλεπτα αργότερα η είσοδος του Σταύρου Ξαρχάκου συνοδεύτηκε από παρατεταμένο χειροκρότημα. Η ορχήστρα εγχόρδων και πνευστών προσέδωσε μια επιπλέον διάσταση στη βραδιά.

Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας Facebook Twitter
Λίγο πριν από το τέλος της συναυλίας ο Σταύρος Ξαρχάκος πήρε το μικρόφωνο και στράφηκε προς τους θεατές για να αφηγηθεί μια ιστορία σχετική με τον Ναό της Αφαίας.

 To "παρών" στην εκδήλωση έδωσε και ο πρόεδρος της Metlen Energy & Metals, Ευάγγελος Μυτιληναίος, συνοδευόμενος από τον γιο του, Γιώργο ‒ δεν θα μπορούσε να απουσιάζει αφού οι συναυλίες αυτές σε εμβληματικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους ανά την Ελλάδα με τον Σταύρο Ξαρχάκο πραγματοποιούνται με την υποστήριξη της METLEN Energy & Metals. Μάλιστα, ύστερα από συνομιλία που είχαμε μαζί του μάς αποκάλυψε ότι αυτή η χορηγία έχει για τον ίδιο ιδιαίτερη βαρύτητα όχι μόνο επειδή εκτιμά και θαυμάζει απεριόριστα τον Σταύρο Ξαρχάκο αλλά και επειδή, όπως σημείωσε εμφατικά, τον θεωρεί συνώνυμο της «πολιτιστικής κληρονομιάς μας».

Ουσιαστικά, μέσα από μια σειρά μυσταγωγικών συναυλιών, ο Σταύρος Ξαρχάκος θα ταξιδέψει το ελληνικό και διεθνές κοινό σε χώρους φωτός, τοπόσημα της αρχαίας Ελλάδας που αποτελούν μέχρι σήμερα πόλους της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Επόμενοι σταθμοί θα είναι στις 11 Νοεμβρίου το Μουσείο της Ακρόπολης και έπειτα οι αρχαιολογικοί χώροι σε Φιλίππους, Δελφούς και Ελευσίνα.

Στο κοινό που παρακολούθησε τη συναυλία βρέθηκαν η Χάρις Αλεξίου, η Σμαράγδα Καρύδη, ο γλύπτης Κώστας Βαρώτσος και ο Μάριος Φραγκούλης. Για περισσότερο από δύο ώρες ο ακούραστος Σταύρος Ξαρχάκος, πιο ενεργός συναυλιακά από ποτέ, παρουσίασε μια ανθολογία του ανεκτίμητου έργου του. Όση ώρα τον παρακολουθούσα θαύμαζα την αντοχή και τη νεανική του διάθεση. Αεικίνητος και παθιασμένος, δωρικός και ιδανικός ενορχηστρωτής, μας ταξίδεψε στις κορυφαίες στιγμές της καριέρας του. Η εμπειρία απογειωνόταν αφού όλα εξελίσσονταν με φόντο το κορυφαίο δωρικό μνημείο της Αίγινας.

Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας Facebook Twitter
Η συναυλία είχε ως σημείο αφετηρίας την ερμηνεία μελοποιημένων στίχων του Νίκου Γκάτσου από τον Γιάννη Κότσιρα
Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας Facebook Twitter
Η Ηρώ Σαΐα.

Η συναυλία είχε ως σημείο αφετηρίας την ερμηνεία μελοποιημένων στίχων του Νίκου Γκάτσου από τον Γιάννη Κότσιρα: «Τούτος ο τόπος είναι μύθος από χρώμα και φώς. Ένας μύθος κρυφός, με τον κόσμο του ήλιου δεμένος». Στη συνέχεια είπαν μαζί με την Ηρώ Σαΐα το «Μάνα μου Ελλάς» από το εμβληματικό «Ρεμπέτικο».

Λίγο πριν από το τέλος της συναυλίας ο Σταύρος Ξαρχάκος πήρε το μικρόφωνο και στράφηκε προς τους θεατές για να αφηγηθεί μια ιστορία σχετική με τον Ναό της Αφαίας. Πριν από αρκετά χρόνια φιλοξένησε στο σπίτι του στην Αίγινα έναν πολύ στενό του φίλο αλλά και γνωστό τραγουδοποιό. Κάποια στιγμή επισκέφθηκαν μαζί τον αρχαιολογικό χώρο. Ο φίλος του, που σιγοτραγουδούσε ένα τραγούδι, έσπευσε να τον ρωτήσει: «Έι, Σταυρή, ποιανής θεάς είναι αυτός ο ναός;».

Κι όταν ο μαέστρος τού απάντησε ότι είναι της Αφαίας Αθηνάς, εκείνος του αποκρίθηκε: «Όι, της Αρετούσας Αθηνάς» ‒ ο τραγουδιστής δεν ήταν άλλος από τον αξέχαστο Νίκο Ξυλούρη. Εκείνη τη στιγμή ο Ξαρχάκος έκανε σήμα στην ορχήστρα να παίξουν τον «Ερωτόκριτο». Αυτό το τέλος επέλεξε να δώσει ο κορυφαίος Έλληνας μουσικοσυνθέτης σε αυτή την αλησμόνητη μουσική βραδιά. Καθώς έφευγα, θυμήθηκα μια φράση που έχει πει: «Η μουσική είναι η θεϊκή επικοινωνία των ήχων». Κοίταξα προς τον Ναό της Αφαίας και αντιλήφθηκα ότι ξέρει καλά πώς να το κάνει πράξη.  

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φιλιώ Πυργάκη (1939-2021) : «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

Μουσική / Φιλιώ Πυργάκη: «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

«Λέω κουράστηκα, αλλά μόλις ανέβω εκεί πάνω στο παλκοσένικο γίνομαι αλλιώτικος άνθρωπος». Η κορυφαία των Ελληνικών πανηγυριών, που πέθανε σαν σήμερα το 2021, είχε μιλήσει στη LIFO για μιαν Ελλάδα που υπνοβατεί στο DNA μας.
M. HULOT
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT