Συνηθίσαμε το κακό...

Συνηθίσαμε το κακό... Facebook Twitter
Είναι τραγικά όλα αυτά που συμβαίνουν, αλλά, όπως φαίνεται, τα συνηθίσαμε. Συνέβησαν και πέρυσι, συνέβησαν και τα προηγούμενα χρόνια. Φωτ.: Milos Bicanski/Getty Images/Ideal Image
0



ΤΙΣ ΩΡΕΣ ΠΟΥ ΓΡΑΦΕΤΑΙ
 αυτό το κείμενο −πρώτη ημέρα της εβδομάδας−, η εικόνα στην Αττική μοιάζει δραματική. Και είναι. Το μεγαλύτερο μέρος του ουρανού έχει ένα μαύρο και γκρίζο χρώμα το οποίο με δυσκολία προσπαθούν, περνώντας από μέσα, να αλλοιώσουν κάποιες ακτίνες του ήλιου. Δεν τα καταφέρνουν, το γκρι επικρατεί. Σε πολλές περιοχές της Αττικής καίγονται μικρά και μεγάλα δάση, απεγνωσμένοι άνθρωποι τρέχουν να σωθούν κουβαλώντας λίγα πράγματα που σήκωσαν από τα σπίτια τους, προσωπική και δημόσια περιουσία καταστρέφονται, οι δυνατοί άνεμοι αλλάζουν κάθε τόσο και μαζί μεταφέρουν κατά πώς θέλουν την καταστροφή.

Εξοικειωθήκαμε με το κακό, είτε αυτό λέγεται καταστροφικές φωτιές τα καλοκαίρια, είτε πλημμύρες τους χειμώνες, είτε πολύνεκρα δυστυχήματα στα τρένα, είτε μαζικές παρακολουθήσεις από τους μηχανισμούς εξουσίας. Τα μαθαίνουμε, μας εξοργίζουν, τα συζητάμε και κάπου εκεί τελειώνει η αντίδρασή μας.

Οι δρόμοι της πόλης είναι σχεδόν άδειοι, η ατμόσφαιρα παντού μυρίζει καμένο, οι τηλεοράσεις σε απευθείας μεταδόσεις δείχνουν εικόνες από φωτιές που ισοπεδώνουν τα πάντα, οι ρεπόρτερ φωνάζουν για τις μεγάλες προσπάθειες που κάνουν οι πυροσβέστες και διακόπτουν τις μεταδόσεις γιατί ο αρμόδιος υπουργός ψελλίζει κάτι για τις προσπάθειές του στην κατάσβεση τις οποίες ο ίδιος κρίνει επιτυχείς, «παρά τους ανέμους, την ξηρασία και το δύσβατο της περιοχής», όπως λέει. Είναι τραγικά όλα αυτά που συμβαίνουν, αλλά, όπως φαίνεται, τα συνηθίσαμε. Συνέβησαν και πέρυσι, συνέβησαν και τα προηγούμενα χρόνια.

Και αυτή είναι η χειρότερη παράμετρος της πραγματικότητάς μας, ότι συνηθίσαμε το κακό, μάθαμε να ζούμε με αυτό, σαν να θεωρούμε ότι οι ποικιλώνυμες καταστροφές είναι μέρος της κανονικότητας, μέρος της ζωής μας. Μοιάζει σαν να έχουμε εθιστεί μαζικά να μην αντιδράμε και να μη μας αγγίζουν πολλά, ακόμα και αν αυτά μάς επηρεάζουν καθοριστικά. Οι μικρές και μεγάλες εξουσίες (κυβερνήσεις, δήμοι κ.ά.), που ευθύνονται σε μεγάλο μέρος για όλα αυτά, έχουν πάντα να προβάλουν δικαιολογίες. Και εμείς, ακόμα κι αν δεν τις πιστεύουμε, προτιμάμε την οργή, χωρίς αυτή να εκφράζεται απειλητικά προς τους υπεύθυνους. Και παράλληλα επιλέγουμε τη σιωπή. Οργή και παθητικότητα.

Αν ξύσουμε λίγο τη μνήμη μας, θα διαπιστώσουμε εύκολα ότι αυτό ακριβώς συμβαίνει, δεν αντιδράμε, όπως τουλάχιστον πρέπει. Είτε γιατί πιστεύουμε στο μάταιο μιας αντίδρασης, είτε γιατί επιλέγαμε πάντα την ιδιωτικότητα ως στάση ζωής, ενισχύοντας τη γενική αδιαφορία και τον πεσιμισμό, είτε ακόμα γιατί βλέπουμε το μεγάλο έλλειμμα αντιπροσώπευσης που υπάρχει στην πολιτική και ιδιαίτερα σε όσους όφειλαν να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για μια εναλλακτική πρόταση εξουσίας από τη σημερινή.

Όποια και αν είναι η αιτία −μια από αυτές ή οποιαδήποτε άλλη−, το αποτέλεσμα που πάντα μετράει σε αυτές τις περιπτώσεις είναι το ίδιο και αυτό που έχει σημασία. Εξοικειωθήκαμε με το κακό, είτε αυτό λέγεται καταστροφικές φωτιές τα καλοκαίρια, είτε πλημμύρες τους χειμώνες, είτε πολύνεκρα δυστυχήματα στα τρένα, είτε μαζικές παρακολουθήσεις από τους μηχανισμούς εξουσίας. Τα μαθαίνουμε, μας εξοργίζουν, τα συζητάμε και κάπου εκεί τελειώνει η αντίδρασή μας. Οι κοινωνίες που αποκτούν μαζικά τέτοια χαρακτηριστικά όχι απλά δεν έχουν ελπίδα, αλλά μετατρέπονται σε πρόθυμες να δεχτούν το χειρότερο. Γιατί πάντα υπάρχει το χειρότερο…

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ