H Κουτσελίνη, ο Κούγιας και η επαγγελματική επιτυχία ως συγχωροχάρτι

H Κουτσελίνη, ο Κούγιας και η επαγγελματική επιτυχία ως συγχωροχάρτι Facebook Twitter
Αν πετύχεις στον χώρο εργασίας, αν πετύχεις να γίνεις κάποιος, κάνουμε τα στραβά μάτια όλοι μαζί;
0

«ΈΧΕΙ ΑΝΤΡΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ο Αποστόλης, είναι αυτοδημιούργητος, παραδέχθηκε την πράξη του γιατί θα μπορούσε να την αρνηθεί και να επιμένει στην αρχική του θέση», διαβάζω πως σχολίασε ο Αλέξης Κούγιας για την υπόθεση Λύτρα.

«Εσείς αμφισβητείτε αυτήν τη στιγμή ότι μια καριέρα στο ζενίθ της πλήττεται;» δήλωσε η τηλεπαρουσιάστρια Ζήνα Κουτσελίνη.

Κάθε φορά που ένας επιτυχημένος άντρας είναι βίαιος απέναντι σε μια γυναίκα, το ξέπλυμα ξεκινά με την επίδειξη βιογραφικού. Άπαξ και είσαι δικηγόρος, γιατρός, επιχειρηματίας, έτσι κι έχεις τελειώσει ΑΕΙ, αν είσαι αθλητής με βραβεία, αν γενικά έχεις αποδείξει ότι ως άντρας είσαι σε αρμονία με τις επιταγές της κοινωνίας και φροντίζεις τα σχετικά με τα χρήματα και το status, είσαι ήδη σχεδόν αθώος. 

Είναι τόσο κανονικοποιημένη η σχέση ανάμεσα σε εισόδημα, επιτυχία και δικαίωμα στη βιαιότητα που όταν ακούμε στον δημόσιο λόγο το «η καταγγελία κάνει κακό στη φήμη» αμέσως καταλαβαίνουμε, κι ας μην πηγαίνει αμέσως ο νους στο πόσο παράλογο είναι αυτό που εννοείται. 

Το επιχείρημα της καριέρας θα καλύπτει τον θύτη, που σε υποθέσεις ενδοοικογενειακής βίας είναι συνήθως άντρας. Γιατί είναι αντρικό πράγμα η επιτυχία, η επιχείρηση, η συνδιαλλαγή με την αγορά, το να έρχονται στο σπίτι χρήματα.

Αυτό που υπονοείται είναι απλό: αν είσαι υπάκουος στις κοινωνικές επιταγές, κερδίζεις το δώρο της βίας χωρίς συνέπειες. Και γράφω «υπάκουος» γιατί κάθε κοινωνική επιτυχία είναι αποτέλεσμα υπακοής. Όταν έρχονται δυο γνωστοί στο κοινό άνθρωποι, όπως είναι ο Κούγιας και η Κουτσελίνη, και λένε ότι κάποιος είναι αυτοδημιούργητος και τώρα η καριέρα του καταστρέφεται, αυτό που κάνουν είναι να μας υπενθυμίζουν τις αξίες μας: αν πετύχεις στον χώρο εργασίας, αν πετύχεις να γίνεις κάποιος, κάνουμε τα στραβά μάτια όλοι μαζί. 

Φυσικά, το φύλο πρέπει να μπει με σαφήνεια στη ζυγαριά. Γιατί αν η γυναίκα δεν ήταν λιγότερο άνθρωπος, άντρας μείον το πλευρό, θα μπορούσε η δήλωση της παρουσιάστριας να αναφέρεται στο πώς, έπειτα από κακοποίηση μέσα στο σπίτι της από οικείο της πρόσωπο, η δικηγόρος Σοφία Πολυζωγοπούλου θα δυσκολευτεί ν’ ανταποκριθεί στις επαγγελματικές της υποχρεώσεις και δέχεται πλήγμα στην καριέρα της λόγω επιβάρυνσης της ψυχικής της υγείας. 

Αλλά όχι. Μία καριέρα υπάρχει, η αντρική. Είναι άλλωστε αρσενικό χαρακτηριστικό το να είναι κανείς αυτοδημιούργητος. 

Το επιχείρημα της καριέρας θα καλύπτει τον θύτη, που σε υποθέσεις ενδοοικογενειακής βίας είναι συνήθως άντρας. Γιατί είναι αντρικό πράγμα η επιτυχία, η επιχείρηση, η συνδιαλλαγή με την αγορά, το να έρχονται στο σπίτι χρήματα. Το θύμα, συνήθως γυναίκα, παρουσιάζεται ως ένα ατύχημα. Μια ολόκληρη «κατά λάθος» ύπαρξη που ήρθε να προκαλέσει πρόβλημα στη μόνη σχέση που έχει σημασία: αυτή του άντρα με την καριέρα του. Η δική της καριέρα; Η δική της πορεία ζωής; Η δική της φήμη όταν η καταγγελία είναι στίγμα; 

Ασχολείται ποτέ το πλήθος που ανησυχεί «τι θα γίνει με τη δουλειά του» με το τι θα γίνει με τη δική της;

Ενώ αυτά τα σχόλια μάς φαίνονται «απαράδεκτα», στην πραγματικότητα εκφράζουν με ειλικρίνεια κάποιες απ’ τις αξίες που διαπνέουν τον πολιτισμό μας. Κι ενώ μπορούμε να το συζητήσουμε με όρους καπιταλισμού, φεμινισμού και πατριαρχίας, σε απλά λιανά ελληνικά το θέμα είναι ότι ακόμα ο ρόλος του άντρα είναι έξω, να φέρνει λεφτά, και ακόμα η καριέρα της γυναίκας είναι μια παρένθεση μέχρι να βρει κάτι αξιόλογο να κάνει στη ζωή της, που να συμφωνεί με τον κοινωνικό της ρόλο. 

Εν προκειμένω, το θύμα είναι δικηγόρος. Αν είναι να μιλήσουμε για καριέρες, ας εστιάσουμε τουλάχιστον στη δική της. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κούγιας για Απόστολο Λύτρα: Απαράδεκτος ο ξυλοδαρμός, αλλά έχει ανδρικά χαρακτηριστικά γιατί το παραδέχθηκε

Ελλάδα / Κούγιας για Απόστολο Λύτρα: Απαράδεκτος ο ξυλοδαρμός, αλλά έχει ανδρικά χαρακτηριστικά γιατί το παραδέχθηκε

«Έχει ανδρικά χαρακτηριστικά, παραδέχθηκε την πράξη του, ενώ θα μπορούσε να το αποφύγει και να επιμείνει στην αρχική του τοποθέτηση», είπε για τον Απόστολο Λύτρα
LIFO NEWSROOM
Κασσελάκης για Κούγια: «Δεν υπάρχει τίποτα "αντρικό" στην παραδοχή Λύτρα»

Πολιτική / Κασσελάκης για Κούγια: «Δεν υπάρχει τίποτα "αντρικό" στην παραδοχή Λύτρα»

«Δεν μπορεί να ζούμε σε μια κοινωνία που η έμφυλη βία είναι πλέον καθημερινότητα και οι υπερασπιστές των κακοποιητών έχουν καθημερινό τηλεοπτικό στασίδι» ανέφερε ο Στέφανος Κασσελάκης
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ