«Γιατί δεν ενεργοποίησες το panic button;»

«Γιατί δεν ενεργοποίησες το panic button;» Facebook Twitter
Τι συμβαίνει με τις κακοποιημένες γυναίκες που δεν έχουν πρόσβαση στην τεχνολογία;
0

KΑΘΩΣ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ η υπόθεση ενδοοικογενειακής βίας στο Διδυμότειχο, με τη μία αποκάλυψη να είναι χειρότερη απ’ την προηγούμενη, το μάτι μου έπεσε σε μια λεπτομέρεια. 

«Δεν είχε ενεργοποιήσει το panic button γιατί δεν είχε κινητό», διάβασα σε ορισμένα δημοσιεύματα τα οποία αναφέρονταν στη γυναίκα που περιγράφεται ως αιχμάλωτη στο σπίτι του κακοποιητή της. 

Το κινητό και η πρόσβαση στο ίντερνετ πρωταγωνιστούν σε χιλιάδες συμβουλές που αποσκοπούν στο να βοηθήσουν μια γυναίκα να φύγει. «Ηχογράφησέ τον ώστε να έχεις αποδείξεις όταν ζητήσεις βοήθεια». «Πάρε κρυφά δεύτερο κινητό για να οργανώσεις τη διαφυγή σου». «Χρησιμοποίησε έναν υπολογιστή στον οποίο δεν έχει πρόσβαση». «Κλείσε αεροπορικά εισιτήρια/εισιτήρια ΚΤΕΛ μέσω της συσκευής σου». «Η ομάδα μας σε βοηθά διακριτικά μέσω τσατ να προετοιμαστείς για τα επόμενα βήματα». Ζούμε σ’ έναν τεχνολογικό κόσμο και είναι επόμενο η τεχνολογία να είναι βοηθητική. Τι συμβαίνει όμως με τις κακοποιημένες γυναίκες που δεν έχουν πρόσβαση σ’ αυτή; 

Η υπόθεση στο Διδυμότειχο υπογραμμίζει τα εξής δύο: το panic button αφορά, πρώτον, γυναίκες με πρόσβαση σε κινητές συσκευές, δεύτερον, με πρόσβαση στο διαδίκτυο. Αφορά επίσης γυναίκες με δυνατότητα ενημέρωσης για την ύπαρξή του.

Μια δικηγόρος που ασχολείται με υποθέσεις ενδοοικογενειακής βίας μου είχε πει ότι είχε ακούσει από πολλές πελάτισσες την ίδια ιστορία: ο άντρας της επιτίθεται, τη σπάει στο ξύλο και σπάει το κινητό της. Η γυναίκα δεν έχει χρήματα να το αντικαταστήσει κι έτσι μένει χωρίς συσκευή. Είναι μια τελική αποκοπή απ’ τον κόσμο. 

Για πολλούς ανθρώπους το κινητό είναι μια τόσο φυσική προέκταση που η απουσία του βάρους του στην τσέπη προκαλεί ταραχή. Η απόσταση μεταξύ όσων έχουν πρόσβαση σε τεχνολογικά αγαθά και όσων δεν έχουν είναι τόσο μεγάλη, που οι μεν δεν θα συναντηθούν ποτέ με τους δε. Ειδικά σε σχέση με το panic button, η υπόθεση στο Διδυμότειχο υπογραμμίζει τα εξής δύο: το panic button αφορά, πρώτον, γυναίκες με πρόσβαση σε κινητές συσκευές, δεύτερον, με πρόσβαση στο διαδίκτυο. Αφορά επίσης γυναίκες με δυνατότητα ενημέρωσης για την ύπαρξή του. Ενώ ως εργαλείο θα μπορούσε να είναι βοηθητικό, αν το σύστημα γύρω του ενεργοποιηθεί σωστά, πρέπει να δούμε παράλληλα πώς μπορεί μια φτωχή γυναίκα, μια αναλφάβητη γυναίκα, μια γυναίκα που έχει αποκοπεί βίαια απ’ τον ψηφιακό κόσμο να αναζητήσει τη βοήθεια που χρειάζεται. Θα μου πεις «ας κάνει κατευθείαν καταγγελία στην αστυνομία». Θα σου πω ότι έχεις δει πώς πάει αυτό.  

Επειδή λοιπόν το panic button έχει έρθει, θεωρητικά, για να βοηθήσει τις γυναίκες εκείνες που διαθέτουν τα παραπάνω, μου έκανε εντύπωση η αναφορά στη μη εγκατάστασή του. Γιατί όταν ενημερώνεις το κοινό για το γεγονός ότι κάτι δεν υπήρχε, εγώ καταλαβαίνω πως θεωρείς ότι θα έπρεπε να υπάρχει. Και αν θεωρείς ότι θα έπρεπε να υπάρχει, η σημείωση ότι τελικά δεν είχε εγκατασταθεί μοιάζει με παράλειψη απ’ την πλευρά του θύματος. Δεν είναι η πρώτη φορά που το βλέπω. Όταν συνέβη η γυναικοκτονία της Αρετής στην Αμφιλοχία, εφημερίδα σημείωσε ότι «σύμφωνα με πηγές από την ΕΛΑΣ, είχε προταθεί στο θύμα να εγκατασταθεί η εφαρμογή panic button στο κινητό της και η μεταφορά της σε δομή, ωστόσο η ίδια αρνήθηκε». Όταν ένας πατέρας στην Ξάνθη ξυλοκόπησε τον γιο του με ξύλινα καδρόνια, σημειώθηκε η άρνηση του γιου να χρησιμοποιήσει το panic button. Όμως γιατί μας το λένε; Αν η εγκατάσταση του panic button είναι μια προσφερόμενη δυνατότητα, γιατί αξίζει χώρο στην είδηση το γεγονός ότι ένα θύμα δεν το είχε; 

Από τότε που δημιουργήθηκε η εφαρμογή και διαβάζοντας συστηματικά τα δημοσιεύματα που σχετίζονται με έμφυλη βία, μου δημιουργείται η εντύπωση ότι από εργαλείο προστασίας θα καταλήξει σύντομα να είναι άλλο ένα βέλος στη φαρέτρα του victim blaming. «Γιατί ήσουν έξω τέτοια ώρα, γιατί πήγες σπίτι του, γιατί δεν εγκατέστησες το panic button;». Δεν γράφει κανένα δημοσίευμα «δεν τηλεφώνησε στη γραμμή στήριξης κακοποιημένων γυναικών» ή «δεν ήρθε σ’ επαφή με φεμινιστικό δίκτυο για να ζητήσει βοήθεια». 

Κλείνω με δύο συμπεράσματα. Αφενός, μία λύση σ’ ένα πρόβλημα που περιλαμβάνει τεχνολογία είναι εξ ορισμού λύση για ένα ποσοστό ανθρώπων που διαθέτουν κάποια −έστω− προνόμια. Αφετέρου, τα εργαλεία που διατίθενται προς όφελος μιας ομάδας η οποία αντιμετωπίζει ένα ορισμένο πρόβλημα δεν πρέπει να εργαλειοποιούνται εναντίον της. Στην τελευταία περίπτωση, δεν είναι λύση, αλλά ένα «εμείς δεν φταίμε, κάναμε ό,τι μπορούσαμε, αυτή δεν ήθελε». 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ballerina Farm: Η "trad wife" αφήγηση και η δημοσιογράφος που αποκάλυψε την αλήθεια

Οπτική Γωνία / Βουκολική ζωή, οχτώ παιδιά, τοκετοί χωρίς αναισθησία: To θλιβερό viral κίνημα «trad wife»

Ένα νέο viral αφήγημα ρομαντικοποιεί την έμφυλη βία και τη συζυγική υποτέλεια, ενσωματώνοντας φαντασιώσεις διάφορων δεξιών, ακροδεξιών και αντιεπιστημονικών κινημάτων που είναι δημοφιλή στις ΗΠΑ και έχουν κοινή την πεποίθηση ότι ο ρόλος της γυναίκας είναι να υπηρετεί τον σύζυγό της και να αφοσιώνεται χαρωπή στο σπίτι της.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δύο όψεις του ίδιου νομίσματος η έμφυλη βία και η βία μεταξύ των ανηλίκων

Σχέσεις / Έμφυλη βία και βία μεταξύ των ανηλίκων: Δύο όψεις του ίδιου νομίσματος

Η βία δεν έχει ηλικία και όλα τα περιστατικά συνδέονται μεταξύ τους. Οι συμπλοκές μεταξύ ανηλίκων «θρέφουν» θύτες σε άγουρη ηλικία που θα συνεχίσουν το ίδιο μοτίβο συμπεριφοράς μεγαλώνοντας, κακοποιώντας τη σύζυγο, τη σύντροφο και τα παιδιά τους, συντηρώντας έτσι τον φαύλο κύκλο της βίας.
ΑΛΕΞΙΑ ΣΒΩΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ