Η ιερή μανία που κλυδωνίζει συθέμελα τις βεβαιότητες

Βάκχες Facebook Twitter
Πώς σηματοδοτείται η συνάντηση με τον Διόνυσο; Πώς μπορεί να αποτυπωθεί σκηνικά η πορεία εκτροπής και ανασύνταξης του οργανωμένου σώματος; Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή
0

Κι αν έχουμε την τύχη, λίγες φορές στη ζωή μας, να συναντήσουμε τον Διόνυσο, τότε (θα) είμαστε ευλογημένοι.

Ο Διόνυσος είναι θεός, είναι μυστήριο, είναι μυστηριώδης. Είναι ένας θεός πάσχων κι ένας θεός θριαμβεύων. Πεθαίνει πολλές φορές, διαμελίζεται και ξαναγεννιέται. Ο Δίας τον έσωσε από τη φωτιά, η Αθηνά κράτησε την παλλόμενη καρδιά του στα χέρια της όταν τον καταβρόχθισαν οι Τιτάνες.

Ο Διόνυσος είναι η Φύση, τα υγρά της, το μέλι, το γάλα, το κρασί, οι χυμοί των δέντρων, το αίμα των ζώων, τα ποτάμια, η λάβα, η αδιάλειπτη ζωή που πάλλεται μέσα από μορφές ορατές και αόρατες, τρελά σωματίδια, πρωτεϊκή ενέργεια. Άπιαστος, ασύλληπτος, ακατάσχετος, βλαστική ή σπερματική ροή, δυνάμεις που διαλύονται και ανασυγκροτούνται, επιφοιτήσεις εν αιθρία, εξαίφνης παρουσία και εξαίφνης απουσία, όλες οι αντιθέσεις, το άγριο και το μαλακό, η χαρά και η οδύνη, το εδώ και το επέκεινα, το ανεντόπιστο.

Η ριζοσπαστική πολυμορφία του δεν γνωρίζει φραγμούς: ταύρος, λιοντάρι, μυρωδιά καμένου κισσού, ευωδία αμπελιού, σεισμός, παφλασμός, αλαλαγμός, ερωτική κραυγή, κυνηγετική ιαχή, ποδοβολητό κοπαδιού.

Δεν είναι μόνο ο παροπλισμένος Διόνυσος που γειώνει τη διαδικασία: είναι η παράσταση στο σύνολό της που μαρτυρά μια ουσιαστική, κατάφωρη αδυναμία επικοινωνίας με το πνεύμα και το σώμα των «Βακχών».

Οι ακόλουθες του Διόνυσου εγκαταλείπουν σπίτια, συζύγους, παιδιά, ξεχύνονται στους δρόμους, στα βουνά, βάζουν στεφάνια στα μαλλιά, γητεύουν φίδια, θηλάζουν τετράποδα νεογνά, συνομιλούν με δέντρα, πέτρες, ορυκτά, πουλιά. Ανοίγονται στο θαυμαστό, στο άγνωστο, σε θεσπέσιες μουσικές, σε ξέφρενους χορούς, σε ολονύχτιες τελετές, σε παράτολμες αποστολές, στις ηδονές της ιερής μανίας, στα σαρωτικά πάθη της βακχείας. Αψηφούν το αποδεκτό, το επιτρεπτό, το ενδεδειγμένο, ακολουθούν τον θεό, αφοπλίζουν και αφοπλίζονται, χάνουν τα κελύφη των φύλων τους, σπαράζουν ολόγυμνες σε μια στέπα ή ίπτανται ανεξιχνίαστες πάνω από τις στέγες, παγώνουν σφίγγοντας τις γροθιές τους ή φλέγονται τρώγοντας τσουκνίδες.

Βάκχες Facebook Twitter
Ο ξιφομάχος Πενθέας του Αργύρη Πανταζάρα στοιχειοθετείται με τα πλέον αναμενόμενα χαρακτηριστικά, υπακούει δηλαδή στα φαινομενολογικά γνωρίσματα του ρόλου, είναι σοβαρός, βλοσυρός, αιχμάλωτος της ναρκισσιστικής ακαμψίας του. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Ένα σύννεφο από ακρίδες, ένα βαμπίρ που βγαίνει νύχτα, παρά φύσιν παντρολογήματα, ναρκωτικά που προκαλούν ερωτικούς σπασμούς, μοριακές ρωγμές, προσθαλασσώσεις και απογειώσεις πάνω σε ένα μεταβαλλόμενο πλάνο σύστασης. Οράματα, παραισθήσεις, «αδέσποτη φωτιά», σπαραγμός ζώων, ωμοφαγία: καταστροφή ή απελευθέρωση, απελευθέρωση μέσω καταστροφής του εγώ και βρώσης του άλλου.

Πώς σηματοδοτείται η συνάντηση με τον Διόνυσο; Πώς μπορεί να αποτυπωθεί σκηνικά η πορεία εκτροπής και ανασύνταξης του οργανωμένου σώματος; Λόγος, μουσική, κίνηση, άπασες οι τεχνικές και οι τέχνες του θεάτρου ανήκουν στον Διόνυσο που εδώ, στις «Βάκχες», εμφανίζεται για πρώτη φορά σε όλη την τρομακτική μεγαλοδυναμία του, εμπνευστής της πιο βαθιάς γνώσης που προσφέρει η τραγωδία.

Το ζητούμενο δεν είναι, φυσικά, να παρουσιάσουμε επί σκηνής τον «Διόνυσο». Γιατί ο Διόνυσος δεν «αναπαρίσταται». Η αμηχανία του Κωνσταντίνου Αβαρικιώτη στην έναρξη της παράστασης αποδεικνύεται χαρακτηριστική ως προς αυτό. Είτε κάνει το φάντασμα, φορώντας ένα λευκό σεντόνι και ψελλίζοντας «μπου!», είτε παριστάνει την αγελάδα φωνάζοντας «μουυυ!», είτε σκάει στα γέλια επιδεικτικά, είτε χτυπάει παλαμάκια για να ανάψουν τα φώτα, είτε δίνει σήμα στους μουσικούς, σε κάθε περίπτωση φαντάζει άσκοπα εκτεθειμένος και αδιέξοδα παραδομένος σε μια κλοουνερί που δεν αποφέρει καρπούς· ούτε καν ως «μεταμοντέρνο» σχόλιο για την εξαφάνιση του Διόνυσου στη σύγχρονη εποχή δεν λειτουργεί, εφόσον, όπως αποδεικνύεται, καμία τέτοια πρόθεση δεν υφίσταται εκ μέρους του σκηνοθέτη.

Βάκχες Facebook Twitter
Τι είναι, δηλαδή, η βακχεία, αυτή η ιερή μανία που κλυδωνίζει συθέμελα τις βεβαιότητες του αυτάρεσκου υποκειμένου, ωθώντας το σε μια υπέρβαση των περιχαρακωμένων ορίων του; Είναι απλώς μια ντουζίνα ψευτοδαιμονισμένα κορίτσια που χοροπηδούν ημίγυμνα και μπογιατισμένα μέσα στις σερπαντίνες; Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Κάθε άλλο. Ο τελευταίος επιλέγει να αφηγηθεί την ιστορία με τον πλέον συμβατικό και, ακόμη χειρότερα, με τον πλέον άνευρο τρόπο. Δεν είναι μόνο ο παροπλισμένος Διόνυσος που γειώνει τη διαδικασία: είναι η παράσταση στο σύνολό της που μαρτυρά μια ουσιαστική, κατάφωρη αδυναμία επικοινωνίας με το πνεύμα και το σώμα των «Βακχών».

Μπορεί με πάθος να τινάζει τα μακριά μαλλιά του πέρα δώθε ο Τειρεσίας της Μαριάννας Δημητρίου, αλλά, φευ, η ηθοποιός ακκίζεται άρρυθμα, εκφέρει έναν λόγο εκκωφαντικά ακατέργαστο, καταφεύγει σε θεατράλε υπερβολές, μας αποξενώνει ανεπίστρεπτα.

Ο ξιφομάχος Πενθέας του Αργύρη Πανταζάρα (φαντάζομαι η ενδυματολόγος γοητεύτηκε από την αυστηρότητα της στολής του εν λόγω αθλήματος) στοιχειοθετείται με τα πλέον αναμενόμενα χαρακτηριστικά, υπακούει δηλαδή στα φαινομενολογικά γνωρίσματα του ρόλου, είναι σοβαρός, βλοσυρός, αιχμάλωτος της ναρκισσιστικής ακαμψίας του, όμως μέχρι εκεί: σε όλη τη διάρκεια παραμένει μονοσήμαντος, χωρίς ουδέποτε να ραγίζει, χωρίς ουδέποτε να φανερώνει το πένθος του Πενθέα, την κατάρρευση του αλαζόνα ορθολογιστή που σαρώνεται από την ορμητική εισβολή των ασυνείδητων επιθυμιών του, όπως αυτές ενεργοποιούνται μέσα από το άγγιγμα του Διόνυσου και σηματοδοτούνται θεατρικά από την εκθηλυσμένη μεταμφίεσή του.

Δεν είναι, όμως, το σημαντικό εδώ να μιλήσουμε διεξοδικά για κάθε ρόλο και να καταγράψουμε την αδυναμία των ηθοποιών, να πούμε παραδείγματος χάριν ότι η Αλεξία Καλτσίκη προσπάθησε με θέρμη να μεταδώσει την οδύνη της Αγαύης, αλλά ηττήθηκε μαχόμενη. Γιατί όλα όσα συμβαίνουν στη σκηνή σε μια παράσταση κατευθύνονται και νοηματοδοτούνται από ένα πλαίσιο, το πλαίσιο της σκηνοθετικής ανάγνωσης. Και στη συγκεκριμένη περίπτωση ετούτο το πλαίσιο δεν υπήρχε ή, μάλλον, υπήρχε στην πιο κυριολεκτική, απομαγεμένη εκδοχή του.

Βάκχες Facebook Twitter
Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή
Βάκχες Facebook Twitter
Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή
Βάκχες Facebook Twitter
Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Στερούμενα ζωογόνας πνοής, εσωτερικού παλμού, γονιμοποιού σύλληψης, βαθιάς επένδυσης στα μείζονα διακυβεύματα του έργου, εναγώνιας αναρώτησης επ’ αυτών, όλα τα στοιχεία, τα σημαίνοντα, τα σύμβολα, όλα τα πρόσωπα και οι πράξεις τους εμφανίζονται έωλα, έρημα, γυμνά, ανήμπορα να συνθέσουν έναν κόσμο πειστικό, γοητευτικό, πολυδιάστατο, ικανό να προσδώσει στα αντικείμενα και στα σώματα κάτι πέρα από την πεζή, οφθαλμοφανή διάστασή τους.

Τι είναι, δηλαδή, η βακχεία, αυτή η ιερή μανία που κλυδωνίζει συθέμελα τις βεβαιότητες του αυτάρεσκου υποκειμένου, ωθώντας το σε μια υπέρβαση των περιχαρακωμένων ορίων του; Είναι απλώς μια ντουζίνα ψευτοδαιμονισμένα κορίτσια που χοροπηδούν ημίγυμνα και μπογιατισμένα μέσα στις σερπαντίνες ή ερεθίζονται αυτοχαϊδευόμενες στα πατώματα υπό τον ήχο των κρουστών; Υπάρχει πιο στερεοτυπική εικόνα για τις Βάκχες άραγε;

H κορυφαία παραδειγματική σκηνή επιτελεστικότητας των φύλων και των ταυτοτήτων, η τελευταία συνάντηση θεού και βασιλιά, εκεί όπου ο τελευταίος καταδύεται για πρώτη φορά στην πιο φιμωμένη, στην πιο οχυρωμένη, στην πιο επικίνδυνη περιοχή του είναι του, συρρικνώνεται εδώ σε μια «χειραψία», μια ανάλαφρη συνάντηση αταίριαστων συγγενών, που καταλήγει με τον έναν από τους δύο, το «κορόιδο», να πιάνεται στη φάκα.

Μα όπου κι αν κοιτάξουμε, τοίχο θα συναντήσουμε, γραμμή φυγής πουθενά. Ένας ακυρωμένος Διόνυσος, ένα μουτρωμένο, αύθαδες πριγκιπόπουλο (Πενθέας), ένα νεανικό ξεσάλωμα, μπόλικο body-painting, ευσυνείδητα τύμπανα εξ Ανατολής και μια τεράστια «κουρτίνα» με τα χρώματα του ουράνιου τόξου ν’ ανεμίζει, διατυμπανίζοντας τις αρχές της συμπερίληψης, της ενότητας και της ελευθερίας.  

Μα το queer δεν ενσαρκώνεται έτσι μαγικά, επειδή κάποιος κρεμάει τη σημαία του gay pride από την πύλη του παλατιού ή επειδή φοράει τρέντι γοβάκια στον Διόνυσο (μία ακόμη στερεοτυπική απεικόνιση του θεού). Το queer δεν έχει να κάνει με τυπικά «διαπιστευτήρια», αναδύεται μονάχα μέσα από μια αυθεντικά διαφορετική και αντι-κυρίαρχη προσέγγιση των κλασικών κειμένων.

Βάκχες Facebook Twitter
Το queer δεν έχει να κάνει με τυπικά «διαπιστευτήρια», αναδύεται μονάχα μέσα από μια αυθεντικά διαφορετική και αντι-κυρίαρχη προσέγγιση των κλασικών κειμένων. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Αν ο Διόνυσος είναι το κατεξοχήν queer, τότε όποια επιθυμεί να γίνει ακόλουθός του, να πιστέψει στη θρησκεία του, οφείλει να τον αναζητήσει πέρα από κάθε προσχηματισμένη τάξη, πέρα από κάθε κανονιστική ερμηνεία, ανατρέποντας κάθε εδραιωμένη αντίληψη που εγκλωβίζει το έργο σε οικεία, αναμασημένα σχήματα, αναζητώντας νέες μορφές, νέες γλώσσες που εισρέουν και εκρέουν μέσα από απρόβλεπτες περιελίξεις, περιπτύξεις και μεταμορφώσεις.

Όμως εδώ είδαμε να συμβαίνει το αντίθετο: όχι ένα ευφάνταστο γίγνεσθαι-γυναίκα, γίγνεσθαι-ζώο, γίγνεσθαι-φυτό, γίγνεσθαι-Άλλο, αλλά ένα προβλέψιμο, συντηρητικό, άτολμο γίγνεσθαι-όμοιο, γίγνεσθαι-ανούσιο και, ως εκ τούτου, γίγνεσθαι-ανιαρό.

Η παράσταση ανέβηκε στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου στις 2 & 3 Αυγούστου. 

Πρόγραμμα Περιοδείας

9-10/8 - Αρχαίο Αμφιθέατρο Κουρίου, Λεμεσός
29/8 - Θέατρο «Ειρήνη Παπά», Χιλιομόδι
1/9 - Παλαιό Ελαιουργείο, Ελευσίνα
6/9 - Θέατρο Δάσους, Θεσσαλονίκη
11/9 - Ανοιχτό Θέατρο «Μίκης Θεοδωράκης», Χίος
18/9 - Κηποθέατρο Παπάγου
20/9 - Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη», Βύρωνας
25, 26, 27, 28, 29/9 - Σχολείον της Αθήνας - Ειρήνη Παπά 

Περισσότερες πληροφορίες για τους συντελεστές εδώ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι Βάκχες και ο διπλός καθρέφτης της ανθρώπινης φύσης

Στις πρόβες της Επιδαύρου / Οι Βάκχες και ο διπλός καθρέφτης της ανθρώπινης φύσης

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου θέλει να μετουσιώσει την ευριπίδεια τραγωδία του μυστικισμού, της έκστασης αλλά και της βαρβαρότητας σε μια καλλιτεχνική εμπειρία με ενορχηστρωτή τον ίδιο τον Διόνυσο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το τέλος είναι εδώ (και ο Αισχύλος το είχε προβλέψει)

Θέατρο / Το τέλος είναι εδώ (και ο Αισχύλος το είχε προβλέψει)

Η «Ορέστεια» του Τερζόπουλου που έκανε πρεμιέρα στην Επίδαυρο από το Εθνικό Θέατρο δεν συνομιλεί μονάχα με το υπαρξιακό έρεβος του τραγικού, σμιλεύοντας τα πετρώματα του ασυνειδήτου σε εκθαμβωτικές εικόνες. Αφηγείται ταυτόχρονα την ιστορία του θεάτρου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ